wat ga ik vertellen? Oma ziek

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Lionette

wat ga ik vertellen? Oma ziek

Bericht door Lionette »

Hallo allemaal,

Ik lees vooral veel mee op dit forum, maar nu toch even een vraag waar ik niet zo goed mee uit de voeten kom.
Ik heb gister het bericht gekregen dat mijn moeder baarmoeder kanker heeft. Ze wordt komende maandag geopereerd en moet bijna een week in het ziekenhuis blijven.
Mijn dochter (3;10 jaar) is helemaal gek op mijn moeder...en is gewend dat oma meestal eenmaal per week even langskomt en met haar speelt. Nu vraag ik me af wat en hoe ik zal vertellen dat oma ziek is en in het ziekenhuis ligt. Ik kan natuurlijk zeggen dat zij ziek is in haar buik en dat de dokter haar moet helpen.....maar mijn dochter is een wijs en erg gevoelig meisje. Ze is snel van slag en voelt veel aan. Daarnaast heeft ze al niet zo'n fijne associaties met het woord dokter en ziek zijn.
Ze heeft eenmaal een allergische reactie gehad op het KDV en is toen door een leidster redelijk met spoed opgepakt en in de auto naar de huisarts gezet..... Uiteindelijk viel dat achteraf mee en is het daar bij gebleven, maar dochterlief raakt al bijna panisch bij het woord dokter. En als ze ergens last van heeft ontkent ze het vaak...volgens mij omdat ze niet ziek wil zijn en uit angst naar de dokter te moeten.

M.a.w. hoe licht in mijn dochter in, wat wel nodig is (want oma ligt een week in het ZH en moet daarna lange tijd herstellen en zal de komende maanden weinig kunnen ondernemen....plus daarbij afwachten en uitslag of er uitzaaiingen zijn...), wat vertel ik en hoe maak ik het niet al te zwaar en heftig voor haar?? Alle tips en ideeen zijn welkom!
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11895
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: wat ga ik vertellen? Oma ziek

Bericht door Angelique »

Hoi Lionette,


allereerst voor jou veel sterkte! Niet niks als je moeder ziek is.

Ik ben zelf erg voor open en eerlijkheid. Ze gaat ongetwijfeld ook aan jou zien dat jij je zorgen maakt. Dat wil echter niet zeggen dat je gelijk álles moet vertellen, maar wat je zelf aan aangeeft, dat ze ziek is en dat de dokter haar gaat helpen.
Haar nare associatie met de dokter is dan wel een vervelende bijkomstigheid,
daar heb ik eigenlijk ook niet echt een advies voor.
Wellicht iemand anders!
:crazy:
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: wat ga ik vertellen? Oma ziek

Bericht door Liesje28 »

Toevallig is mijn schoonmoeder net vorige week aan haar buik geopeerd. Ik heb beide kinderen verteld dat oma pijn in de buik had, dat oma eerst in het ziekenhuis moest zijn omdat de dokter het beter ging maken en dat oma daarna nog een poosje niet kon spelen en werken. Ze zijn een keer meegeweest naar het ziekenhuis en eigenlijk hebben ze het echt prima opgepakt. Het verbaasd me. vaak hoe flexibel kinderen daarin zijn.

Beterschap voor je moeder!
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Lionette

Re: wat ga ik vertellen? Oma ziek

Bericht door Lionette »

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ikzelf ben ook voor open en eerlijk en op het niveau van het kind ....maar ik merk dat ik bang ben dat mijn dochter bij het benoemen van dat oma pijn in haar buik heeft ook angstig gaat worden. Dochterlieff heeft nl. nog wel eens last van krampen bij moeizamere ontlasting.
Misschien zie ik spoken hoor, maar iemand ervaring met hoe het verschil uit te leggen tussen eigen 'normale' pijn bij kinderen en deze pijn/ echt ziek zijn bij oma?
MvOM

Re: wat ga ik vertellen? Oma ziek

Bericht door MvOM »

Heel veel sterkte in de eerste plaats! Dit is niet niks :s

Ik zou ook open zijn over de situatie. Kinderen hebben het wel door, zeker wanneer ze signalen snel oppakken, dat er meer speelt dan soms gezegd wordt. En een ziekenhuis/dokter hoeft ook niet leuk te zijn maar natuurlijk niet mooi dat zij dergelijke negatieve associaties heeft.
Wij zaten zelf 2 jaar geleden in een soortgelijke situatie, mijn jongste was toen echt net geen 4. Maar wel gezegd dat Oma ziek was, dat er iets in haar zat wat haar nog zieker kon maken en dat de dokters in het ziekenhuis moesten zoeken en kijken. En ook dat ze geopereerd moest worden en daar moest slapen. Hier werd het vooral als zeer vervelend ervaren dat ik soms op stel en sprong naar het ziekenhuis vertrok (mijn vader was totaal van slag, mijn broer woont hier niet in de buurt). Daarnaast werd mij door hem direct de zeer confronterende vraag gesteld of Oma ook dood zou gaan. Daar schrok ik zelf nogal van maar heb eerlijk aangegeven dat die kans aanwezig was maar dat de dokters in een ziekenhuis wel heel veel kunnen en dat het echt afwachten zou zijn. Ik zou zelf nooit zeggen dat ze een grootouder (of wie dan ook) in het ziekenhuis 'beter' gaan maken. In sommige gevallen weet je dat natuurlijk wel maar in geval van kanker... Straks ben jij degene die iets beloofd heeft... en het gaat niet om het wel/niet mogen van een ijsje.

