Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Esther »

Als je spruw goed behandelt, zou het dan in principe weg moeten blijven? Hoe is jullie ervaring daarin?

Ik heb inwendige spruw en buiten dat de huisarts niet zo goed snapt hoe dat werkt, mogen de medicijnen volgens het standaard protocol niet samen met bv. Gedoe dus,waar ik even geen zin in heb. Maar de pijn wordt nu toch echt te erg... :(
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Eve71ne »

Wat balen, Esther. Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, maar volgens mij kun je jezelf herbesmetten. Één keer behandelen maakt je dus niet resistent. Er zijn vast wel jippers die weten welke medicatie je kunt gebruiken. Sterkte ermee, zo te lezen is het Echt Niet Leuk!
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Pauline »

nee, helaas niet. Sommige mensen zijn er gewoon gevoelig voor. Overal om ons heen komen verschillende schimmels voor. sommige mensen hebben er geen last van anderen juist wel. Ikzelf ben ook erg vatbaar ervoor. Zeker na een AB kuur, als je weerstand wat minder is.

wat betreft de medicijnen: neem even contact op met een lactatiekundige, die kan je de juiste medicijnen voorschrijven die wel samen kunnen met BV.

Sterkte ermee!
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Esther »

Onze huisarts weet niet eens wat een lk is, dus die zal haar expertise niet gebruiken. En de lk kan zelf geen medicijnen voorschrijven.

Ik zit vooral in mijn maag met de confrontatie met de huisarts geloof ik.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8096
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door channiemam »

Nee hoor. Het is een schimmeltje die elke keer weer opnieuw te voorschijn kan komen. Net zoals zwemmerseczeem en een vaginaal schimmeltje. Weerstand iets naar beneden en je bent zo weer vatbaar. De schimmeltjes leven immers gewoon op jou.
Medicatie mag ook gewoon met bv. Volgens mij moet hij zijn kennis even weer goed bij laten scholen.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door monika »

ik heb bij de eerste een flinke kuur pillen moeten slikken om uiteindelijk van de candida af te komen. man moest ook wat meeslikken omdat we elkaar bleven besmetten. Ik heb uiteindelijk na wat smeerseltjs 'fluconazol' pillen gehad, voor 3 weken geloof ik. Jort was toen zo'n 6 weken oud. Ik heb wat artikelen van bv.com gedownload en mee genomen. De huisarts heeft toen met de kinderarts overlegd, die met Amerika ging overleggen. En toen wilde de apotheker de medicijnen niet allemaal meegeven en moest ik de baby na 3 dagen komen laten zien bij de apotheek.

Maar uiteindelijk werkte het super en was ik na 2 dagen pijn vrij.

Ik zou zeggen, advies vragen bij de bv site welke info je mee moet nemen naar de huisarts. En gaan met die banaan!
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Esther »

channiemam schreef: Medicatie mag ook gewoon met bv. Volgens mij moet hij zijn kennis even weer goed bij laten scholen.
Wil je uitleggen hoe dit dan werkt, Chantall? Ik heb uitgebreid met mijn zusje gebeld (basisarts, en bachelor biomedische wetenschappen) en zij legde het zo uit dat ik toch doorsloeg naar 'zo lang mogelijk zonder proberen'. Maar als dat nergens op slaat en ik met een kuur de rest van de bv-periode pijnvrij kan voeden, ga ik liever toch de confrontatie met de huisarts aan.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Esther »

monika schreef:Maar uiteindelijk werkte het super en was ik na 2 dagen pijn vrij.
Dat herinner ik me inderdaad van de vorige keer, het sloeg heel snel aan. Nu ben ik al zolang aan het modderen...
Maar als ik na een kuur alsnog over een maand met hetzelfde zit, bikkel ik liever nog even door totdat ik niet meer voed. Dus daarom vraag ik me af of de kans groot is dat het snel weer terugkomt.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Suus
J&J SANTORINI
Berichten: 2282
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:55 am

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Suus »

Heb je nu al wel miconazol ed gebruikt zonder resultaat? Heeft je kindje ook spruw in de mond?

