Kleurenblind?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
AstridJordi
J&J SANTORINI
Berichten: 1983
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:14 pm

Kleurenblind?

Bericht door AstridJordi »

Robin moest vorige week naar het consultatieburo voor het prikje en voor de ogentest. De vorige keer ging de ogentest goed met drie jaar, maar nu kon hij de onderste 2 rijen eigenlijk niet goed zien.
Dus heb ik van onze huisarts een doorverwijzing gekregen voor de oogarts. Maar nu verdenken wij hem er ook van dat hij wel eens kleurenblind kan zijn. Wij zijn al een half jaar ofzo met hem bezig om hem de kleuren te leren. Maar het blijft gewoon niet hangen. Hij heeft gewoon geen idee wat de kleuren zijn. Misschien is dit ook wel heel normaal hoor, maar ik ken het niet van de andere twee kinderen Dus was mijn vraag of er hier ook kinderen zijn die kleurenblind zijn en wanneer en hoe zijn jullie daar achter gekomen. Zouden ze dat ook bij de oogarts kunnen testen?
Astrid mv Jordi (21/3-02), Isa (8/9-07) en Robin (6/11-10)
Suuz

Re: Kleurenblind?

Bericht door Suuz »

Kan hij ook al kleuren sorteren?
Gebruikersavatar
J0p1e
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:09 pm

Re: Kleurenblind?

Bericht door J0p1e »

W@lt is hoogstwaarschijnlijk kleurenblind. Volgende week moeten we toch naar de oogarts en wil ik het graag zeker weten. Dus ja, dat kunnen ze ook bij de oogarts testen ::wink:
We zijn er achter gekomen doordat hij vast bepaalde kleuren door elkaar haalde en het ook echt niet zag vaak. Op school viel het op met werkjes, bij ons met bv spelletjes. We hebben van die testjes gedaan op internet en die lukten dus allemaal niet. Dat zijn dezelfde soort testjes die de oogarts doet als het goed is. Hij was 5, werd bijna 6.
Suuz schreef:Kan hij ook al kleuren sorteren?
W@lt kan heel goed sorteren op kleur, hij kan alleen bepaalde kleuren niet goed benoemen. Soms wel, in contrast of als hij gewoon weet dat iets een bepaalde kleur heeft. Mijn broer is ook kleurenblind. Hij ziet wel verschil in kleuren, hij ziet alleen de kleur niet. Schakeringen van grijs zijn het voor hem.
Laatst gewijzigd door J0p1e op do sep 04, 2014 2:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
Gebruikersavatar
maartje12
J&J SANTORINI
Berichten: 2882
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Kleurenblind?

Bericht door maartje12 »

Ik vroeg het me ook af bij onze Victor, omdat hij tot kort voordat hij naar school ging niets bakte van de kleuren. Volgens het cb was dat heel normaal.
Zodra hij op school zat was het gek genoeg over.
Justin€, mama van Fl@ris (2006) Vict@r (2009) en Leon@re (2011)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Kleurenblind?

Bericht door Hemmie »

Mijn oudste leerde de kleuren ook pas rond zijn 4e verjaardag, en is absoluut niet kleurenblind, dus op zich hoeft er niets aan de hand te zijn. Maar als je toch al naar de oogarts gaat kun je het meteen aankaarten.

Overigens kent Abel van 2 ook nog geen kleuren (hij begint pas net te praten), maar hij zet wel al de roze beker bij zijn zus en de oranje beker bij zijn broer, dus dat verschil ziet hij heel goed. Als je dat soort dingen bij R ook nooit ziet, zou ik me ook eerder zorgen maken.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
AstridJordi
J&J SANTORINI
Berichten: 1983
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:14 pm

Re: Kleurenblind?

Bericht door AstridJordi »

Ja ik ga het zeker ook even bij de oogarts benoemen. Dat heeft de huisarts ook in de begeleidende brief gezet.
Robin die weet bijvoorbeeld wel dat het gras groen is. Dat hebben we hem geleerd, als een zinnetje zeg maar. (het gras is groen, bloed is rood, de zon is geel) Hij ziet dan
ook wel dat dingen die groen zijn dus dezelfde kleur hebben als het gras. Maar dan zeg je bijvoorbeeld, 'wat is dan de kleur van je beker?' en
dan heeft hij geen idee.
Astrid mv Jordi (21/3-02), Isa (8/9-07) en Robin (6/11-10)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Kleurenblind?

Bericht door JasmijnLinde »

Linde kent de kleuren ook nog niet heel lang. Ze zat in ieder geval al een tijdje op school.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14158
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Kleurenblind?

Bericht door jikke »

Er bestaan kleuren plaatjes waarbij er een plaatje te zien als je kleuren ziet. Deze zijn meestal met cijfers maar bestaan ook met een boot en trein.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Kleurenblind?

