hoeveel woordjes

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
ailay
J&J SANTORINI
Berichten: 2480
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 12:12 pm

hoeveel woordjes

Bericht door ailay »

Hoeveel woordjes moeten kinderen van 20 maanden kunnen zeggen?

K. praat eigenlijk nauwelijks. Hij heeft een stuk of 5 woordjes die hij gebruikt en voor de rest is het ehhhehhhh en wijzen. Ik herken dit totaal niet van de andere 2. Die zeiden al veel meer met deze leeftijd.

Ik heb in mijn omgeving wat dat betreft ook een heel negatief verhaal als het gaat om laat gaan praten en dat kleurt mijn beeld nu ook wel een beetje, denk ik.

Wie kan mij vertellen wat 'normaal' is op deze leeftijd en wanneer je moet ingrijpen als ouder?
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: hoeveel woordjes

Bericht door Hemmie »

Hier 3 late praters, Abel wel de laatste van de 3. 2 maanden geleden zei hij ook maar een handvol woorden, maar op dit moment (21,5 maand) leert hij opeens elke dag wel wat bij. Mijn ervaring is dat het opeens heel snel kan gaan. Marrit zei wel al vroeg haar 1e woordje, leerde van haar 1e tot haar 2e verjaardag maar weinig bij, en ging van haar 2e naar haar 3e verjaardag van losse woordjes naar prachtige volzinnen, beter dan de gemiddelde leeftijdsgenoot, ondanks dat we in het buitenland woonden.
Al ging het bij de oudste gewoon steeds vrij traag, maar op kleuterleeftijd was het wel weer aardig op niveau.

Ik zou me er nog niet meteen druk om maken, maar ik weet dat er hier logopedistes zijn die daar anders over denken.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4919
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: hoeveel woordjes

Bericht door marjolein62b »

Joep heeft een spraak- taal achterstand. Ik ben heel blij dat wij met hem heel vroeg met logopedie zijn begonnen anders was de achterstand nog veel groter geweest.

Wat ze bij 20 maanden heel belangrijk vonden dat hoe zijn non-verbale communicatie was.
- Kan hij jouw zonder taal vragen om drinken
- Als hij iets gebouwd heeft vraag hij dan om jouw aandacht en een complimentje zonder taal
- Kun jij hem kleine opdrachtjes geven en voert hij die dan uit
- Als hij iets moois ziet gaat hij dat met jouw delen

Dit was bij Joep nihil en dat deed de alarmbellen rinkelen.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: hoeveel woordjes

Bericht door Gerrie »

Zoon van een vriendin van mij is 22 maanden en doorgestuurd naar het audiologisch centrum. Hij zegt net 10 woorden en zou er volgens het CB 100 moeten kunnen. Omdat hij rdelijk hard praat denken ze aan een probleem met het gehoor.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: hoeveel woordjes

Bericht door Corina »

marjolein62b schreef:Joep heeft een spraak- taal achterstand. Ik ben heel blij dat wij met hem heel vroeg met logopedie zijn begonnen anders was de achterstand nog veel groter geweest.

Wat ze bij 20 maanden heel belangrijk vonden dat hoe zijn non-verbale communicatie was.
- Kan hij jouw zonder taal vragen om drinken
- Als hij iets gebouwd heeft vraag hij dan om jouw aandacht en een complimentje zonder taal
- Kun jij hem kleine opdrachtjes geven en voert hij die dan uit
- Als hij iets moois ziet gaat hij dat met jouw delen

Dit was bij Joep nihil en dat deed de alarmbellen rinkelen.

Ja en toch zegt dat ook nog niet alles want Mart-Jan deed dat wel allemaal en heeft ook een taal- spraakachterstand. Hij heeft logopedie gehad rond zijn derde (3 maanden) en volgens die logopediste was hij toen op niveau :schieten:. Het was mijn oudste dus ik wist het ook allemaal niet.

Nu even on topic. Ik heb 2 late praters gehad, waarbij er een dus een taal-spraakachterstand heeft en eentje nu redelijk op niveau zit. Ze zegt nog niet alles goed, maar ik heb nu 3 kinderen logopedie ervaring, dus ik weet nu wel hoe ik dingen kan oefenen. Het is ook wat voor gevoel je er zelf bij hebt. Als je je zorgen maakt, zal ik wel een keer naar een logopediste gaan. Annelieke was bv wel 7 maanden toen ze iets zei dat op mama leek en waar ze mij dan ook mee aansprak. Mart-Jan had dat niet en die heeft als baby ook bijna niet gebrabbeld.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: hoeveel woordjes

Bericht door Hemmie »

Ja, die communicatie zit hier goed, Abel snapt alles, voert veel opdrachten uit, weet alles duidelijk te maken. Was met Marrit net zo, met Wytse iets minder. Hij brabbelde ook niet zo veel, de andere 2 zijn echte kletskousen. Maar mijn kinderen zijn denk ik ook geen goed voorbeeld, ze groeien meer-talig op, dat schijnt te kunnen vertragen.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: hoeveel woordjes

Bericht door Esther »

Het handige van een logopedist is dat ze in korte tijd een aardig beeld kan krijgen van de algehele communicatie van een kind (en zelfs iets als lichaamshouding wordt daarin meegenomen), dus zo van een korte beschrijving is daar moeilijk iets over te zeggen.
Google eens op Groninger Minimum Spreeknorm, dan vind je vast wel een aanzet in een bepaalde richting.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Plaats reactie