artikel. waarom?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Greetje

artikel. waarom?

Bericht door Greetje »

http://www.oudersvannu.nl/baby/2-maande ... _term=a_60

Ik kreeg dit artikel in mijn spambox. Maar waar is dit precies goed voor? Een kleine baby die zelf in slaap moet vallen in zijn eigen bedje? Overvoeden? Een kind accepteert voeding toch wel? Nou echt niet hoor. Als mijn baby geen zin heeft in de borst dan hapt ze echt niet aan. Als ze moe is wil ze graag gewiegd worden en dan valt ze in een mum van tijd in slaap.

Dus: kan iemand me uitleggen waarom de punten genoemd in het artikel goed zouden zijn?
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: artikel. waarom?

Bericht door Liesje28 »

Nee, kan ik niet, omdat ik het er ook niet mee eens ben :-) Deze punten zijn geformuleerd aan de hand van een nieuwe richtlijn, maar er is veel weerstand tegen, omdat ze het biologische aspect negeren van hoe de relatie tussen moeder en kind werkt. Sowieso kun je met borstvoeding eigenlijk niet overvoeden, dat is nou net het mooie er van. Zelf in slaap leren vallen, laten we niet vergeten dat er nog steeds hele volksstammen baby's gewoon bij hun mama in een doek op de rug de dag doorbrengen, en dat geld dus meteen voor het hele "eigen kamertje slapen". Ik geloof, en dat hebben mijn kinderen bewezen, dat ze ook echt héél goed groot worden als je die richtlijn lekker negeert :-) Ondanks samen slapen en vrijwel altijd in slaap gevoed te hebben, zijn het heerlijk zelfstandige, alleenslapende wezens geworden. Lekker doen waar je je zelf goed bij voelt :)
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
mamavans

Re: artikel. waarom?

Bericht door mamavans »

"Hoe krijg je je baby in slaap?"
Dat gaat vanzelf, mensen hebben nu eenmaal de neiging om te gaan slapen als ze moe zijn en tja, baby's zijn net mensen ;)

"Stap 1. Blijf rustig"
Prima, stap 1 betekent voor mij dus al dat ik alle andere stappen mag negeren. Want rustig blijven betekent dat ik geen moeilijke trucs ga uithalen en allerlei regeltjes ga volgens om mijn kind in slaap te krijgen. Daar word ik namelijk niet rustig van maar gefrustreerd.

"Stap 2. Ga niet meteen voeden als hij niet in slaap komt"
Als ik honger heb kom ik ook niet in slaap. Dus als mijn baby niet in slaap komt, wil ik wel even kijken of ze niet toevallig honger heeft.

"Stap 3. Knuffel overdag zo veel mogelijk"
Dat lijkt me nogal vanzelfsprekend. Maar baby's zijn 24 uur per dag afhankelijk van de liefde van de ouders. Niet alleen overdag.

"Stap 4. Leg hem in bed bij vermoeidheidssignalen"
Bed? Bed? Mijn baby heeft geen bed ;).

"Stap 5. Probeer consequent te zijn"
Ik ben heel consequent, ze mag iedere dag en iedere avond in slaap vallen waar en wanneer ze dat zelf wil. Dus dat is heel consequent de regie bij haar laten ;)

Mag wel duidelijk zijn hoe ik erover denk.
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: artikel. waarom?

Bericht door Annet »

Door bepaalde aspecten heb ik het idee dat het hier met voeden over kunstvoeding gaat. Bijv :
Door veel te knuffelen, hem op schoot te houden en huid-op-huidcontact te hebben tijdens het voeden, wordt de kans kleiner dat hij je ’s nachts nodig heeft.
(en de reclame van kunstvoeding ernaast)
En ja met kunstvoeding kan je wel overvoeden.
Enne ik ben het er ook mee eens dat je snachts geen feest van de nachtvoeding moet maken met licht en toeten en bellen, maar gewoon lekker bij je neer leggen drinken en evt samen verder slapen, of je kindje rustig wegleggen.
Maar ik vind dit een krom artikel, het gaat over een baby van 2 maanden, ik heb het idee dat er geschreven word over een veel ouder kind van een jaar of wat.
Plus dat ik denk dat het geen duidelijk beeld schept, juist omdat ik vermoed dat het om kv gaat en niet om bv, maar duidelijkheid is hier niet in en als leek (lees moeder van een 2 maanden oude baby in onze maadschappij, welke misschien dit blad ook heeft omdat het onzeker is en er hier dingen bij hoopt te leren) ziet dit verschil niet en neemt dit dus voor waar aan.
Triest!