Houd er ook rekening mee dat je allergisch kunt zijn van miconazol (en aanverwante middelen). Dat geeft dezelfde klachten als spruw. Ik ben uiteindelijk na veel aandringen en gedoe met HA (zelfde instelling als de jouwe, geen med. want mag niet, wat is een LK? etc) doorverwezen naar een dermatoloog die constateerde dat ik helemaal geen spruw had maar een allergische reactie. (Rivka had nl geen zichtbare spruw meer en ik dacht ook aan inwendige spruw)

Dermatoloog liet twee middeltjes mengen bij de apotheek: toch nog een antischimmel voor de zekerheid (apotheek die daar heel erg boos om waren want blijkbaar dure en ouderwetsche grondstoffen, tegenwoordig waren daar betere middeltjes voor zoals miconazol, hahaha). En een lichte hydrocortison om de huid te laten helen. Dat lukte nl niet omdat ik nog wel voedde en daardoor alles geïrriteerd bleef. Binnen twee weken was alles over.
Mama van F¡nne (dec '05), Yrs@ (feb '08 ) en R¡vk@ (nov '09)
Stoergeboortekaartje.nl
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Pauwtje »

Het zal heel wisselend zijn per vrouw en baby. Ik heb 1 keer spruw gehad (toen D ongeveer maanden was), weekje gesmeerd met iets, het ging weg en is nooit meer teruggekomen.

Ik zou zeker zeggen dat het de moeite waard is om te proberen. Jammer dat je zo opziet tegen de confrontatie met je ha :(
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6150
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Mamalon »

Er worden ook wel resultaten behaald met het candidadieet, zonder suiker, maar dit lijkt me vrij zwaar als je sowieso al op dieet bent voor J ob. Of was dat bij een van je dochters :-k ik weet het niet meer...

En beterschap natuurlijk want wat kun je dáár veel last van hebben zeg!
Mamalon
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Appendix »

Hè, wat rot! Ik heb bij T twee keer spruw gehad, vlak na elkaar. Toen dacht ik dat ik blijkbaar vatbaar was, maar daarna is het niet meer terug gekomen. Bij R heb ik het één keer gehad, bij N (nog) niet. Bij alle keren door de huisarts laten behandelen (ik weet niet meer hoe dat heette).

Maar dat was geen inwendige spruw, daar kun je natuurlijk niks op smeren.

Waarom ben je zo bang voor het gesprek met je huisarts? Kun je niet zelf een lk bellen, haar vragen om advies op papier en dat meenemen naar je huisarts? Als hij er echt niet voor open staat, kun je altijd nog op zaterdag huilend de huisartsenpost bellen. Niet zo netjes, weet ik... maar soit.

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Liesje28 »

Er zijn verschillende goedjes die de huisarts je voor kan schrijven die samen gaan met bv: nystatine en miconazol zijn er daar 2 van. Als je buiten de huisarts om wil gaan zou je ook Gentiaan Violet kunnen proberen, dat kun je verkrijgen via Eurolac. Voordeel van GV is dat het dat je het veel korter hoeft te gebruiken dan andere medicijnen, nadeel is dat het mooie paarse kleurtje flink af kan geven :-)

Om je te wapenen tegen de arts:
http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Up ... 2_IB_1.pdf (dit is het informatieblad over spruw voor hulpverleners van de VBN)

http://www.isala.nl/patienten/folders/5 ... rstvoeding
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8096
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door channiemam »

Wij kregen nystatine, wat zonder problemen met bv gegeven mag worden. Via eurolac of het bv forum is een lijst te verkrijgen met medicatie die met bv kan worden gegeven. En die lijst is langer dan verwacht. Je kan het terugkrijgen. Garanties zijn er niet. Ik ben ook heel gevoelig voor schimmeltjes en bij mij komt het gewoon snel weer terug. Ik weet dus niet wat voor jou de doorslag geeft...
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door monika »

