vraag slapen, onrust?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
annelies

vraag slapen, onrust?

Bericht door annelies »

even een vraag voorleggen:

Ik slaap echt al anderhalf jaar beroerd. Daarom heb ik nu twee nachten elders geslapen. Afgelopen nacht ging erg goed, ik heb eindelijk een hele nacht geslapen, wel met een klein oxazemappemtje vooraf, maar dat kon, omdat ik toch niet hoefde te voeden.
@nne-Roos (13 maand) was thuis bij mijn man. Ze slaapt zo slecht, ik wordt er gek van.
De eerste nacht dat ik weg was werd ze om 1 uur wakker, heel boos, krijsen, half uur lang. Daarna werd ze om half 6 opnieuw wakker, tot 6 uur. Dit is dan een "goede"nacht.
De afgelopen nacht was ze tussen 2 en half 5 wakker, eerst huilen, daarna in bed liggen draaien en "mekkeren", heel irritant.
Mijn man zei dat ze ergens last van heeft, al weet hij niet waarvan.
Ik volg nog steeds een koemelkeiwitvrij dieet, dit gaat goed.

We hebben tot een maand geleden een co-sleeper gebruikt naast mijn bed, nu ligt ze op een eigen kamer (maar het slapen is daardoor niets veranderd, dat hadden we gehoopt)

Ik dacht dat het aan mij/mijn stress lag, maar dat lijkt dus toch niet zo te zijn.
Ze heeft geen honger of dorst volgens mij (ik geef haar dan wel vaak borst, mijn man had haar water gegeven, maar dat maakte dus geen verschil).

Overdag is ze bijna altijd heel blij en actief, ontwikkeld prima, ziet er goed uit, groeit ook goed (ik weeg haar morgen even maar schat haar op bijna 10 kilo).

Heeft iemand suggesties?
Haar bloed is nog niet geprikt overigens, de huisarts doet (ook) moeilijk over haar verwijzing, door mijn b12 tekort zou zij dat ook kunnen hebben, maar dat verklaart haar slaapedrag niet echt volgens mij.
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8030
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door Sarina »

Oortjes nagekeken? Aangezien B dat had, denk ik daar altijd als eerste aan ;)
Sterkte, lijkt me slopend...
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12568
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door monika »

slaapt ze altijd onrustig en slecht terug komen in slaap? Of is het iets van de laatste maanden?

Nic heeft vaak last van een verstopte neus bij het slapen, is ook elke 2 weken opnieuw verkouden sinds hij op kdv zit.

Ik herken het wel hoor, het gevoel dat omdat je zelf zo moe bent en niet meer ontspannen kan reageren snachts, dat je kindje dan heftiger reageert. Hopelijk helpt het je wat om af en toe ergens anders te slapen.

Zou ze kriebel kunnen hebben? Toen ik nog veel melkproducten gebruikte lag ik altijd te woelen en te krabben in bed. Niet dat ik het me realiseerde. Totdat ik mijn man leerde kennen die mopperde 'lig toch eens stil'. Toen ik stopte met melk producten kon ik opeens wel stil liggen in bed. Misschien is ze toch ergens gevoelig voor en valt dat niet zo op overdag wanneer ze afgeleid is.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Ilse

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door Ilse »

Sinds dat Sofie gebarentaal spreekt, kan ze mij 's nachts beter uitleggen wat ze wil. Vannacht wilde ze een boterham met kaas, toen ik haar uitlegde dat dat niet kon maar dat ze wel wat bij mij mocht drinken was het goed en ging ze slapen. Ik merk dat dat bij haar meer rust geeft.
Overigens slaapt ze bij ons nog steeds in de co-sleeper (of bij mij in bed). Ik merk toch dat ik zelf meer slaap dan als ze ergens anders zou liggen.

Verder weet ik eigenlijk niet hoe je het zou kunnen verbeteren. Succes en sterkte!
annelies

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door annelies »

volgens mij heeft ze geen jeuk ofzo, ze krabt zichzelf niet. Nu lig ze in hetzelfde bed te slapen, in dezelfde houding etc. Dat lukt haar dus wel.

Ze sliep als babytje weinig, overdag 2 keer 45 minuten en snachts (vanaf savonds laat tot smorgens 7 uur) met veel onderbrekingen.
Dit gaat nu wel wat beter soms, overdag slaapt ze meestal 1 keer (2 uren) en savonds gaat ze rond 8 uur slapen. Snachts wordt ze dan wakker, vaak rond 12 uur al (krijgt ze borst van me) en dan meerdere keren achter elkaar.

