Extra oproep bmr 0 jaar

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Mare »

Wij kregen deze vandaag voor Sem. Eigenlijk denk ik niet dat ik dat ga doen. Anderen ook een oproep gekregen? En wat ga je doen?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Ilse501
J&J HAWAII
Berichten: 8684
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:22 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Ilse501 »

Bastiaan en Joris hebben hem gehad op de leeftijd die de overheid voorschrijft. Pieter heeft hem pas bij het allerlaatste cb-bezoek gehad. Achteraf had ik de anderen ook liever zo laat pas geprikt. Omdat het jongens zijn, wil ik dat ze deze prik zeker kregen.
I l s e, mv B a s t i a a n (26-05-03), J o r i s (31-12-04) & P i e t e r (11-03-07)

Hoe dan ook, we redden het
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Mare »

Het is nu een extra oproep ivm de mazelenuitbraak.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door kaatje71 »

ben je (de overheid) dan niet eigenlijk te laat met een extra vaccinatie?
En blijkbaar werken de "gewone" vaccinaties dan toch niet afdoende, als je er blijkbaar nog 1 extra nodig hebt?
Het blijft sowieso een beetje een vaag gebeuren vind ik.
Ik zou het niet doen, zo`n extra vaccinatie.

En ik snap dat de mazelen fataal kunnen aflopen, maar meestal toch niet en weten we eigenlijk wel van de gevallen waarbij dat wèl zo was hoe de omstandigheden waren en hoe er behandeld is? Pas dan kun je je er meer een mening over vormen vind ik.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Mare »

Extra als in eerder. Normaalgesproken krijgen ze deze inenting pas met veertien maanden nu dus al vanaf zes maanden. De uitbraak is bij niet ingeënte kinderen voornamelijk in de bible belt.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Pauline »

Als ik het goed begrepen heb is de uitbraak vanwege het feit dat er een aantal ouders ivm geloofsovertuiging hun kind niet inenten. Met alle respect hoor, maar het zou voor mij wel een beetje dubbel voelen als mijn kind extra geent moet worden, omdat andere mensen er juist voor kiezen om dit niet te doen...

Ik heb gelukkig geen kinderen meer in die leeftijdscategorie, maar het lijkt me een moeilijk keuze. Ik denk dat als ik in de regio zou wonen van de uitbraken er toch voor zou kiezen om in te laten enten. Maar niet als ik er ver bij vandaan woonde.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8096
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door channiemam »

Ik zou het wel doen. Deze uitbraak is mede door het weinige vaccineren in dit gebied. Vaccinaties werken pas als meer dan zoveel procent zich heeft ingeënt. Jongere kinderen zijn een risico groep. En mazelen is wel een ernstige ziekte.

Niet alleen vanwege geloofsovertuiging maar er is ook een steeds grotere categorie die zich niet laat inenten door gebrek aan vertrouwen in de inentingen zelf. Inentingen hebben pas een goed resultaat als meer dan zoveel procent zich laat inenten.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Hemmie »

Ja, als ik in Ede woonde zou ik het wel doen. Zoals P auline zegt, wel zuur dat jouw kind extra moet worden ingeent omdat andere ouders weigeren te vaccineren, maar zo is de situatie nu eenmaal. Als ik lees hoeveel kinderen met mazelen in het ziekenhuis belanden, dan liever vaccineren!
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Jo Jo »

channiemam schreef:
Niet alleen vanwege geloofsovertuiging maar er is ook een steeds grotere categorie die zich niet laat inenten door gebrek aan vertrouwen in de inentingen zelf. Inentingen hebben pas een goed resultaat als meer dan zoveel procent zich laat inenten.
Dat dus. De meeste mazelen gevallen lijken onder de antroposofische niet-enters te zitten, heeft wel met overtuiging, maar niet zozeer met bible of religie te maken.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Mare »

Wij krijgen deze extra inenting aangeboden omdat er in onze gemeente minder dan negentig procent van de kinderen is gevaccineerd.

