Slaapgedoe

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mamavans

Slaapgedoe

Bericht door mamavans »

Onze dochter was altijd al een vreemde slaper met heel snel hele lange nachten doorslapen en overdag bijna niets. Maar het word nu wel heel gek. Ze gaat 's avonds rond 20:00 naar bed en slaapt dan zonder problemen in. Daarna horen we haar de hele nacht niet (nou ja, dat is gelogen want ze "praat" in haar slaap) en slaapt ze in één ruk door tot een uur of 9:00 in de ochtend. Dan is ze meteen de hele ochtend actief en zo tegen 13:30 word ze moe en gaat ze gapen, veel huilen en in haar ogen wrijven. Dus dan leggen we haar op bed. Ze slaapt dan een uurtje of 2 tot 2,5. Maar vervolgens is ze 's avonds iets té gezellig. Ze gaat dan wel gewoon om 20:00 slapen maar word rond 22:00 wakker en slaapt dan niet meer tot middernacht. Waarna ze de volgende ochtend uitslaapt tot een uur of 10:00 en niet moe is voor haar middagslaapje. Die dag slaapt ze dus 's middags niet en stort ze rond 17:00 in van vermoeidheid.

Dus we hebben geprobeerd:
- Haar de ene dag wel 's middags laten slapen en de andere dag niet. Maar werkt niet omdat ze een hele dag zonder slaapje nog niet kan. Dan valt ze rond 17:00 in slaap en wil 's avonds helemaal niet meer naar bed.
- Haar wel laten slapen 's middags maar na een uurtje wakker maken zodat ze 's avonds op tijd naar bed kan en gewoon doorslaapt. Maar wakker maken is garantie voor de rest van de dag een soort gevaarlijk wild monster in huis, dan is er echt geen land met haar te bezeilen. Dus werkt ook niet.
- Accepteren. Dus nu we allebei veel vrij zijn dankzij de zomervakantie lekker genieten van de lange uitslaapochtenden zodat we er 's avonds lang tegenaan kunnen met haar. Maar ik merk dat dat verstoorde ritme mij oververmoeid maakt.

Heeft iemand andere inzichten wat we nog kunnen proberen? Of wat zouden jullie doen? Of ervaringen met een gelijksoortige situatie? Ze is trouwens ruim 15 maanden.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Slaapgedoe

Bericht door Hemmie »

Ze slaapt dus 13u per nacht, dat is natuurlijk al best veel, als ze dan ook nog overdag ruim 2 uur slaapt snap ik wel dat er een punt komt dat ze niet meer kan slapen (alhoewel mijn oudste ook zo veel sliep, maar bij de andere 2 was dat echt veel te veel). Ik zou haar toch wakker maken. Dat overdag wakker maken heb ik ook wel eens een periode gedaan met oudste, was inderdaad drama vaak, maar was op zich wel de oplossing. Maar in jouw geval zou je haar misschien ook 's ochtends kunnen wakker maken, al tegen 8 uur ofzo? Dan slaapt ze 's middags misschien ook wat eerder, waardoor je 's avonds ook minder snel inslaapproblemen hebt.

Oh ja, en gefeliciteerd!
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Deborah
J&J SANTORINI
Berichten: 1830
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:07 pm

Re: Slaapgedoe

Bericht door Deborah »

Ik herken het wel een beetje. Ph äedra is nu bijna 1 jaar en slaapt s'avonds ook laat als ze overdag goed geslapen heeft. Lees; 2 x 2 uur. Gaat vaak niet voor 21 uur slapen. Maar zoals vandaag heeft ze 1x geslapen en dan slaapt ze s'avonds goed in en met een beetje pech is ze rond middernacht klaarwakker. Op vakantie sliep ze soms max een uurtje ivm de hitte en geluiden van de camping. Toch was ze niet huilerig of extreem moe. Denk dat ze gewoon niet meer slaap nodig heeft dan. Vaak zit ze ook nog wel achterop mijn rug in de drager. Soms valt ze dan nogook nog wel even in slaap.
mama van W essel (26 februari 2007), R uben (2 mei 2009), D äphny (31 juli 2010) en Ph äedra (24 augustus 2013)
mamavans

Re: Slaapgedoe

Bericht door mamavans »

Slapen in de draagdoek is hier helaas allang verleden tijd :(.
Ik ga morgenochtend eens proberen wakker te maken, maar ik vrees dat ze daar echt chagerijnig van word. Af en toe is het net een puber, van de week kwam ik 's ochtends om een uur of 9 de slaapkamer binnen en kreunde ze en draaide zich om, rug naar me toe, alsof ze wilde zeggen: laat me toch slapen! :roll:
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Slaapgedoe

Bericht door monika »

ik zou proberen door 1x per etmaal een vast moment te hebben met naar bed of wakker worden. Hopelijk kan ze dan haar interne klok bijstellen. Bij ons dat vaste moment vaak het om 6 uur sochtends wakker worden.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Slaapgedoe

Bericht door Ana »

Het lijkt mij ook dat je haar op enig punt moet wakker maken om de bedtijden wat meer te gaan verdelen.