Laten huilen hebben we geprobeerd (steeds er even heen maar niet eruit), in mijn bed liggen ook, co-sleeper tot een maand geleden ook, ik weet gewoon niet meer wat ik nog wel zou kunnen doen.
Als ik niet thuis ben (nu 2 nachten weggeweest) doet ze het ook.
Ilse

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door Ilse »

Als ik het zo lees, slaapt/sliep Sofie ook zo. Merel heeft ook zo geslapen. Bij Merel bleek dat ze een hb'er was. Bij Sofie weten we dat nog niet, maar de "experts" uit onze omgeving denken van wel. Waarschijnlijk heeft ze veel te verwerken?
Het enige wat bij merel toentertijd hielp was het accepteren....
Emma

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door Emma »

Geen tips, maar helpt het om te horen dat Carly ook zo slaapt? Ook op een goede nacht 4 voedingen, en op slechte nachten is ze minstens 3 uur wakker (vannacht bijvoorbeeld van 11-2) en drinkt ze ook heel vaak. 's Ochtends is ze altijd om 6 uur (of eerder) wakker en is dan niet meer in slaap te krijgen. En er zijn veeel meer slechte nachten dan goede. Dus je bent in ieder geval niet alleen hierin...
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door drus »

Ik ben me pas gaan realiseren dat ik al 8 jaar onderbroken nachten heb sinds de scheiding en toen de poes een keer buiten bleef: ik werd pas wakker van de wekker! Nu moet de poes buitenslaprn als de kids er niet zijn en slaap ik bij. Heerlijk!

Ik kan me goed voorstellen dat je het anders wilt. 2 dagen is dan echt te kort. Dit vraagt tenminste twee weken om gedragsverandering te krijgen
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door SuzanneV »

Robins slaappatroon zag er op die leeftijd ook zo uit. Van Marijn verwacht ik niet veel beters als ik kijk naar de huidige stand van zaken :? . Ben hier altijd blij met de herkenning die ik lees. In mijn omgeving lijkt iedereen het hoogst uitzonderlijk te vinden wat mijn kinderen 's nachts uitspok(t)en.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Ilse

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door Ilse »

Die herkenning heb ik ook. Mensen die zich verbazen dat ze 's nachts nog drinkt en niet doorslaapt. Gelukkig lees ik hier vaker dat kinderen slecht slapen. Helaas heb ik in mijn directe omgeving alleen flessenkinderen die op wonderbaarlijke wijze doorslapen (tot je gaat doorvragen ;-) ).....
annelies

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door annelies »

bedankt voor de herkenning dames, dat helpt al een eind.... :)

we gaan de komende nacht net zo doen als de vorige (ik uit logeren) en gaan daarna bekijken hoe/of we het gaan aanpakken.
Bedankt voor de reacties in elk geval, als iemand anders nog een idee heeft hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5056
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door Hemmie »

Marrit was ook zo'n drama op die leeftijd. Vaak wakker, en dan moeilijk weer in slaap te krijgen. Ik had ook vaak het idee dat ze misschien toch wel ergens last van had, maar wat? Ik heb later nog wel aan tanden gedacht, ze sliep de eerste maanden wel een lange ruk 's nachts (overdag was toen al een ramp), tot ze met 3 maanden de eerste tanden kreeg. Een week nadat ze de laatste kies kreeg sliep ze voor het eerst door, ze was toen 2,5.
Het is zwaar, heel zwaar, maar om je hoop te geven, sinds ongeveer haar 3e verjaardag slaapt ze vrijwel elke nacht door, slapen is geen enkel probleem. Dus het kan ook zo maar veranderen.
Abel wordt overigens ook nog vaak wakker, soms heel erg vaak, maar hij valt aan de borst meestal ook meteen weer in slaap. Hij slaapt bij mij in bed, en zo voel ik me nog aardig uitgerust.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
annelies

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door annelies »

Ilse schreef:Als ik het zo lees, slaapt/sliep Sofie ook zo. Merel heeft ook zo geslapen. Bij Merel bleek dat ze een hb'er was. Bij Sofie weten we dat nog niet, maar de "experts" uit onze omgeving denken van wel. Waarschijnlijk heeft ze veel te verwerken?
Het enige wat bij merel toentertijd hielp was het accepteren....

grappig dat je dat noemt trouwens. Ik ben HB-er, mijn jongste zoon ook, dus op zich zou dat natuurlijk prima kunnen. Vaak zie ik veel gelijkenissen met haar zus, een echte ASS-er, dus dat zou ook nog kunnen :wink:

Ik baal er een beetje van dat "men"vindt dat een kind op deze leeftijd "gewoon"moet slapen. Als ik dus eerlijk zeg hoe het met het slapen gaat dan vinden ze dat gek.
Terwijl ik hier dan weer lees dat veel meer kindjes dit doen......lastig (zelf met een 5e kun je dus onzeker zijn :wink: ) en vermoeiend....
ailay
J&J SANTORINI
Berichten: 2480
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 12:12 pm

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door ailay »

Ook herkenning hier. Onze jongste was ook zo'n slechte slaper, ik werd er moedeloos van.