Ik vind het lastig. Mijn broers hebben mazelen gehad en hebben idd hersenontsteking als complicatie gekregen. Maar Sem is nog maar tien maanden en ik vind het gelijk zo'n heftig vaccin.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Nancy
J&J MAURITIUS
Berichten: 5766
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Nancy »

Mare schreef:Wij krijgen deze extra inenting aangeboden omdat er in onze gemeente minder dan negentig procent van de kinderen is gevaccineerd.

Ik vind het lastig. Mijn broers hebben mazelen gehad en hebben idd hersenontsteking als complicatie gekregen. Maar Sem is nog maar tien maanden en ik vind het gelijk zo'n heftig vaccin.
Aan de andere kant: als je wacht tot 14 maanden zit je weer precies in het seizoen van de verkoudheid en griep virusjes . Wat dat betreft is in de zomer inenten nog niet zo gek.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Hemmie »

Nou, ik denk dat het vaccin peanuts is vergeleken met hersenontsteking. Hier wordt de BMR standaard al iets eerder gegeven, Abel kreeg hem met 12 maanden. En ook hier een mazelen uitbraak in de bible belt.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door TinekedH »

Wij wonen niet in de regio, (en gaan er gelukkig ook niet wonen wat dit betreft ;))

Ik heb wel jaren lang op de Bible Belt gewoond en zat op een school met veel kinderen die niet ingeend waren. Ook ten tijde van een mazelen epidemie en een polio epidemie. Vooral die laatste heeft veel indruk gemaakt omdat de broer van een jongen uit mijn klas toen ook daadwerkelijk polio kreeg. Vanuit mijn christelijke achtergrond (maar dit is off-topic) begrijp ik de redenatie van deze mensen deels. Ik vind het alleen zo ontzettend rot dat ouders die wel kiezen voor inenten nu voor het blok worden gezet. Daarnaast vind ik ook dat de ouders die niet inenten anderen in gevaar brengen. Dat maakt me verdrietig (ik heb ook een vriendin die niet inent... deze discussie voeren heeft geen zin maar toch...wil het graag gezegd hebben ;))

Ik zou de prik wél halen, juist omdat een hersenvliesontsteking inderdaad veel en veel ingrijpender is. Toch vind ik het, nogmaals, een ontzettende nare consequentie van het feit dat mensen niet willen inenten om deze redenen. Vind het overigens gelijk wel weer grappig én bizar dat onze minister president de predikanten oproept om mensen te "verkondigen" dat ze wel moeten inenten. Alsof die predikanten dat zullen doen...ze zijn juist diegenen die voor deze mensen allerlei argumenten tevoorschijn toveren om het niet te doen.
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Mare »

Over het algemeen is een vaccin natuurlijk minder erg dan een hersenontsteking, maar dat is een complicatie die kan optreden niet iets wat sowieso gebeurt als je de mazelen krijgt. Ik ben iemand die twijfelt over inenten, maar de risico's van niet inenten idd te groot vindt. Maar zo vroeg had ik het liever niet willen doen eigenlijk. Mijn jongens hebben al niet een hele sterke afweer en ik heb ook nog niet veel energie. Een kind wat nog weer extra huilerig en hangerig is door een inenting... daar zat ik echt niet op te wachten.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Jo Jo »

En dan gaan ze nu praten over inenten verplichten.... Moet niet gekker worden.

'Iets dat met zo weinig inspanning voorkomen zou kunnen worden mag niet zoveel schade geven.'

Laat ze dan als eerste roken, alcohol, en de meeste voedsel-zooi verbieden, want daardoor wordt heel wat meer geleden en gaan dagelijks heel wat meer mensen aan dood.

------------

Nog iets anders: ze blijven maar praten over gereformeerden, bijbel-belt, predikanten etc.
De cijfers laten echter wat anders zien:
Omdat de vorige uitbraak in de Bijbelgordel plaatsvond, is het verleidelijk om te denken dat het weigeren van vaccinaties vooral leeft onder gereformeerden. Cijfers van het RIVM tonen echter een ander beeld. De vaccinatiegraad in Nederland is 95 procent: van elke 100 Nederlanders zijn er circa 95 gevaccineerd en 5 niet. Van die vijf weigert slechts één inentingen vanwege zijn godsdienst. De overige vier weigeraars zijn kritisch over prikken of antroposofisch ingesteld (Citaat: Volkskrant 6 juli).
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Hemmie »

Tja, mijn kinderen hadden, afgezien van misschien de 1e en 2e inenting (maar toen waren ze nog een stuk jonger dan 6 maanden), nooit last van de inentingen. Dus ik zie een vervelende reactie op een inenting ook als een complicatie die kan optreden. Met het verschil dat de complicatie die bij mazelen vele malen erger is dan de complicatie bij mazelen.