Hoe is het trouwens in het land waar jij woont (het begon met een G, maar weet het even niet meer)Greetje mbt deze dingen? en hoe staat jouw man hierin?
Gewoon benieuwd naar, interresse, maar antwoorden hoeft niet als je niet wilt, tis ook wel of toppic en dit gedeelte is natuurlijk open.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: artikel. waarom?

Bericht door MarietteD »

Ik denk dat er hier op het forum veel andersdenkende moeders zijn, langer dragen, langer voeden.

Voor mij zijn het hele fijne tips die in de babytijd van mijn kinderen goed hebben geholpen. Ja ik keek naar de klok als er eentje huilde. Om te checken mmmm zou het iets anders kunnen zijn dan honger? En beide kinderen zat vrij snel op voeden om de drie uur (ook 's nachts). Dat vond ik prettig en de kinderen blijkbaar ook. En stap 2, niet altijd maar in slaap voeden, dat is toch prima? Als je je kind aanleert om altijd aan de borst in slaap te vallen, zal het niet vanzelf leren om zonder borst in te slapen.

Noem me 'ontaard', maar ik ben er gewoon wat minder fel in. Dit artikel kan veel moeders juist helpen die even helemaal niet meer weten hoe ze het aan moeten pakken.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
mamavans

Re: artikel. waarom?

Bericht door mamavans »

Zal ik ze even mailen dat mijn dochter van bijna 1 op dit moment lekker in haar pyjama tegen mij aan op schoot rustig op haar eigen tempo in slaap ligt te vallen? :lol:
Laatst gewijzigd door mamavans op zo apr 13, 2014 7:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanda

Re: artikel. waarom?

Bericht door Wanda »

Super Mariette dat jij je er goed bij voelde! Maar ik zou toch willen pleiten voor artikelen waar in staat:

"Je kunt je kindje wakker in bed leggen, dan leert het zelf in slaap vallen.
Je kunt de regie ook bij je kindje zelf leggen. Dit is een proces tussen ouder en kind. Er is hierin (extremen daargelaten) geen goed of fout. Het is belangrijk vertrouwen in je eigen kunnen als ouder te hebben."

Daar help je jonge moeders pas echt mee denk ik.
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: artikel. waarom?

Bericht door MarietteD »

Wanda schreef:Super Mariette dat jij je er goed bij voelde! Maar ik zou toch willen pleiten voor artikelen waar in staat:

"Je kunt je kindje wakker in bed leggen, dan leert het zelf in slaap vallen.
Je kunt de regie ook bij je kindje zelf leggen. Dit is een proces tussen ouder en kind. Er is hierin (extremen daargelaten) geen goed of fout. Het is belangrijk vertrouwen in je eigen kunnen als ouder te hebben."

Daar help je jonge moeders pas echt mee denk ik.
Dat over vertrouwen in je eigen kunnen vind ik echt een hele mooie toevoeging ja! Daar draait het om inderdaad. Verder heb ik gewoon niets tegen een paar regels, omdat juist de onzekere ouders een beetje houvast zoeken. Die voelen al niet goed aan wat een kind wil, en voelen zich daar al rot over voelen. Dus wel regels, maar dan met jouw zinnetjes als kanttekening erbij :P
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: artikel. waarom?

Bericht door Liesje28 »

MarietteD schreef:
Wanda schreef:Super Mariette dat jij je er goed bij voelde! Maar ik zou toch willen pleiten voor artikelen waar in staat:

"Je kunt je kindje wakker in bed leggen, dan leert het zelf in slaap vallen.
Je kunt de regie ook bij je kindje zelf leggen. Dit is een proces tussen ouder en kind. Er is hierin (extremen daargelaten) geen goed of fout. Het is belangrijk vertrouwen in je eigen kunnen als ouder te hebben."

