Daan en zindelijkheidsprobleem

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
HeleenW

Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door HeleenW »

Lang geleden dat ik hier iets heb neergezet.

Daan is ruim 2 jaar en sinds een week zindelijk. Ik ging het zomaar eens proberen maar m'n schatje snapte precies hoe alles werkte.
Hij heeft 4 keer ontlasting gehad op het potje. Dit ging moeizaam. Hij leek het eng te vinden.

Nu het probleem:
hij heeft gisteren en vandaag dus geen ontlasting gehad. Normaal in de luiers was het elke dag of soms 2 keer per dag.
Eergisteren was het een heel klein beetje wat hij aan ontlasting had.

Gisteren al geprobeerd een luier om te doen zodat hij het daar in kon doen. Dit resulteerde in een krijsend kind bij het potje wat zijn luier niet uit kon krijgen.

Hij loopt als een hondje heen en weer als hij aandrang heeft. Hij roept mij en zegt: mama bah... wil dan of op het potje of op de wc gezet worden. Maar is dan zo weer klaar want er komt niets.

Wat ik me nu dus afvraag: hoe krijg ik mijn kind weer aan het POEPEN! :-)
Of als hij vanavond ook niet poept, moet ik dan de huisarts inschakelen? Hij raakt zo toch verstopt lijkt me....
Mirjam
J&J SANTORINI
Berichten: 1943
Lid geworden op: ma apr 29, 2013 3:16 pm

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door Mirjam »

Poeh, dat is een lastige. Ik hebEmma heel lang met een luier aan op de wc gehad om te poepen, zonder durfde ze het niet en ze wilde wel perse op de wc.
Zou dat weken bij Daan? En anders hem in een lekker warm bad zetten. Is wel vies, maar werkt wel.
moeder van Rick (20-09-2007) en Emma (28-03-2009)
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door michelle »

Blijft hij misschien wat langer zitten met een boekje of voor de tv? Zo ontspant Jasmijn op het potje waardoor het opeens wel lukt.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13423
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door Chantal »

Jeetje wat knap zeg!! Dat doet Mark nog niet hoor :) Al zegt hij het wel keurig dat hij gepoept heeft.
Maar dat is vaak ook lastig.. Mark gaat heel slecht eten als hij niet kan poepen. Dan geef ik hem wat extra rozijntjes, rijpe peer en een scheutje olijfolie door zijn eten. Meestal helpt dat wel...
Oja, potje werkte hier niet goed bij de andere 2 omdat het zo'n rare houding is waarin ze moeten zitten. Wc met verkleiner gaat misschien veel beter. Boekje voorlezen en even laten zitten.

Succes!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door Pauline »

ik heb ooit gelezen dat kinderen bang kunnen zijn om hun ontlasting in de wc te laten vallen. Zou poepen op een potje misschien gaan? Bij Sjoerd werkte dat. Ik legde dan een nat wc papiertje (van de appie die mag je door de wc spoelen) in het potje (is makkelijker schoonmaken) en liet hem dan poepen. daarna kon ik het geheel zo in de wc werpen.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2765
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door marije1977 »

Mijn buurvrouw heeft ooit ergens een tip gelezen die bij haar twee kinderen ook goed werkte. Zij spande een handdoek tussen de wc-pot en de wc-bril en legde daarop een opengevouwen luier. Zo konden haar dochters wel op de wc poepen, maar toch in een luier.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
HeleenW

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door HeleenW »

Chantal ik ben ook super trots op hem!!
Alleen het heeft dus een vervelende keerzijde.

Na het douchen gisteren kwam er eindelijk veeeeeeel ontlasting. Een keer op het potje daarna nog konijnenkeutels op de trap. Hij was onderweg naar beneden maar haalde het potje niet.
Vandaag toch weer het onrustige niet kunnen wel willen.

Luier aan wil hij echt niet. Hij praat nog erg weinig maar als ik een luier pak zegt hij: baby. M.a.w.ik ben geen baby ik wil geen luier om.

Op potje of wc proberen we allebei.
HeleenW

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door HeleenW »

Boekje lezen oid ook geprobeerd. Maar de aandrang lijkt al weg en hij wil dan weer spelen.

En omdat hij dus nog weinig praat is het ook moeilijk dat uit te leggen.
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door drus »

Mijn moeder vertelde dat ze bij ons vaste wc tijden introduceerde waar we op het potje gingen, (na ontbijt even flink spelen en dan zitten) en dat we niets hoefden te doen, masr dat op een gegeven moment we dan gingen poepen
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door Pauline »

En een luierbroekje? Die kan hij zelf uitdoen, daarbij kan je vertellen dat die speciaal voor grotere kinderen zijn. Lactulose hielp bij ons trouwens erg goed tegen de harde ontlasting. We hebben het maar kort gebruikt.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8096
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door channiemam »

Potje voor de tv?
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
kes
J&J MAURITIUS
Berichten: 5714
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:18 am

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door kes »

HeleenW schreef:En omdat hij dus nog weinig praat is het ook moeilijk dat uit te leggen.
Dat hij nog weinig praat, wil niet zeggen dat hij jullie niet snapt. :wink:
Kes, mv Floor (20mrt06) en Mees (20okt07)
HeleenW

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door HeleenW »

kes schreef:
HeleenW schreef:En omdat hij dus nog weinig praat is het ook moeilijk dat uit te leggen.
Dat hij nog weinig praat, wil niet zeggen dat hij jullie niet snapt. :wink:
Sorry heel je reactie niet gelezen. Klopt wat je zegt. Hij begrijpt veel meer dan hij kan zeggen. Maar toch is hij hier te klein voor.

Gisteren movicolon gekregen via de huisarts. Hij had ruim 3 dagen geen ontlasting gehad. Had zere buik. Zo zielig. Vanmogen kwam het los. Drie keer op de wc gepoept!!!!!
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door Appendix »

Gelukkig. Is het verder ook goed gegaan in het weekend?

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
HeleenW

Re: Daan en zindelijkheidsprobleem

Bericht door HeleenW »

Zaterdag nog twee keer. In totaal 5 keer, maar nu alweer 2x 24 uur niet.
Hij wil wel maar durft niet. En dan de onrust hier met oudete broers. Zo wil hij soms echt maar moeten zijn broers naar school. Liefst blijf ik dan nog een half uur thuis zodat hij zijn ruimte krijgt. Jammer genoeg is dat niet haalbaar op zo'n moment.
Plaats reactie