vraagje aan de logopedisten onder ons

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

vraagje aan de logopedisten onder ons

Bericht door LauramvAnneenLisa »

iris, nu 3 jaar 5 maanden, slikt al zo lang ze kan praten van de langere woorden vaak de eerste lettergreep in. Vergeten wordt geten bijvoorbeeld (en dan maar denken of ze vergeten of gegeten bedoeld).
ik hoopte dat dat over zou gaan als ze beter ging praten, maar dat lijkt er niet echt op. ze maakt gewoon steeds langere en moeilijker zinnen (en voor zover ik kan inschatten is er verder met haar taalontwikkeling niks aan de hand, is ze eerder vooruit dan achter) maar ze blijft dit doen.

moet ik me hier nu zorgen over maken? wat zou ik kunnen doen (anders dan zelf de woorden in een soort herhalende zin wel correct uitspreken, dat doe ik vaak wel maar helpt niks).
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: vraagje aan de logopedisten onder ons

Bericht door diane76 »

Ze laat de niet beklemtoonde lettergreep achterwege, maar waarschijnlijk niet bij alle woorden.

Je zou een klapspelletje met haar kunnen doen, door een paar woorden zo uit te stempelen wordt ze zich bewust van de lettergrepen. Neem eerst woorden die ze al goed uitspreekt en probeer dan eentje die moeilijk is. Altijd samen klappen! Wat ook leuk is (als klappen lukt, misschien hoort ze het dan nog niet) om te kijken wie het eerste van de ene kant van de kamer naar de andere kant kan komen door de lettergrepen te stappen. Of spring de lettergrepen.

Ik denk dat het even een bewustwordingsproces is, zeker als de zinnen langer worden en de woorden moeilijker. Juist dan gaat het meer opvallen!
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9548
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: vraagje aan de logopedisten onder ons

Bericht door muppet »

weinig aan toe te voegen :D Zeker als ze dingen als limonade, locomotief, piano etc. wel goed kan zeggen, dan gaat het inderdaad om het niet beklemtoonde deel. Klappen, springen (op de trampoline), trommelen etc. van de lettergrepen kan inderdaad goed werken. Ook een leuke: net zoveel rozijntjes neerleggen als je lettergrepen (samen klappen en tellen) hoort.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: vraagje aan de logopedisten onder ons

Bericht door LauramvAnneenLisa »

he daar ga ik eerst eens op letten of het idd alleen om de niet beklemtoonde lettergrepen gaat. klinkt wel logisch eigenlijk.
spelletjes is ze wel voor in (al houd ze niet van rozijntjes maar daar zijn andere dingen voor te verzinnen).
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: vraagje aan de logopedisten onder ons

Bericht door Emmy »

Mijn zoon heeft dit ook gedaan. Hij sprak de niet beklemtoonde lettergrepen niet uit, met name "ge", "ver" en "be" bij werkwoorden. Wij kregen van de logopediste lijsten met zulke woorden die hij na moest zeggen, elke dag weer. En dat hielp. :)
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: vraagje aan de logopedisten onder ons

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Emmy schreef:Mijn zoon heeft dit ook gedaan. Hij sprak de niet beklemtoonde lettergrepen niet uit, met name "ge", "ver" en "be" bij werkwoorden. Wij kregen van de logopediste lijsten met zulke woorden die hij na moest zeggen, elke dag weer. En dat hielp. :)
iris heeft het ook met zelfstandig naamwoorden, zoals piraat.
hier dan ook maar oefenen dus.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: vraagje aan de logopedisten onder ons

Bericht door diane76 »

Wat zegt ze dan? "Raat"? Dan laat ze nog steeds de niet beklemtoonde lettergreep weg. Als ze oefenen leuk vindt, kun je altijd rijtjes gaan doen. Als ik jou was zou ik eerst eens beginnen met het auditieve stuk, laat haar hóren hoe de woorden klinken.
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Plaats reactie