Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Betje »

Victor mag na de herfstvakantie naar school. Hij vindt het erg spannend maar heeft er ook veel zin in.
Als hij zenuwachtig is, dan wordt hij heel baldadig. Dat merk ik bijvoorbeeld ook als we een dagje weg gaan (naar strand of zo) dan is hij heel irritant totdat we vertrekken. Maar nu is hij al een tijd lang iedere dag humeurig. Hij gilt als iets niet lukt, slaat en schopt zijn zus zonder duidelijke aanleiding, als ik even op de bank zit gaat hij op mijn rug zitten, hij luistert niet enz. enz.
Is er iemand die dit herkent en tips heeft? De herfstvakantie duurt nog heel lang als het zo doorgaat, hij drijft me echt tot wanhoop en ik zou die laatste paar weekjes samen graag gezellig hebben. Natuurlijk zijn er ook hele leuk en gezellige momenten, maar de narigheid overheerst. :'(
Ik heb trouwens al een kalender gemaakt met stickers, eerder vroeg hij iedere dag wanneer het nou zover is, nu is het wel duidelijker dat het nog eventjes duurt. Maar zijn humeur is er niet beter van geworden.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4934
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Annet »

Ben je al eens wezen kijken? misschien mag hij een keertje eerder komen. Uitleggen dat je het snapt dat het spannend is en moeilijk dat het nog zo lang duurt, dat dit zijn klas gaat worden en dat hij dit nu weet.
Is er een mogelijkheid om hem nu al wat uitdaging te bieden?
Verder zeker herkenning, maar dan bij ouder kind en schoolwisseling. Het hielp hier wel te weten waar hij naar toe ging. Maar het was zeer zwaar, gelukkig bracht bij ons op een gegeven moment de zomer vakantie afleiding.
Sterkte!
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Esther »

Veel knuffelen hielp hier wel wat. Maar het blijven pittige weken. Sterkte!
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Anne
J&J SANTORINI
Berichten: 1458
Lid geworden op: ma aug 02, 2010 8:42 pm

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Anne »

Ik herken het van Bas, en het erge is: sinds hij op school zit, is het nog erger geworden :wink:
moeder van Marit (31 mei 2007), Bas (14 september 2009) en Feline (25 mei 2013)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Esther »

Nou lekker dan Anne :)
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2828
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Laris76 »

Ik herken ht ook van T. en gelukkig is het een stuk beter geworden sinds hij op school zit!
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13313
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Gootje »

Benoem je het ook naar hem. Niet zijn gedrag maar dat hij het spannend vindt om aar school te gaan? Ik herken het van E vi. Die heeft soms ook van die periodes en ik kan haar dan helpen door het er over te hebben. Bijv als we op vakantie gaan kan ze een paar weken van te voren al van slag zijn. Dan hebben we het over de vakantie en laat ok foto's zien op Internet.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12563
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door monika »

kan je buiten schooltijd op het schoolplein spelen? Dat hielp Jort heel goed om te begrijpen waar hij naar toe ging. En maakte het een beetje makkelijker.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Eve71ne »

Ja hoor, hier ook herkenning. Het lijkt wel of Benthe op alle mogelijke manieren maar dan vooral negatief de aandacht wil. Het is ook gewoon erg veel te behappen, dat weet ik ook wel, maar sjonge.. Wat ik heel fijn vind is het veel buiten de deur te zoeken. Als zij samen met een vriendje is, spelen ze lief en zit ze niet de hele tijd mij of haar zus te vervelen :wink:
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door MarietteD »

Betje schreef: Natuurlijk zijn er ook hele leuk en gezellige momenten
Kun je eens nagaan hoe komt het dat het op die momenten dan wel zo goed gaat? Is het een bepaalde tijd van de dag, ben je zelf in een bepaalde stemming, of heeft hij genoeg afleiding, is er bv minder haast, heeft hij wel/niet gegeten, etc.

Misschien zie je wel dingen die je wat meer kunt 'doen' de komende weken, om wat meer leuke en gezellige momenten te creëren? 't Is misschien wat geforceerd, maar hey, nog een paar weken en je bent er vanaf (hopelijk - Annes bericht negeren we gewoon...).
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Emmy »

Hier ook herkenbaar, en het heeft nog wel een poosje geduurd toen hij eenmaal op school zat voordat het over was. Maar hij had ook een moeilijkere start vanwege de taalbarriere. Wat hier goed hielp was prijzen bij goed gedrag, belonen en hem erg "kort" aanpakken bij gedrag wat niet door de beugel kan zoals gillen, slaan, schoppen en vooral het niet luisteren. Dan werd hij direct naar zijn kamer gestuurd. Ik had namelijk het idee dat het vervelende gedrag soms een gewoonte werd. Hij leek me ook gewoon niet meer te horen als ik hem verbaal corrigeerde... :?
Een op een aandacht werkte ook erg goed. Bij goed gedrag wat langer opblijven om samen een spelletje te doen zonder dat broers er bovenop zaten.
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Miranda »

Hier volop herkenning maar helaas geen tips. We moeten ook nog veel naar fysio, artsen e.d, dat maakt het er ook niet makkelijker op...
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
lineke
J&J SANTORINI
Berichten: 2854
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:37 pm

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door lineke »

Hier hielp uitdagen.
Dus even wat ander speelgoed, puzzelbladen van internet (stip naar stip, zoek de verschillen, doolhof).
Een uitdaging qua knutselen, vaker naar buiten gaan etc.
Succes! Nog 6 weken!
Saskia 12-04-2005
Nienke 11-12-2006
Gebruikersavatar
Anne
J&J SANTORINI
Berichten: 1458
Lid geworden op: ma aug 02, 2010 8:42 pm

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Anne »

Hier helpt uitdagen idd ook, Bas maakt tegenwoordig woordzoekers :D
En positieve één-op-één-aandacht: even samen boodschappen doen, of iets bakken, of uitgebreid voorlezen.,
moeder van Marit (31 mei 2007), Bas (14 september 2009) en Feline (25 mei 2013)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Betje »

Bedankt voor de ideeën en herkenning! Ik heb zojuist de directrice even een mail gestuurd om te vragen of ze al weet in welke klas hij komt. Dan kunnen we na schooltijd even langs de klas lopen en misschien de juf een handje geven. Verder heeft hij al een heel duidelijk beeld, want hij gaat geregeld mee overblijven en dan speelt hij ook op het kleuterplein. Het zou dus zelfs kunnen dat hij in Emma's oude klas komt (was een groep 1/2) en een deel van de kinderen al kent.

