Gevoelig voor fruit

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charlotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2397
Lid geworden op: di dec 28, 2010 3:01 pm

Gevoelig voor fruit

Bericht door Charlotte »

Ik heb de eerste weken volop fruit gegeten en dat ging redelijk met H en de bv. Laatst had ik al een draadje geopend over de spijsvertering van moeder en baby, helaas niets uitgekomen. Ook niet toen ik Stefan Kleintjes gemaild heb.

Nu eet ik weer een paar dagen fruit en t begint weer. H is s avonds weer onrustig :cry:. Dus ik ga weer stoppen met fruit eten :cry: :cry: (voor mij echt een straf,vind t heerlijk om te eten).

Nu is mijn vraag of er meedere kinderen hier gevoelig zijn voor fruit en of ik hier iets mee kan voor haar. Misschien is ze wel allergies ervoor ofzo, maar hoe weet ik dat zeker... Dus vertel wie heeft hier ook ervaring mee.
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2316
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Petra »

Ik heb er nooit wat van gemerkt via de bv, maar ik zou zeggen, welk fruit heb je gegeten?

Laat dan eerst een paar dagen het fruit staan en introduceer dan per soort.
Zodra H weerreageert weet je ook om welk fruit het gaat.
Zo zijn we erachter gekomen dat Myrthe reageert op aardbeien.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Gebruikersavatar
Yvonne
J&J TEXEL
Berichten: 673
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:08 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Yvonne »

Hier reageerde ze alle 3 erg op citrusfruit.
Helaas voor mij dus geen mandarijnen (ben ik gek op) en dergelijke.

Geldt het voor al het fruit?
Yvonne, Mama van Laura (2005), Jasper (2006), Anne (2009) en Emily (2012)
Gebruikersavatar
Charlotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2397
Lid geworden op: di dec 28, 2010 3:01 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Charlotte »

Ben er achter gekomen met de verse jus op zondagochtend. En ik denk dat t geld voor al t fruit, heb de laatste dagen nectarine gegeten en een hapje banaan. 28 sept ga ik naar de bv dag, misschien kan ik dan iets vragen aan Stefan hierover.
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3502
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Appendix »

Ik weet alleen dat er mensen zijn met een allergie voor appel. Daar zijn speciale appels voor (alleen zijn die niet erg lekker).

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4920
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door marjolein62b »

citrusvruchten zijn ook bekend als allergie.

Kun je even stoppen met fruit en voorzichtig 1 voor 1 herintroduceren ?
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14171
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door jikke »

femke krijgt vlekken van kiwi. En van tomaat gaan haar lippen tintelen. gekookte tomaat heeft ze geen last van. Van kiwi in combi met bv weet ik niet wij eten zelf zelden kiwi.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
Charlotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2397
Lid geworden op: di dec 28, 2010 3:01 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Charlotte »

marjolein62b schreef:Kun je even stoppen met fruit en voorzichtig 1 voor 1 herintroduceren ?
Dat had ik gedaan en was nu weer bezig met nectarines eten, helaas hebben we hetzelfde.
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4920
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door marjolein62b »

Charlotte schreef:
marjolein62b schreef:Kun je even stoppen met fruit en voorzichtig 1 voor 1 herintroduceren ?
Dat had ik gedaan en was nu weer bezig met nectarines eten, helaas hebben we hetzelfde.
Maar dat wijst dan toch in de richting van citrusvruchten. Gaat appel en peer wel goed ?
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Gebruikersavatar
Charlotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2397
Lid geworden op: di dec 28, 2010 3:01 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Charlotte »

marjolein62b schreef:
Charlotte schreef:
marjolein62b schreef:Kun je even stoppen met fruit en voorzichtig 1 voor 1 herintroduceren ?
Dat had ik gedaan en was nu weer bezig met nectarines eten, helaas hebben we hetzelfde.
Maar dat wijst dan toch in de richting van citrusvruchten. Gaat appel en peer wel goed ?
Appel en peer heb ik nog niet geprobeerd :cry: eerst even paar dagen rust en dan weer een poging.
Charlotte, J (3,5) en H (1)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door JasmijnLinde »

Appendix schreef:Ik weet alleen dat er mensen zijn met een allergie voor appel. Daar zijn speciale appels voor (alleen zijn die niet erg lekker).

