Na de herfstvakantie al...

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6798
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Na de herfstvakantie al...

Bericht door Betje »

Victor gaat na de herfstvakantie al naar school... Ik had een gesprek aangevraagd op school omdat ik me afvroeg wat wijsheid is m.b.t. starten van school. Hij is half december jarig en dat is misschien geen handig moment om te beginnen. Ik vraag me ook af of 2,5 jaar kleuteren wel zo bij hem past.
Nou bleek dat ze nieuw beleid hebben op school. Was het bij Emma nog zo dat je minstens 2 hele kleuterjaren doet, nu gaan kinderen tot 31 december in principe mee naar groep 2. Of misschien is dat landelijk beleid, hoe dan ook, ik mocht kiezen: starten na de herfstvakantie of na de kerstvakantie. Als hij dan toch kort kleutert vind ik die extra weken wel mooi meegenomen eigenlijk. Maar oei oei, ik moet er nog wel even aan wennen hoor. Na de zomervakantie nog een week of 6, dan vakantie en dan... :cry:
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14171
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door jikke »

hier is de december regel ook ingevoerd. Maar er wordt wel per kind gekeken. sommige kinderen hebben die 2.5 jaar toch wel nodig.
succes met wennen.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door Pauwtje »

Ontzettend slim. Ik wou dat we dat bij daniel vorig jar ook hadden kunnen doen. Daniel is in januari begonnen in groep 0 en 'moet ' nu na de zomer naar groep 2.
M'n man en ik dachten ook, als we dat geweten hadden, hadden wel hem ook in september willen laten beginnen. Wij waren er toen aan toe, hij was er aan toe, en had hij mooi wat meer maandjes gehad.

Het is eigenlijk niet eerlijk voor de de december kindjes. Zij moeten in een half jaar se stof leren waar andere kindjes een jaar voor krijgen. Terwijl ze ook nog jonger zijn nAls ze dan toch van de wet moeten doorstromen, regel dan ook gelijke kansen. Ik vind dat eigenlijk landelijk beleid moet worden om de december kindjes dan na de zomervakantie al te kunnen laten beginnen, ook al zijn ze dan nig geen 4.
Ik kan me voorstellen dat je even moet slikken. Maar echt, straks kan je je niet meer anders voorstellen.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
nikky
J&J SANTORINI
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 3:04 pm

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door nikky »

Betje schreef:Victor gaat na de herfstvakantie al naar school... Na de zomervakantie nog een week of 6, dan vakantie en dan... :cry:

:D Tijd voor een derde koter :wink:
Mam van twee, een 15- en 13-jarige en zorgmama van tweeling van 11 jaar.
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12042
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door Esther »

nikky schreef:
Betje schreef:Victor gaat na de herfstvakantie al naar school... Na de zomervakantie nog een week of 6, dan vakantie en dan... :cry:

:D Tijd voor een derde koter :wink:
:)
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11894
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door Angelique »

Pauwtje schreef: Het is eigenlijk niet eerlijk voor de de december kindjes. Zij moeten in een half jaar se stof leren waar andere kindjes een jaar voor krijgen. Terwijl ze ook nog jonger zijn nAls ze dan toch van de wet moeten doorstromen, regel dan ook gelijke kansen. Ik vind dat eigenlijk landelijk beleid moet worden om de december kindjes dan na de zomervakantie al te kunnen laten beginnen, ook al zijn ze dan nig geen 4.

Maar ja, dat is voor novemberkinderen dan weer niet eerlijk....


Het zal altijd wel een vraagstuk blijven met diverse oplossingen.
:crazy:
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door nance74 »

Ik blijf dit bijzonder vinden en dat zal echt per school verschillen. Maar M icah is van 31 aug. Dit schooljaar is hij begonnen op school. Wij zaten qua vakantie vroeg, ze ging dus half aug. weer naar school. En no way dat hij toen mocht beginnen. Echt pas nadat hij 4 was geworden.

Ik vind het dan ook best apart dat er dus scholen zijn waar een kind dus gewoon 2 maanden eerder mag beginnen. En dan maakt het niet of hoe erg ze er aan toe zijn.

Ik heb begrepen dat dat dus met de verzekering te maken had, heb toen ook de vraag hier gesteld en kreeg dat als antwoord.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door Mare »

Spannend! Dan heb je straks nog veel meer tijd om leuke dingen te tekenen? ;)
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door Pauwtje »

Angelique schreef:
Pauwtje schreef: Het is eigenlijk niet eerlijk voor de de december kindjes. Zij moeten in een half jaar se stof leren waar andere kindjes een jaar voor krijgen. Terwijl ze ook nog jonger zijn nAls ze dan toch van de wet moeten doorstromen, regel dan ook gelijke kansen. Ik vind dat eigenlijk landelijk beleid moet worden om de december kindjes dan na de zomervakantie al te kunnen laten beginnen, ook al zijn ze dan nig geen 4.

