hoe verstaanbaar

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

hoe verstaanbaar

Bericht door Petra »

moet een driejarige zijn?

Ik was op het CB voor een extra ogentest en het bleek dat ze ook een extra aantekening hadden gemaakt over Jesse z'n spraak.
Jesse kan zich meestal wel verstaanbaar maken. Een aantal klankcombinaties kan hij nog niet maken en soms heb ik geen flauw idee wat hij zegt. Maar over het algemeen gaat het best goed.
Ik maak me niet druk eigenlijk, maar ben benieuwd wat jullie ideeen hierover zijn.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Miem

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Miem »

Geen idee maar toen mijn kinderen 3 waren kon ik ze eigenlijk altijd verstaan. Maar of dat nu een goede maatstaf is?

Op de basisschool krijgen ze hier in groep 1 altijd een bezoekje van een logopedist, die screent de kinderen dan en als ze op dat moment nog een probleem hebben met bepaalde klinkers of woorden dan kun je daar wat aan doen.

Ik zou me er nog niet al teveel zorgen om maken denk ik, hoe is het gehoor?
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Petra »

Miem schreef:Ik zou me er nog niet al teveel zorgen om maken denk ik, hoe is het gehoor?
Hij heeft buisjes, er is meteen in z'n oren gekeken en z'n buisjes zaten er prima in.
Verder begrijpt hij alles wel wat je zegt, dus wat betreft gehoor maak ik me ook niet zo'n zorgen.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Rijntje »

Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Petra »

Uitslag: geen bijzonderheden, in orde dus.
Dank je Rijntje
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Suuz

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Suuz »

Uitslag hier; u word geadviseerd hulp te zoeken. ;)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Ana »

hier ook :wink:
maar ze is juist bezig met een enorme inhaalslag :woow:
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4934
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Annet »

Suuz schreef:Uitslag hier; u word geadviseerd hulp te zoeken. ;)
hier ook, maar dat is ookal aan de orde.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Petra »

Suuz schreef:Uitslag hier; u word geadviseerd hulp te zoeken. ;)
P kreeg toch al hulp?
Dat verbaasde me toen nogal omdat ze wel erg vlot begon te babbelen (toen zei Jesse nog geen woord).
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Suuz

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Suuz »

Ja heeft al hulp 4x in de week nu. Sinds een maand heel erg vooruit gegaan. Ja dat was ook raar, brabbelen deed ze vroeg. Zegt dus niks over hoe ze gaan praten. Ze heeft een dik jaar achterstand volgens logopedie. Straks ook vve programma op psz. Dus 5x per week taal oefening. Gisteren heeft ze een psyche onderzoek gehad (iq)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4919
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door marjolein62b »

Je kunt altijd een logopedist vragen om mee te kijken.

Niet verstaanbaar zijn is heel storend in groep 1. Op deze leeftijd zijn kinderen heel goed in spraak en taal te sturen op latere leeftijd is dat veel moeilijker.

Ik weet niet hoe goed hij praat dus eigenlijk kan ik het niet beoordelen. Maar ik ben blij dat wij met Joep vroeg naar een logopedist zijn gegaan. Logopedisten hebben kinderen liever vroeg hebben zonder probleem dan te laat met toch een probleem.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9548
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door muppet »

ongeveer 50-75 % van het spreken moet verstaanbaar zijn, ook voor derden. Er mogen nog vereenvoudigingen zijn in spraakklanken, combinatieklanken met /s/ en /t/ en /r/ zoals /st-/, /sn-/, /tr-/ etc. hoeven nog niet gekend te zijn. ook de /s/ en /r/ zijn klanken die laat in de ontwikkeling komen.
Mocht je echt twijfelen, dan mag je me wel een filmpje sturen, dan wil ik wel meekijken.

En anders idd een keer langs een logopediste gaan.
marjolein62b schreef: Logopedisten hebben kinderen liever vroeg hebben zonder probleem dan te laat met toch een probleem.
dit klopt helemaal!
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Hanne

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Hanne »

Espen lispelt doordat hij zo lang gespeend heeft. ik versta hem wel. maar veel mensen daardoor niet. dat is jammer omdat hij een enorme woordenschat heeft en heel goed kan praten. op het cb trekt hij geen mond open. net als zijn grote broer weigert hij mee te doen met wat voor onderzoek dan ook.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9548
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door muppet »

