Linde heeft kaasmolaren

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Linde heeft kaasmolaren

Bericht door JasmijnLinde »

Helaas heeft Linde kaasmolaren. Dat zijn kiezen/tanden die slecht aangelegd glazuur hebben. Linde heeft vier kiezen die slecht zijn en waar ze zelfs al gaatjes in heeft. Afgelopen week zijn we naar het ziekenhuis geweest naar de bijzondere tandheelkunde omdat ze nog zo jong is. Ze krijgt in maart een soort metalen kroontje over de kiezen zodat ze beschermd worden en de gaatjes niet verder kunnen gaan. Normaal trekken ze de kiezen maar omdat deze kiezen straks de plek gaan bepalen van de rest van haar gebit is het verstandig om ze te laten zitten.

Ik hoop héél erg dat als ze gaat wisselen dat ze gezonde tanden terug krijgt.

Overigens weten 'ze' niet echt de oorzaak van de afwijking. Het komt wel vaker voor bij kinderen met een slechte start of die veel ziek zijn geweest. Maar Linde was gewoon voldragen en is écht nooit ziek. Heeft misschien 3 dagen koorts gehad in haar hele leventje. Ik las zelfs ergens dat het kan komen door dioxine in de moedermelk :roll:

Gelukkig vond Linde de tandarts in het ziekenhuis wel leuk. Hopelijk gaat het straks ook goed als ze twee keer een half uur met haar mondje wijd open moet liggen. Gelukkig is de behandeling pijnloos.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10999
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Linde heeft kaasmolaren

Bericht door Dorien »

Hè verrek, dat heeft Finn denk ik ook. Zijn volwassenkiezen zijn net zo. Die moeten volgend jaar getrokken worden want zo slecht zijn ze. Finn is wel heel veel ziek geweest.

Wat sneu voor je kleine meid en wat goed dat jullie zo goed behandeld worden
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
mAmArianne
J&J SANTORINI
Berichten: 3268
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:39 pm

Re: Linde heeft kaasmolaren

Bericht door mAmArianne »

Nad!ne had ook een aantal van zulke kiezen, wat voelde ik me schuldig toen ze 4!! gaatjes bleek te hebben, maar de pedodontoloog (een kindertandarts die daar ook echt voor opgeleid is) zei me dat ik er echt niet tegenop had kunnen poetsen.
De gaatjes zijn gevuld, de kiezen hersteld en er is gesealed.
Het is niet standaard dat de kiezen getrokken worden hoor, als ze er erg aan toe zijn dan wordt er idd wel een kroontje op gezet, maar dan moeten ze denk ik wel heel ver aangetast zijn. Bij Nad!ne was er 1 kies die echt een groot kraterveld was, scherpe randjes, allemaal stukken eraf/uit, maar ook deze kies is ´netjes´ hersteld.
Nad!ne flost en spoelt nu met fluoride...
°°Nad¡ne°°2005°°Mer|e°°2008°°Mar¡jn°°2012°°
Gebruikersavatar
AnnemiekD
J&J MAURITIUS
Berichten: 4665
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:23 am

Re: Linde heeft kaasmolaren

Bericht door AnnemiekD »

Ik had er tot 2 weken geleden nog nooit van gehoord, maar heel toevallig sprak ik een moeder wiens dochter het ook heeft, zij moet 1 x per week met een hele dure tandpasta poetsen.
Maar dit is geen leuk nieuws!
Annemiek, moeder van 3 dochters, jan 2006, jan 2008, dec 2009 en een zoon sinds 4 juni 2016.
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8231
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Linde heeft kaasmolaren

Bericht door Mara »

Ach wat sneu inderdaad. En je kunt er helemaal niets aan doen, moeilijk zeg.
Gelukkig is de behandeling pijnloos en hopelijk straks toch een stel gezonde kiezen terug.

@ Dorien: heftig zeg, zo jong al kiezen trekken. Is dat al helemaal zeker of zijn er misschien nog andere opties t.z.t.?
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Linde heeft kaasmolaren

Bericht door JasmijnLinde »

Mara schreef:Ach wat sneu inderdaad. En je kunt er helemaal niets aan doen, moeilijk zeg.

Inderdaad, als je hoort dat je dochter van drie jaar al vier gaatjes heeft schrik je wel en ga je te raden bij jezelf. Maar je kúnt er echt niets aan doen. Die kiezen of tanden zijn heel moeilijk te poetsen en vuil hecht zich heel makkelijk vast. Ook hebben deze kiezen/tanden snel last van warmte/kou. Daar klaagde ze inderdaad ook al over.

En Dorien en Adrienne, ook sneu voor jullie kinderen. Zijn het bij hun al allemaal grote mensen tanden?
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13313
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: Linde heeft kaasmolaren

Bericht door Gootje »

Ik dacht dat je een typefout had gemaakt, nog nooit van gehoord. Komt vast niet van de moedermelk. En zo te horen komt het vaker voor. Maar leuk is het niet.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Gebruikersavatar
J0p1e
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:09 pm

Re: Linde heeft kaasmolaren

Bericht door J0p1e »

Ik wist niet dat het zo heet, maar dat is wat W@lt ook heeft! Bij hem zijn er helaas al wel 2 kiezen getrokken en voor de andere moeten we naar een speciale tandarts. Bij een van de kiezen was het gat zo diep, daar moet hij echt heel veel pijn aan hebben gehad. ::(
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1723
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: Linde heeft kaasmolaren

Bericht door Marijke »

Ik ken het als kaaskiezen, maar ik neem aan dat dat hetzelfde is. J anna heeft het ook, maar blijkbaar niet zo erg. Ze heeft er geen gaatjes in. (Wat een geluk, realiseer ik me nu pas!) Maar haar kiezen zijn erg geel en zijn vorig jaar geseald. Maar goed, dat is natuurlijk niet te vergelijken met kiezen die daadwerkelijk al enorm aangetast zijn of die getrokken moeten worden. Heftig hoor!
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14172
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Linde heeft kaasmolaren

Bericht door jikke »

mijn tandarts heeft kaasmolaren niet genoemd maar wel dat het glazuur slecht zou zijn aangelegd waardoor de kiezen uit elkaar vallen. Niet fijn maar wel blij te lezen dat het vaker voorkomt.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
edevries

Re: Linde heeft kaasmolaren

Bericht door edevries »

Ik wist niet dat het een naam had.
Sem heeft het ook omdat hij in zijn eerste jaar veel ziek is geweest.
Maar volgens onze tandarts hoeven we er niks aan te doen. Alleen goed poetsen en schoonhouden.
Ik ga anders nog eens vragen of we er echt niets mee moeten.
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Linde heeft kaasmolaren

Bericht door JasmijnLinde »

Het komt toch best vaak voor als ik het hier zo lees. Het kan bij ons misschien ook wel erfelijk zijn. Ik heb ook heel slecht glazuur en mijn vader en opa ook en zij hebben/hadden ook gele kiezen.

Mamma van Sem ik zou het zeker nog eens navragen. Er is niet tegenop te poetsen. Of misschien heeft hij het in mindere mate? Linde heeft ook last van warm/koud eten of drinken.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Linde heeft kaasmolaren

Bericht door Hemmie »

Een goede vriendin van mij heeft geen/nauwelijks glazuur op haar tanden. dan gaat het dus om alle tanden, het volwassen gebit. ALs 18-jarige heeft ze daarom op alle tanden een kroon gekregen. Haar vader heeft hetzelfde, maar een generatie ouder, en dus een beroerd gebit. Haar oudere broer heeft het in lichtere mate. Is dus zeker iets dat in de familie kan zitten!
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Plaats reactie