Tips gevraagd: wondje op tepel

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door Nynke »

B ente heeft sinds een aantal weken 1 tandje boven waarmee ze soms langs mijn tepelhof schuurt. Nu is op mijn linker tepelhof een ontveld plekje ontstaan en omdat dat tandje daar altijd tegenaan komt bij het drinken, geneest dat plekje niet.
Ik heb zelf al bedacht om in ieder geval overdag links te kolven. Vaak komt B ente 's nachts ook nog een keer voor een voeding (5 uur) en ik zie het niet zitten om dan te gaan kolven (of een fles op te warmen); dan wil ik dus gewoon voeden. Omdat we dan beide liggen, wordt dat plekje ontzien.
Zou ik nog iets op het wondje kunnen smeren om de genezing te bevorderen?
Andere tips?
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14153
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door jikke »

Beterschap klinkt erg pijnlijk. Inderdaad een andere houding denk ik zodat het plekje wordt ontzien.
hier wel een baby met tanden gevoed maar nooit last van gehad dus verder geen tips.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8022
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door Sarina »

Ik smeerde er wolvet op. Tenminste, ik geloof dat dat het was. Geen bepanthen in ieder geval, dat schijnt juist uit te drogen.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12554
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door monika »

elke keer bij schuren van het tandje afkoppelen en opnieuw laten aanhappen. Kijken of ze niet te veel 'afzakt' en 'hangt' aan de borst. Bij ons werkt 'nieuwe hap, je doet me zeer' erg goed. Hij weet dat hij mag door drinken, maar wel even moet loslaten. Vaak is het de overgang naar net tanden, dat je even goed moet opletten. Daarna zijn jullie weer sameng gewend aan een nieuwe mond met tanden.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9548
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door muppet »

bij mij was vaak de oorzaak dat Eline dan te ver wegzakte en ik haar weer goed tegen me aan moest houden. Een poosje in een andere houding voeden wil ook wel helpen. Succes ermee.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2765
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door marije1977 »

Ik heb daar bij Neline ook wel last van gehad. Ik probeerde dan wel in een andere houding te voeden, maar hoe ouder ze werd hoe lastiger dat werd. Wat ook goed hielp was de tip die Monica ook geeft. Let er vooral op dat ze niet teveel afzakt. Ik merkte dat ik steeds lakser werd in het letten op een goede voedingshouding.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door Hemmie »

Oh ja, die eerst tandjes, zo scherp! Inderdaad goed letten op de houding, evt even loskoppelen en opnieuw aanhappen, zodanig dat het geen pijn doet. Als je dat consequent doet, zou het wondje ook snel moeten helen, en hoef je niet te kolven.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
vuurvonk
J&J MAURITIUS
Berichten: 5213
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:09 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door vuurvonk »

dat purelan van medela is heel goed en kind mag daarna ook gewoon drinken.
Frédèrique 20-02-2008 en Yerick 22-08-2013
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door Annet »

vuurvonk schreef:dat purelan van medela is heel goed en kind mag daarna ook gewoon drinken.
Dit en andere houding, liggend, of rugby/bakerhouding.
en wat er verder boven geschreven werd
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door Nynke »

Had ik zo'n goed voornemen met kolven, is Bente vandaag ziekjes, eet ze niets en wil ze alleen maar schoothangen. Dus goed gelet op de houding, af en toe toch pijn, maar toch maar de hele dag live gevoed.....
Ik ben voor wolvet naar de apotheek geweest, dat was niet op voorraad en er werd Bepanthen geadviseerd. Daar schijnt ook wolvet in te zitten. Dus dat probeer ik maar te smeren.
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12554
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door monika »

ik heb nooit iets anders gesmeerd dan bepanthen en altijd goede resultaten gehad, maar ik hoef niet zo vaak te smeren.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door drus »

