Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat? *update*

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat? *update*

Bericht door Esther »

Job spuugt erg veel. Vooral 's Morgens en 's avonds, soms 's nachts. Eerst dacht ik 'hij is zo'n happy spitter', maar hij lijkt steeds minder happy te worden :(
Ik hoor het borrelen in zijn buik, hij slikt na een voeding heel duidelijk hoorbaar, huilt, trapt met zijn benen...
Wanneer is het niet meer normaal? Ik houd hem veel rechtop, dat lijkt wel te helpen, maar vooral 's avonds huilt hij dan evengoed wel na een voedinTg.
Wat kan ik doen? Is dit reflux?

Update 15 september:
Ik heb vrijdag eens alle symptomen op een rij gezet, en toen leek het toch het meest op koemelkallergie. Dus ik ben begonnen met een melkerij dieet. Vrijdagavond lag Job heel ontspannen op mijn schoot, al clusterend. Ik verbaasde me over de verandering die had plaatsgevonden! Zijn gezicht was veel minder rood, hij lag heel rustig rond te kijken en viel zelfs in slaap op mijn schoot.
Het huilen is nog niet helemaal over, af en toe lijkt hij nog wel buikpijn te hebben, maar het is al veel beter an in de afgelopen weken. Ben erg benieuwd hoe het verder zal gaan, moet ook nog wennen aan het dieet (gisteren hadden we een BBQ van de kerk waarbij boter werd gebruikt en ik niet zeker wist of het brood wel melkvrij was. Daar had ik nog geen rekening mee gehouden.), maar ik hoop dat de verbetering zal blijven!
Laatst gewijzigd door Esther op zo sep 15, 2013 9:22 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8097
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door channiemam »

Ik zou het even laten controleren bij de huisarts. Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat het een reflux is.

Ook al ziet de huisarts dit nog niet zo. Dan is het in ieder geval vast gemeld. Sommige huisartsen ( vooroordeel) zien het eerst even aan, blijft een probleem bestaan dan is het pas een probleem.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
Katje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:38 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Katje »

drinkt hij erg gulzig? je zou een lactatiekundige eens mee kunnen laten kijken en luisteren naar zijn drinktechniek. Reflux kan natuurlijk wel maar dat is lastig te zeggen vanaf het beeldscherm. Heb je zijn bed/matras al eens wat hoger gelegd aan het hoofdeinde?
B sliep vroeger op telefoonboeken, nou ja, de poten van zijn bed dus.
Mink@ mv B. 22 jaar
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door michelle »

Het klinkt wel als reflux :(
Ik zou de artikelen op borstvoeding.com even lezen en wanneer je dan nog steeds vermoed dat het reflux is zou ik naar je HA gaan.
http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... gen-1.html
http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... gen-2.html


Ik weet nog van Bram dat we op donderdag bij de KA zaten en reflux werd vastgesteld. Wij vonden dat we het nog wel even konden aankijken, en wilden nog niet beginnen met medicatie. Zaterdag was het echter al zo erg verslechterd dat ik de HAP gebeld heb dat ik NU medicijnen nodig had. Niet om je bang te maken, maar om aan te geven dat wanneer het echt reflux is het maagzuur het ongemak/de pijn voor de baby telkens een stapje erger maakt.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Gerrie »

Wat vervelend zeg.
Ik zou die articelen over reflux even goed doornemen.
Beter teveel actie dan te weinig, het idee dat zo'n kleintje pijn heeft is echt niet leuk.

Mijn oudste 2 hebben tot 6 maanden veel gespuugd, maar hadden er weinig last van.
Sarah heeft de eerst 3 maanden behoorlijk veel gespuugd, zij had er best last van, inderdaad dik boek onde het matras van de wieg bovenin. Maar na 3 maanden was het bijna van de een op de andere dag over. Reflux overwogen, maar 's nachts sliep ze goed (ok, niet vlak liggend, maar toch). Bij haar denk ik toch te gulzig/veel drinken en een maagklepje wat net op de grens van goed sluiten zat.

