allergie?- update 12-9

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

allergie?- update 12-9

Bericht door Miranda »

Ik heb even jullie hulp/ advies nodig: Jesse is nu 3 maanden en echt een ontzettend lief kereltje.
Maar.... hij spuugt zo ontzettend veel, ook 4 uur na een voeding nog dat ik mij ga afvragen of hij niet ergens allergisch is voor wat ik eet.
Ook is hij 's avonds echt ontroostbaar en is zijn ontlasting niet meer gewoon dun, maar waterig. Meerdere keren per dag zit hij tot aan zijn nek toe in de smurrie..... Ik ben hem gemiddeld 5-6 keer per dag volledig aan het omkleden. Is het niet vanwege spugen dan wel zijn ontlasting die in z'n nek zit.

Danique had reflux, dit vermoeden heb ik bij hem ook maar dat verklaart dan nog niet zijn enorme poepluiers volgens mij. Ik dacht in het begin dat het kwam doordat ik teveel melk had. Dat is nu nog wel zo, maar het is wel redelijk gestabiliseerd nu.

Ik zit nu echt in dubio wat te doen. Eigenhandig dingen uit mijn voeding weg laten om te zien of het minder wordt? Of toch maar een bezoekje aan de HA brengen?

En wie heeft hier ervaring met allergien? Waardoor kwam je er achter, wat waren de symptomen?
Laatst gewijzigd door Miranda op do sep 11, 2014 8:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Liesje28
J&J MAURITIUS
Berichten: 5069
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 8:59 pm

Re: allergie?

Bericht door Liesje28 »

Ik ben een poosje zelf gaan schrappen toen ik vermoedde dat er sprake was van voedselovergevoeligheid. Een weekje zonder melk, ei en soja (goed etiketjes lezen) is vaak al voldoende om in ieder geval vast te kunnen stellen of er sprake is van verbetering/ je op de goede weg zit of dat het niets uit maakt. Joas had als baby juist verstopping, die poepte al in de eerste weken te weinig en dan vaak keutels. Dat was voor mij reden om op dieet te gaan.
Lisette, mama van Matthijs 04-03-2007,Joas 30-04-2009 en Sarah 11-08-2017
annelies

Re: allergie?

Bericht door annelies »

als ik jou was zou ik er een contactje met Stefan aan wagen......
Gebruikersavatar
Kimmie
J&J SANTORINI
Berichten: 3148
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:40 am

Re: allergie?

Bericht door Kimmie »

Wat annelies zegt, doen hoor! Dit samenloop van de omstandigheden is het bij mij/ons totaal anders gelopen, ook vanwege ondeskundige begeleiding...
Beter voorkomen dan....
Trotse mama van P uck [25-10-2009] J urre [22-05-2014] Sil [27-04-2016]
annelies

Re: allergie?

Bericht door annelies »

Kimmie schreef:Wat annelies zegt, doen hoor! Dit samenloop van de omstandigheden is het bij mij/ons totaal anders gelopen, ook vanwege ondeskundige begeleiding...
Beter voorkomen dan....

juist ja, en om nou van alles te gaan proberen lijkt me ook niet handig, misschien zit je er finaal naast (zou fijn zijn :wink: ) en blijf je dus aanklooien....
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: allergie?

Bericht door Miranda »

Ik ben, na overleg met een lk, toch naar de HA geweest. Ik trof daar een fijne vervanger die echt pro bv is. (Mijn HA had gelijk gezegd dat ik maar moest stoppen).
Aan de hand van mijn verhaal denkt ze ook dat Jesse reflux heeft. Vooral omdat Danique dit ook had en ikzelf dit idee al had heeft ze besloten om hier medicatie voor te geven. We gaan dit max een week proberen. Is er dan geen verbetering dan krijg ik verwijzing voor dietist en dan neem ik uiteraard contact met Stefan Kleintjes op.
Danique reageerde vrij snel op de medicatie, hopelijk doet Jesse dit ook.

Maar goed, nu is Jesse absoluut niet fit. Drinkt minder goed, huilt meer en heeft wat verhoging.
Lastig deze combi...
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
annelies

Re: allergie?

