rechte rug - doorgezakte rug

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Mv2jongens

rechte rug - doorgezakte rug

Bericht door Mv2jongens »

Hoi!

Vandaag toen ik van de psz kwam en zei dat T hijmen op gym zat zei de juf dat dat wel goed is, want hij zit doorgezakt. Daar had ik nooit zo op gelet, dus het was een eye-opener. (voor de zekerheid: ik was blij met de opmerking)

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat hij wat rechter op gaat zitten? Ik dacht meteen aan een trip trap kopen (omdat hij dan op de goede hoogte aan tafel mee eet, en vanwege z'n rug) maar zag net op plaatjes dat de rugleuning daarvan juist doorbuigt; iemand een idee daarover? Momenteel zit hij op eenzelfde stoel als wij verhoogd met een dik kussen en zo'n zelfde dik kussen zit ook in z'n rug, ter versteviging.

hebben jullie tips? Alvast bedankt!

L ucas heeft overigens een kaarsrechte rug en daar heb ik me altijd over verbaasd, dat hij zo mooi rechtop zit altijd. Ik zelf zit zoals T hijmen, doorgezakt.. dus hij ziet het slechte voorbeeld...
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: rechte rug - doorgezakte rug

Bericht door Eve71ne »

Ik heb er verder geen verstand van, maar ik zou denken dat een stoeltje op maat wel beter zou zijn. Niet alleen voor zijn rug, maar voor de hele zithouding. Hij heeft nu ook geen steun onder zijn voeten dus dan wordt rechtop zitten ook lastiger. Meike heeft bij de kinderfysio een betere zithouding geleerd, zij zat daar op een triptrapp met een rond wiebelkussen op de zitting. Op school zijn ook zulke kussens beschikbaar.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Mv2jongens

Re: rechte rug - doorgezakte rug

Bericht door Mv2jongens »

ja dat dacht ik ook.. in elk geval voor een betere houding. Is een beugel dan nog nodig? Ik heb echt geen idee..

Heeft verder niemand kinderen die een kromme/ingezakte/niet-rechte rug hebben als ze zitten? is dat iets wat zich oplost als ik nu erop let of moet ik naar een kinderfysio?
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: rechte rug - doorgezakte rug

Bericht door michelle »

Ik weet niet hoe erg de kromming in zijn rug is maar ik ken bijna niemand die echt goed rechtop zit...
De beugel voor de trip trap is echt alleen voor hele kleine kinderen, Jasmijn had hem zelfs vanaf 1 jaar niet meer. Dat is vroeg maar nu met 1,5 zou ze er ook niet meer inpassen denk ik.

Tips over welke stoel goed zou zijn heb ik helaas niet voor je.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: rechte rug - doorgezakte rug

Bericht door Hemmie »

Die beugel in de tripp trapp is inderdaad voor baby's, Wytse heeft hem tot tegen zijn 2e verjaardag gebruikt geloof ik, Marrit veel minder lang. Daarnaast, met de oude beugel pasten ze er nog lang in, voor Abel heb ik nu de nieuwe baby-inzet, daar past hij denk ik ook echt niet meer in als hij 2 is. Maar hij is ook niet nodig.

Voor de rest geen tips, ik zit zelf ook bepaald niet recht, mijn oudste ook niet volgens mij, maar ik heb me er eigenlijk nog nooit druk om gemaakt.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
wennetje

Re: rechte rug - doorgezakte rug

Bericht door wennetje »

Een stoel ZONDER leuning of een hele lage leuning is het beste werd mij verteld door fysio/arbo deskundige, op alle leeftijden dus. Hij is bijna 3 dus kan prima zitten, heeft echt geen kussens of gestut nodig, juist niet, het werkt alleen maar hangen in de hand. Iedere leuning nodigt uit tot leunen, wat ten koste gaat van de zithouding (en voor veel rugklachten kan zorgen bij volwassenen). Schuif maar eens naar voren op je stoel, vanzelf ga je je rug rechter houden.
Trip Trap is prima, dankzij lage rugleuning. Het opzetstuk voor de leuning (huidige Trip trap heeft die al niet meer geloof ik) ging er af voor zijn 2e verjaardag.
Een hoge kruk doet hetzelfde maar voordeel van trip Trap is dus het lange gebruik. Nu aan de eettafel, straks bij zijn bureautje. Zal eerste tijd wel vermoeiend zijn want zijn rugspieren moeten duidelijk even sterker worden. Laten zitten op de grond is ook goede oefening dus TV kijken op de grond, zonder leuning/kussens?
Plaats reactie