Succes met de zoektocht.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Mare »

Ach wat sneu dat hij nu er toch last van lijkt te krijgen. Het klinkt zo wel als reflux, maar het blijft toch lastig. Beide jongens hadden reflux, maar waren erin zo verschillend. David had zo veel pijn dat hij alleen maar kon huilen. Sem had er alleen last van als hij plat moest liggen.

David kreeg losec, maar dat maakte alles op de één of andere manier alleen maar erger. Toen zijn wij overgestapt op motilium. Dat zorgde ervoor dat hij iig minder lang maagzuur in zijn slokdarm kreeg.
Bij Sem hebben wij ervoor gekozen geen medicijnen te gebruiken. Hij scheen geen of iig weinig pijn te hebben.

De tips op bv.com hebben mij goed geholpen. Als het echt slecht ging met David hielp het goed om hem een tijdje liggend te voeden. En dan bedoel ik dat ik op mijn rug lag en hij bovenop mij. Dan drinken ze minder snel en stroomt de melk minder hard.

Wat je vooral niet moet doen is afkolven en verdikken. ;)

Verder blijft het lastig. Volg je gevoel. Denk je dat hij baat zou hebben bij medicijnen?
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Esther »

Kan een huisarts iets zien dat duidt op reflux, of gaat die op het verhaal van de symptomen af?

Medicijnen zie ik niet zo zitten, indikken al helemaal niet. Ik ga eens alle tips van bv.com toepassen, al doe ik er ook al veel van. Ik heb niet het idee dat het aan de melkstroom/tsr ligt, daar hadden de meisjes allemaal moeite mee. Dit is anders.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Ester »

Esther schreef: Dit is anders.
misschien toch eens een lactatiekundige mee laten kijken? Ik kan je Diana Lutjes in IJsselmuiden aanbevelen, is erg prettig!

Vervelend Esther!
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Esther »

Is het een goed teken dat jij zit te jippen Ester? ;)
Ik ga even slapen, Job is nu ook onder zeil!
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Ester »

Ja! Ze is zonder problemen lekker gaan slapen.mgaat prima hier!
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Ester »

Slaap lekker! Breng haar tegen half vijf wel terug, zal ik het campingbedje hier laten staan voor volgende week of heb je hem intussen nodig?
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6301
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door drus »

Esther schreef:Kan een huisarts iets zien dat duidt op reflux, of gaat die op het verhaal van de symptomen af?

Medicijnen zie ik niet zo zitten, indikken al helemaal niet. Ik ga eens alle tips van bv.com toepassen, al doe ik er ook al veel van. Ik heb niet het idee dat het aan de melkstroom/tsr ligt, daar hadden de meisjes allemaal moeite mee. Dit is anders.
@nton had ook veel last en @nne ook en het klinkt vergelijkbaar, al spuugde @nne niet. Bij alletwee was de diagnose reflux/verborgen reflux. Ik ben bij een osteopaat geweest en al na 1 behandeling werd het minder, na de 2e was het over en de 3e keer was eigenlijk niet nodig geweest...... Als je geen medicijnen wil, zou je dit nog kunnen overwegen.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8097
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door channiemam »

De huisarts gaat op je verhaal af en aan de hand daarvan zal hij medicatie voor kunnen schrijven of door kunnen verwijzen naar de kinderarts.

Vermoeiend zo voor jou. Niet alleen om job zo onrustig te zien maar ook de rest die daar nog omheen draait...
Pas je wel goed ook op jezelf?
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Mare »

Nou idd. De ha gaat op het verhaal af. Als jij geen medicijnen wilt geven dan denk ik dat het ook niet nodig is om langs een ha te gaan. Als hij echter slecht gaat groeien, alleen nog maar pijn heeft, etc dan zou ik er wel over nadenken.

David had ook niet direct last van de melkstroom, maar minder snel en kleinere beetjes drinken hielp toch wel.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Esther »

Mare schreef:Nou idd. De ha gaat op het verhaal af. Als jij geen medicijnen wilt geven dan denk ik dat het ook niet nodig is om langs een ha te gaan. Als hij echter slecht gaat groeien, alleen nog maar pijn heeft, etc dan zou ik er wel over nadenken.

