Te zwaar....

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Iss

Te zwaar....

Bericht door Iss »

Dit wordt mijn eerste echte berichtje op dit forum ;-) hoop dat jullie me kunnen helpen.
Mijn jongste van 3,5 is wat zwaar: 18 kg bij 98 centimeter lang. Nu was hij altijd al zwaar (in verhouding tot zijn lengte) maar omdat hij alleen BV kreeg en later altijd zelf at ( stukjes, vers) dacht ik dat het wel goed zou komen.
Ik let zo veel mogelijk op snoep, maar heb natuurlijk niet helemaal in de hand (crèche, speelafspaken, opa's en oma's etc) ik wil ook niet steeds nee zeggen.
Nou ja, ik probeer hem wat meer te laten bewegen ( rennen) maar dat interesseert hem niet zo. Na een paar minuten pakkertje spelen gaat hij weer wat anders doen.
Wat denken jullie? Gewoon nog maar afwachten tot hij mss wat meer de lengte in gaat ( hoewel ik verwacht dat hij net als zn broer en vader klein v stuk zal blijven) Mss moet ik gewoon geduld hebben? Nog strenger zijn met snoepen? Ik probeer hem ook kleinere porties te eten te geven maar dan wordt hij echt ongelukkig en eet dan bv nog een extra banaan of appel. Hij heeft gewoon trek en eet graag ( lust alles).
Hoop dat jullie ideeën hebben. Alvast bedankt! :-)
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Te zwaar....

Bericht door Miranda »

Marit (nu 6 jaar) was ook altijd te zwaar. En dan ook niet een klein beetje...
Ik heb vooral gelet op het niet snoepen, gezond eten en regelmatig bewegen. Ik ben met haar naar de ouder en kindgym gegaan, hier rende ze heel wat af. Inmiddels is ze 6 en is het behoorlijk bijgetrokken. Ze is nu 116 cm en 24 kg. Nog steeds wat aan de zware kant maar niet meer zo extreem.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Te zwaar....

Bericht door Emmy »

Toen mijn oudste zoon dezelfde leeftijd had, werd dit ook op het CB gezegd. Ik moest van het CB zijn oh zo geliefde bordje pap vervangen door een boterham. Ik heb er niks meegedaan en hij eet nog steeds pap. :wink:
Het is allemaal vanzelf goed gekomen.
Heerlijk zeg, een kind dat alles lust! Ruilen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11975
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Te zwaar....

Bericht door MarietteD »

Bij Laura trok het bij toen ze 5-6 was. Ze nog altijd niet broodmager, maar nu helemaal prima. Je bent er bewust mee bezig, ga zo maar gewoon door. Koek of snoep helemaal verbieden is niet nodig, gewoon alles met mate.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
debby
J&J SANTORINI
Berichten: 3674
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:36 pm

Re: Te zwaar....

Bericht door debby »

Emmy schreef:Toen mijn oudste zoon dezelfde leeftijd had, werd dit ook op het CB gezegd. Ik moest van het CB zijn oh zo geliefde bordje pap vervangen door een boterham. Ik heb er niks meegedaan en hij eet nog steeds pap. :wink:
Het is allemaal vanzelf goed gekomen.
Heerlijk zeg, een kind dat alles lust! Ruilen? :mrgreen:
Nou dat lijkt me ook heerlijk, een kind dat alles lust... :D
Ik zou niet gaan verbieden, dat werkt vaak alleen maar averechts..
Groetjes Debby, Mama van L.uuc (2008) &S@@r (2014)
Gebruikersavatar
nikky
J&J SANTORINI
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 3:04 pm

Re: Te zwaar....

Bericht door nikky »

Wat is ' te zwaar', de curve van het cb is een gemiddelde, juist omdat er weinig kinderen zijn die er precies inpassen. Ik vind dat als je bewust met voeding en bewegen omgaat doe je het prima.
En uiteraard zelf het goede voorbeeld geven, dat is het eet-dna van je kind.
Mam van twee, een 15- en 13-jarige en zorgmama van tweeling van 11 jaar.
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: Te zwaar....