Daar kan je thuis al eea mee oefenen, mocht je dat willen Hanne.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Petra »

muppet schreef:ongeveer 50-75 % van het spreken moet verstaanbaar zijn, ook voor derden. Er mogen nog vereenvoudigingen zijn in spraakklanken, combinatieklanken met /s/ en /t/ en /r/ zoals /st-/, /sn-/, /tr-/ etc. hoeven nog niet gekend te zijn. ook de /s/ en /r/ zijn klanken die laat in de ontwikkeling komen.
soep en stoep zijn hier standaard poep (tot grote hilariteit van zijn zussen en dan is het ook leuk om te blijven zeggen....)
trein is tein
maar hoog is hoosj
en zo zal er vast wel meer zijn waar ik nu niet aan denk omdat ik de alternatieven van Jesse weet en hem daardoor kan verstaan.
Filmpje zou trouwens lastig worden, want zoveel praat ie niet....
het enige wat er dan op komt is: "mama, kijken!, mama itte kijken!" oid.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
mama van b en c

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door mama van b en c »

C. is best goed verstaanbaar ook voor derden, hij haalt inderdaad die 75% wel denk ik. Moeite heeft hij nog met de moeilijke combinaties van letters. Een vriendje heet freek, dat spreekt hij uit als shrek!!!! :lol:

Vandaag zei hij :"alles staat op tafel behalve de gestampte muisje" maar dat behalve klonk als halve dus B en ik snapte er niks van. En hij werd steeds kwaaier en bleef maar zeggen: "halve muisjes, halve muisjes" :lol:
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Gerrie »

Ik denk dat mijn meiden geen referentie kader zijn.
Die praten onwijs veel, ook al met 3 jaar. Hanna en Esther konden ook al de r uitspreken (laatst geleerde klank), Mirjam was daar later mee, maar met 3,5 kon ze het zeker wel.

Wij hebben een neefje van 2,5 die gewoon echt niet verstaanbaar is, spreekt zijn eigen taal, papa, mama en grote broer snappen hem perfect, hij maakt ook de meeste klanken wel, maar woord klopt totaal niet bij voorwerp om het zo maar te zeggen. Op het kinderdagverblijf maakten ze zich nog geen zorgen.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Corina »

Na 3 kinderen die logopedie hebben (gehad) zal ik wel voorzichtig zijn. Wat er al gezegd is, liever aan de bel trekken wanneer het niet nodig is dan te laat. Annelieke zit sinds september op logopedie. vond het best jong, maar als je ziet (hoort ;) ) hoe ze vooruitgegaan is in een schooljaar tijd. ongelooflijk. Of ze voor andere goed verstaanbaar is, vind ik moeilijk te zeggen, want ze is nogal verlegen. Dus ze praat niet zoveel....
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door michelle »

Ik merk bij mijn kinderen echt een verschil tussen jongen en meisje. Lotte was vroeg met praten en ook redelijk verstaanbaar al, en Jasmijn gaat nu ook die kant op. Bram werd pas goed verstaanbaar voor buitenstaanders rond 3,5 maar toen ging het ook opeens vlug. De woordenschat had hij al, het waren echt klanken die veranderd moesten worden en toen dat eenmaal gebeurde was t zo klaar. Ik heb toendertijd ook wel gedacht aan logopedie maar het toch maar op zijn beloop gelaten.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Emmy »

Mijn 3-jarige was slecht verstaanbaar, maakte ook te korte zinnen, gebruikte weinig werkwoorden. Vele combinaties van letters kende hij niet. De r kon hij ook niet uitspreken, maakt hij een l van. Ge/be/ver-woorden verkortte hij stelstelmatig. Van veel woorden sprak hij alleen het deel uit waar de klemtoon op lag.
Het meeste communiceerde hij met zijn broers en die verstonden hem altijd, wisten precies wat hij wilde en met wijzen/gillen en huilen kreeg hij van hen altijd zijn zin. De logopediste heeft mij toen ook als eerste medegedeeld dat ik zijn oudere broers hierin moest heropvoeden door hen te leren niet meer te reageren op zijn gewijs/gegil/gehuil. Dat was nog een hele klus... :)
Hij heeft in Nederland lang logopedie gehad, bijna 2 jaar. Wel met goed resultaat, ik zag echt vooruitgang door elke avond met hem te oefenen, vooral met die combinatieklanken. En het oefenen met woorden door op alle delen de klemtoon te leggen. Het heeft bij hem vooral veel bewustwording gegeven en daardoor was hij ook gemotiveerd om te oefenen. Door het vele oefenen werd het ook een stuk praktischer voor hem waardoor hij het sneller eigen maakte in zijn eigen spreektaal.
Het grote voordeel vond ik dat hij veel beter te verstaan werd voor anderen. Hij was verdrietig als de juf op de psz hem niet begreep.
De r hebben we nooit geoefend, toen we daar aan toe waren, vertrokken we naar Australie. Wat me opvalt is dat hij deze ook nu nog steeds niet gebruikt (we spreken thuis gewoon nederlands), en hij wordt over een aantal weken al 6. Gelukkig heeft hij die klank hier ook niet nodig... :wink:
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Corina »