's morgens zou ideaal zijn, maar ik ben het met je eens dat je daar gemakkelijk een slecht humeur mee oogst. Wakker maken moet je eigenlijk op het 'juiste moment' doen: als ze juist tussen twee diepe slaapperiodes in zijn.
Ik heb altijd in mijn hoofd dat zo'n slaapcyclus 3 kwartier duurt en eigenlijk klopt dat hier nog altijd. Dus mijn kinderen worden na anderhalf uur wakker, of na 2 uur en een kwartier, of na 3 uur wakker. Dus bij het middagslaapje zou je eens kunnen proberen om na anderhalf uur de kamer binnen te lopen en te zien of ze dan makkelijker wakker te krijgen is.

En 's morgens kun je eens regelmatig de kamer binnenlopen om te zien wanneer ze wat meer beweegt in haar slaap e.d. - of de deur openzetten oid zodat ze misschien uit zichzelf eerder wakker wordt van geluiden.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Slaapgedoe

Bericht door drus »

Ik zou ook gaan sturen door er meer regelmaat in te zetten. In het ergste geval levert je dat twee weken gemopper op maar daarna juist meer rust. Ikzelf zou in de ochtend bijsturen en samen gaan ontbijten. Je kunt dat ook uitleggen. Daarmee stuur je asn op lunch rond 12 uur, daarna anderhalf uur slapen.
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Slaapgedoe

Bericht door Emmy »

drus schreef:Ik zou ook gaan sturen door er meer regelmaat in te zetten. In het ergste geval levert je dat twee weken gemopper op maar daarna juist meer rust. Ikzelf zou in de ochtend bijsturen en samen gaan ontbijten. Je kunt dat ook uitleggen. Daarmee stuur je asn op lunch rond 12 uur, daarna anderhalf uur slapen.
Zo deed ik het ook. Ik maakte mijn jongens heel rustig wakker s'ochtend door gewoon wat te rommelen op hun kamer, ze verder met rust latend.
mamavans

Re: Slaapgedoe

Bericht door mamavans »

Nou, mijn lieve wederhelft was het helaas niet eens met wakker maken vanmorgen dus heeft haar gewoon laten slapen tot ze zelf wakker werd om 9:30. Dus vandaag nog even puzzelen dan met dat slapen want als ze 's ochtends zo laat wakker is wil ze 's middags echt niet naar bed. Ik vind dat verhaal met die slaapcyclussen wel duidelijk. Alleen misschien vandaag dan niet 1,5 uur nemen maar 3 kwartier. Kijken of ze misschien om 3 uur wel wil slapen en dan 3 kwartier aanhouden? Valt te proberen.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Slaapgedoe

Bericht door Ana »

Zo kun je het idd doen, als ze het niet gaat redden vanmiddag, dan 3 kwartier ongeveer aanhouden - dan redt ze het vast tot 'kinderbedtijd'.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
mamavans

Re: Slaapgedoe

Bericht door mamavans »

We hebben nu afgesproken 3 uur naar bed, 3 kwartier laten slapen en dan wakker maken, en dan vanavond om 21:00 naar bed ipv 20:00 zodat ze hopelijk niet een uur later weer wakker word en klaarwakker is. Ik ben benieuwd..
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Slaapgedoe

Bericht door Ana »

Ik zou eigenlijk de bedtijd 's avonds niet gaan verleggen. Je moet het juist constant gaan houden. Je laat haar 's middags nu maar heel kort slapen, zodat ze hopelijk eerder moe is. Daarom zou ik haar juist wel weer om 20.00 uur naar bed brengen. Als je blijft schuiven met de tijden, dan komt er geen ritme.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
mamavans

Re: Slaapgedoe

Bericht door mamavans »

Ja dat kan ook, ik weet het niet zo goed... Eerst was het altijd als ze 's middags had geslapen dat ze dan 's avonds wel netjes om 20:00 in slaap viel maar rond 22:00 wakker werd en dan uren wakker bleef. En daar heb ik weinig zin in vanavond dus daar ben ik een beetje angstig voor.
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Slaapgedoe

Bericht door Ana »

Dat kan ik me voorstellen... Volgens mij is het rond deze leeftijd ook wel echt een fase hoor. Maar door al die fases heen... denk ik dat regelmatig toch het beste werkt, althans dat is mijn ervaring.

Als je kind 's morgens eerder wakker is, dan kan je het middagslaapje ook naar voren halen en dan kom je 's avonds ook beter uit. Maar goed, zie het maar es voor elkaar te krijgen als je kindje andere plannen heeft :wink:
Beetje sturen - en wachten tot de fase weer voorbij is...
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
mamavans

Re: Slaapgedoe

Bericht door mamavans »

Hopen dat het nog voorbij gaat inderdaad. Dat lang slapen 's nachts en weinig overdag hoort echt wel bij haar. Ze slaapt al sinds ze 6 maanden was van die lange nachten (toen 20:00 - 8:30). En toen 2 mini slaapjes overdag. Dat werd langzaam 1 slaapje en nu lijkt ze wel in een soort fase te zitten dat ze naar geen slaapjes gaat. Maar dat vind ik zo snel al met 15 maanden..
Ze heeft nu in ieder geval even geslapen en na 3 kwartier net weer wakker gemaakt. Nu is ze echt niet te genieten. Maar langer laten liggen is echt geen optie.
mamavans