Bericht door Jo Jo »

Ik sluit me maar aan bij de vorige schrijfsters.
Met één mogelijke tip: als je al zo goed oplet met de voeding, dan worden de meeste ongemerkte (lege) calorien vaak in het drinken gegeven. Ik weet niet wat je je grote kleine man te drinken geeft, maar ik kan je aanraden daar standaard thee of water van te maken (voor zover je dat wellicht niet al doet).

Groet,
Joke
Miem

Re: Te zwaar....

Bericht door Miem »

Het is lastig daar wat over te zeggen zonder dat we weten wat hij binnen krijgt.
Wat al geschreven werd, let ook eens op het drinken. Eet hij ook snel? Of dat niet?

Misschien werkt het om de porties niet kleiner te maken maar anders in te delen, hoeveel vlees/kip/ei/vleesvervanger eet hij bij de warme maaltijd? Je kunt die portie misschien wat verkleinen (doe dat niet in één keer maar wat langzamer zodat het niet zo opvalt) en meer groente/aardappel. Niet meer pasta maar dan wel meer rode saus en wat tomaatjes/komkommer extra misschien.

Buiten dat is het te proberen om hem voor de warme maaltijd (tijdens het koken) mee te laten snoepen van rauwe groente (al dan niet hetgeen je aan het koken bent) zodat hij al wat meer binnen krijgt waar weinig kcal in zitten (en dan misschien bij de warme maaltijd minder eet).

Bij de boterhammen, hoeveel eet hij? En wat voor beleg?

Ik zou me er nog niet heel veel zorgen om maken, gewoon een beetje op letten. Ik denk dat het wel belangrijk is de porties normaal te houden (dus niet nóg meer gaan geven omdat hij altijd om eten vraagt).

Één van de drie is hier ook iets te zwaar, de andere twee totaal geen last van. Toch zijn ze hetzelfde opgevoed en krijgen hetzelfde aangeboden. Alleen heeft zij ook altijd meer honger. Zij mag dus ook een max aantal boterhammen enzo.
Iss

Re: Te zwaar....

Bericht door Iss »

Dank jullie wel voor de reacties! Ik ga nog wat beter opletten op de tussendoortjes (bijv bij het boodschappen doen - de kinderen krijgen zoveel aangeboden aan plakjes worst, kaas etc). Nog meer bewegen. En maar ook gewoon wat afwachten. Ik heb er de laatste week erg op gelet en heel veel winst, bv op drinken, snoep of hoeveelheden valt er niet te maken - alleen mss de grootouders nog wat extra afremmen ;-)
Ilse

Re: Te zwaar....

Bericht door Ilse »

Een snoepje op zijn tijd is helemaal niet erg. Let er op dat hij eet omdat hij "honger" heeft ipv lekkere trek. Als bv kind moet hij als het goed is zelf zijn verzadigde gevoel goed kennen (mijn dochter vraagt vaak ook nog om een boterham met hagelslag...als ik dan zeg dat ze dan een boterham met kaas mag...hoeft ze opeens niet meer).
Eten jullie alle maaltijden aan tafel? Is hij bewust met eten bezig? Mijn schoonmoeder zet bijvoorbeeld speelgoed op tafel en doet spelletjes met ze....dan eten ze opeens meer omdat ze vergeten dat ze aan het eten zijn.

En vergeet vooral niet dat hij wel voldoende eet. Het kacheltje moet wel blijven branden. Reken uit wat hij gemiddeld aan calorieën nodig heeft voor zijn leeftijd en lengte. Probeer daarna een overzichtje te maken van de etenswaren die hij mag op een dag. Zo heb je zelf enige indicatie wat genoeg is op een dag. Door te weinig te eten pleeg je roofbouw op je lichaam. Hierdoor gaat het lichaam in een overlevingsstand en zal het meer voedingsstoffen opnemen als die genuttigd worden. Daarom komen mensen die een dieet volgen en daarna weer hun oude eetpatroon aannemen vaak meer aan dan dat ze zijn afgevallen.
Geef hem niet te veel per portie. Hoe meer een kond op het bordje krijgt hoe meer hij zal eten. Vraag niet na het eten of hij nog wat wil eten/trek heeft.
Als hij na de maaltijd zelf begint over trek hebben, geef hem dan bijvoorbeeld een rijstewafel en een glas water.
Plaats reactie