Daar help je jonge moeders pas echt mee denk ik.
Dat over vertrouwen in je eigen kunnen vind ik echt een hele mooie toevoeging ja! Daar draait het om inderdaad. Verder heb ik gewoon niets tegen een paar regels, omdat juist de onzekere ouders een beetje houvast zoeken. Die voelen al niet goed aan wat een kind wil, en voelen zich daar al rot over voelen. Dus wel regels, maar dan met jouw zinnetjes als kanttekening erbij :P
Maar de andere kant mist dus ook in dit artikel: dat er dus ouders zijn die juist door die regels onzeker gemaakt worden omdat het ingaat tegen wat ze zelf voelen. Ik ga dus met Wanda mee :-)
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
mamavans

Re: artikel. waarom?

Bericht door mamavans »

Weetje. Toen onze dochter nog inieminie was ging ze huilen als ze alleen al werd neergelegd. Laat staan als we hadden geprobeerd haar neer te leggen in een bed in een slaapkamer en de deur hadden dichtgedaan en weggelopen. Want ze had zonder twijfel de hele boel bij elkaar gekrijsd en echt niet in haar eentje gaan slapen. Als ik toen dit artikel had gelezen had dat me vreselijk onzeker gemaakt want het had me het gevoel gegeven dat mijn dochter een slaapprobleem had en dat wij alles verkeerd deden door haar niet toch te leren alleen in slaap te vallen. En misschien wel het gevoel gegeven dat we zelf een probleem hadden gecreeerd. Nu kan ze 's middags goed alleen in slaap vallen voor haar middagslaapje maar die doet ze dan ook meestal bij ons in de woonkamer. Ik leg haar wakker neer op de bank of op mijn jas of de draagdoek op de grond en ze valt dan zelf in slaap. 's Avonds valt ze op schoot of aan de borst in slaap en kan ze niet zelfstandig in slaap vallen in haar bed. Of misschien kan ze het wel maar wil ze het gewoon niet. En wat is daar in vredesnaam mis mee? Er is toch niets mooiers in het leven dan je eigen kind die heerlijk tegen je aan komt liggen en zo heerlijk rustig in slaap valt? Ze worden zo snel groot. De tijd dat ze je nodig hebben om in slaap te vallen is zo verschrikkelijk snel voorbij. Kun je maar beter van genieten vind ik ipv het zo snel mogelijk afleren.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: artikel. waarom?

Bericht door monika »

Ach ieder mens, kind, huis en gezin is weer anders.
wat bij mijn oudste werkte, werkt niet bij de jongste en anders om. Dus wat bij mij werkt hoeft niet bij jou te werken. Waar ik een hekel aan heb is dat die artikelen als enige waarheden worden gebracht ipv als benaderingswijzen waar je uit kan kiezen.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: artikel. waarom?

Bericht door Mara »

monika schreef:Ach ieder mens, kind, huis en gezin is weer anders.
wat bij mijn oudste werkte, werkt niet bij de jongste en anders om. Dus wat bij mij werkt hoeft niet bij jou te werken. Waar ik een hekel aan heb is dat die artikelen als enige waarheden worden gebracht ipv als benaderingswijzen waar je uit kan kiezen.
Dat was ook altijd mijn leidraad. Wat werkt voor het kind op 1 en wat vind ik fijn vond werken, telde ook. Want hoe rustiger ik was, hoe fijner voor iedereen.
Ik heb mijn kinderen bijna nooit in slaap gevoed, we hadden een bepaalde volgorde/ritme dat ontstond (bah vies woord :wink:) waar iedereen het goed op deed.
Het gaf ons heel veel rust en het werd zeker niet geforceerd door een kind te laten huilen.
Voor ons werkte dit het beste.
Dus om nu te zeggen dat het artikel helemaal fout is en het tegengestelde de enige waarheid, nee.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Greetje

Re: artikel. waarom?

Bericht door Greetje »

Wat heerlijk al die verschillende standpunten en meningen.

Ik begrijp een aantal punten uit het artikel wel. Zoals het rustig blijven (duh!) en consequent zijn.

