gebruik GV na verstrijken datum

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

gebruik GV na verstrijken datum

Bericht door nance74 »

een collega met een 4 weken oude baby heeft heel veel last van spruw. Na 2 kuren nog steeds niet over en ze is nu zover dat ze borstvoeding gaat afbouwen.

Ze heeft al van GV gehoord maar weet niet zo goed hoe of wat. Ik gaf aan dat ik het kende en gebruikt heb en dat het bij mij werkte. Nu heb ik nog een flesje staan maar die is van 2011 en er staat een houdbaarheidsdatum op van een maand na openen.

Kan iemand mij vertellen hoe strikt die datum is. Kan ze het nog gebruiken maar is de werkzame stof wat minder of is het echt niet meer te gebruiken?
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6154
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: gebruik GV na verstrijken datum

Bericht door Mamalon »

Geen idee. Maar misschien even een mailtje wagen aan Gonneke van Eurolac? Zij heeft mij eens heel goed (en gratis) geholpen toen ik verdoving had gehad en niet wist of ik mocht voeden (arts zei 24 uur afkolven en ik had een flesweigeraar, gelukkig mocht ik gewoon voeden).
Mamalon
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6306
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: gebruik GV na verstrijken datum

Bericht door drus »

een dicht flesje blijft goed geloof ik maar eens geopend, neemt de kans dat het flesje zelf geinfecteerd is geraakt toe en kun je het nog wel voor bijv. schimmel tussen je tenen gebruiken en kalknagels e.d. gebruiken, maar niet meer met een zuigeling. Overigens als je het vandaag besteld bij Gonneke, heb je het overmorgen in huis zo ongeveer.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: gebruik GV na verstrijken datum

Bericht door Liesje28 »

Ik zou echt niet overwegen om een flesje van 2 jaar oud te gebruiken als er op staat dat het een maand na openen weg moet. Dat je dat dan nog een week langer gebruikt is een ding, maar geen twee jaar. Het blijft medicatie.

Gonneke levert wel echt heel snel hoor, je hebt het zeker binnen 2 dagen in huis!
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: bv tips voor collega *gebruik GV na verstrijken datum*

Bericht door nance74 »

Ik heb haar de informatie door gegeven. Ze kolft nu een voeding, 1 borst om de ander te ontlasten. Kolven is pijnloos.

Ik heb voorgesteld om of een paar dagen volledig te kolven zodat de boel de kans krijgt te genezen maar ik denk dat ze neigt naar afbouwen.
Ze heeft heel veel pijn en ook de bevalling was moeizaam. Nu ging het goed maar merkte wel dat ze er aardig doorheen heeft gezeten. Ze gaf ook aan dat ze met het nemen van de beslissing om af te bouwen ze wat rust kreeg.

Ik heb haar mijn verhaal in het kort verteld en dat ik heel erg herkende. Ook wat tips gegeven zodat ze het misschien nog even volhoudt. Maar ik wil niet te opdringerig over komen. Heb haar dat ook gezegd. Ik ben benieuwd. Als er te veel mensen in de omgeving zeggen dat ze moet stoppen dan ben ik klaar. had wel het idee dat ze voor mijn tips en hulp open staat.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
mama van b en c

Re: gebruik GV na verstrijken datum

Bericht door mama van b en c »

het lijkt wel of je het over degene hebt waar ik afgelopen week en vraag over kreeg. een voedende vriendin van me vertelde een soort gelijk verhaal, zij had ook al doorverwezen naar de vbn.

ik denk dat je het goed aanpakt zo, het blijft haar eigen keus maar ze kent wel de mogelijkheden.

lastig he?
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: gebruik GV na verstrijken datum

Bericht door nance74 »

mama van b en c schreef:het lijkt wel of je het over degene hebt waar ik afgelopen week en vraag over kreeg. een voedende vriendin van me vertelde een soort gelijk verhaal, zij had ook al doorverwezen naar de vbn.

ik denk dat je het goed aanpakt zo, het blijft haar eigen keus maar ze kent wel de mogelijkheden.

lastig he?
Ja heel lastig zeker omdat ik ook in die situatie heb gezeten met een hoop ellende (uiteindelijk een borstabces) maar toch door gevoed. En is het heel lastig om niet jouw situatie te vergelijken met die van haar en haar het gevoel te geven dat ze opgeeft. Destijds heb ik ook 1 voeding afgebouwd en dat doet zij nu ook. Dat heb ik haar ook verteld dat ik begonnen was met afbouwen van 1 voeding maar dat ik toen besloten heb om toch door te voeden. Ik had het idee dat ze wel graag wil blijven voeden want ze gaf ook aan dat ze dan om en om ging voeden. En dan heb je het nog niet over helemaal stoppen.

Die collega komt uit omgeving den bosch (v en haar ouders wonen in dr achter den bosch vanuit mij gezien) dus kan zijn dat dit het zelfde verhaal is.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
mama van b en c

Re: gebruik GV na verstrijken datum

Bericht door mama van b en c »

Ik denk inderdaad dat het dezelfde is dan, grappig!

het enige wat ik me nog afvraag is of ze er zich van bewust is dat ze nu ze afbouwt snel productie afname kan krijgen. Gaat kindje is nog te jong om met bijvoorbeeld vier voedingen voldoende productie te behouden.

Ik snap nooit niet dat deze mensen geen hulp vraag doen bij professionals zoals vbn lll of lactatiekundige. Als je echt zo graag bv wil geven....
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: gebruik GV na verstrijken datum

Bericht door nance74 »

Kindje is van 3 oktober. Ze is bij het cb geweest. Ik heb haar ook al geadviseerd om een lk in te schakelen maar dat prijskaartje vond ze erg hoog. Dat kan ik niet voor haar bepalen. Ik kreeg nog een deel terug van de verzekering.

Ik heb haar ook aangegeven dat wanneer ze om de voeding gaat voeden dat productie snel terugloopt. Ik had destijds 1 voeding afgebouwd en dat ging prima, toen ik ging werken, kolfde ik die voeding.

Vorige week donderdag daar geweest en mijn kolven afgegeven en uitgelegd. Daarna appte ze me dat het kolven goed ging en pijnloos was maar ze liet haar dochter na het kolven nog drinken en dat deed pijn. Toen heb ik ook aangegeven dat ze die voeding dan beter helemaal niet kan laten drinken en echt alleen kolven. Dan krijgen de tepels rust.
Ik heb haar ook geadviseerd om in het weekend alles te kolven omdat het pijnloos is en dan te geven met de fles, ook omdat haar partner thuis was. Geen idee of ze dat nu ook gedaan heeft. Ze appte nog wel dat ze bij iemand op bezoek ging waarvan de moeder ook verpleegkundige bij cb was. Heb maar niet gezegd dat die niet altijd veel van bv afweten.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
mama van b en c

Re: gebruik GV na verstrijken datum

Bericht door mama van b en c »

Ojee,

Ik denk dat t verloren energie is. Je hebt je best gedaan. en wat die prijs betreft ... Het is dat kv goedkoop is ....;)
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: gebruik GV na verstrijken datum

Bericht door nance74 »

mama van b en c schreef:Ojee,

Ik denk dat t verloren energie is. Je hebt je best gedaan. en wat die prijs betreft ... Het is dat kv goedkoop is ....;)
onder aan de streep is een bezoekje van of aan de lk goedkoper als je doorgaat met voedendan al die tijd pakken kv maar goed dat heb ik maar niet gezegd haha. En als je pech hebt moet je kind ook nog speciale voeding.

Ik zal haar van week eens appen hoe het gaat.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Plaats reactie