Tot bloedens toe bijten (BV); upd: jubel!!!

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Tot bloedens toe bijten (BV); upd: jubel!!!

Bericht door Nynke »

Had ik eerder een wondje op mijn linker tepelhof omdat Bente met haar boventandjes mijn tepelhof raakte terwijl ik haar ook nog eens onhandig vasthield, nu heb ik een wondje op mijn rechter tepel.
Ik vermoed dat het is ontstaan omdat Bente de tepel uit haar mond laat glijden waardoor ze niet meer een mooie grote hap in haar mond heeft, maar zuigt alsof ze door een rietje zuigt. Maar sinds dat wondje er zit, bijt ze dus ook regelmatig. Gisteren en vandaag tot bloedens toe (ze haalt dan met haar ondertandjes het wondje open of bijt echt in dat wondje).
Vanochtend heeft ze links live gedronken, daarna heb ik 2x gekolfd en vanavond durfde ik het weer aan om haar aan te leggen. Maar wat ze dan doet is even een slokje (met een mooie grote hap) en daarna de tepel uit haar mond laten glijden (waarbij ze bijna dezelfde beweging maakt als wanneer ze gaat bijten). Na een aantal pogingen links, ben ik naar rechts overgegaan, waar ze een paar keer hetzelfde doet en vervolgens opnieuw het wondje open bijt. Toen heeft ze 80 mL gekolfde melk uit de koelkast gedronken en heb ik gekolfd toen ze in bed lag.

Ik vind het zo naar dat het zo gaat. Ik ben gewoon bang om te gaan voeden. Dat bijten in dat wondje doet zo gemeen pijn.
Maar ik wil ook niet dat deze borstvoedingsperiode zo eindigt. Ik wil stoppen omdat zij en ik er genoeg van hebben en ik weet bijna zeker dat Bente er nu nog niet genoeg van heeft (gisteravond toen ik echt niet durfde te voeden was ze zo verdrietig en bleef ze steeds naar mij en mijn boezem kijken en stak ze haar handjes naar me uit). Ze is ook zo ontzettend verdrietig als ik na bijten mijn kleding weer over mijn borsten trek. Ze zou dan het liefst toch doordrinken.
De gekolfde melk drinkt ze goed.

Daarbij drinkt Bente meestal maar 4x per dag en is dat alles wat ze drinkt. Nu ze zo slecht drinkt, bied ik haar wel eens wat water of roosvicee aan, maar dat is pas vandaag voor het eerst. Ik maak me dus ook zorgen of ze wel voldoende vocht binnen krijgt. Bente vindt moedermelk (gelukkig) nog steeds het allerlekkerst, alleen is er dus kennelijk een probleem met het drinken zelf. Water en roosvicee lijkt ze niet echt lekker te vinden en daarbij knoeit ze ook nog behoorlijk waardoor ze niet veel binnen krijgt.

Pfff.... Ik heb Sofie en Lotte toch behoorlijk lang gevoed en nooit zulke problemen gehad. Denk je met een derde alles wel te weten en krijg je dit.
Tips? Adviezen?
Laatst gewijzigd door Nynke op wo jun 18, 2014 8:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14155
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door jikke »

Bij f hielp het om een keer goed nee te zeggen toen ze beet. Nooit meer gedaan. Zou een dagje overslaan helpen zodat de wondjes dan kunnen genezen of loopt je productie met de kolf tever terug
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Ana »

Ik heb eigenlijk niet helemaal meegelezen in dat andere draadje, maar de gedachte die in mij opkomt - is spruw uitgesloten? Kan het zijn dat haar dat dwarszit bij het drinken en dat het pijn doet om normaal te drinken?
Mijn eigen ervaring is dat je het soms niet merkt bij jezelf , maar dat behandelen met bijv gentiaan violet duidelijk effect heeft en het drinkgedrag weer beter werd.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Esther »

Ik kan zo geen tips bedenken, maar ik wilde je even veel sterkte wensen. Pijn bij het voeden is zoooo naar, en de angst om aan te leggen zo herkenbaar :?
Alleen al voor je wens en bereidheid om nog door te voeden verdien je wat mij betreft een Gouden Tiet! Ik vind je een kanjer, en ik hoop voor je dat het snel beter gaat.