David had ook niet direct last van de melkstroom, maar minder snel en kleinere beetjes drinken hielp toch wel.
Dat laatste doe ik eigenlijk al, bedacht ik vandaag. Ik geef hem tussendoor veel tijd om bij te komen en de melk te verwerken als het ware. Maar dat deed ik ook bij de oudsten, denk ik.

Slecht groeien is nog geen sprake van en hij slaapt geregeld lange stukken achter elkaar ('s nachts in totaal toch ook een uur of 9, helaas van 23 tot 4 en van 6 tot 10 maar mijn dag begint natuurlijk niet pas om 10 uur...)

Ik ga nu even bijhouden of het echt zo erg is als ik denk, en dan overweeg ik een lactatiekundige.

En op mezelf passen vind ik moeilijk, maar Ester zorgt vandaag voor Roos en dat scheelt een hoop! Dus ik kan lekker rustig aan doen.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Ana »

Dit klinkt als reflux. Ik had begrepen dat ze voor een echte diagnose heel erg nare onderzoeken moeten doen en dat ze dat liever niet bij baby's doen. En daarom meer op de klachten afgaan.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Mare »

Die onderzoeken, zoals ph-metrie wil je idd niet. Ik moet er nog steeds over huilen als ik eraan terugdenk.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Esther »

Och :( Wat sneu.
Zo erg is het niet hoor, hij ligt ook geen uren ontroostbaar te krijsen.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Suuz

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Suuz »

Even een anders geluid. Je kan proberen je melk inname zelf te laten. Misschien helpt het al. Sommige zijn niet allergisch maar kunnen wel wat reageren op melk. ;) iets dat makkelijk is te doen en zonder medicatie. Geef het minstens een week. Aan het einde zou het evt een heel stuk minder kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Esther »

Heb er totaal geen verstand van Suuz, bedoel je dan alleen melk of alle melkproducten?
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Suuz

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Suuz »

De echte melkproducten eerst.. dus kaas, yoghurt, melk enz.. Zou nog niet echt de labels lezen.. merk je postieve resultaat dan maar is het nog niet geheel weg dan kun je "strenger" zijn door echt labels te lezen..
Suuz

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat?

Bericht door Suuz »

Dat is wat ik ook doe met M trouwens! Hij reageert ook op melk producten met pijn in buik en spugen. Gelukkig niet zo ernstige reactie als J had ;)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat? *update*

Bericht door Esther »

Update in eerste bericht
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat? *update*

Bericht door JasmijnLinde »

Dat klinkt heel goed Esther. Hopelijk zet het zo door.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat? *update*

Bericht door Jo Jo »

Fijn. En 't went snel genoeg hoor, geen zuivel. Wschl. voor jezelf ook een stuk beter!
Heb nog wel een lekker chocolade'melk' recept voor je ;-)

Groet,
Joke
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12556
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat? *update*

Bericht door monika »

Dat klinkt hoopgevend.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat? *update*

Bericht door michelle »

Wauw dat klinkt goed. Wel vervelend dat het nodig is natuurlijk maar als het hem helpt.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6150
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat? *update*

Bericht door Mamalon »

Wat fijn dat je zo'n verbetering ziet. Succes met je dieet.

Edit, ik zie dat je ook geen koek en ei eet, in bastogne koeken zit geen melk, soya en kippeneiwit. Dat heb ik destijds veel gegeten om niet te veel af te vallen.
Mamalon
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat? *update*

Bericht door Rijntje »

In Bastognekoeken zit wel ei (maar geen melk inderdaad). (maar ik lees nergens dat Esther ook ei laat staan, misschien lees ik eroverheen?)
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat? *update*

Bericht door Esther »

Ei mag ik gelukkig nog wel ja.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Dragoste

Re: Moet ik hier wat mee? En zo ja, wat? *update*

Bericht door Dragoste »

Fijn dat je waarschijnlijk hebt gevonden wat de oorzaak is.
Ik hoop dat hij er snel overheen groeit!

Het is even zoeken wat je wel en niet kan eten, maar je went eraan!
Plaats reactie