Ik vind het zelf lastig te bepalen of ik nou juist wel of niet veel aandacht er aan moet besteden. Van de week heb ik wel een paar lunchdoosjes gekocht waar hij bij was, maar ik ben eigenlijk bang dat ik het dan alleen maar aanwakker. In zijn beleving duurt het natuurlijk nog best lang.
MarietteD schreef:
Betje schreef: Natuurlijk zijn er ook hele leuk en gezellige momenten
Kun je eens nagaan hoe komt het dat het op die momenten dan wel zo goed gaat? Is het een bepaalde tijd van de dag, ben je zelf in een bepaalde stemming, of heeft hij genoeg afleiding, is er bv minder haast, heeft hij wel/niet gegeten, etc.

Misschien zie je wel dingen die je wat meer kunt 'doen' de komende weken, om wat meer leuke en gezellige momenten te creëren? 't Is misschien wat geforceerd, maar hey, nog een paar weken en je bent er vanaf (hopelijk - Annes bericht negeren we gewoon...).
Hier heb ik over na zitten denken. Hij is het allerergst als er een vriendin bij mij thuis komt. Vooral als die vriendin een kind meeneemt. Dat arme kind moet het dan echt ontgelden. Als we bij een ander gaan koffiedrinken gaat dat vaak een stuk beter. Boodschapjes doen was altijd heel gezellig maar de laatste tijd jammert hij vaak dat ik hem moet tillen of dat ik te snel loop. Hij lijkt ook wel erg moe eigenlijk.
Ik ga in ieder geval maar eens naar de bieb morgen, wat meer uitdaging zou kunnen helpen. Waar hij ook erg van geniet zijn luister cd's, dus daar moet ik ook maar wat meer van in huis halen.

Het streng aanpakken probeer ik ook, maar vind ik erg moeilijk. Ik vind het ook wel rot voor hem dat hij zo met zichzelf in de knoop zit en als ik hem naar zijn kamer stuur raakt hij echt in paniek. Nu ik er zo over nadenk, de vele waarschuwingen lijken niet binnen te komen want als hij daadwerkelijk straf krijgt raakt hij daar erg van overstuur.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Emmy »

Ik gebruik het naar hun kamer sturen ook niet als straf, althans zo benoem ik het niet naar de kinderen. Voorbeeldje: Mijn jongste gebruikt ons bankstel graag als klimrek/trampoline en dat mag bij ons thuis niet. Vragen of hij er mee op houdt, lijkt bij hem niet aan te komen en dat terwijl ik hem wel stil houd als ik het zeg en hij me aankijkt. Vervolgens zeg ik tegen hem dat hij nu maar even naar zijn kamer moet om daar verder te spelen en rustig te worden. En als hij weer rustig kan zijn en kan doen wat mama vraagt, mag hij terug komen. De deur hoeft ook niet dicht.
Mijn jongens zien het ook niet als straf. Eigenlijk is het ook gewoon een "hem uit de situatie halen" waardoor het gedrag automatisch verandert. Pc en tv tijd inleveren zien ze trouwens wel als straf en vinden ze veeeeeel erger. :)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Betje »

Emmy schreef:Ik gebruik het naar hun kamer sturen ook niet als straf, althans zo benoem ik het niet naar de kinderen.
Helaas werkt dat voor Victor niet zo. Ik kan het nog zo mooi inpakken, hij wil niet alleen op zijn kamer zitten.
Gister een boekje met kleuterwerkjes gekocht voor hem. Hij bleek een hoop te kunnen wat ik niet wist. Tellen van 1-10 en vervolgens even veel vakjes inkleuren, maar ook het bijbehorende cijfer omcirkelen.
Hij vond het erg leuk om te doen, misschien gaat dit wel helpen!
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
Ilse501
J&J HAWAII
Berichten: 8688
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:22 am

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Ilse501 »

kan hij al sommetjes maken? Desnoods met behulp van een mandje knoopjes of eikels of kastanjes of zo? Dan kan je hem ook (hele) simpele rekenkleurplaten laten maken. Via deze link kan je er al veel vinden. Ik heb ook heel veel wat meer uitdagende kinderdingen op mijn 'kids'-pagina op pintrest staan.
I l s e, mv B a s t i a a n (26-05-03), J o r i s (31-12-04) & P i e t e r (11-03-07)

Hoe dan ook, we redden het
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: Laatste weken thuis, hij is zó moeilijk!

Bericht door Betje »

Ilse501 schreef:kan hij al sommetjes maken? Desnoods met behulp van een mandje knoopjes of eikels of kastanjes of zo? Dan kan je hem ook (hele) simpele rekenkleurplaten laten maken. Via deze link kan je er al veel vinden. Ik heb ook heel veel wat meer uitdagende kinderdingen op mijn 'kids'-pagina op pintrest staan.
Hey dankjewel! Ga ik eens in snuffelen.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Plaats reactie