Esther schreef:
monika schreef:Maar uiteindelijk werkte het super en was ik na 2 dagen pijn vrij.
Dat herinner ik me inderdaad van de vorige keer, het sloeg heel snel aan. Nu ben ik al zolang aan het modderen...
Maar als ik na een kuur alsnog over een maand met hetzelfde zit, bikkel ik liever nog even door totdat ik niet meer voed. Dus daarom vraag ik me af of de kans groot is dat het snel weer terugkomt.

Ik heb de spruw later wel terug gekregen, maar nooit geen pijn meer. En we hebben Jort later wel moeten laten behandelen voor luieruitslag die niet weg ging, ook weer candida. Maar het heeft nooit het voeden meer beinvloed.

Bij Nic had ik weer wat spruw maar met daktarine ging dat met een paar dagen weg.

Ik zou zeggen, zeker niet doorbikkelen, maar gewoon behandelen. Voeden met pijn is echt niets.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Gerrie »

Wat is en hoe voelt inwendige spruw?
Is dat dat er bijtende mieren in je borst zitten die ook nog rondjes lopen?

Dat heb ik bij Sarah gehad. Gewoon behandeld met daktarin. Ging prima, in 2 dagen van de klachten af. Hier ook nooit meer terug gekomen. Maar ik ben er denk ik ook niet gevoelig voor. Daarvoor alleen minimale spruw bij Hanna gehad. Verder heb ik ook nooit schimmel infecties ed.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door drus »

Ik heb 3 x inwendige spruw gehad en vond de bevallingen minder erg.

Ik heb overleg gehad met gonnie van eurolac die heel helder aangaf wat nodig was: nl medicatie slikken voor schimmel: fluconizal of zoiets. Het is JUIST de bedoeling dat het in je melk komt omdat het dan langs je kanalen komt en de schimmel doodt. Het helpt ook om kruisbesmetting te voorkomen omdat je kind meebehandeld wordt.

Cruciaal bij mij was hoe vask het kind dronk of het werkte. Vlak na geboorte van S was het snel weg omdat hij vaak dronk. Bij Anne ben ik gestopt met bv hierdoor. Zij dronk nog maar 2x dag en dat was te weinig en vaker wilde ze niet meer (22 mnd was ze toen). Toen ik het weer kreeg bij Simon met 21 mnd ben ik niet eens gestart met medicatie maar gestopt met bv. Dan is de pijn ook meteen weg.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Esther »

drus schreef:Ik heb 3 x inwendige spruw gehad en vond de bevallingen minder erg.

Ik heb overleg gehad met gonnie van eurolac die heel helder aangaf wat nodig was: nl medicatie slikken voor schimmel: fluconizal of zoiets. Het is JUIST de bedoeling dat het in je melk komt omdat het dan langs je kanalen komt en de schimmel doodt. Het helpt ook om kruisbesmetting te voorkomen omdat je kind meebehandeld wordt.

Cruciaal bij mij was hoe vask het kind dronk of het werkte. Vlak na geboorte van S was het snel weg omdat hij vaak dronk. Bij Anne ben ik gestopt met bv hierdoor. Zij dronk nog maar 2x dag en dat was te weinig en vaker wilde ze niet meer (22 mnd was ze toen). Toen ik het weer kreeg bij Simon met 21 mnd ben ik niet eens gestart met medicatie maar gestopt met bv. Dan is de pijn ook meteen weg.
Dat is een duidelijk verhaal, dankjewel!

Gerrie, het voelt alsof er een priem diep in je borst wordt gestoken. Het is een stekende pijn, diep in de borst.