michelle schreef:Ik merk bij mijn kinderen echt een verschil tussen jongen en meisje. Lotte was vroeg met praten en ook redelijk verstaanbaar al, en Jasmijn gaat nu ook die kant op. Bram werd pas goed verstaanbaar voor buitenstaanders rond 3,5 maar toen ging het ook opeens vlug. De woordenschat had hij al, het waren echt klanken die veranderd moesten worden en toen dat eenmaal gebeurde was t zo klaar. Ik heb toendertijd ook wel gedacht aan logopedie maar het toch maar op zijn beloop gelaten.
Hier heeft het niet met geslacht te maken. Mart-Jan was heel laat met praten en heeft ook een taalachterstand. Bertrik was vroeg met praten, maar praat erg snel en is daardoor ook vaak onverstaanbaar. Hij kan nu redelijk de /r/ zeggen en daardoor wordt hij ook weer verstaanbaarder. Annelieke was ook weer laat met praten en bij haar moest het echt gestimuleerd worden.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Emmy »

Corina schreef:
michelle schreef:Ik merk bij mijn kinderen echt een verschil tussen jongen en meisje. Lotte was vroeg met praten en ook redelijk verstaanbaar al, en Jasmijn gaat nu ook die kant op. Bram werd pas goed verstaanbaar voor buitenstaanders rond 3,5 maar toen ging het ook opeens vlug. De woordenschat had hij al, het waren echt klanken die veranderd moesten worden en toen dat eenmaal gebeurde was t zo klaar. Ik heb toendertijd ook wel gedacht aan logopedie maar het toch maar op zijn beloop gelaten.
Hier heeft het niet met geslacht te maken. Mart-Jan was heel laat met praten en heeft ook een taalachterstand. Bertrik was vroeg met praten, maar praat erg snel en is daardoor ook vaak onverstaanbaar. Hij kan nu redelijk de /r/ zeggen en daardoor wordt hij ook weer verstaanbaarder. Annelieke was ook weer laat met praten en bij haar moest het echt gestimuleerd worden.
De logopediste van ons vertelde dat met name derde, vierde (en latere) kinderen in een gezin later gaan praten, omdat het drukker in het gezin is en er daardoor minder vaak direct door de ouder met het kind gecommuniceerd wordt en vanwege het feit dat oudere broers/zussen veel sneller inspelen op de non-verbale communicatie van het jongere brusje waardoor de taalontwikkeling minder goed gestimuleerd zou worden.
Bij ons was dit in ieder geval wel het geval.
Verder viel het mij op dat zoon nummer 1 en 3 een veel snellere taalontwikkeling hebben gehad en zij ook veel socialer zijn, als baby al. De andere 2 zijn meer op zichzelf gericht, hebben minder behoefte aan contact met anderen, zijn ook rustiger van aard.
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8097
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door channiemam »

Dat is bij ons juist niet het geval. Vera spreekt echt in volzinnen. Mama mag ik wat drinken en ook gisteren heb ik wat gedronken bijvoorbeeld.
Carmen praatte juist weer later maar toen wel ineens goed en duidelijk.

Mijn nichtje daarentegen praat heel slecht. Ze is nauwelijks verstaanbaar wat op school heel lastig voor haar is
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Corina »