Weet je, de kans op mazelen is natuurlijk nog steeds klein, maar ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als mijn kind mazelen (met evt. complicaties) zou krijgen, wetende dat ik die oproep had genegeerd. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door TinekedH »

Jo Jo schreef:En dan gaan ze nu praten over inenten verplichten.... Moet niet gekker worden.

'Iets dat met zo weinig inspanning voorkomen zou kunnen worden mag niet zoveel schade geven.'

Laat ze dan als eerste roken, alcohol, en de meeste voedsel-zooi verbieden, want daardoor wordt heel wat meer geleden en gaan dagelijks heel wat meer mensen aan dood.

------------

Nog iets anders: ze blijven maar praten over gereformeerden, bijbel-belt, predikanten etc.
De cijfers laten echter wat anders zien:
Omdat de vorige uitbraak in de Bijbelgordel plaatsvond, is het verleidelijk om te denken dat het weigeren van vaccinaties vooral leeft onder gereformeerden. Cijfers van het RIVM tonen echter een ander beeld. De vaccinatiegraad in Nederland is 95 procent: van elke 100 Nederlanders zijn er circa 95 gevaccineerd en 5 niet. Van die vijf weigert slechts één inentingen vanwege zijn godsdienst. De overige vier weigeraars zijn kritisch over prikken of antroposofisch ingesteld (Citaat: Volkskrant 6 juli).
Laatste klopt inderdaad! Wij zitten hier in Zutphen in een gebied waar veel mensen om de laatste reden tegen inenten zijn!
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Hemmie »

Jo Jo, ik neem aan dat je cijfers kloppen, dus je hebt zeker gelijk. Het probleem blijft echter dat die religieuze niet-enters allemaal bij elkaar wonen, terwijl die andere niet-inenters meer evenredig verdeeld zijn in de samenleving. Daardoor zijn de religieuze niet-inenters uiteindelijk toch het probleem, hoe 'oneerlijk' dat ook klinkt als je naar de cijfers kijkt. In principe zijn alle niet-enters in mijn ogen even onverantwoordelijk bezig, maar feit blijft dat, als je de vaccinatiegraad onder de gelovigen kan opkrikken, je het probleem grotendeels al hebt opgelost.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6218
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door mama talla »

Nathan heeft de BMR gekregen toen hij 6 maanden was en later met 14 maanden nog een keer. Dat was omdat we naar kameroen gingen en ik geen ziek kind wilde daar. Liever prikken dan ziek worden wat mij betreft. Ik heb er nu over zitten twijfelen of ik Anna vervroegd in zou laten enten, maar uiteindelijk niet gedaan. We wonen niet in een risicogemeente (als in, minder dan 90% gevaccineerd). Als we daar wel hadden gewoond dan had ik haar in laten enten. Ik vind het risico te groot.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Mare »

@jo jo: en toch staat in de folder dat je het krijgt aangeboden in de risicogemeentes en als je Reformatorisch gezind bent. Ik denk idd vanwegen het feit dat deze groep bij elkaar woont.

Ik heb aan Jaap gevraagd hoe hij erover denkt en hij is voor. Dan maar een afspraak maken bij het cb. Ik denk dat ik de inenting van elf maanden dan wel even uitstel.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12556
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door monika »

Nic had afgelopen 2 weken de mazelen, en dat was geen pretje. En dan hadden we niet eens complicaties en bleef hij gelukkig goed drinken. Als ik nu in NL het aanbod kreeg zou ik het aannemen.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Ilse501
J&J HAWAII
Berichten: 8684
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:22 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Ilse501 »

TinekedH schreef:
Jo Jo schreef:En dan gaan ze nu praten over inenten verplichten.... Moet niet gekker worden.