Ik heb nu de voors (geen pijn, geen risico op overgang van lokaal naar centraal) afgewogen tegen de tegens (huisarts wil eigenlijk niet voorschrijven, de bijwerkingen zijn hoewel zeldzaam niet mis) en ik wacht het nog even af. Vorige keer gingen de klachten vanzelf over, ik hoop dat dat nu ook gebeurt.
Een dieet lijkt me inderdaad niet handig, omdat ik ook al melkvrij eet (ik denk ook dat ik nu meer last heb omdat ik de zure yoghurt mis in mijn dieet).
Met wat trucjes (niet met rechts voeden 's nachts) is het goed uit te houden.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Esther »

Overigens had ik contact met een huisarts die het ook nooit wilde voorschrijven, totdat ze zelf inwendige spruw kreeg.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Esther »

O, en Suus, jij ook bedankt voor je tip. Ik heb eerder zonder problemen miconazol gebruikt, dus een allergie is denk ik niet waarschijnlijk, maar ik houd het in mijn achterhoofd.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Annet »

Bij G had ik ook zo'n last van spruw, na de bahandeling was het bij G weg, maar bij mij, sjonge wat deed het voeden zeer (zoals jij omschrihft die priem) en ik werd gek van elke keer haden wassen een schone handoek pakken, zure produkten zoals yochurt en karnemelk etc. (al die tips buiten middeltjes om) Ik wilde bijna stoppen, want medicijnen hielpen ook niet totdat ik bij een lk in houten kwam en het bleek geen spruw, maar het lag gewoon aan mijn borsten zeg maar erg gevoelig, maar doordat ik niet meer tegen spruw hoefde te strijden en er voor zorgde dat het warm bleef kon ik die pijn beter aan en heb ik hem 14 maanden gevoed, totdat we in de kou campeerden en toen trok ik die pijn dus echt niet meer.
Zowel bij T als bij D heb ik het niet zo erg gehad.
Waarom schrijf ik dit. J o b is natuurlijk niet jouw eerste, je hebt er al vier eerder gehad, maar ik wilde toch meegeven weet jezeker dat het spruw is?
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Esther »

Annet schreef:Waarom schrijf ik dit. J o b is natuurlijk niet jouw eerste, je hebt er al vier eerder gehad, maar ik wilde toch meegeven weet jezeker dat het spruw is?
Ik ben erg blij met het meedenken, dus dankjewel voor jouw bijdrage!

(iedereen trouwens bedankt, echt fijn hoe jullie meedenken en op die manier helpen)

De pijn begint bij mij een poosje ná de voeding (soms pas een uur na de voeding), dus daarom denk ik eerder dat het spruw is dan een pijnlijke toeschietreflex. Want dat is denk ik wat jij bedoelt?
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door drus »

Esther schreef:
Annet schreef:Waarom schrijf ik dit. J o b is natuurlijk niet jouw eerste, je hebt er al vier eerder gehad, maar ik wilde toch meegeven weet jezeker dat het spruw is?
Ik ben erg blij met het meedenken, dus dankjewel voor jouw bijdrage!

(iedereen trouwens bedankt, echt fijn hoe jullie meedenken en op die manier helpen)

De pijn begint bij mij een poosje ná de voeding (soms pas een uur na de voeding), dus daarom denk ik eerder dat het spruw is dan een pijnlijke toeschietreflex. Want dat is denk ik wat jij bedoelt?
Ja, dat had ik ook. Soms zo erg dat ik mijn borst er wel of had willen hakken en altijd 30-60 minuten na de voeding.

Dat met kou is dat Reynaud of zoiets?
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Appendix »

Ja, met kou is Reynauld. Maar dat voelde ik niet diep van binnen. Het was wel goed rot.

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Spruw: eens behandeld, altijd weg?

Bericht door Annet »

Hoe het heette, dat heeft ze me niet gezegt, het was niet alleen de toeschietreflex, ookwel, maar meer, eigenlijk continuwel, maar daar gaat het niet echt om, ging mij meer om een evt bredere kijk.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Plaats reactie