BV in de nacht afbouwen?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

BV in de nacht afbouwen?

Bericht door michelle »

Kunnen jullie eens meedenken?

Mijn vriendin geeft haar 11 maanden oude kindje bv. Haar dochter os een flesweigeraar en ook een speentje wil ze niet. Ze eet overdag niet zoveel, en dat haalt ze in de avond en nacht in door dan veel te willen drinken. Het begint vriendin inmiddels aardig op te breken. Vandaag is ze naar het CB geweest en daar kreeg ze het 'laten-huilen-stappenplan' mee. Daar staat ze gelukkig niet achter maar ze wil wel graag advies over wat ze wel kan doen.

Hebben jullie tips of ervaringsverhalen? Ik heb zelf gevoed tot 9 maanden en mijn kinderen dronken niet zoveel in de nacht op die leeftijd.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6301
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door drus »

Wat bij ons hielp: papa inschakelen: die kwam naar bedje met slokje water (beker). Suste en hield handje.

Ik bouwde altijd af diir te beginnen tussen 2 en 3 geen bv. Dan tussen 1 en 4. Dan tussen 12 en 5 dan 11 -6. Dan had ik mijn nacht terug (ahum) wat bv betreft.

Succes
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door Gerrie »

Ik ben niet zo anti huilen, dus aan mijn advies heb je weinig ben ik bang.
Hier met ongeveer 8 maanden de nachtvoeding afgebouwd. Ze kwam wel een keer of 4, ik was het zat. Om 20:00 uur ongeveer de laatste voeding en dan voor 00:00 uur kreeg ze niets. Huilen was er naar toe zeggen:nee meid, je hebt net gehad pas om twaalf uur krijg je weer. Dan liet ik haar zeker 20 minuten wachten voordat ik er weer heen ging. Binnen 3 dagen was ze voor 00:00 uur niet meer wakker. Daarna besloten om na 00:00 uur te voeden, als ze wakker werd en dan minimaal 3 uur daarna pas weer, hetzelfde recept als hierboven, ging prima, heeft wel een week denk ik geduurd voordat ze nadat ze rond 1:00 uur kwam pas na 4:00 uur nog een keer kwam en daarna de 1:00 uur afgebouws, dat ging gelukkig snel en de 4:00 uur eigenlijk bijna tegelijkerijd. Ze is nog geen 9 maanden en sinds zo'n 2 weken hebben we geen nachtvoedingen meer. soms hoor ik haar wel prutelen, maar dan ga ik niet eens kijken, binnen 15 minuten is ze dan stil.

Nou eet mijn dame wel redelijk wat bijvoeding, maar wel vooral als ze het zelf in haar mond mag stoppen, voor een lepel houd ze bijvoorbeeld keurig haar mond stijf dicht (behalve als ze door heeft dat er vla op de lepel zit)
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door Pauwtje »

Hier hebben we ook gekozen voor een middenweg, niet laten huilen maar ook geen voedingen s nachts. Mijn man ging ernaar toe. Het werd een zware periode voor papa (en ook voor mij, want de eerste week heb ik me echt heel erg moeten inhouden om niet naar haar toe te gaan). Maar met vallen en opstaan heeft het wel gewerkt. Evy was toen al wel ouder dan 11 maanden.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
mamaSterre&Sep
J&J TEXEL
Berichten: 796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:48 pm

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door mamaSterre&Sep »

Ik heb rond het jaar de nachtvoedingen afgebouwd( bij S ep S terre sliep met 3 mnd door)
Eten doen we beneden, borstvoeding gaf ik ook alleen nog beneden, ik vond het anders te verwarrend, S ep kon nl op die leeftijd nog niet klokkijken. Als hij 'S nachts huilde troostte we hem maar hij heeft ook wel wat gehuild hoor. Het was een zware tijd, om en om hebben we onrustige nachten gehad maar uiteindelijk is het goed gekomen.
Groet D 00rtje, trotse mama van S terr€ 25-05-2006 & S €p 19-02-2008
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door Ana »

Met I.van heb ik het dacht ik ook zo gedaan, proberen om 1x ipv 2x per nacht te voeden, papa een keer, een keer een flesje water proberen, niet uit bed halen (want: nabijheid = nog veel meer: ik wil drinken) Hij ging vanzelf af en toe de hele nacht doorslapen en vooral daar heb ik op ingespeeld.
Ik weet het niet meer heel goed want ik herinner me sowieso weinig van al die nachten hahaha ik sliep altijd half :mrgreen:
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door Liesje28 »

Sorry, ik was een luie mama 8) Ik had Joas gewoon bij mij op de kamer zodat ik hem kon voeden zonder s nachts eruit te hoeven/wakker te worden.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4919
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door marjolein62b »

Lekker slapen zonder huilen.
Helemaal lezen en dan een plan maken wat van haar is.
Ik heb er heel veel aan gehad aan achtergrond informatie en ook bemoediging.

Papa's kunnen ook heel goed troosten.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Claudiac

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door Claudiac »

E heb ik inderdaad een dag of 2/3 laten huilen (niet urenlang hoor, ze sliep nog vrij snel in). Daarna sliepen we allemaal beter. Wel ging inderdaad mijn vriend naar haar toe.

Bij de andere twee heb ik dat niet gedaan. Het duurde wel lang. I sliep naast mij in bed, dat mag natuurlijk niet van het CB, maar daardoor heb ik nooit problemen gehad met voeden. Bovendien wilde hij geen speentje.