'Iets dat met zo weinig inspanning voorkomen zou kunnen worden mag niet zoveel schade geven.'

Laat ze dan als eerste roken, alcohol, en de meeste voedsel-zooi verbieden, want daardoor wordt heel wat meer geleden en gaan dagelijks heel wat meer mensen aan dood.

------------

Nog iets anders: ze blijven maar praten over gereformeerden, bijbel-belt, predikanten etc.
De cijfers laten echter wat anders zien:
Omdat de vorige uitbraak in de Bijbelgordel plaatsvond, is het verleidelijk om te denken dat het weigeren van vaccinaties vooral leeft onder gereformeerden. Cijfers van het RIVM tonen echter een ander beeld. De vaccinatiegraad in Nederland is 95 procent: van elke 100 Nederlanders zijn er circa 95 gevaccineerd en 5 niet. Van die vijf weigert slechts één inentingen vanwege zijn godsdienst. De overige vier weigeraars zijn kritisch over prikken of antroposofisch ingesteld (Citaat: Volkskrant 6 juli).
Laatste klopt inderdaad! Wij zitten hier in Zutphen in een gebied waar veel mensen om de laatste reden tegen inenten zijn!
Gos, dat heb ik me nooit gerealiseerd. Misschien wel omdat in deze wijk het antroposofengehalte op 1 stukje na laag is?

Ik had niet begrepen dat het een extra inenting betrof. Moeilijke beslissing hoor.
I l s e, mv B a s t i a a n (26-05-03), J o r i s (31-12-04) & P i e t e r (11-03-07)

Hoe dan ook, we redden het
Hanne

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Hanne »

ik weet dat veel mensen hier kritisch over inenten zijn, dus misschien is mijn mening vloeken in de kerk. Maar ik vind dat inenten niet alleen een persoonlijke keuze is. want de keuze om niet in te enten en dus het risico te aanvaarden dat jouw kind (dat deze keuze dus niet zelf maakt) ziek kan worden, brengt ook mee dat jouw kind anderen kan besmetten. jonge kinderen die nog niet ingeënt zijn. daarmee kies je dus om niet alleen jouw eigen kind een risico te laten lopen, maar je kiest er ook voor om anderen door jouw keuze dat risico te laten lopen. en dat vind ik dus niet kunnen.
ik zou om die reden kiezen voor inenten.
ik zou het zeker niet fijn vinden om een extra inenting te geven, maar als er besmettingsgevaar heerst, zou ik het toch maar doen.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12556
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door monika »

Hanne schreef:... want de keuze om niet in te enten en dus het risico te aanvaarden dat jouw kind (dat deze keuze dus niet zelf maakt) ziek kan worden, brengt ook mee dat jouw kind anderen kan besmetten. jonge kinderen die nog niet ingeënt zijn.
Ja, om die reden heeft Nic dus de mazelen gehad. De eerste mazelen vacinatie is hier met 15 mnd en hij is 11 mnd. Hierbij vallen alle gewone griepjes en verkoudheidjes toch wel in het niet hoor.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door SuzanneV »

Tja, ik vind eigenlijk ook dat de keuze om niet in te enten betekent dat je profiteert van de mensen die het wel laten doen.

Ik geloof dat we hier niet in de bijbelgordel zitten, heb tenminste nog geen oproep gehad. Mocht de oproep komen dat kies ik ervoor om Marijn vervroegd te laten inenten. We hebben met Robin al genoeg ellende met ziektes gehad.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Hanne

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Hanne »

in regio Haaglanden zijn wel veel allochtonen die analfabeet zijn en dus ook geen gehoor geven aan oproepen om hun kinderen in te laten enten. wat dat betreft kun je gewoon maar beter kiezen voor veiligheid waar je ook woont.
ik was overigens als kind nooit ziek totdat ik de mazelen kreeg, een week of 4 echt vechten voor mijn leven en daarna maandenlang koorts gehouden. en vanaf toen is mijn gezondheid nooit meer goed geweest. daarna ben ik een kwakkelaar gebleven.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Emmy »

