diastase?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Greetje

diastase?

Bericht door Greetje »

Weet niet of het hier moet of onder 0-4 jarigen maar;

nou lag ik gister op bed en ik kan zowat mijn vingers in mijn buik steken ter hoogte van mijn navel...
Ik heb het al eens eerder gemerkt dat er ruimte lijkt te zitten tussen de rechte buikspieren (dat was vlak na de bevalling), maar die ruimte zit er dus nog (nu 5+mnd later).
Hoe weet ik of ik een diastase heb? Onze arts/gyneacoloog is op dit moment niet in het land dus die optie heb ik even niet.
Heb al wel wat op bekkenbodemonline.nl gekeken.

Kan ik oefeningen van de schuine buikspieren en taille doen?
Heeft er iemand hier ervaring mee?

Ben in slaap gevallen met schrikbeelden van heftige buik operaties... :? Daar zit ik niet op te wachten natuurlijk...
annelies

Re: diastase?

Bericht door annelies »

ik ken het wel vanuit mijn werk, heb het zelf niet gehad.
Bij moeders die net bevallen zijn (die ik dus zie in mijn werk) is vaak sprake van een diastase, dat vaak weer spontaan hersteld of met wat oefeningen.
Op de site die je noemde staat beschreven wat 'normaal' is en wat niet, en adviseren ze eventueel een fysiotherapeut.
Misschien is het een idee om een bezoekje te brengen aan de fysio en te vragen of je er iets mee zou kunnen doen?
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: diastase?

Bericht door Jo Jo »

5 mnd is nog niet zo lang hoor. Je hebt nog wel even om dat bij te laten trekken. Volgens mij is het niet heel vreemd dat dat nog niet bij elkaar getrokken is.

Schuine buikspieren is liggend op de grond, knieen opgetrokken , handen achter het hoofd en dan met de linker elleboog (of linker hand, als je je handen niet achter je hoofd doet) naar je rechter knie (of eigenlijk nog iets verder naar rechts). En andersom dus. Dat zijn oefeningen die ik ook tot ver in de zwangerschap heb mogen doen.

Groet,
Joke
Greetje

Re: diastase?

Bericht door Greetje »

Hai Annelies,

Ik woon in Gambia en ze hebben hier geen fysio. Tenminste niet een die ik vertrouw.
Ik zal het dus zelf op moeten lossen, met de kennis die ik evt. op internet kan vinden.

Overigens heb ik tijdens en na vorige zwangerschap ZwangerTotaal bewegingsprogramma gevolgd. Ontwikkeld door fysiotherapeuten, Mensendieck en verloskundigen enz. speciaal voor vrouwen met lichamelijke klachten zoals bekkeninstabiliteit of rugklachten. Dat heeft me toen zeer goed geholpen voor lage rugklachten en het oefenen van de bekkenbodem.

Ik weet een aantal van die (stabiliteits)oefeningen nog wel en ga proberen om dagelijks wat oefeningen te doen. Het is niet gezegd dat dit mijn laatste zwangerschap was, en ik wil graag fit zijn en geen risico's lopen op nog grotere gezondheidsproblemen. Dus dan zijn oefeningen doen sowieso goed afgezien van of je nou zwanger bent, was of wilt worden... ;)

Joke, die schuine buikspieroefening stond ook al goed beschreven op de site van bekkenbodemonline.nl
Ik heb mijn buik ook even onderzocht en ik zou een "lichte diastase" hebben als ik het van de site zo begrijp.

Dit is de link: http://www.bekkenbodemonline.nl/vrouwen ... angerschap
annelies

Re: diastase?

Bericht door annelies »

Greetje schreef:Hai Annelies,

Ik woon in Gambia en ze hebben hier geen fysio. Tenminste niet een die ik vertrouw.
Ik zal het dus zelf op moeten lossen, met de kennis die ik evt. op internet kan vinden.
ah, kijk, dat had ik ff niet in de gaten :wink:

Overigens heb ik tijdens en na vorige zwangerschap ZwangerTotaal bewegingsprogramma gevolgd. Ontwikkeld door fysiotherapeuten, Mensendieck en verloskundigen enz. speciaal voor vrouwen met lichamelijke klachten zoals bekkeninstabiliteit of rugklachten. Dat heeft me toen zeer goed geholpen voor lage rugklachten en het oefenen van de bekkenbodem.