@
Je kunt voor heel veel fruit allergisch zijn. Meestal heb je dan ook hooikoorts. Ik vind de appels die mensen met een milde allergie kunnen eten best lekker (want ja, hartstikke blij dat je een keer een appel kunt eten) maar ook daar heb ik toch ook nog last van. Citrusvruchten kunnen heel erg op de darmen werken.

Heb jij zelf hooikoorts?
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door JasmijnLinde »

marjolein62b schreef:
Charlotte schreef:
marjolein62b schreef:Kun je even stoppen met fruit en voorzichtig 1 voor 1 herintroduceren ?
Dat had ik gedaan en was nu weer bezig met nectarines eten, helaas hebben we hetzelfde.
Maar dat wijst dan toch in de richting van citrusvruchten. Gaat appel en peer wel goed ?
Nectarine is toch geen citrusvrucht? Dat is een steenvrucht. Ik ben voor alle steenvruchten en meer allergisch. Kiwi en tomaat zijn ook grote allergenen. Deze kun je (als ze zelf gaat eten) ook beter pas na de eerste verjaardag introduceren.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Charlotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2397
Lid geworden op: di dec 28, 2010 3:01 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Charlotte »

@Rebecca, ja ik heb hooikoorts. Ligt maar aanwezig. Waar kan ik vinden welk fruit wat is. jij hebt t over steenfruit en citrusfruit. Dan kan ik beter kijken wat wel of niet werkt.
Ik denk er ook over om een diëtist te raadplegen, is dat wijs? Wat vinden jullie?
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Gebruikersavatar
Yvonne
J&J TEXEL
Berichten: 673
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:08 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Yvonne »

Ik ben zelf niet bij een diëtist geweest. Is toen eigenlijk niet bij me op gekomen. Ik wist op een gegeven moment wat goed ging en wat niet, en heb het daar bij gelaten. Als je je daar prettiger bij voelt zou ik het zeker doen. Maar vraag dan wel van tevoren of ze ook verstand hebben van voeding in combinatie met borstvoeding. Ik heb het er ooit met mijn huisarts over gehad en die zei dat nooit bewezen is dat kindjes last krijgen van voeding van de moeder.

Ik kon in ieder geval geen sinaasappels eten, sinaasappelsap drinken, mandarijnen, perziken, nectarines gingen ook niet goed.
En cola drinken (staat hier los van, maar goed).
Ik hield het maar bij appels.
Mijn ervaring is wel dat hoe ouder de kindjes werden, ik ook makkelijker iets kon eten. Emily is nu 1 jaar en 9 maanden, en mandarijnen gaan nu prima. Cola nog steeds niet, en sinaasappelsap ook niet. Maar ik heb deze zomer ook weer perziken op en daar had zij geen last van.

Misschien toch even niets, en dan langzaam uitproberen?
Yvonne, Mama van Laura (2005), Jasper (2006), Anne (2009) en Emily (2012)
Gebruikersavatar
Ilse501
J&J HAWAII
Berichten: 8688
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:22 am

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Ilse501 »

Bananen, sinasappels (en drop :mrgreen: ) kon ik niet eten, totdat ze zelf wat meer vast voedsel gingen eten. En dus deed ik dat niet. Ik heb zelf flinke hooikoorts, die nu de overgang begonnen is, snel afneemt en ik kon vrijwel geen fruit meer eten (behalve druiven, bananen en citrusfruit), maar ook dat neemt nu af. Ik heb kort geleden ontdekt dat ik weer aardbeien kan eten en 2 weken geleden gemerkt dat ik pruimen kan eten, die een tijdje in de koelkast hebben gelegen. Een voordeel van de overgang!!

Ik hoop voor jou dat het ook tijdelijk is en dat, als ze wat ouder is, je weer meer kan eten.
I l s e, mv B a s t i a a n (26-05-03), J o r i s (31-12-04) & P i e t e r (11-03-07)

Hoe dan ook, we redden het
Miem

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Miem »

Ik zou het dan heel rustig aan doen, eerst alles weglaten, als er dan geen reactie meer is, dan ga je 3 dagen hetzelfde fruit eten, komt er reactie, stop je ermee, dat fruit kan dus niet. Dan weer geen fruit, tot het tot rust gekomen is, dan een ander soort. En zo verder.