Ik kan ook wel redelijk volgen waarom deze christenen niet enten. Voor hen is dit ook de norm, het is normaal, ze zijn er mee opgevoed, ook met de redenen die daaraan ten grondslag liggen. Een heel klein beetje vergelijkbaar:
Zo ben ik opgevoed met het nederlandse entingsschema en niet de australische. De australische is veel uitgebreider en er worden ook grotere hoeveelheden entingstoffen gebruikt dan in Nederland. Er wordt ook ingeent tegen hepatitis en waterpokken. En toch ga ik hier niet in mee. Het voelt niet goed, terwijl het nederlandse entingsschema wel goed voelt (het is blijkbaar mijn norm geworden), hoewel ik ook niet in alles meegegaan ben, bijv de mexicaanse griep.
Enten is hier trouwens ook redelijk verplicht. Een school mag een kind weigeren als het niet voldoende ingeent is.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Hemmie »

Hep B is inmiddels ook in NL standaard, E mmy ;-)
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Emmy »

Hemmie schreef:Hep B is inmiddels ook in NL standaard, E mmy ;-)
Really??? Hoe lang dan al, als ik vragen mag?
Oh, ik zie het al, sinds 2011 alle nieuwgeborenen, niet de kinderen die al wat langer op deze aardbol rondlopen dus. Maar in Oz krijg ik elke 3 maanden weer een nieuwe oproep om mijn kinderen alsnog in laten enten. Ook zou ik de voor de andere ziektes extra bij moeten laten enten.
Laatst gewijzigd door Emmy op zo jul 14, 2013 3:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lineke
J&J SANTORINI
Berichten: 2854
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:37 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door lineke »

INenten... dames, enten doe je met bomen.

Los daarvan ;)
Ik zag laatst een documentaire over het niet inenten door gereformeerden. Ik snap er niks van... want je mag niet ingrijpen in God's wil, maar als je kind ziek is mag je wel naar medicijnen grijpen... ikkeniebegrijpenie
Saskia 12-04-2005
Nienke 11-12-2006
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Emmy »

lineke schreef:INenten... dames, enten doe je met bomen.
Ach, klein detailverschil toch? :wink:
HeleenW

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door HeleenW »

lineke schreef:INenten... dames, enten doe je met bomen.

Los daarvan ;)
Ik zag laatst een documentaire over het niet inenten door gereformeerden. Ik snap er niks van... want je mag niet ingrijpen in God's wil, maar als je kind ziek is mag je wel naar medicijnen grijpen... ikkeniebegrijpenie
Ik als gereformeerde heb mijn kinderen laten inenten. En om mij heen velen met mij. Er zijn er in mijn beleving maar weinig vanuit de 'gereformeerden' die het niet doen. En mogelijk heb je net vanuit dat stukje een documentaire gezien? Werd er alleen gezegd dat je niet mag ingrijpen in God's wil? Dat klinkt namelijk wel heel kort door de bocht. De verhalen die ik ken zijn van mensen die heel erg in afhankelijkheid van God leven. Zij zullen op het moment dat er ziekte openbaard niet boos zijn. Zij leven zo dicht bij God dat als er tegenslag is ze het bij Hem neerleggen, ze Hem om kracht vragen alles te dragen. Hoe een weg ook gaan zal. Ik vind dat juist wel heel mooi.
een klein kind vertrouwt zijn ouders, dat zijn ouders het beste met hem voor hebben. En zo leven deze mensen ook. Hun Hemelse Vader doet wat goed voor hen is.
Maar ik snap je vragen hierbij ook, zelf zie ik medicatie ook als iets wat gegeven is om te gebruiken.