Ik heb van iemand hier het boek Lekker slapen zonder huilen gemaild gekregen en daar heb ik wel heel veel aan gehad.
Wat hier dan ook enorm goed hielp, was er voor zorgen dat er een duidelijk slapen gaan ritueel kwam. Ruim van te voren zorgen we er voor dat er niet meer zo enorm druk gedaan wordt. En als we naar boven gaan, volgen we steeds hetzelfde ritueel. Tanden poetsen, pyjama aan, gordijnen dicht, zijn spooklampje aan en tijdens het drinken even rustig de dag "doornemen." De ene keer valt hij al drinkend in slaap, de andere keer kan ik hem wakker in bed leggen. Ik moet er nog wel bij blijven, maar dat vind ik niet zo erg. Is maximaal 3 kwartier en dan slaapt hij.
Ook helpt het enorm als hij 's middags gewoon goed slaapt. Dus dat probeer ik ook zo veel mogelijk te doen, bij voorkeur in zijn eigen bed.
En na een drukke dag probeer ik ook een rustige dag in te bouwen.

Het heeft even gekost, ik stond op het punt om de handdoek in de ring te gooien, toen het ineens beter ging. Hij wordt nog steeds midden in de nacht wakker, soms 1 keer maar soms ook wel 2 keer. Maar het hele slapen gaan is niet meer zo'n issue. Hij gaat veel gemakkelijker naar bed en als hij wakker wordt, gaat hij ook veel gemakkelijker weer slapen.
Ilse

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door Ilse »

annelies schreef:
Ilse schreef:Als ik het zo lees, slaapt/sliep Sofie ook zo. Merel heeft ook zo geslapen. Bij Merel bleek dat ze een hb'er was. Bij Sofie weten we dat nog niet, maar de "experts" uit onze omgeving denken van wel. Waarschijnlijk heeft ze veel te verwerken?
Het enige wat bij merel toentertijd hielp was het accepteren....

grappig dat je dat noemt trouwens. Ik ben HB-er, mijn jongste zoon ook, dus op zich zou dat natuurlijk prima kunnen. Vaak zie ik veel gelijkenissen met haar zus, een echte ASS-er, dus dat zou ook nog kunnen :wink: ...
Merel zin in een HB klas, alle! kinderen uit haar klas hebben dit slaapgedrag vertoond (korte slaapjes overdag, moeilijk slapen 's nachts, weinig slaapjes overdag). Teveel in zich op willen nemen overdag en hierdoor 's nachts moeite hebben met de boel verwerken.
annelies

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door annelies »

Ilse schreef:
annelies schreef:
Ilse schreef:Als ik het zo lees, slaapt/sliep Sofie ook zo. Merel heeft ook zo geslapen. Bij Merel bleek dat ze een hb'er was. Bij Sofie weten we dat nog niet, maar de "experts" uit onze omgeving denken van wel. Waarschijnlijk heeft ze veel te verwerken?
Het enige wat bij merel toentertijd hielp was het accepteren....

grappig dat je dat noemt trouwens. Ik ben HB-er, mijn jongste zoon ook, dus op zich zou dat natuurlijk prima kunnen. Vaak zie ik veel gelijkenissen met haar zus, een echte ASS-er, dus dat zou ook nog kunnen :wink: ...
Merel zin in een HB klas, alle! kinderen uit haar klas hebben dit slaapgedrag vertoond (korte slaapjes overdag, moeilijk slapen 's nachts, weinig slaapjes overdag). Teveel in zich op willen nemen overdag en hierdoor 's nachts moeite hebben met de boel verwerken.

zo zeg, dat is wel erg opvallend dan dus, het zou prima zo kunnen zijn bij mijn meisje.

wat het inslapen betreft: dat gaat juist wel goed, vast ritueel, in haar eigen kamer/bed, geen probleem, smiddags ook niet (meer).
Vannacht was ze ook weer ruim 2 uren wakker....
annelies

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door annelies »

gisteren hebben we haar bedje schuin omhoog gezet en haar omeprazol gegeven (had ik nog, 2 andere kids hebben dat ook gebruikt en ik slik het zelf).
In de hoop dat dit effectief zou zijn. het viel ons de laatste dagen op dat ze best vaak wat voeding omhoog krijgt namelijk.

en.............

ze sliep om half 8 gisteravond (aan de borst), werd vanmorgen om half 7 wakker =D>

Toeval? we gaan het zien, in elk geval heb ik heerlijk geslapen en zij ook, ze zit nu vrolijk te spelen.......

(en ik voel me schuldig over mijn frustratie van de afgelopen periode, stel dat ze dus idd last heeft van haar maagzuur, dan had ze dus echt wel reden voor dat onrustige slapen :? )
annelies

Re: vraag slapen, onrust?

Bericht door annelies »

t was helaas eenmalig :?
Plaats reactie