Re: Slaapgedoe

Bericht door mamavans »

Nu helemaal hangerig, ze liep met de draagdoek door het huis met een sip gezicht en traantjes over haar wangen en nu hangt ze in de doek tegen me aan. Pff daarom hou ik dus echt niet van wakker maken. Zitten we de rest van de dag met een heel verdrietig meisje :(
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Slaapgedoe

Bericht door Ana »

Tja wel sneu... even doorzetten en op tijd naar bed - morgen op tijd eruit - en dan op tijd een langer middagslaapje? Het zou zo maar kunnen lukken.
Hier zijn ze om 6 uur-half 7 wakker, dat is ook niet alles. En dan gaan ze om 12 uur-half 1 alweer naar bed. En 's avonds om half 8-8 uur. Maar ze zijn wel een stukje ouder natuurlijk.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
mamavans

Re: Slaapgedoe

Bericht door mamavans »

Nou ze lag er in ieder geval in om 20:00 uur en tot nu toe is het stil...
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Slaapgedoe

Bericht door Ana »

Ben wel benieuwd hoe het gegaan is? Hopelijk een goede nacht gemaakt.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
mamavans

Re: Slaapgedoe

Bericht door mamavans »

Ze werd rond half 11 wakker toen we zelf naar bed gingen en wilde tussen ons in liggen (normaal slaapt ze naast mij aan de rand van het bed). Tussen ons in viel ze na wat kletsen weer in slaap. Vanmorgen hebben we haar om 8:00 wakker gemaakt en wat "gelokt" met speelgoed in de hoop dat ze dan niet zo chagrijnig zou zijn. Was wel eerst huilen maar toen ze haar speelgoed zag was het al snel goed en ging ze spelen. En vanmiddag netjes geslapen van 14:00 tot 15:45. Vanavond kijken we of ze goed gaat slapen of toch weer gaat spoken vanavond. Dan weten we of we dit schema kunnen aanhouden of dat we morgen nog in haar middagslaapje moeten gaan knippen.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Slaapgedoe

Bericht door monika »

Dat is een stap in de goede richting. Hopelijk zet het zich voort.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: Slaapgedoe

Bericht door mamavans »

Nou fijn, het leek toch even echt heel goed te gaan. Wakker maken om 8 uur in de ochtend, dan om 14:00 naar bed en weer wakker maken om 15:30 en dan ging ze netjes om 20:00 slapen tot 8:00 de volgende ochtend. Maar nu lag ze gisterenavond toch weer de hele tijd te spoken terwijl wij wilden slapen :(. En maar lachen en gek doen en dekens weg schoppen en aan mijn haren trekken en in mijn rug schoppen... Misschien word het ook wel gewoon tijd voor een eigen bed :(.
mamavans

Re: Slaapgedoe

Bericht door mamavans »

Nu word er dus alweer een uur gekletst in bed terwijl ze in eerste instantie om 20:00 netjes in slaap was gevallen. Ik word hier echt gek van en hoop dat ze straks slaapt als ik zelf wil gaan slapen want anders kan ik dat slapen wel vergeten. We hebben in ieder geval vandaag een bed besteld voor haar die hopelijk volgende week word geleverd en komend weekend ruimen we de rommelkamer op. En dan volgende week maar kijken of ze in een eigen kamer en eigen bed beter slaapt want dit is niks.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Slaapgedoe

Bericht door monika »

Goed plan, en zelfs als ze in haar eigen kamer ligt te kletsen en te lachen. Prima toch, lekker deur dicht doen en zelf slapen.

Ons ventje heeft het ook opeens begrepen, wordt nu nog 1x snachts wakker ipv 5x of 3 uur achter elkaar. Wat het nou is... de ruzie die manlief met mij ging maken na de tigste slapeloze nacht, het kacheltje wat we heel zacht aanzetten in z'n slaapkamer of de lavelolie die ik op een knuffel heb gegoten... of het feit dat hij gewoon 2 en een paar weken is.... soms kom je er ook nooit achter.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: Slaapgedoe

Bericht door mamavans »

Ja gelukkig blijft ze nu gewoon kletsen en spelen. Tot een tijdje terug was het zo dat ze ging brabbelen maar al snel over ging in roepen en daarna huilen als we niet reageerden. Maar dat doet ze nu gelukkig niet meer. Gisterenavond was ze om 22:30 stil en wij gingen zelf om 23:00 naar bed in de hoop dat ze toen wel echt diep zou slapen. Maar toen ik de deur open deed zat ze rechtop in bed en riep MAMA! Nog steeds klaarwakker.

Zucht, en dan ben ik geirriteerd totdat ze naar het midden van het bed kruipt, daar gaat zitten en dan haar grote blauwe ogen opslaat. Ze weet echt wel hoe ze die moet gebruiken 8)
Plaats reactie