Annet schreef:
vuurvonk schreef:dat purelan van medela is heel goed en kind mag daarna ook gewoon drinken.
Dit en andere houding, liggend, of rugby/bakerhouding.
en wat er verder boven geschreven werd
Mee eens, werkte ook bij mij
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8022
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door Sarina »

drus schreef:
Annet schreef:
vuurvonk schreef:dat purelan van medela is heel goed en kind mag daarna ook gewoon drinken.
Dit en andere houding, liggend, of rugby/bakerhouding.
en wat er verder boven geschreven werd
Mee eens, werkte ook bij mij
Purelan ja, dat was de naam van dat wolvet!
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
annelies

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door annelies »

die apotheker moet eens even de ingrediëntenlijst gaan lezen :?

simpel gezegd: pure lanoline (wolvet inderdaad, verschillende merken verkopen dat, bijvoorbeeld Purelan van Medela, Ardo heeft het ook wel) trekt dieper in de huid en bevat niet allerlei hulpstoffen. de huid kan zo sneller genezen.
Bepanthen bevat heel veel hulpstoffen (zie bijsluiter) en trekt niet zo diep in de huid. Hierdoro gaan korstjes heel snel los (wanneer je kind weer drinkt bijvoorbeeld) en blijf je vaak langer aanklooien. Bepanthen is een leuk zalfje voor allerlei doeleinden maar juist minder geschikt voor tepels/borsten omdat deze steeds 'gebruikt worden, vochtig worden en uitgerekt.

het is best apart, in de kraamzorg lijken ze wel aandelen te hebben in Bepanthen. En de lactatiekundige legt dan juist uit dat dit geen goed plan is, dat pure lanoline een veel beter alternatief is (na moedermelk)
Uiteraard is een zalfje een extra hulpmiddel, eerst kijken naar de oorzaak van het probleem, zoals hierboven ook al wordt genoemd: let goed op dat aanleggen, varieer eventueel van houding en let extra op of ze niet 'zakt'(en dus met haar kaakjes je borst wil vasthouden= tand in je borst).
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door Annet »

annelies schreef:die apotheker moet eens even de ingrediëntenlijst gaan lezen :?

simpel gezegd: pure lanoline (wolvet inderdaad, verschillende merken verkopen dat, bijvoorbeeld Purelan van Medela, Ardo heeft het ook wel) trekt dieper in de huid en bevat niet allerlei hulpstoffen. de huid kan zo sneller genezen.
Bepanthen bevat heel veel hulpstoffen (zie bijsluiter) en trekt niet zo diep in de huid. Hierdoro gaan korstjes heel snel los (wanneer je kind weer drinkt bijvoorbeeld) en blijf je vaak langer aanklooien. Bepanthen is een leuk zalfje voor allerlei doeleinden maar juist minder geschikt voor tepels/borsten omdat deze steeds 'gebruikt worden, vochtig worden en uitgerekt.

het is best apart, in de kraamzorg lijken ze wel aandelen te hebben in Bepanthen. En de lactatiekundige legt dan juist uit dat dit geen goed plan is, dat pure lanoline een veel beter alternatief is (na moedermelk)
Uiteraard is een zalfje een extra hulpmiddel, eerst kijken naar de oorzaak van het probleem, zoals hierboven ook al wordt genoemd: let goed op dat aanleggen, varieer eventueel van houding en let extra op of ze niet 'zakt'(en dus met haar kaakjes je borst wil vasthouden= tand in je borst).
Ow wat dom, die tip van moedermelk was ik even helemaal vergeten :oops:
gelukkig noem jij het nu Annelies.