Wat jo jo laat zien, harde cijfers doen me eigenlijk wel goed. Want als 'gereformeerde' word je vaak over 1 kam geschoren. En 'gereformeerden' is niet 1 type mens die maar op 1 manier denkt.
Hanne

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Hanne »

ik vind het helemaal niet mooi. zij beslissen dat hun kind een ziekte krijgt waar vreselijke complicaties aan kunnen zitten, waaraan het kan sterven, waardoor het de rest van zijn/haar leven gehandicapt kan zijn, terwijl het helemaal niet nodig is. God heeft er ook voor gezorgd dat er mensen zijn die zo intelligent en vindingrijk zijn dat ze stoffen hebben uitgevonden waarmee ziekten voorkomen kunnen worden.
Ik vind dat net zoiets als met je ogen dicht gaan autorijden, want als de Heer het goed met je voor heeft gebeurt er niks.
Met niet inenten schaad je anderen ook.
Suuz

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Suuz »

Ik had hem hier ook verwacht. Wegens naarst staphorst wonen. Echter nog niks gezien. Ik zou m wel laten prikken. Wel kreeg ik laatst nog een oproep dat ik moest, terwijl we wel waren geweest. Bleek CB het niet doorgegeven te hebben.
Suuz

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Suuz »

Voor de normale inenting dan.
@ri

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door @ri »

Ik zou wel laten inenten. Wat ik me wel afvroeg is of de mazelen in dit geval, niet alleen gevaccineerd kan worden? Misschien is de prik dan minder heftig?
Gebruikersavatar
Nancy
J&J MAURITIUS
Berichten: 5766
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Nancy »

@ri schreef:Ik zou wel laten inenten. Wat ik me wel afvroeg is of de mazelen in dit geval, niet alleen gevaccineerd kan worden? Misschien is de prik dan minder heftig?
Rode hond gaat inmiddels ook rond..........
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Mare »

@ri schreef:Ik zou wel laten inenten. Wat ik me wel afvroeg is of de mazelen in dit geval, niet alleen gevaccineerd kan worden? Misschien is de prik dan minder heftig?
Nee, een los vaccin is niet beschikbaar.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Dragoste

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Dragoste »

Hanne schreef:ik vind het helemaal niet mooi. zij beslissen dat hun kind een ziekte krijgt waar vreselijke complicaties aan kunnen zitten, waaraan het kan sterven, waardoor het de rest van zijn/haar leven gehandicapt kan zijn, terwijl het helemaal niet nodig is. God heeft er ook voor gezorgd dat er mensen zijn die zo intelligent en vindingrijk zijn dat ze stoffen hebben uitgevonden waarmee ziekten voorkomen kunnen worden.
Ik vind dat net zoiets als met je ogen dicht gaan autorijden, want als de Heer het goed met je voor heeft gebeurt er niks.
Met niet inenten schaad je anderen ook.

Zij beslissen dat hun kind een ziekte krijgt??? Dat is natuurlijk niet waar.
Ze nemen het risico dat hun kind mogelijkerwijs die ziekte krijgt. En dat er bij de mazelen mogelijkerwijs heftige bijwerkingen zitten.
Niemand wil dat zijn kind ziek is of lijd. En iedereen neemt daarin zijn eigen afgewogen risico.
Reformatorischen enten hun kinderen soms niet in, veel doen dat wel. Maar er zijn dus ontzettend veel mensen die dat niet doen. Maar omdat mensen dat doen vanuit religieuze opvattingen is dat weer lastig te begrijpen.
Natuurlijk willen ze dat hun zieke kind behandeld wordt als het ziek is. Maar om in te grijpen in een gezond lijf, dat willen ze niet.

Aan de andere kant, worden we niet ontzettend bang gemaakt door de media hype om dit alles heen?
Ja, mazelen kan erge complicaties geven. Evenals waterpokken en ook de "gewone" griep eist zijn levens!
Is het echt zo dat iemand die zijn kind niet inent een gevaar is voor anderen?

-een kind van een moeder die mazelen heeft gehad krijgt een natuurlijke bescherming mee van ongeveer een jaar.
-een kind van een ingeënte moeder krijgt een bescherming mee van ongeveer een half jaar.

Ingeënte mensen zijn niet voor eeuwig beschermd tegen de mazelen. Juist doordat de mazelen af en toe heerst wordt de enting "getriggerd" en werkt hij... Jawel: beter en langer.

-complicaties komen vaker voor bij oudere kinderen die mazelen krijgen. Het lastige is dat door de inentingen juist oudere kinderen (boven de 10) de mazelen krijgen. Dan is het vaccin al voor een groot deel uitgewerkt.

-mensen die kinderziektes wel doormaken hebben later minder kans op kanker.

