minder eten

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Greetje

minder eten

Bericht door Greetje »

Onze dochter van ruim 2,5 jaar is altijd een goeie eter geweest. Ze lust vanalles en eet altijd haar bordje leeg. We konden haar altijd wel naar de tafel "lokken" zeg maar, want eten wilde ze altijd wel!
Maar ik merk de laatste tijd dat ze een stuk minder eet.

Een ieniemienie schaaltje melk met chocopops voor het ontbijt; en dat eet ze dan nog geeneens op.
Of een klein stukje brood met smeerkaas en daar eet ze ook maar een paar hapjes van. Eergisteren eens geprobeerd ook wat fruit aan te bieden bij het ontbijt om te kijken of ze dan meer zou eten. Maar mango waar ze normaal op aanvalt, ging er ook niet zo snel in...
Ook het avondeten is een stuk minder geworden. Vaak eet ze alleen van het vlees. Vroeger at ze ook graag 'kale rijst' maar dat eet ze nauwelijks meer. Is het normaal dat ze op deze leeftijd minder gaan eten?

Het is een stevig meisje hoor. Ze kan wel wat hebben en maak me dan ook niet direct zorgen, maar vroeg me gewoon af of jullie dit herkennen.

Ik probeer haar nu wel (dat deed ik altijd al) regelmatig een tussendoortje aan te bieden. Een bakje yoghurt of nog eens wat fruit, dat zijn dingen die ze graag eet...

Ik heb gelukkig ook een kindermulti-vitamine en die eet ze ook graag! Dus echt iets te kort komen zal ze niet zo snel denk ik... Maar ja, heb liever dat ze goed en veelzijdig eet, dan een multi moet nemen natuurlijk
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: minder eten

Bericht door Emmy »

Heel herkenbaar hoor en heel normaal.
Peuters groeien minder hard dan baby's en daarnaast krijgen ze zo hun voorkeuren. Ook de wereld om hen heen wordt steeds interessanter en groter dus dat aan tafel zitten wordt steeds minder leuk... :)
Ook komt het voor dat ze wekenlang "slecht" eten en daarna opeens weer flink gaan bunkeren. Een heel grillig patroon dus.
Wat hier hielp was een goede structuur (3 keer per dag aan tafel) en niet teveel tussendoortjes geven, zodat ze toch meer aandacht hadden voor de hoofdmaaltijden.
Misschien iets minder opvoedkundig: Afleiding aan tafel, dus een boekje of een speeltje aan tafel.
Of na het eten tijdens het spelen toch nog wat stukjes brood aanbieden. Mondje ging dan vaak vanzelf open... :)
Maar verder zou ik me er niet druk over maken, hoor. Het komt allemaal vanzelf goed! Ze hebben bij mij zelfs nooit multivitamine gehad.
En chocopops voor het ontbijt? Zitten die niet vol met suiker waardoor ze snel vol zit? Wat ik weet van al die cereals hier in Oz is dat ze boordevol suiker zitten, lekker calorierijk en weinig vezels. Alle australische kinderen worden er groot mee, maar ik geef het mijn kinderen liever niet.
Hoewel ze vanochtend wel lekkere vette crumpets als onbijt kregen....geheel niet gezond maar wel lekker snel en makkelijk. :D
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: minder eten

Bericht door monika »

Ja, hoor heel normaal. En ik geef juist niet extra tussendoortjes als ze een periiode niet zo goed eten. Verder niet vertellen dat iets gezond is, alleen maar lekker. Wat wel gesnoept mag worden is als ik groente snij voor de avond maaltijd, dan mogen ze best wat paprika, tomaat, wortel etc snaaien. Verder probeer ik wel eens pap in plaats van boterhammen bij het ontbijt of een stukje van mijn ei, maar verder niet te veel gedoe. Als ze weer honger krijgen dan gaan ze wel weer eten.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
maartje12
J&J SANTORINI
Berichten: 2882
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: minder eten

Bericht door maartje12 »

Heel normaal, dat minder eten op deze leeftijd.
Ik zou er niet voor kiezen meer tussendoortjes aan te bieden. Echt, als ze honger hebben eten ze wel, die peuters. En met extra tussendoortjes is de eetlust voor de hoofdmaaltijden volgens mij nog minder.
Gewoon laten gaan, ze gaat vanzelf weer beter eten.
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
Ilse

Re: minder eten

Bericht door Ilse »

Ja hoor hier hetzelfde verhaal gehad met Merel. Zoals al werd geopperd, gewoon 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes (fruit of rijstewafel). Ik zou proberen haar niet te veel te laten wennen aan te veel zoetigheid bij de hoofdmaaltijden.