Tja, moeilijke keuze. Slaap is ook wat waard.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door Hemmie »

Liesje28 schreef:Sorry, ik was een luie mama 8) Ik had Joas gewoon bij mij op de kamer zodat ik hem kon voeden zonder s nachts eruit te hoeven/wakker te worden.
Ja, dat :D
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
mama van b en c

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door mama van b en c »

Idd lekker slapen zonder huilen is een fijn boek. Ik heb gevoed tot ze zelf niet meer wilde `s nachts. de jongste twee waren tien ongeveer anderhalf. De oudste sliep al heel vroeg door. Ik had geen zin om er tegenin te gaan met 3 jongetjes die vaak wakker werden...
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door monika »

hier nog een kind dat goed eet maar ook snachts nog bij mij drinkt. Hij start in z'n eigen bed en als hij wakker wordt voed ik op een matras op z'n kamer. Wanneer ik weer wakker word of nog ben gaat hij terug in z'n ledikant en ik ga terug naar mijn bed. Als hij vaak wakker wordt door tanden of koorts of zo blijf ik vanzelf een keer op het matras liggen met hem. Ik krijg best veel complimenten dat ik er zo uitgerust uitzie voor een moeder moet 2 kinderen die snachts wel spoken, dus het werkt wel redelijk. Of iedereen liegt natuurlijk :lol:
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door michelle »

Dank jullie, ik ga het allemaal doorgeven!
Lekker slapen zonder huilen heb ik nog liggen, ga ik aan haar geven.
En haar dochter slaapt inmiddels ook vaak bij haar in bed, nadat ik haar mijn bedhekje heb gegeven :wink:
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
annelies

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door annelies »

Claudiac schreef:E heb ik inderdaad een dag of 2/3 laten huilen (niet urenlang hoor, ze sliep nog vrij snel in). Daarna sliepen we allemaal beter. Wel ging inderdaad mijn vriend naar haar toe.

Bij de andere twee heb ik dat niet gedaan. Het duurde wel lang. I sliep naast mij in bed, dat mag natuurlijk niet van het CB, maar daardoor heb ik nooit problemen gehad met voeden. Bovendien wilde hij geen speentje.

Tja, moeilijke keuze. Slaap is ook wat waard.

gelukkig zijn we als ouders nog altijd zelf verantwoordelijk voor de keuzes die we maken :wink:
Een CB ( of wie dan ook) kan advies geven, die adviezen zijn gebaseerd op iets (wat? Klopt het nog? Mag dat advies nog? is het passend bij deze situatie, bij dit kindje, bij deze ouders?) en vaak algemeen. Mijn ervaring mt het CB is niet bijster positief, de Ria Blom methode bijvoorbeeld wordt nog steeds verkondigd als "de manier"(zelfs aan kraamverzorgenden!) terwijl die manier toch wel degelijk, goed onderbouwd, erg omstreden is. het blijft vreemd dat een CB zulke dingen toch blijft adviseren en de conclusies van anderen (psychologen, verloskundigen en lactatiekundigen) niet wil horen. Frustratiepuntje bij bij, ik zie zoveel ouders die hierdoor in verwarring worden gebracht, zo jammer....

Wat de vraag van dit topic betreft:
het kindje eet overdag nog niet zoveel lees ik, misschien is daar nog iets aan te stimuleren de komende maanden? (niet ipv moedermelk, maar erbij bedoel ik). Het kan natuurlijk prima zo zijn dat het kindje over een paar weken wel meer eet en dat er daardoor (?) minder drinkmomenten in de nacht vallen.
Ook is het fijn om, zoals ik al lees, het kindje bij de moeder te laten slapen, samen slapen scheelt veel in de rust-tijd, mits op verantwoordde manier. (ken je het boek "samen slapen met je baby", vertaald door Marianne Vanderveen ? Erg duidelijk boek met prima ideeen over de practische uitvoering en de hormonale werking tussen moeder en kind)

nah, stokpaardje weer bereden zie ik, haha, ik stop maar eens met mn verhaaltje :wink:
Gebruikersavatar
Hermien
J&J SANTORINI
Berichten: 2001
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:31 am

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door Hermien »

Net als liesje en...(ff kwijt) hier ook een luie mamma... Kids starten de nacht in hun eigen bed zodra er voeding nodig was was ik met 1 stap uit bed pakte kind en stapte weer in bed.
Kind drinken en ik slapen.. soms legde ik kind nadien weer in eigen bed soms niet.
Werd ook wel eens in paniek wakker en kon me niet herinneren dat ik mijn kind terug had gelegd.
Dit zou ook mijn advies een beetje zijn naar andere moeders.
Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk maak desnoods een matras op de kinderkamer op.
Een lekker warm vest over een pyamablouse als de nachten kil zijn.
Dan kan het dekbed laag blijven (eventueel ledikantdekentje erbij vond ikzelf wel prettig omdat ik graag iets op mijn schouders heb)
Niet het aantal voedingen per nacht bijhouden...draai de wekker maar om dat leverde alleen maar frustratie op..
Nachtvoeding hoorde er in mijn beleving er gewoon bij mamma ruiken proeven en voelen.
Bij mamma staat het sein op veilig...
Mamma van Wouter 03-12-2002, Heinrike 11-03-2005 en Janiek 14-9-2010
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door Deborah »

Hier ook een luie mama en een meisje van ruim 3 dat ook nog s'nachts komt voor een slokje bij mama. Soms wel eens vermoeiend, maar deze strijd aangaan vind ik nog vermoeiender.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9548
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: BV in de nacht afbouwen?

Bericht door muppet »

Deborah schreef:Hier ook een luie mama en een meisje van ruim 3 dat ook nog s'nachts komt voor een slokje bij mama. Soms wel eens vermoeiend, maar deze strijd aangaan vind ik nog vermoeiender.
dit dus
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Plaats reactie