Heb je al een lk mee laten kijken wat er nou precies gebeurt? Of denk je dat dat te veel afleiding is en B dus niet zal drinken zoals ze anders doet?
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Kimmie »

Ik zou een Lactatiekundige mee laten kijken. Daarnaast zou ik tot die tijd het wondje proberen te ontzien en heel goed verzorgen met purolan.
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Nynke »

Spruw? Ik weet het niet. Ik zie het niet. We mogen gewoon tandenpoetsen en verder gaat alles ook de mond in en wordt overal op gebeten, dus ik dacht zelf meer aan tandjes (al zie ik nog geen nieuwe tandjes). Misschien morgen maar even naar de huisarts (ik ben zo bang dat zij zal zeggen dat het met 10 maanden ook prima is om te stoppen; ik wil nog niet!).
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Nynke »

Esther schreef:Heb je al een lk mee laten kijken wat er nou precies gebeurt? Of denk je dat dat te veel afleiding is en B dus niet zal drinken zoals ze anders doet?
Mijn ervaring was inderdaad eerder al dat Bente niet goed drinkt als Sofie en Lotte meekijken (al staan die dan ook op en neer te springen en gekke bekken naar Bente te trekken).
Weet iemand een fijne, kundige lactatiekundige in de omgeving van Nieuwegein?
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door drus »

Ik moest ook aan spruw denken, dat kan zonder klachten toch reden zijn van slecht drinken. Op zich makkelijk te testen: 1 dag daktarin oid smeren en het zou al beter moeten gaan
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Ana »

Met spruw dronken die van mij dan wel uit een flesje bijv, dat is een andere zuigtechniek en dat deed dan blijkbaar geen of minder pijn.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Pauline »

Nynke schreef:
Esther schreef:Heb je al een lk mee laten kijken wat er nou precies gebeurt? Of denk je dat dat te veel afleiding is en B dus niet zal drinken zoals ze anders doet?
Mijn ervaring was inderdaad eerder al dat Bente niet goed drinkt als Sofie en Lotte meekijken (al staan die dan ook op en neer te springen en gekke bekken naar Bente te trekken).
Weet iemand een fijne, kundige lactatiekundige in de omgeving van Nieuwegein?
Geralde Boogaard woont in Houten. Hele fijne LK. Ik zal ff zoeken naar haar nummer.
edit:
06 29268001
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Nynke »

Pauline, dankjewel. Ik ga morgenochtend bellen en hoop dat ze snel mee kan kijken.
Esther schreef:Alleen al voor je wens en bereidheid om nog door te voeden verdien je wat mij betreft een Gouden Tiet! Ik vind je een kanjer, en ik hoop voor je dat het snel beter gaat.
Vergeet ik helemaal te bedanken voor deze grote eer :D ! De Gouden Tiet! 't Is al even geleden dat-ie op dit forum voorbij kwam... Ik heb er ook wel eens mensen voor genomineerd... Mijn dag is weer goed!
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Gerrie »

Hopelijk geeft de lactatiekundige je een advies dat helpt.

Sarah heeft meerdere keren zo'n periode gehad dat ze met haar scherpe tandjes mijn tepel stuk maakte. Soms echt bijten, maar vaak een soort onbewust kauwen/malen met dat mondje. Was steeds als er tanden en/of kiezen kwamen. Sarah hapt al vanaf geboorte niet goed aan, dat scheelt ook wel denk ik.
Ik heb gewoon elke keer als ik het voelde losgekoppeld, nogal onaardig gezegd dat het pijn deed bij mij en dan weer aangekoppeld. Ik voedde toen al alleen op een kamer, geen zussen erbij, want dat werkt absuluut niet (nu gaat dat weer iets beter gelukkig). Heel vaak los moeten koppelen bij sommige voedingen. Dan zag ik echt de tandafdrukken in mijn tepel staan. Maar het is weer over gegaan.

Succes met je telefoontje vandaag.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Petra »

Myrthe heeft mij 1 keer gebeten (toen had ze nog geen tanden).
In reactie heb ik toen haar hoofd in m'n borst gedrukt waardoor ze meteen losliet. Duidelijk gezegd dat dat pijn deed en weer opnieuw aangelegd.
Ze heeft nooit meer gebeten. Later zag ik deze tip ergens langskomen, dus het bleek niet eens zo'n gekke reactie te zijn.

Jesse en Benthe hebben volgens mij nooit echt gebeten, dus verder geen tip.

Maar ik wil je wel sterkte wensen!
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
annelies

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door annelies »

Kimmie schreef:Ik zou een Lactatiekundige mee laten kijken. Daarnaast zou ik tot die tijd het wondje proberen te ontzien en heel goed verzorgen met purolan.

dat ja, en ik ben heel benieuwd hoe haar tong, tongriem en lipbandje eruit zien. Is daar ooit naar gekeken door iemand die er verstand van heeft? (dat heeft lang niet iedereen namelijk, helaas).
Gebruikersavatar
Liselotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2129
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:07 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Liselotte »

Ik heb dit ook gehad met d aniël. Bij mij hing het samen met mijn eerste menstruatie na de bevalling... Zou dat een rol kunnen spelen?
Mama van I lias (31-10-2005), N oor* (8-10-2011) en D aniël (18-09-2012)
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Nynke »

Liselotte schreef:Ik heb dit ook gehad met d aniël. Bij mij hing het samen met mijn eerste menstruatie na de bevalling... Zou dat een rol kunnen spelen?
Ik heb een Mirena en heb nog niet gemenstrueerd, maar menstrueerde eerder met een Mirena ook nauwelijks. Dat durf ik dus niet te zeggen.