Bericht door Emmy »

Twee van mijn kinderen zijn kleurenblind, voor rood en groen. Maar al mijn 4 kinderen waren heel laat met het leren van de kleuren... :wink: Maar ze waren allemaal vrij laat met hun algehele ontwikkeling, ik had geen vlotte baby/peuters.
Mijn ene zoon was 9 jaar toen we er achter kwamen. Ik ging met hem naar de opticien voor een gewone ogentest omdat ik vond dat hij zijn boek steeds zo dicht bij zijn ogen hield tijdens het lezen. Dit was gewoon een slechte gewoonte, hij hoefde geen bril. Maar er werd toen ook een (standaard) kleurentest gedaan en hij bakte er helemaal niks van....en dat terwijl hij op jonge leeftijd er ook eentje had gedaan op het CB.....Je kunt deze testjes ook gewoon op het internet vinden. We hebben het op die manier ook bij onze jongste getest en ook hij bakte er niks van....Daarentegen deed mijn 11-jarige zoon hem prima.
Kleurenblind voor rood en groen dus, de meest voorkomende vorm van kleurenblindheid. Een op de 12 mannen heeft het, is mij verteld. Hij heeft met name erg veel moeite met het onderscheid tussen rood en groen. Hij ziet deze kleuren als een bruin/grijze variant. Als ik aan hem vraag: "Pak de rode fles uit de koelkast", dan loopt hij eindeloos te zoeken, maar lukt het hem uiteindelijk wel.
Met lego heeft hij veel last met het onderscheid tussen rood, groen en bruin. Af en toe zitten er bruine legodakjes in het rode dak van een huisje. Hij ziet dat zelf niet maar als ik hem er op wijs dan ziet hij het uiteindelijk wel. De mooie rode rozen in mijn rozenstruik ziet hij ook niet, hij moet zich concentreren op de vorm van de bloem.
Ook werken met loombandjes is bijzonder moeilijk, roze en rood worden dan ook door elkaar gehaald.
Maar verder vindt hij het zelf wel grappig. :) Grappig genoeg wisten 2 broers het al van elkaar dat de een de kleuren niet goed/anders zag. Bij een bepaald computerspelletje dat ze samen speelden, hoorde ik de ene broer regelmatig roepen tegen de andere :"Je moet die rode poppetjes pakken, niet de groene! Neehee, nou doe je het weer, die rode daar moet je pakken!" :lol:
Er is hem wel direct verteld dat hij voor banen als politieagent en brandweerman niet in aanmerking komt, hier in Australië dan. Geen idee hoe dat in Nederland is...
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14158
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Kleurenblind?

Bericht door jikke »

1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Kleurenblind?

Bericht door Emmy »

Prima test idd voor kinderen die nog geen cijfers kennen. Heb hem net gedaan met mijn jongste zoon en idd, hij deed hem precies zoals een kleurenblinde deze zou doen.... :wink:
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14158
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Kleurenblind?

Bericht door jikke »

ik had ooit een betere met ook een paraplu. ik had het op het scherm, zl kwam binnen en zei:'mooie paraplu' dus toen waren de twijfels weg.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14158
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: Kleurenblind?

Bericht door jikke »

in dit draadje staat de paraplu http://forum.fok.nl/topic/1018848/8/25
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16973
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Re: Kleurenblind?

Bericht door LindaJager »

Dochter van een vroegere vriendin van mij benoemde de kleuren pas toen ze bijna naar groep 3 ging. Eerder bleef het domweg niet hangen, de dagen van de week daarentegen wist ze al op 4 jarige leeftijd ( ook in de goede volgorde ::wink: )

Maar als je toch naar de oogarts moet dan zou ik het idd even aankaarten, de test is absoluut niet belastend.

En je moet ws naar een orthoptist toch?
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
AstridJordi
J&J SANTORINI
Berichten: 1983
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:14 pm

Re: Kleurenblind?

Bericht door AstridJordi »

Ik heb hem net even die rondjes en vierkanten laten zien, en dat zag hij wel. Dus ik denk dat het wel goed komt dan. Bedankt voor jullie reacties!
Astrid mv Jordi (21/3-02), Isa (8/9-07) en Robin (6/11-10)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Kleurenblind?

Bericht door Emmy »

jikke schreef:in dit draadje staat de paraplu http://forum.fok.nl/topic/1018848/8/25
Mijn kleurenblinde mannen zien de paraplu trouwens wel, met moeite, dat wel.
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: Kleurenblind?

Bericht door Corina »

Emmy schreef:
jikke schreef:in dit draadje staat de paraplu http://forum.fok.nl/topic/1018848/8/25
Mijn kleurenblinde mannen zien de paraplu trouwens wel, met moeite, dat wel.
Wij vermoedde dat Mart-Jan kleurenblind is (mijn zwager is het ook). En die zag de paraplu dan weer niet en die andere link zag hij wel. Ik heb ook een keer een test gedaan met cijfers en dat zag hij toen niet.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8023
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Kleurenblind?

Bericht door Sarina »

Mijn vader ging dan winkelen en kwam met een pimpelpaarse stropdas terug, helemaal trots op z'n mooie donkerbruine (?) das :lol:
Die ziet inderdaad geen rode bloemen in een groene struik.
Mijn jongens gelukkig niet, is toch weleens onhandig, al is het voor de meeste beroepen en in de meeste situaties niet belangrijk.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13424
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Kleurenblind?

Bericht door Chantal »

Hier gelukkig geen last van in de familie.
Onze eerdere afdelingschef van de versafdeling was wel kleurenblind. En zag dus ook niet dat er vlees lag wat er echt niet meer hoorde te liggen... Dus moesten andere collega's altijd even een rondje maken over de vleesafdeling nadat hij de datumcontroles had gedaan ;)
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Plaats reactie