Maar ja, dat is voor novemberkinderen dan weer niet eerlijk....


Het zal altijd wel een vraagstuk blijven met diverse oplossingen.
Hoezo? Die kunnen dan toch ook gewoon eerder beginnen? Ik zou zeggen, iedereen die in groep 1 instroomt, moet recht kunnen hebben op 1 volledig jaar groep 1. En dan bedoel ik niet dat het MOET. Als een kind met 3 jr. 9 mnd nog niet zindelijk is of nog 2 uur slaapt s middags (of beide;)) , kan het best nog ven wachten. Maar een kind zoals daniel, had prima na de zomer vakantie met 3jr en 8 mnd kunne starten.
T lijkt Me voor de leerkrachten ook geen pretje om een december kindje in een half jaar tijd klaar te moeten stomen voor groep 2

Maar ik begreep van de juf van daniel dat het allemaal bezuinigings maatregelen zijn. Dus dan is massaal eerder starten ws weer t duur S:
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11894
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door Angelique »

nance74 schreef:Ik heb begrepen dat dat dus met de verzekering te maken had, heb toen ook de vraag hier gesteld en kreeg dat als antwoord.
Dat zeiden ze idd hier in 2007 over Lisette (oktober kind, we waren toen verhuisd in augustus en het was voor haar veel leuke geweest dan hier in dorp op school te starten ipv nog heen en weer naar oude PSZ) Het kon niet vanwege regels-verzekeringen.

Maar ondertussen heb ik het idee dat regels vaak wel buigzaam zijn hoor. Hier op school werden de snipperdagen afgeschaft ivm wettelijke veranderingen, op school van onze neefjes werden ze toen juist ingevoerd.... tsss.
:crazy:
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11894
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door Angelique »

Pauwtje schreef: Hoezo? Die kunnen dan toch ook gewoon eerder beginnen? Ik zou zeggen, iedereen die in groep 1 instroomt, moet recht kunnen hebben op 1 volledig jaar groep 1. En dan bedoel ik niet dat het MOET. Als een kind met 3 jr. 9 mnd nog niet zindelijk is of nog 2 uur slaapt s middags (of beide;)) , kan het best nog ven wachten. Maar een kind zoals daniel, had prima na de zomer vakantie met 3jr en 8 mnd kunne starten.
T lijkt Me voor de leerkrachten ook geen pretje om een december kindje in een half jaar tijd klaar te moeten stomen voor groep 2

Maar ik begreep van de juf van daniel dat het allemaal bezuinigings maatregelen zijn. Dus dan is massaal eerder starten ws weer t duur S:
Maar je schreef nadrukkelijk over decemberkindjes :wink:

Ik vind sowieso het klaarstomen zwaar overdreven. Kinderen leren gaandeweg, en leren in groep 2 ook door. Wat moet een kind nou kunnen voor groep 2 wat ze niet sowieso al in het ADL oppakken? En dan nog, als ze iets niet kunnen kan daar gaandeweg aan gewerkt worden. En als dát er (nog) niet in zit, dan is langer kleuteren in groep 2 toch een prima oplossing lijkt me. Kinderen verschillen nou eenmaal.
:crazy:
Lampje
J&J SANTORINI
Berichten: 1732
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 6:51 pm

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door Lampje »

'Vroeger' gingen we toch gewoon naar de kleuterschool en in het jaar dat je 6 werd startte je in de 1e klas (nu groep 3).

Dan begon je gewoon in augustus/september en of je al tot 20 kon tellen en of je de kleuren wist etc. dat was toch helemaal niet van belang? En of je toen 1 of 2 jaar naar de kleuterschool geweest was, dat boeide ook niemand volgens mij.

Dat het voor sommige kinderen zo 'nodig' is om langer dan 2,5 jaar te kleuteren, daar begrijp ik nog steeds niets van. Een kind kleutert ook al voordat ie 4 is, leert ie van alles. En dat zou dan niet meetellen? Er zijn kinderen die op hun 2e al kleuren kunnen benoemen. En er zijn kinderen die op hun 6e pas iets anders dan een koppoter tekenen. Spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Samen spelen voegt daar heel veel aan toe. Maar dat dat soort vaardigheden allemaal in groep 1 en 2 aangeleerd/beheerst moeten worden voordat je naar groep 3 mag... mwah...

Sorry voor de vervuiling van het draadje...

Maar voor jou Betje kan ik me voorstellen dat het snel gaat. Wel lekker dat hij na de herfstvakantie al kan starten. Toch weer een nieuwe fase.