Het is allemaal niet zo simpel als het lijkt hoor. En ik vind echt belachelijk dat er zo idioot over wordt gedaan. Inenten is mooi dat het mag en kan en zo goed geregeld is in Nederland.
Maar verplicht stellen? Dat vind ik echt belachelijk!

Het is goed om te verder te kijken dan onze neus lang is.
En dat doen we over "samen slapen", "borstvoeden", "babydragen", etc etc.

Er is veel te vinden op het net bijv:

http://www.degezondepatient.nl/kind-ove ... -2009.html
http://nvkp.nl/informatie/ziekten-en-vaccins/mazelen/
Gebruikersavatar
Katje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:38 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Katje »

Dragoste schreef:Reformatorischen enten hun kinderen soms niet in, veel doen dat wel. Maar er zijn dus ontzettend veel mensen die dat niet doen. Maar omdat mensen dat doen vanuit religieuze opvattingen is dat weer lastig te begrijpen.
ik vind het ook lastig te begrijpen van bijvoorbeeld antroposofen en ook van de 'kritisch prikken' aanhangers. Uit welke overtuiging dan ook, ik vind het moeilijk te begrijpen dat mensen hun kind niet willen laten inenten. Dat komt omdat ik een andere overtuiging heb. Een geloof me, van de antroposofie en van kritisch prikken heb ik behoorlijk veel kennis genomen. De reformatorische kant van het geloof ken ik minder goed en hun motivatie ook wat minder.

Ik vind dat kinderen recht hebben op de best mogelijke gezondheidszorg en daar hoort inenten wat mij betreft bij.

Gaat het bij die oproep voor de BMR prik bij jonge kinderen niet om een vervroegde inenting in plaats van, hier genoemd, een extra inenting?
Mink@ mv B. 22 jaar
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Mare »

als het kind nu tussen de zes en twaalf maanden is dan is het een extra inenting. Dan krijgt een kind in totaal drie keer de bmr vaccinatie. Bij een kind tussen de twaalf en veertien maanden gaat het om een vervroegde vaccinatie.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Katje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:38 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Katje »

Mare schreef:als het kind nu tussen de zes en twaalf maanden is dan is het een extra inenting. Dan krijgt een kind in totaal drie keer de bmr vaccinatie. Bij een kind tussen de twaalf en veertien maanden gaat het om een vervroegde vaccinatie.
aha, ik ben een beetje uit die leeftijdscategorie gegroeid :wink:
Mink@ mv B. 22 jaar
Hanne

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door Hanne »

als het een keuze was die alleen invloed op de ouders had, die de keuze maken dan had ik er geen problemen mee. maar ze maken de keuze hun kind een risico te laten lopen. Als ik een ziekte zou hebben gekregen die voor mij blijvende gevolgen heeft en mij de rest van mijn leven beperkt en tekent, doordat mijn ouders mij niet hebben laten inenten en ik die ziekte niet had gekregen als ik wel was ingeënt, dan zou ik ze dat enorm kwalijk nemen.
en daarnaast laat je andere mensen met wie je in contact komt ook een risico lopen om besmet te raken als gevolg van jouw keuze. en dan nog zo'n kwetsbare groep, echte kleintjes die nog niet zijn ingeënt voor wie ziekten helemaal ernstige gevolgen kunnen hebben.
ik vind het asociaal en egoistisch om een dergelijke keuze te maken omdat je anderen er mogelijkerwijs met de negatieve gevolgen van jouw keuze opzadelt terwijl dat niet nodig is.
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Re: Extra oproep bmr 0 jaar

Bericht door wilmama »

lineke schreef:INenten... dames, enten doe je met bomen.

Los daarvan ;)
Ik zag laatst een documentaire over het niet inenten door gereformeerden. Ik snap er niks van... want je mag niet ingrijpen in God's wil, maar als je kind ziek is mag je wel naar medicijnen grijpen... ikkeniebegrijpenie
dat heb ik ook gezien en ik blijf hier ook maar over nadenken. De wil van God om ziek te worden en dan wel medicijnen gebruiken. De kennis om de vaccinatie te maken komt toch ook ergens vandaan.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Plaats reactie