Oppas heeft koortslip

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
edevries

Oppas heeft koortslip

Bericht door edevries »

Hoe zouden jullie hiermee omgaan.
We hebben over 1 maand oppas aan huis voor Sem en Stijn.
Ik sprak haar vandaag en ze meldt dat ze voor t eerst in haar leven een koortslip heeft.
Zou t n probleem kunnen zijn voor Stijn. Hij is nog zo klein.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Oppas heeft koortslip

Bericht door Emmy »

Maar ze komt toch pas over een maand???
Dan is de koortslip toch allang verdwenen?
Er zijn legio mensen die dit virus bij zich dragen, en het is alleen een probleem als er blaasjes zijn en het virus zich dus op dat moment manifesteert.
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Oppas heeft koortslip

Bericht door Gerrie »

Lieve schat, ik ben een moeder die regelmatig een koortslip heeft.
Is het gevaarlijk voor mijn kinderen (geweest), ja, je wordt er niet voor niets voor gewaarschuwd, kleine kinderen kunnen er erg ziek van worden, maar met wat hygiene maatregelen valt het allemaal best wel mee. Tenminste tot nu toe heeft geen van mijn kids ooit iets gehad als gevolg van mijn koortsuitslag.

Ik zou me er dus niet zo druk over maken, maar wel even kijken/overleggen over de hygiene maatregelen die ervoor staan. Niet aan de plek komen, ik plakte hem vaak af toen de kids echt kein waren, zodat ze er ook noet zelf perongeluk aan kwamen. Goed handen wassen ed.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
edevries

Re: Oppas heeft koortslip

Bericht door edevries »

Ik had dit berichtje gepost om te kijken wat de reacties zouden zijn, en hoe ermee om gegaan wordt.
Doordat Sem in zijn eerste jaar erg ziek was, ben ik erg voorzichtig geworden als ze ziek zijn .... (Mss ook wel overbezorgd. Maar ja, ik heb nog steeds het beeld voor me hoe Sem op de IC lag. Genoeg hierover).

Ik heb t zelf even uitgezocht en toch interessante dingen te weten gekomen.
Dus voor wie het ook wil weten.
- Belangrijkste uitgangspunt is dat voor mensen met normaal immuunsysteem niet gevaarlijk is
- Schatting is dat 50% vd NL-ers het virus heeft. (Maar echte getallen zijn niet bekend). Ik wist niet dat het zo veel voorkomt.
Er dus eigenlijk geen ontkomen aan.
- virus zit behalve in blaasjesvocht van de koortslip, op dat moment ook in je speeksel
- door t jaar heen heeft een persoon meerdere re-activatie van het virus, zonder koortslip
- meeste besmettingen vinden plaats tijdens 'asymptomatische periodes', dus niet tijdens de koortslip (verklaring: tijdens koortslip houdt iedereen zich aan extra hygiene maatregelen, en daarbuiten natuurlijk niet)
- asymptomatische periodes duren een aantal uren per dag, en dan weer aantal dagen niet. Dit verklaart dat niet 100% vd bevolking het heeft, maar wel zo'n 50%.
Een vd literatuur referenties:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term ... ocompetent
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Oppas heeft koortslip

Bericht door Gerrie »

edevries schreef:Ik had dit berichtje gepost om te kijken wat de reacties zouden zijn, en hoe ermee om gegaan wordt.
Doordat Sem in zijn eerste jaar erg ziek was, ben ik erg voorzichtig geworden als ze ziek zijn .... (Mss ook wel overbezorgd. Maar ja, ik heb nog steeds het beeld voor me hoe Sem op de IC lag. Genoeg hierover).

Ik heb t zelf even uitgezocht en toch interessante dingen te weten gekomen.
Dus voor wie het ook wil weten.
- Belangrijkste uitgangspunt is dat voor mensen met normaal immuunsysteem niet gevaarlijk is
- Schatting is dat 50% vd NL-ers het virus heeft. (Maar echte getallen zijn niet bekend). Ik wist niet dat het zo veel voorkomt.
Er dus eigenlijk geen ontkomen aan.
- virus zit behalve in blaasjesvocht van de koortslip, op dat moment ook in je speeksel
- door t jaar heen heeft een persoon meerdere re-activatie van het virus, zonder koortslip
- meeste besmettingen vinden plaats tijdens 'asymptomatische periodes', dus niet tijdens de koortslip (verklaring: tijdens koortslip houdt iedereen zich aan extra hygiene maatregelen, en daarbuiten natuurlijk niet)
- asymptomatische periodes duren een aantal uren per dag, en dan weer aantal dagen niet. Dit verklaart dat niet 100% vd bevolking het heeft, maar wel zo'n 50%.
Een vd literatuur referenties:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term ... ocompetent

Wauw, wat een info. Wist ik allemaal niet.
Het bijzondere is, dat wij wel zoenen als ik een koortslip heb en mijn man dus nog nooit koortsuitslag heeft gehad. S
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8231
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Oppas heeft koortslip

Bericht door Mara »

De oppas moet ook buiten de koortslipperiode de hygieneregels in acht nemen dus geen kontakt met speeksel (geen kus, niet met de tong warme hapjes testen), handen wassen e.d.
Dan lijkt me ook zo'n re-actieve besmetting geen risico.

Ik draag het virus ook bij me en R. heeft het nog nooit gekregen en die kus ik toch dagelijks op zijn mond. En de kids hebben het ook niet ondanks dat zij natuurlijk wel hechter kontakt met mij hebben.
In de koorslipperiode ben ik wel strikt en kus ik hen niet.

Dus ik zou me er pers. niet druk om maken.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Oppas heeft koortslip

Bericht door channiemam »

Ik zou hier absoluut geen probleem mee hebben. Man heeft ook koortslippen. Normale hygiëne is voldoende lijkt me?
Weet je, ik werk ook met allerlei ziektes. Mrsa, waterpokken, hiv, alles... En aan het einde van de dienst ga ik gewoon weer naar huis. Handen wassen, normale hygiëne, en het komt gewoon goed.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
Katje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:38 pm

Re: Oppas heeft koortslip

Bericht door Katje »

ik werk in de kinderopvang en dan mag je ook met een actieve koortslip gewoon werken. Wij moeten altijd enorm letten op onze handhygiene (daar zijn hele protocollen voor: hoe, wanneer en hoe lang je de handen moet wassen) en dan nog wat extra als je een koortslip hebt.

Nooit eten, lepels, spenen of wat dan ook in de mond nemen.

Eventueel kan de oppas een actieve koortslip afplakken met een pleister maar dat is meer voor haar eigen gemoedsrust.

Zo'n hygiëne protocol kan je zeker vinden bij een kinderopvangorganisatie (website?) en misschien ook wel bij het gastouderbureau. Informeer er eens naar.
Mink@ mv B. 22 jaar
Plaats reactie