Als je de ene dag een hapje banaan eet, de andere dag een hapje nectarine, dan kom je er nooit achter. Alles weg laten en één voor één introduceren werkt het beste.

Je kunt voor alles allergisch zijn, mijn dochter kon geen rauwe appel eten, wel appelmoes. Ik ken ook wel mensen met allergie voor aardbei, appel, peer, kiwi, komt best wel voor. Is vaak in combinatie met een pollen allergie, je kunt dat wel googlen, er zijn vaak kruisallergieën dan.
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Miranda »

Marit reageerde ook heftig op bepaalde soorten fruit. Vooral sinaasappels en mandarijnen waren uit de boze in de bvperiode. Kiwi's kon ik wel eten, maar met mate.. Sinaasappelsap kon ik ook echt niet drinken, reageerde ze heel erg op.
Nu kan ze gelukkig alles eten zonder ergens last van te krijgen.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
julietta
J&J TEXEL
Berichten: 262
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:23 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door julietta »

Hier een jongetje die zwaar hooikoorts heeft en allergisch is voor alle soorten fruit!!
Martijn eet totaal geen fruit, krijgt Tijdens de borstvoeding werd dit al duidelijk. Inmiddels is hij 6, maar fruit komt er bij hem niet in!
Julietta, mv Sander(02-06-2004) en Martijn (22-08-2007)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door JasmijnLinde »

julietta schreef:Hier een jongetje die zwaar hooikoorts heeft en allergisch is voor alle soorten fruit!!
Martijn eet totaal geen fruit, krijgt Tijdens de borstvoeding werd dit al duidelijk. Inmiddels is hij 6, maar fruit komt er bij hem niet in!
Echt alles? Ook banaan, druiven, mango enzo? Pff ik vind dit al best lastig of in ieder geval erg jammer omdat fruit zo lekker is.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door LauramvAnneenLisa »

mijn zwager is allergisch voor heel veel soorten fruit (en ook hooikoorts inderdaad, dat noemen ze kruisallergieen). Maar hij kan wel gekookt fruit eten, want het gaat om de eiwitten . Probeer anders tzt eens appelmoes.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door JasmijnLinde »

LauramvAnneenLisa schreef:mijn zwager is allergisch voor heel veel soorten fruit (en ook hooikoorts inderdaad, dat noemen ze kruisallergieen). Maar hij kan wel gekookt fruit eten, want het gaat om de eiwitten . Probeer anders tzt eens appelmoes.
ja appeltaart gaat ook goed :mrgreen:
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Yvonne
J&J TEXEL
Berichten: 673
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:08 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Yvonne »

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat.
Yvonne, Mama van Laura (2005), Jasper (2006), Anne (2009) en Emily (2012)
Gebruikersavatar
Charlotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2397
Lid geworden op: di dec 28, 2010 3:01 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Charlotte »

Lief dat je t vraagt. Maar ik ben nog niet begonnen met fruit eten, druf niet :oops:
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Gebruikersavatar
Yvonne
J&J TEXEL
Berichten: 673
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:08 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Yvonne »

Gaat het wel beter met haar?
Is ze wel rustiger?
Dan doe je het tenminste niet voor niets, toch.
Yvonne, Mama van Laura (2005), Jasper (2006), Anne (2009) en Emily (2012)
Gebruikersavatar
Charlotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2397
Lid geworden op: di dec 28, 2010 3:01 pm

Re: Gevoelig voor fruit

Bericht door Charlotte »

Yvonne schreef:Gaat het wel beter met haar?
Is ze wel rustiger?
Dan doe je het tenminste niet voor niets, toch.
Gelukkig is ze wel rustiger en daar ben ik heel blij mee, daarom wacht ik nog even af. Twee jaar geen fruit is vast niet zo'n ramp voor mij, op heel veel rust voor haar.
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Plaats reactie