Maar overdag zo veel mogelijk knuffelen? Huh!? Een kind heeft echt geen timer voor knuffeltijd en liefde. En wegleggen bij vermoeidheidssignalen dat komt ook erg krom op mij over. Als mijn baby nu vermoeid begint te raken dan pak ik haar juist op. Vaak valt ze dan al snel in slaap. En als het langer duurt, doe ik haar in de draagdoek dan wordt ze lekker rustig en kan ze zelf kiezen of ze in slaap valt en wanneer. En hoe gemakkelijk is het als ze aan de borst in slaap valt. Helaas is die van ons een "drukteschoppertje" en valt ze meestal niet aan de borst in slaap.

Ik ben het er absoluut mee eens dat dergelijke artikelen als de waarheid worden beschreven. Terwijl iedere ouder en ieder kind andere behoeften heeft. Als moeder voel je het beste aan wat je kindje nodig heeft. Ik had bij mijn eerste dochter veel meer gehad aan artikelen die me leerden om naar mijn eigen gevoel te luisteren en naar de signalen van mijn kindje te kijken.

Annet: We wonen in Gambia. Hier in Afrika worden alle kinderen lang gevoed en lang gedragen. Door hun eigen moeders of in de draagdoek bij grote zussen, tantes, nichtjes enz. Soms zie je kinderen die op straat al rond rennen en spelen met de andere kinderen die gauw even een slokje melk bij mama komen nemen. Van de week nam mijn 'maid' m'n baby op haar rug en viel ze daar in slaap... Dat vond ik wel een rare gewaarwording. Maar de Afrikaanse mama's houden er niet van om kinderen te horen huilen.
Mijn man houdt er ook niet van om de kinderen te laten huilen. Dus ook niet als ze "moeten" slapen. Wat betreft borstvoeding heeft hij wel een heel duidelijke mening: It's the Best!
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: artikel. waarom?

Bericht door Mara »

Greetje schreef:Wat heerlijk al die verschillende standpunten en meningen.

En wegleggen bij vermoeidheidssignalen dat komt ook erg krom op mij over. Als mijn baby nu vermoeid begint te raken dan pak ik haar juist op. Vaak valt ze dan al snel in slaap. Ik had bij mijn eerste dochter veel meer gehad aan artikelen die me leerden om naar mijn eigen gevoel te luisteren en naar de signalen van mijn kindje te kijken.
Hier werden ze bij vermoeidheidssignalen juist in bed gelegd en gingen rustig slapen dus het kan wel: luisteren naar je kind én ze in bed leggen :wink:
Mijn kinderen raakten juist huilerig en geprikkeld van rondsjouwen, als dat dan toevallig zo uitkwam.
Maar dit soort artikelen zijn erg cultuur bepaald inderdaad, deze is erg "Europees".

En dat bij jullie moeders/de nanny elkaars kinderen dragen, maakt het denk ik ook makkelijker. Het kinderdagverblijf zou er bijv. geen tijd voor hebben gehad om met kinderen rond te lopen om ze in slaap te laten vallen of ze met een flesje in slaap te voeden. Maar misschien schakelen kinderen wel makkelijk als het anders loopt. Hoe hebben moeders dat ervaren die kinderen wel veel hebben gedragen en weer gingen werken?
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: artikel. waarom?

Bericht door Annet »

monika schreef: Waar ik een hekel aan heb is dat die artikelen als enige waarheden worden gebracht ipv als benaderingswijzen waar je uit kan kiezen.
Ik bedoelde dit toen ik triest schreef.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
Althea
J&J SANTORINI
Berichten: 3563
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:45 pm

Re: artikel. waarom?

Bericht door Althea »

Greetje schreef:Maar de Afrikaanse mama's houden er niet van om kinderen te horen huilen.
Ik vraag me nu opeens af of dat ook geen veralgemening is? Want in het appartement onder ons woont een Afrikaans gezin en hun dochter (nu 4 ongeveer) die heeft al heel haar leven ongelooflijk veel gehuild. Toen ze nog een baby was, konden we natuurlijk niet weten of ze al dan niet vastgehouden werd op die momenten (al klonk het niet zo, vraag me niet waarom), maar toen ze groter werd, werd het echt huilen om 'mama' soms bijna een uur lang.
Althe@, mv I.sis (nov 2005)
Greetje

Re: artikel. waarom?