Emmy schreef:
Corina schreef:
michelle schreef:Ik merk bij mijn kinderen echt een verschil tussen jongen en meisje. Lotte was vroeg met praten en ook redelijk verstaanbaar al, en Jasmijn gaat nu ook die kant op. Bram werd pas goed verstaanbaar voor buitenstaanders rond 3,5 maar toen ging het ook opeens vlug. De woordenschat had hij al, het waren echt klanken die veranderd moesten worden en toen dat eenmaal gebeurde was t zo klaar. Ik heb toendertijd ook wel gedacht aan logopedie maar het toch maar op zijn beloop gelaten.
Hier heeft het niet met geslacht te maken. Mart-Jan was heel laat met praten en heeft ook een taalachterstand. Bertrik was vroeg met praten, maar praat erg snel en is daardoor ook vaak onverstaanbaar. Hij kan nu redelijk de /r/ zeggen en daardoor wordt hij ook weer verstaanbaarder. Annelieke was ook weer laat met praten en bij haar moest het echt gestimuleerd worden.
De logopediste van ons vertelde dat met name derde, vierde (en latere) kinderen in een gezin later gaan praten, omdat het drukker in het gezin is en er daardoor minder vaak direct door de ouder met het kind gecommuniceerd wordt en vanwege het feit dat oudere broers/zussen veel sneller inspelen op de non-verbale communicatie van het jongere brusje waardoor de taalontwikkeling minder goed gestimuleerd zou worden.
Bij ons was dit in ieder geval wel het geval.
Verder viel het mij op dat zoon nummer 1 en 3 een veel snellere taalontwikkeling hebben gehad en zij ook veel socialer zijn, als baby al. De andere 2 zijn meer op zichzelf gericht, hebben minder behoefte aan contact met anderen, zijn ook rustiger van aard.
Grappig, Bertrik is idd socialer dan MJ. MJ en Annelieke lijken ook het meest op elkaar qua karakter. Dus zal mijn dan idd niet verbazen dat zij ook minder sociaal is dan B. A en MJ zijn verlegen (geweest). B heeft dat nooit gehad. Dat is echt een flapuit! En idd dat niet hoeven praten, want ze begrijpen me toch wel is heel herkenbaar. Maar dat heb ik met alle drie wel gehad. Ik begrijp waarschijnlijk mijn kinderen gewoon te goed :P.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4934
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: hoe verstaanbaar

Bericht door Annet »

[Corina]
Emmy schreef:
Corina schreef:
michelle schreef:Ik merk bij mijn kinderen echt een verschil tussen jongen en meisje. Lotte was vroeg met praten en ook redelijk verstaanbaar al, en Jasmijn gaat nu ook die kant op. Bram werd pas goed verstaanbaar voor buitenstaanders rond 3,5 maar toen ging het ook opeens vlug. De woordenschat had hij al, het waren echt klanken die veranderd moesten worden en toen dat eenmaal gebeurde was t zo klaar. Ik heb toendertijd ook wel gedacht aan logopedie maar het toch maar op zijn beloop gelaten.
Hier heeft het niet met geslacht te maken. Mart-Jan was heel laat met praten en heeft ook een taalachterstand. Bertrik was vroeg met praten, maar praat erg snel en is daardoor ook vaak onverstaanbaar. Hij kan nu redelijk de /r/ zeggen en daardoor wordt hij ook weer verstaanbaarder. Annelieke was ook weer laat met praten en bij haar moest het echt gestimuleerd worden.
De logopediste van ons vertelde dat met name derde, vierde (en latere) kinderen in een gezin later gaan praten, omdat het drukker in het gezin is en er daardoor minder vaak direct door de ouder met het kind gecommuniceerd wordt en vanwege het feit dat oudere broers/zussen veel sneller inspelen op de non-verbale communicatie van het jongere brusje waardoor de taalontwikkeling minder goed gestimuleerd zou worden.
Bij ons was dit in ieder geval wel het geval.
Verder viel het mij op dat zoon nummer 1 en 3 een veel snellere taalontwikkeling hebben gehad en zij ook veel socialer zijn, als baby al. De andere 2 zijn meer op zichzelf gericht, hebben minder behoefte aan contact met anderen, zijn ook rustiger van aard.
Grappig, Bertrik is idd socialer dan MJ. MJ en Annelieke lijken ook het meest op elkaar qua karakter. Dus zal mijn dan idd niet verbazen dat zij ook minder sociaal is dan B. A en MJ zijn verlegen (geweest). B heeft dat nooit gehad. Dat is echt een flapuit! En idd dat niet hoeven praten, want ze begrijpen me toch wel is heel herkenbaar. Maar dat heb ik met alle drie wel gehad. Ik begrijp waarschijnlijk mijn kinderen gewoon te goed :P.[/quote]

Bij ons was de eerste een zoon, en hij sprak heel erg vlot, is ook erg taalvaardig.
De jongste is een meisje en in september moet zij naar de dagbehandeling :( ivm haar spraak achterstand.
Beiden zijn heel sociaal.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Plaats reactie