Vanochtend ging het drinken echt fantastisch. Eerst rechts (de probleemborst) aangeboden en toen die leeg was, beet ze even zachtjes. Links gewoon goed gedronken en niet gebeten. Ik was in een jubelstemming en heb de LK dus nog niet gebeld.
Toen ik haar net wilde voeden, was het echter weer hetzelfde verhaal. Even happen, een slok en dan weer loslaten. Zittend op de bank geprobeerd, liggend op bed, geen zussen, geen andere prikkels. Niet gebeten, maar ook nauwelijks gedronken. Dus heb ik haar maar het flesje gegeven dat nog in de koelkast stond. Dat dronk ze trouwens ook niet van harte. Veel kauwen op de speen (met haar tandvlees).
Vanmiddag zwemles en dus weinig tijd. Ik bel de LK morgen...
Wel al een afspraak bij de HA staan voor morgen. Kan ze even naar de oren en in het mondje kijken.

O, en over de tong, tongriem en lipbandje. Daar heeft nog nooit iemand naar gekeken, maar daar was voor 4 weken geleden ook helemaal geen aanleiding toe. Zou het kunnen dat zoiets nu pas problemen geeft?

En nog een vraag: onze flessenwarmer heeft het (na 8 jaar) begeven. Hema (b)lijkt die dingen niet meer te verkopen en op de site van Prenatal zie ik alleen flessenwarmers van 30 euro en meer. En omdat ik enerzijds hoop dat ik de flessenwarmer niet lang nodig heb en anderzijds na Bente helemaal niet meer een flessenwarmer nodig heb, wil ik eigenlijk niet meer een nieuwe kopen. En ja, ik weet dat ik de melk ook in een pannetje water kan opwarmen, maar het is zo gemakkelijk om het koud te geven. En Bente pikt dat ook nog. Kan het kwaad?
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Pauline »

het opwarmen van melk is volgens mij alleen om het aangenamer voor het kind te maken.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Greetje

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door Greetje »

Rust in de omgeving wil inderdaad wel helpen om het aanhappen en ook netjes blijven doordrinken te verbeteren.
Mijn dochtertje van 7mnd koppelt soms constant af om naar zus te kijken, echt heel onhandig, vooral als je TSR net op gang komt...

Spruw inderdaad even uitsluiten bij HA. En evt. andere medische oorzaken ook. Als de HA zegt dat je ook wel kan stoppen met BV, zou je dat dan doen? Als je verwacht dat hij/zij met een dergelijke opmerking kan komen en je bent het daar niet mee eens, zou je je daar misschien al op voor kunnen bereiden. (Ik weet nu al dat ik alvast mijn "harnas" aan kan trekken als ik naar mijn HA ga met zoiets).

Bij mij werkt Lanoline altijd super goed. Na iedere voeding even smeren en het is na een dag al beter. Evt. kun je een dagje ofzo afkolven om je borsten even rust te geven?

Nog een laatste: als je met je vinger voelt over haar tandvlees dan kun je een doorkomend tandje vaak goed voelen. Daardoor kunnen ze natuurlijk ook meer gaan kauwen enzo. Hier kan je natuurlijk druppeltjes voor geven. Dentinox schijnt te helpen tegen de jeuk (want dat doet het namelijk meer dan dat het echt pijnlijk is). Een koelring om in te bijten voor een voeding misschien?

Ik hoop dat het snel beter gaat en dat de BV voor jullie nog lang niet voorbij is!
annelies

Re: Tot bloedens toe bijten (BV)

Bericht door annelies »

Nynke schreef:
O, en over de tong, tongriem en lipbandje. Daar heeft nog nooit iemand naar gekeken, maar daar was voor 4 weken geleden ook helemaal geen aanleiding toe. Zou het kunnen dat zoiets nu pas problemen geeft?
dat zou kunnen. In sommige gevallen lukt het prima om uit de borst te drinken, het vasthouden (vacuüm ) van de borst kost meer moeite en daarom gaat een kindje dan soms een manier ontwikkelen door te klemmen met de kaakjes. Wanneer er (meer) tandjes komen kan dit wel eens tandafdrukken in de borst geven, au!
Mieke van Rijn (Lactatiekundige) weet hier heel veel van, je zou haar kunnen benaderen mocht je dat willen (ff googelen)
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV); upd: jubel!!!

