Herinneringen van een 1-jarige

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mamavans

Herinneringen van een 1-jarige

Bericht door mamavans »

Hoe ver terug in de tijd kan een kind van (bijna) 1 jaar zich dingen herinneren? We zijn nu een weekendje weg op dezelfde locatie waar we in oktober ook waren. Ze was toen 6 maanden. Nu ging ze bij binnenkomst helemaal uit haar dak alsof ze het herkende? Kan dat eigenlijk? Of vond ze het misschien gewoon toevallig leuk?
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Herinneringen van een 1-jarige

Bericht door LauramvAnneenLisa »

het schijnt dat kleine kinderen zich heel veel herinneren. alleen als ze de taal echt gaan leren dan verdringen die nieuwe taal-herinneringen de oude, en ontstaat er ene nieuwe structuur, waardoor je je later bijna niets meer herinnert van je vroege jeugd.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Greetje

Re: Herinneringen van een 1-jarige

Bericht door Greetje »

Er wordt soms gezegd dat kleine kinderen vooral in het 'nu' leven en zich niet zo veel herinneren uit het verleden. En zeker niet als het langer geleden is.
Zo heb ik het zelf ook geleerd in mijn opleiding, SPH.
Maar nu als moeder zie ik het heel anders. We wonen het grootste gedeelte van het jaar in Gambia. En reizen af en toe heen en weer naar Nederland. Wij kunnen dus heel goed het verschil zien tussen haar reactie op de omgeving en mensen in Nederland en Gambia (en Iran) en of ze die herkent of niet.
Bijvoorbeeld:

Toen Hannah 4,5mnd was zijn we in Iran geweest. Afgelopen januari zijn we er weer geweest met haar (ze was toen 2jr en 3mnd). Ze herkende haar grootouders en familie niet denk ik. Wel voelt ze een bepaalde "familiarity" aan. Ze heeft toch een bloedband met deze mensen. En ze ziet aan ons dat we heel close met de familie omgaan.

Ze is in NL geboren en op de leeftijd van 5,5mnd zijn we naar Gambia gegaan. Met haar eerste verjaardag zijn we 6 weekjes in NL geweest maar verder zijn we totdat ze 1jr en 9mnd was de gehele tijd in Gambia geweest. Ze kent Afrika dus beter als Nederland. Na de geboorte van haar zusje en na 6mnd in NL te zijn geweest, zijn we nu weer terug in Gambia. En ze herkent het huis en alles zeker te weten! Ook de mensen, niet altijd bij naam, herkent ze.

Als jij als moeder dus het gevoel hebt dat ze het echt herkent. Dan denk ik dat dat ook zo is. Je kunt dat proberen te achterhalen natuurlijk. Bijv. door in dat huisje te vragen (waar is jouw bed?) of iets anders van een herkenningspunt.
Plaats reactie