Maar Annelies oven off topic, heb jij met stage nooit meegemaakt dat een kraamverzorgser met tubetjes kwam aanzetten omdat ze deze ergens gekregen had, bij bijv een beurs of iets dergelijks?
dacht er toen nog niet zo bij na, maar het is ook een vorm van reclame, wat echt niet altijd de juiste was. Terwijl de kraamverzorgster echt dacht te helpen door dat tubbetje te geven.
En eerlijk gezegt, heb ik ook wel eens een gratis kolf besteld, met de gedachte deze voor mijn werk te kunnen gebruiken, uiteindelijk kreeg ik hem nadat ik gestopt was en had ik hem bewaard, want je weet nooit voor mezelf en deze inderdaad bij G en T gebruikt, bij D niet, want toen ging handkolven niet zo goed.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
annelies

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door annelies »

Annet schreef: Maar Annelies oven off topic, heb jij met stage nooit meegemaakt dat een kraamverzorgser met tubetjes kwam aanzetten omdat ze deze ergens gekregen had, bij bijv een beurs of iets dergelijks?
dacht er toen nog niet zo bij na, maar het is ook een vorm van reclame, wat echt niet altijd de juiste was. Terwijl de kraamverzorgster echt dacht te helpen door dat tubbetje te geven.
En eerlijk gezegt, heb ik ook wel eens een gratis kolf besteld, met de gedachte deze voor mijn werk te kunnen gebruiken, uiteindelijk kreeg ik hem nadat ik gestopt was en had ik hem bewaard, want je weet nooit voor mezelf en deze inderdaad bij G en T gebruikt, bij D niet, want toen ging handkolven niet zo goed.
nee, niet met zalfjes, die krijgen ouders vaak in allerlei pakketjes/tasjes/dozen. Wel met de verboden zakjes kunstmatige zuigelingen voeding.
Wij hebben wel een kolf in de auto, dat herken ik dus wel weer, je kunt wel een lang gesprek met me voeren over deze misstanden vrees ik, helaas.....
annelies

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door annelies »

oja, en ik heb een dubbele rol: ik heb de functie van kraamverzorgende en van VBN-er, in mn werk loop ik daardoor geregeld tegen muren aan (teveel kennis bijvoorbeeld).
Voor de ouders juist een meerwaarde hoor, binnen een organisatie/collega's lastig (niet altijd, vaak wel)
Gebruikersavatar
vuurvonk
J&J MAURITIUS
Berichten: 5213
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:09 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door vuurvonk »

na bepanthen mag je je kind niet aanleggen maar eerst weer schoonmaken dat geld voor veel middeltjes.
Frédèrique 20-02-2008 en Yerick 22-08-2013
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door Nynke »

Even een update.
Uiteindelijk heb ik niet erg veel gesmeerd (toch nog Purol gekocht, wat ruikt dat lekker!) en veel meer gelet op hoe Bente hapte. Het wondje is nu nagenoeg dicht. Soms let ik even niet goed op en dan is het weer een klein beetje open. Maar het doet in ieder geval niet meer zo zeer als eerst; eigenlijk doet het helemaal niet meer zeer!
Het gaat dus goed! Dank voor alle goede adviezen!
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
annelies

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door annelies »

vuurvonk schreef:na bepanthen mag je je kind niet aanleggen maar eerst weer schoonmaken dat geld voor veel middeltjes.

dat is niet juist, wanneer je bepanthen hebt gesmeerd (wat ik dus niet zou aanraden :wink: ) na de voeding, kun je het kind bij de volgende voeding gewoon aanleggen zonder eerst de tepel te wassen. De zalf is dan allang ingetrokken en die wasbeurt brengt alleen maar extra schade toe (en werk).
Gebruikersavatar
vuurvonk
J&J MAURITIUS
Berichten: 5213
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:09 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door vuurvonk »

dat is niet juist, wanneer je bepanthen hebt gesmeerd (wat ik dus niet zou aanraden :wink: ) na de voeding, kun je het kind bij de volgende voeding gewoon aanleggen zonder eerst de tepel te wassen. De zalf is dan allang ingetrokken en die wasbeurt brengt alleen maar extra schade toe (en werk).
6 jaar geleden was dat uit den boze en sterk afgeraden door de verloskundige en de kraamzorg...maar wellicht is dat veranderd.
heb het dus ook maar 1x gebruikt en meteen purelan laten halen.
Frédèrique 20-02-2008 en Yerick 22-08-2013
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door Pauline »