Zoals je al aangeeft is ze niet heel erg dun/mager, dus ongerust hoef je je niet te maken. En zelfs al zou ze te mager zijn, zolang ze vrolijk is, plast en poept en je merkt dat ze blijft groeien (lengte, gewicht en mentaal), dan is er niets om je zorgen te maken.

Leg er geen nadruk op dat ze weinig eet. Laat haar zelf uitzoeken of ze wil eten en hoeveel. Hierdoor blijft ze naar haar eigen lichaam luisteren, wat de rest van haar leven zo belangrijk is.
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: minder eten

Bericht door Annet »

zeer herkenbaar hoor. en boven is al veel genoemd wat ik ook zou zeggen.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Greetje

Re: minder eten

Bericht door Greetje »

Nou fijn dat het herkenbaar is. Ik leg ook absoluut geen druk op haar. Maar ik probeer haar wel wat vaker/langer te motiveren om aan tafel te komen en te blijven zitten. En inderdaad anders gaat haar bordje/broodje wel mee naar de bank want als ze televisie zit te kijken gaat het dan toch nog op! :p Inderdaad vast niet pedagogisch verantwoord, maar ja.

Ik vind het overigens wel belangrijker om haar vaker dan 3 x per dag eten aan te bieden hoor. Die tussendoortjes zijn toch ook eten en onmisbare voedingsstoffen (fruit!?). Voor een volwassene is het toch ook beter om 5 x iets minder te eten, dan 3 x een grote maaltijd?

Ik help haar nu ook wel eens met eten en dat deed ik voorheen ook echt nooit. Maar nu gaan er soms toch nog eens wat hapjes bij als ik haar voer :)
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6218
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: minder eten

Bericht door mama talla »

Ik wilde net dezelfde vraag gaan stellen, alleen is Anna pas net 2. Ze at eigenlijk altijd wel goed, maar nu ineens wil ze niet zo veel meer eten. Gelukkig krijgt ze ook nog de borst, dus ik maak me er niet veel zorgen over.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Greetje

Re: minder eten

Bericht door Greetje »

Ja Hannah is gestopt met drinken toen ik zwanger was van Rana. Nou ja, zij wilde nog wel maar de melk kwam niet meer en dat werd zo'n gemodder aan mijn borst. Niet echt fijn voor mij en ook frustrerend voor haar... Geen borst meer dus. Maar wel een multivitamine, niet dat dat te vergelijken is, maar ik vind het zelf wel een fijn idee.

Overigens ook niet vaak chocopops voor ontbijt hoor. Dat geef ik alleen omdat ze dan wat melk binnenkrijgt, want dat lust ze niet.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: minder eten

Bericht door monika »

Greetje schreef:
Ik vind het overigens wel belangrijker om haar vaker dan 3 x per dag eten aan te bieden hoor. Die tussendoortjes zijn toch ook eten en onmisbare voedingsstoffen (fruit!?). Voor een volwassene is het toch ook beter om 5 x iets minder te eten, dan 3 x een grote maaltijd?

Ik help haar nu ook wel eens met eten en dat deed ik voorheen ook echt nooit. Maar nu gaan er soms toch nog eens wat hapjes bij als ik haar voer :)
Misschien was ik niet zo duidelijk in mijn berichtje. Ik geef wel tussendoortjes bij slecht eten, maar geen extra tussendoortjes. En als ventje constant 'doppie doppie' roept mag hij eerst een fruitje eten voor ik met een droppie aan kom.
Nic komt ook net uit een periode van weinig eten, maar ik denk dat dat kwam doordat hij hartstikke verkouden was. Sinds gisteren is z'n eetlust weer terug. En ja, ik schuif er ook best eens een hapje eten in als ik denk dat hij nog wel wil eten, maar geen zin of puf heeft om die wiebelende rijst op z'n lepel naar z'n mond te manoevreren. Ik heb eigenlijk altijd een combi van zelf eten en voeren gedaan. Puur omdat eten leuk en lekker moet zijn.
Rond deze leefitjd gaan ze trouwens ook veel minder hard groeien dus is het wel logisch dat ze minder kunnen eten.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Greetje

Re: minder eten

Bericht door Greetje »

Ja dat Hannah minder eet omdat ze niet zo lekker is of verkouden dat heb ik ook al vaker gehad. Maar zoals nu is er op dat gebied niks aan de hand. En lijkt ze gewoon al een hele poos structureel minder te eten dan ik gewend ben van haar.
Maar ja, ik vind voldoende drinken in die hitte van het regenseizoen belangrijker! En dat doet ze nog steeds graag. Dus geef ik maar eens een extra mango, en maak ik nog maar eens wat van haar favoriete eten klaar...

Echt zorgen maak ik me niet :)
Plaats reactie