Bericht door Greetje »

Althea schreef:
Greetje schreef:Maar de Afrikaanse mama's houden er niet van om kinderen te horen huilen.
Ik vraag me nu opeens af of dat ook geen veralgemening is? Want in het appartement onder ons woont een Afrikaans gezin en hun dochter (nu 4 ongeveer) die heeft al heel haar leven ongelooflijk veel gehuild. Toen ze nog een baby was, konden we natuurlijk niet weten of ze al dan niet vastgehouden werd op die momenten (al klonk het niet zo, vraag me niet waarom), maar toen ze groter werd, werd het echt huilen om 'mama' soms bijna een uur lang.
Euhm :oops: ja. Dat is een dikke kwestie van "alles over 1 kam scheren"!

Want hier in Afrika slaan ze hun kinderen ook gewoon, al dan niet met stok. En moedigen ze zelfs andere kinderen aan om elkaar te slaan als ze iets "stouts" doen. En stout zijn ze al snel, want zo gauw ze in de weg gaan lopen bij mama's dagelijkse bezigheden dan krijgen ze gelijk een sneer. Kindjes hier horen volgens mij heel vaak: niet doen. Ik heb wel eens het idee dat ze gewoon helemaal niet opvoeden.
Zoals wij (ook zo'n veralgemening van de Nederlander) een kindje stap voor stap meenemen in het aanleren van vaardigheden. Proberen te helpen om de was te doen of de vloer te vegen is volgens mij alleen maar positief, maar wordt hier als lastig ervaren.
Grote kans dus dat het gezin van bij jullie beneden niet goed wist hoe ze met hun kind om moesten gaan. En ook hun familie miste om hen daarbij te ondersteunen. Waarschijnlijk wordt het dan ook alleen als probleem van het kind gezien en niet van de aanpak van de ouders.
mamavans

Re: artikel. waarom?

Bericht door mamavans »

Mara schreef:
Greetje schreef:Wat heerlijk al die verschillende standpunten en meningen.

En wegleggen bij vermoeidheidssignalen dat komt ook erg krom op mij over. Als mijn baby nu vermoeid begint te raken dan pak ik haar juist op. Vaak valt ze dan al snel in slaap. Ik had bij mijn eerste dochter veel meer gehad aan artikelen die me leerden om naar mijn eigen gevoel te luisteren en naar de signalen van mijn kindje te kijken.
Hier werden ze bij vermoeidheidssignalen juist in bed gelegd en gingen rustig slapen dus het kan wel: luisteren naar je kind én ze in bed leggen :wink:
Mijn kinderen raakten juist huilerig en geprikkeld van rondsjouwen, als dat dan toevallig zo uitkwam.
Maar dit soort artikelen zijn erg cultuur bepaald inderdaad, deze is erg "Europees".

En dat bij jullie moeders/de nanny elkaars kinderen dragen, maakt het denk ik ook makkelijker. Het kinderdagverblijf zou er bijv. geen tijd voor hebben gehad om met kinderen rond te lopen om ze in slaap te laten vallen of ze met een flesje in slaap te voeden. Maar misschien schakelen kinderen wel makkelijk als het anders loopt. Hoe hebben moeders dat ervaren die kinderen wel veel hebben gedragen en weer gingen werken?
Op dat laatste kan ik antwoord geven. Onze dochter is gedragen vanaf haar geboorte. 's Ochtends in de draagdoek en 's avonds er pas uit en dan bij ons in bed. Met uitzondering natuurlijk van voeden, omkleden en luier verschonen maar dan ging ze daarnee ook meteen weer terug in de doek. We hebben bewust voor een oppas aan huis gekozen zodat die alleen haar zou hebben en geen andere kinderen erbij. We hebben haar geleerd hoe ze met een draagdoek moest omgaan zodat ook zij onze dochter kon dragen. Dat heeft ze ook gedaan in het begin maar al snel heeft ze geprobeerd haar gewoon in bed te leggen. En wonderbaarlijk genoeg sliep ze bij de oppas heel makkelijk zelf in haar eigen bedje na een flesje gekolfde melk. Dat was helemaal geen probleem.
Dragoste

Re: artikel. waarom?