Ik zie net nog jouw laatste post. Misschien uitleggen dat zij pijn/last heeft met poepen maar dat het van oma op een andere plek zit en niet hetzelfde is?

Nogmaals heel veel sterkte!!
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14176
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: wat ga ik vertellen? Oma ziek

Bericht door jikke »

Sterkte. Ik denk dat jij het beste weet hoe het tevertellen. Jij kent haar! Misschien erbij zeggen dat oma al ouder is zodat ze niet de lik met haar pijn kan leggen. Of eerst vertellen dat er verschillende ziektes zijn.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8103
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: wat ga ik vertellen? Oma ziek

Bericht door channiemam »

Oma is ziek en moet daarvoor naar het ziekenhuis. Dat kan soms al voldoende zijn?
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
fransje

Re: wat ga ik vertellen? Oma ziek

Bericht door fransje »

Ik zou inderdaad zeggen dat oma ziek is en naar het ziekenhuis moet. Als ze meer wil weten stelt ze vragen, en die zou ik dan op haar niveau beantwoorden.
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: wat ga ik vertellen? Oma ziek

Bericht door Chantal »

Heftig hoor, dat je moeder kanker heeft.
Toevallig heeft mijn schoonmoeder dit laatst ook te horen gekregen en wordt ook maandag geopereerd! In Amsterdam.. Alleen als het goed is mag zij al na een dag of 2 naar huis! Alleen in het slechtste geval moet ze een dag of 5 blijven.

Mijn kinderen weten er niks vanaf, omdat we niet om de hoek wonen en elkaar alleen met feestjes zien.

Wat ik zou doen denk ik is zeggen dat oma ziek is, en dat er iets in haar buik zit wat pijn doet. Maar dat dit niet zomaar buikpijn is. Daarvoor moet ze naar het ziekenhuis. En dat was het denk ik..
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Lionette

Re: wat ga ik vertellen? Oma ziek

Bericht door Lionette »

Dankjewel voor het meedenken.
Nou, vanmorgen maar meteen even met mijn dochter een gesprekje gehad. Ik wil nl. vandaag nog even bij mijn moeder op bezoek voor de operatie van maandag. En aangezien mijn moeder emotioneel is.... kon ik er niet buiten om het nu te vertellen.
Zoals ik al gedacht had begon mijn dochter meteen met doorvragen. Heeft oma pijn, waarom moet ze naar het ziekenhuis, wat zit er dan in de buik, waarom moet ze dan naar de dokter, wat doet de dokter...
Ik heb het in kindertaal uitgelegd dat oma nu geen pijn heeft maar dat ze wel ziek is en dat er gemene cellen bij oma zitten die de gezonde cellen wegduwen. En omdat dat niet mag en niet goed is gaat de dokter kijken of ie de gemene cellen kan vinden en weghalen.
PFff...ik had gehoopt niet over cellen te moeten uitleggen, maar mijn dochter blijft maar doorvragen. Ook of de gemene cellen bij haar zitten en bij mij. Toen ik haar gezegd had dat wij goede/ gezonde cellen hebben...bleef ze weer doorvragen wanneer zij die gemene cellen krijgt. Ik vind het best lastig allemaal....maar op een gegeven moment leek het voldoende informatie.
De eerste reactie was dat ze niet naar oma wilde, pertinent niet, met huilen erbij. Toen ik haar heb aangegeven dat ze het eng en spannend vond en misschien bang van de dokter was?! Toen erkende ze dat. Na uitleg dat oma geen pijn heeft nu en dat ze nog gewoon thuis is en dat er geen dokter is, wilde dochterlief vanmiddag toch wel mee.....en dan gaat ze knutselen.
Ze lacht nu weer en stopt met vragen.

Heftig hoor....de situatie, maar ook de confrontatie zo :(
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8103
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: wat ga ik vertellen? Oma ziek

Bericht door channiemam »

Ja dat is inderdaad confronterend. Ook bij ons vroegen de dames verder door hoewel dit niet in het eerste gesprek was. Mijn zusje is vorig jaar heel ziek geweest, heeft op de ic gelegen enzo. Wij hebben in eerste instantie verteld dat oma ziek is. Nynke vroeg toen net zo ziek als tante Joyce? Ja inderdaad. Ze kan er dus aan dood gaan? Ja inderdaad zo ziek is ze wel.
Wij hebben er ook bij verteld dat wij het ook heel spannend vinden en dat ook wij er best heel verdrietig van zijn en er soms van moeten huilen. Dat dit heel normaal is dus als ze verdrietig of bang is dat ze dan bij ons mogen komen voor troost en vragen want dat doen papa en mama ook bij elkaar. Soms is het een paar dagen goed, soms komen er ineens weer vragen.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8103
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: wat ga ik vertellen? Oma ziek

Bericht door channiemam »

Voor chemo en bestraling zijn er trouwens boekjes van chemo Casper en radio robbie. Erg duidelijk voor kinderen ( en volwassenen)
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: wat ga ik vertellen? Oma ziek

Bericht door michelle »

Wij lezen momenteel deze vaak (schoonvader met hersentumor):
http://www.bol.com/nl/p/grote-boom-is-z ... 006914413/

Enige nadeel vind ik het positieve einde, terwijl dat in ons geval niet positief gaat zijn...
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Plaats reactie