vuurvonk schreef:
dat is niet juist, wanneer je bepanthen hebt gesmeerd (wat ik dus niet zou aanraden :wink: ) na de voeding, kun je het kind bij de volgende voeding gewoon aanleggen zonder eerst de tepel te wassen. De zalf is dan allang ingetrokken en die wasbeurt brengt alleen maar extra schade toe (en werk).
6 jaar geleden was dat uit den boze en sterk afgeraden door de verloskundige en de kraamzorg...maar wellicht is dat veranderd.
heb het dus ook maar 1x gebruikt en meteen purelan laten halen.
Nou ik kreeg het juist aangeraden. Door kraamverpleegkundige en verloskundige. Ook de lk raadde het aan. Zowel 7,5 jaar geleden als 5 jaar geleden. Dus ik denk dat het advies meer met de personen te maken heeft dan met de tijdsspanne...;)
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
annelies

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door annelies »

Pauline schreef:
vuurvonk schreef:
dat is niet juist, wanneer je bepanthen hebt gesmeerd (wat ik dus niet zou aanraden :wink: ) na de voeding, kun je het kind bij de volgende voeding gewoon aanleggen zonder eerst de tepel te wassen. De zalf is dan allang ingetrokken en die wasbeurt brengt alleen maar extra schade toe (en werk).
6 jaar geleden was dat uit den boze en sterk afgeraden door de verloskundige en de kraamzorg...maar wellicht is dat veranderd.
heb het dus ook maar 1x gebruikt en meteen purelan laten halen.
Nou ik kreeg het juist aangeraden. Door kraamverpleegkundige en verloskundige. Ook de lk raadde het aan. Zowel 7,5 jaar geleden als 5 jaar geleden. Dus ik denk dat het advies meer met de personen te maken heeft dan met de tijdsspanne...;)

ik denk met onwetendheid. Toen dat zalfje (B) op de markt kwam werd er ontieglijk veel reclame voor gemaakt, proefmonsters etc. (nog steeds). Pas later ging men inzien (LK bijvoorbeeld) wat het effect van dat zalfje kan zijn (alle hulpstoffen, de verweking van de huid, de extra belasting door het tussentijds afwassen van de tepel en het niet handig genezen van de wondjes omdat die korstjes dus weer los gaan), vandaar deze nieuwe inzichten. Zo zie je maar weer, het blijft een boeiend vak :wink:
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door Pauline »

annelies schreef:
Pauline schreef: Nou ik kreeg het juist aangeraden. Door kraamverpleegkundige en verloskundige. Ook de lk raadde het aan. Zowel 7,5 jaar geleden als 5 jaar geleden. Dus ik denk dat het advies meer met de personen te maken heeft dan met de tijdsspanne...;)

ik denk met onwetendheid. Toen dat zalfje (B) op de markt kwam werd er ontieglijk veel reclame voor gemaakt, proefmonsters etc. (nog steeds). Pas later ging men inzien (LK bijvoorbeeld) wat het effect van dat zalfje kan zijn (alle hulpstoffen, de verweking van de huid, de extra belasting door het tussentijds afwassen van de tepel en het niet handig genezen van de wondjes omdat die korstjes dus weer los gaan), vandaar deze nieuwe inzichten. Zo zie je maar weer, het blijft een boeiend vak :wink:
Maar je hoefde het niet af te wassen, tenminste dat is wat mij altijd verteld is...
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
annelies

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door annelies »

Pauline schreef: Maar je hoefde het niet af te wassen, tenminste dat is wat mij altijd verteld is...
die ideeën verschillen dus (nog steeds) :wink:
Gebruikersavatar
vuurvonk
J&J MAURITIUS
Berichten: 5213
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:09 pm

Re: Tips gevraagd: wondje op tepel

Bericht door vuurvonk »

naja hoop dat er een middeltje is dat geholpen heeft en je nu van de pijn/wondje af bent!


en idd zou best kunnen hoor dat het advies per persoon verschilt :D
Frédèrique 20-02-2008 en Yerick 22-08-2013
Plaats reactie