Janneke
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6798
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door Betje »

Wat betreft de okt-nov-dec kindjes wordt inderdaad aan het eind van het jaar gekeken of ze verder kunnen. Enige verschil met voorheen is dat ze eerder zullen kiezen voor wél dan voor niet. Bij Emma is dit niet ter sprake geweest en dús kleuterde ze lang. Bij Victor is dat andersom. Wel fijn inderdaad dat ze 3-jarigen ook toestaan. Het lijkt me in dit geval echt het beste, ook al vind ik het nog even moeilijk.
Ook wel lekker dat ik wat meer kan werken, maar ik wil mezelf ook niet direct rijk rekenen wat dat betreft. Victor valt nu nog geregeld op de fiets in slaap als ik Emma haal (ook om 12 uur wel eens) dus ik moet nog zien hoeveel hele dagen hij kan maken. Maar ook dat is wel relaxed, nu kunnen we dat rustig opbouwen.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door Pauwtje »

Angelique schreef:
Pauwtje schreef: Hoezo? Die kunnen dan toch ook gewoon eerder beginnen? Ik zou zeggen, iedereen die in groep 1 instroomt, moet recht kunnen hebben op 1 volledig jaar groep 1. En dan bedoel ik niet dat het MOET. Als een kind met 3 jr. 9 mnd nog niet zindelijk is of nog 2 uur slaapt s middags (of beide;)) , kan het best nog ven wachten. Maar een kind zoals daniel, had prima na de zomer vakantie met 3jr en 8 mnd kunne starten.
T lijkt Me voor de leerkrachten ook geen pretje om een december kindje in een half jaar tijd klaar te moeten stomen voor groep 2

Maar ik begreep van de juf van daniel dat het allemaal bezuinigings maatregelen zijn. Dus dan is massaal eerder starten ws weer t duur S:
Maar je schreef nadrukkelijk over decemberkindjes :wink:

Ik vind sowieso het klaarstomen zwaar overdreven. Kinderen leren gaandeweg, en leren in groep 2 ook door. Wat moet een kind nou kunnen voor groep 2 wat ze niet sowieso al in het ADL oppakken? En dan nog, als ze iets niet kunnen kan daar gaandeweg aan gewerkt worden. En als dát er (nog) niet in zit, dan is langer kleuteren in groep 2 toch een prima oplossing lijkt me. Kinderen verschillen nou eenmaal.
Mijn beeld zal misschien een beetje vertekend zijn door mijn schoonzus, dus op een school van overwegend allochtonen kinderen kleuterjuf is. Als zij werkjes doet met kinderen, en ze vraagt: op welk plaatje staat de muis, gaan de kinderen onder de tafel en achter de stoelen naar een muis zoeken. Zij heeft wel degelijk heel veel moeite om de kinderen die later binnen komen, een beetje op een fatsoenlijke manier door de kleuterklassen heen te loodsen en zij zou er wel degelijk graag meer tijd voor krijgen. Ik begrijp juist altijd van de kleuterjuffen, dat er wel degelijk geleerd wordt in de kleuterjkassen, en dat het niet alleen maar spelen is (wel veel spelen, met spelenderwijs dingen leren).

Maar goed, je hebt natuurlijk gelijk dat 2x groep 2 doen een prima manier is als aan het eind van de kleuterklas niet niet klaar is voor groep 3. Al heb ik bij mij op school het idee dat groep 2 behoorlijk anders is dan groep 1, meer gestrucuteerd en minder vrijblijvend in wat ze wel en niet doen.

Enne Betje, sorry voor de vervuiling van je draadje, ik zal nu ophouden. Ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen dat ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen, en onderbouwen waarom ik dat denk ;). En september duurt nog wel eventjes, je hebt nog even om aan het idee te wennen.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6776
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Na de herfstvakantie al...

Bericht door petra1969 »

Lampje schreef:'Vroeger' gingen we toch gewoon naar de kleuterschool en in het jaar dat je 6 werd startte je in de 1e klas (nu groep 3).

Dan begon je gewoon in augustus/september en of je al tot 20 kon tellen en of je de kleuren wist etc. dat was toch helemaal niet van belang? En of je toen 1 of 2 jaar naar de kleuterschool geweest was, dat boeide ook niemand volgens mij.

Dat het voor sommige kinderen zo 'nodig' is om langer dan 2,5 jaar te kleuteren, daar begrijp ik nog steeds niets van. Een kind kleutert ook al voordat ie 4 is, leert ie van alles. En dat zou dan niet meetellen? Er zijn kinderen die op hun 2e al kleuren kunnen benoemen. En er zijn kinderen die op hun 6e pas iets anders dan een koppoter tekenen. Spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Samen spelen voegt daar heel veel aan toe. Maar dat dat soort vaardigheden allemaal in groep 1 en 2 aangeleerd/beheerst moeten worden voordat je naar groep 3 mag... mwah...

Sorry voor de vervuiling van het draadje...

Maar voor jou Betje kan ik me voorstellen dat het snel gaat. Wel lekker dat hij na de herfstvakantie al kan starten. Toch weer een nieuwe fase.

Janneke
Hier gaan ze dus ook met 6 jaar naar school. Voor die tijd gaan ze vrijwillig naar Kindergarten. Ik weet alleen niet zeker of het Vorschuljahr (kinderen van 5) verplicht is. Ik vind er eigenlijk niets mis mee.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Plaats reactie