Bericht door Nynke »

Gisterochtend dus naar de huisarts geweest. Haar eerste reactie was (grrrrrr): 10 maanden borstvoeding en nu bijten; dan wordt het wel tijd om te stoppen.... En: tja, ze heeft nu ontdekt dat die tandjes zijn om mee te bijten.
Maar niets in de mond te zien (ook geen nieuwe tandjes) en geen tekenen van een oorontsteking.
Dus: de lactatiekundige stond voor vandaag in mijn agenda, maar zomaar begon Bente toch gewoon weer netjes te drinken nadat we bij de huisarts waren geweest. Gisteren 4x netjes gedronken, zonder bijten. Vandaag ook weer zonder bijten gedronken. Ik ben zo blij!
Stel nou dat ik de handdoek afgelopen weekend in de ring had gegooid en niet had doorgezet, was ik nu klaar geweest met de borstvoeding.....
En nu gaan Bente en ik lekker nog een poosje door.

Hoe het nou komt? Misschien inderdaad een menstruatie (die ik dus niet gezien heb vanwege mijn Mirena), maar wat ik gisteren anders deed dan anders, was dat ik heel ontspannen met een blote borst ben gaan zitten en Bente heb laten bepalen of ze wel wilde happen, terwijl ik haar anders echt naar mijn borst toe bracht. En na 10 minuten zo zitten, besloot Bente ineens dat ze toch wel weer wilde drinken.
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
annelies

Re: Tot bloedens toe bijten (BV); upd: jubel!!!

Bericht door annelies »

nah, das toch mooi :)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: Tot bloedens toe bijten (BV); upd: jubel!!!

Bericht door Pauline »

het kan ook een combinatie zijn. misschien een menstruatie, maar je gaat vanzelf meer verkrampt zitten als het pijn doet. ontspanning is inderdaad een super oplossing, maar dat lukt niet altijd. Gelukkig bij jou nu wel :) en anders heb je nu altijd het nummer van Geralde bij de hand. Zij werkt samen met een andere LK dus als Geralde niet kan, dan kan haar collega vaak wel.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV); upd: jubel!!!

Bericht door Esther »

Fijn!!! Hopelijk blijft het zo goed gaan.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14155
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV); upd: jubel!!!

Bericht door jikke »

Het kan ook een sprong zijn geweest. Dl gaf ook problemen met 10 mnd. Ik ben toen wel gestopt maar dat was een bewuste keus.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV); upd: jubel!!!

Bericht door michelle »

Pauline schreef:het kan ook een combinatie zijn. misschien een menstruatie, maar je gaat vanzelf meer verkrampt zitten als het pijn doet. ontspanning is inderdaad een super oplossing, maar dat lukt niet altijd. Gelukkig bij jou nu wel :) en anders heb je nu altijd het nummer van Geralde bij de hand. Zij werkt samen met een andere LK dus als Geralde niet kan, dan kan haar collega vaak wel.
En haar collega kan ik ook van harte aanbevelen. Heel aardig, en ze heeft mijn goed geholpen met Jasmijn en de tepelhoedjes ellende.
Maar vooral heel fijn dat het nu zo goed gaat zeg!
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Tot bloedens toe bijten (BV); upd: jubel!!!

Bericht door monika »

Fijn dat het nu weer goed gaat ook al weet je de precieze reden niet. Zolang het maar weer goed gaat.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Greetje

Re: Tot bloedens toe bijten (BV); upd: jubel!!!

Bericht door Greetje »

Ik geef al 26 maanden BV. Waarvan 19mnd aan oudste. En de jongste nu 7 maand.

Maar ik zat daarnet deze door te lezen:

http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... eggen.html

Gaf me toch wel weer wat eyeopeners en tips over wat ik stiekem fout doe.... :oops:
Rana hapt sinds het begin al niet echt lekker groot, dus misschien kan ik het met deze tips nog eens verbeteren.
annelies

Re: Tot bloedens toe bijten (BV); upd: jubel!!!

Bericht door annelies »

Greetje schreef: Gaf me toch wel weer wat eyeopeners en tips over wat ik stiekem fout doe.... :oops:
.
Nee joh, zolang jullie er geen last van hebben (op welke manier dan ook, denk aan pijn, kloven, productieproblemen) dan is er niets aan de hand. Wanneer er wel klachten zijn kun je bekijken of er wat te verbeteren valt.
Zolang alles goed gaat (zeker gezien de termijn die je nu al zo voedt) zou ik niets gaan 'verbeteren'.
Plaats reactie