Bericht door Dragoste »

monika schreef:Ach ieder mens, kind, huis en gezin is weer anders.
wat bij mijn oudste werkte, werkt niet bij de jongste en anders om. Dus wat bij mij werkt hoeft niet bij jou te werken. Waar ik een hekel aan heb is dat die artikelen als enige waarheden worden gebracht ipv als benaderingswijzen waar je uit kan kiezen.
Ik wilde een antwoord geven en dit zouden mijn eerste zinnen zijn geweest!

Mer als toevoeging:
Ouders van nu is altijd discutabel.
Want ze zullen meestal advies geven wat werkt bij kv en niet of erger nog tegen bv!

Ik zal eerlijk zijn dat ik wel zoek naar een weg hierin.
Want ze vallen zo lekker in slaap aan de borst maar als ze wat ouder worden niet meer en dan??... Dan merk ik dat in slaap vallen moeilijk wordt.
En daar heb ik gewoon geen antwoord op!
Want wat als laten huilen geen optie is, aan de borst in slaap vallen over is?
' savonds gaat het wel goed, dan valt hij of aan de borst of met een speentje in bed op ons bed, daarna ga ik naar beneden.
Maar overdag is het een lastig iets en dat is best lastig.

Maar nogmaals, ouders van nu adviezen zijn per definitie erg te wantrouwen!
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: artikel. waarom?

Bericht door Mara »

Daarom heb ik niet getroost met bv, maar met andere manieren van contact.
En niet in slaap gevoed. Ze gingen hier wakker hun bed in en dat ging bijna altijd goed.
En ik liet mijn kinderen niet alleen in hun bedje huilen als ze niet lekker in hun vel zaten of slapen niet lukte. Ging er bij zitten, hand op hun lijfje e.d. Rustig praten: ga maar lekker slapen.

Daar zijn wel goede boeken over.
En dat is vaak het probleem met dit soort artikelen, dat ze worden gepresenteerd als het enige juiste. En het alternatief is ook niet het enige juiste he :wink: . Kijken naar je kind en zijn/haar behoeften en die wisselen ook ( periode, leeftijd e.d.).
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Greetje

@Dragoste

Bericht door Greetje »

Ja het slapen, of beter gezegd, in slaap vallen is hier ook redelijk dramatisch op het moment.
Kleine zus van 5 maand valt gemakkelijk in slaap, soms aan de borst, soms in de doek of in mijn armen.
Maar grote zus! Oef! Het is al haar hele leventje niet gemakkelijk, in slaap vallen. Maar nu met 2,5jr komt daar ook nog wat dwarskoppigheid bij kijken die het niet makkelijker maakt!

Ook al lukt het me om haar in bed te houden (want ze loopt er steeds uit, al 'nee' roepend) dan nog blijft ze draaien, praten, met knuffels spelen enz. en houdt zichzelf zo wakker. En als ik erbij blijf, samen in het grote bed of naast haar ledikant zitten, dan lijkt ze juist door mijn aanwezigheid afgeleid te worden. Zucht... wanneer komt het ooit goed.

Heb er al 'n ander draadje over gestart overigens.
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: artikel. waarom?

Bericht door Mara »

Oh dat is vermoeiend inderdaad.
Ik had je andere draadje ook algelezen. Er waren ook omgevingsfactoren die meespeelden bij jullie toch (mogelijk meer prikkels door de indeling van jullie huis)? En is het enigszins donker/schemerig bij jullie bij het naar bed gaan? Dat scheelde hier ook.

Hopelijk krijg je goede tips in het andere draadje.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Greetje

Re: artikel. waarom?

Bericht door Greetje »

Mara schreef:Oh dat is vermoeiend inderdaad.
Ik had je andere draadje ook algelezen. Er waren ook omgevingsfactoren die meespeelden bij jullie toch (mogelijk meer prikkels door de indeling van jullie huis)? En is het enigszins donker/schemerig bij jullie bij het naar bed gaan? Dat scheelde hier ook.

Hopelijk krijg je goede tips in het andere draadje.
Ja het is hier om 20:00u pikdonker. De schemering duurt erg kort en doordat er niet veel lichtvervuiling is, is het 's nachts erg donker. Ook 's ochtends is het om 05:00u nog hartstikke donker maar om 07:00u of nog eerder is het klaarlichte dag.
Plaats reactie