Ik weet een aantal van die (stabiliteits)oefeningen nog wel en ga proberen om dagelijks wat oefeningen te doen. Het is niet gezegd dat dit mijn laatste zwangerschap was, en ik wil graag fit zijn en geen risico's lopen op nog grotere gezondheidsproblemen. Dus dan zijn oefeningen doen sowieso goed afgezien van of je nou zwanger bent, was of wilt worden... ;)
Dat is helemaal waar, anders zou je dan opnieuw achter de feiten aanlopen. Ik vond de site die je noemde wel mooi duidelijk. Na 5 maanden zou je nog wel voorzichtig mogen zijn denk ik, je lichaam heeft toch wel 9 maanden tot een jaar nodig om te ontzwangeren, zoals ze dat noemen. Maar voorzichtig en rustig opbouwen zou wel goed zijn denk ik. Hoe is je bekkenbodem? Dat is wel heel belangrijk: die eerst goed sterk maken en dan pas buikspieroefeningen doen....

Joke, die schuine buikspieroefening stond ook al goed beschreven op de site van bekkenbodemonline.nl
Ik heb mijn buik ook even onderzocht en ik zou een "lichte diastase" hebben als ik het van de site zo begrijp.

Dit is de link: http://www.bekkenbodemonline.nl/vrouwen ... angerschap
Greetje

Re: diastase?

Bericht door Greetje »

Mijn bekkenbodemspieren zijn ok. Niet super hoor. Maar ze houden de boel op hun plaats en laten niets ontsnappen... :wink:

Overigens begon ik destijds met de post-natale training van het ZwangerTotaal programma toen DL ongeveer 6 weken was. En dat was volgens de 'juf' prima om weer te beginnen met oefeningen. En die oefeningen waren echt niet mis! Dat was toen echt een uurtje zweten op de bal hoor! Maar goed met die "basisspanning" begin je altijd: bekkenbodem aanspannen en buik ook iets 'in'. Zo overbelast je je lichaam minder snel.

Anyway ik doe nu 's ochtends 20 minuutjes wat rek- en strek oefeningen en wat schuine buikspieroefeningen in series van 3x10, rustig opbouwen.

Ik heb in mijn leven altijd veel gedanst en gesport dus die basis heb ik gelukkig mee.
Gebruikersavatar
elleon
J&J TEXEL
Berichten: 140
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 2:51 pm

Re: diastase?

Bericht door elleon »

Joh, is daar een naam voor? Ik heb dat al sinds de geboorte van Fynn, die is nu ruim 5 jaar. Ik dacht dat het kwam omdat ik niets aan buikspieroefeningen deed. Ik kan er zelf wel mee leven. Maar misschien hebben anderen andere ervaringen die je kunnen helpen.
mv Y@nnick 1 feb 2006 en Fynn 23 dec 2008
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: diastase?

Bericht door Annet »

Ik weet niet of het ook hiervoor werkt, maar een tip die ik bij onze tweede van de fysio kreeg, was om geregeld even je navel Diep in te trekken en dit even vast te houden, net naast je heup kan je voelen of je de spieren aanspant als je ligt, dan weet je of je het goed doet. anders trek je nl alleen je navel in en verder niets. deze oefening kan je overal en altijd doen.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Greetje

Re: diastase?

Bericht door Greetje »

Da's een goeie tip, dankje Annet.
En bekkenbodemspieren kan je natuurlijk ook altijd en overal doen en is ook supergoed.

@eleon: ik heb er ook niet echt last van. Alhoewel ik wel merk dat ik minder goed mijn evenwicht kan bewaren en gemakkelijker omval als ik bijv. op mijn hurken zit.

En nu gaat het maar om een minimale verwijking van de rechte buikspieren, maar wat als ik straks weer zwanger raak en de boel wordt echt "open getrokken"?? De zwanger-yoga juf had daarvoor een buikband aan en moest een operatie ondergaan, omdat haar organen gewoon uit haar buik vielen... (dat is natuurlijk weer het andere uiterste, maar dit staat nu wel in mijn geheugen gegrift lol)

Dat zijn de redenen dat ik het graag wil verhelpen.
Plaats reactie