Bericht door annelies »

lastige combi idd, en wat ook belangrijk is: niet elk kind reageert op medicatie op dezelfde manier.
Mijn dochter E had uiteindelijk en volwassen dosering nodig (reflux), dat had niemand verwacht.
De kinderarts (ze lag toen in het ziekenhuis en had een PH-metrie gehad) kon dat waarnemen, de huisarts niet.
Kijk daar dus wel doorheen, zou ik zeggen......

Het verklaart ook niet zijn waterige ontlasting, of is dat nu even zo omdat hij niet fit is?
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: allergie?

Bericht door Esther »

Maar is reflux niet gewoon de dure term voor "hij spuugt"?
Moeilijk hoor Miranda, ik heb er ook niet zoveel verstand van. Balen dat je huisarts niet zo meedenkt.
Ik heb toen alle kenmerken van Job eens goed op een rijtje gezet en nav een tip van hier ben ik gaan proberen wat er gebeurde als ik koemelk wegliet. Dat was na anderhalve dag duidelijk anders! Dus je zou nog kunnen kijken of het helpt als je een paar dagen de zuivel uit je voeding weglaat. En als dat helemaal niets uitmaakt, gluten.
Onze huisarts veegde het ook van tafel hoor, maar die heeft Job wel een keer goed onderzocht, dat stelde mij ook wel gerust (Wilbert is geopereerd toen hij vijf weken oud als, dan ben je toch wat voorzichtiger).
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: allergie?

Bericht door monika »

Je hebt toch ook reflux zonder spugen (verborgen reflux). Volgens mij verklaart dat niet de dunne poep, maar kan wel een ongelukkig rusteloos kind met pijn verklaren.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: allergie?

Bericht door nance74 »

Hier 2 spugers gehad. M icah heeft diverse allergieën of het daar toen mee te maken had weten we niet zeker maar het vermoeden is er wel. Ik werd door de osteopaat geadviseerd om zelf te stoppen met de pure melkproducten. Niet zo zeer vanwege mogelijke kma maar meer omdat koemelk moeilijk te verteren is ook al gaat het via de melk van de moeder. Zoiets werd mij verteld. Hij had ook veel last van krampjes.

Ik heb toen ook bij de ha geinformeerd of het misschien reflux was maar gaf aan dat het te maken met de slokdarm die nog niet volledig ontwikkelt was of zoiets. Ene kind had er meer last van dan de ander.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
annelies

Re: allergie?

Bericht door annelies »

Esther schreef:Maar is reflux niet gewoon de dure term voor "hij spuugt"?
nee, tenminste, dat zou niet zo moeten zijn.
Bij een pasgeborene sluit het maagklepje nog niet zo goed, dat is ook prima want eventuele lucht moet er wel uit kunnen (boertje).
Bij sommige baby's (en volwassenen, me to) komt het maagZUUR ook omhoog (met voeding, bij baby's) en dat kan veel schade geven.
het spugen is dus niet erg, hooguit irritant voor degene die het moet opruimen, maar dat zuur kan veel pijn, onrust en schade geven (denk aan slokdarm, oren zelfs, in extreme gevallen, zoals bij mijn derde kind).

Zolang een baby veel spuugt maar het verder goed doet is behandeling niet nodig. Wanneer het extreme vormen aanneemt en de baby daardoor niet goed groeit (want spuugt teveel voeding, te lang, te vaak, uit) dan zal er wel wat moeten gebeuren.
Vaak kleine beetjes is dan een advies, evenals rechtop houden na de voeding (maar bij erge reflux helpt dat geen moer is mijn ervaring).

Er wordt snel met de term Reflux gegooid wanneer arten (en leken) niet weten waarom een kindje zich zo gedraagt (onrust, spugen, ik noem maar wat). Medicatie helpt dan dus niet, dat gaat alleen werken wanneer er sprake is van een echte reflux (te meten met een PH metrie).

Dat waterige poepen hoort niet bij reflux, ik zou een verwijzing naar Stefan vragen. Hij kan goed inschatten of het nou om een reactie op voeding (hoeveelheid, voedingsstof waar Jesse op reageert etc) of om iets ander gaat.
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: allergie?/ update 12-9

Bericht door Miranda »

Even een update: inmiddels heeft Jesse nu een week medicatie en het spugen is echt stukken minder. Daarnaast zit hij veel minder te boeren, hikken en verslikken.
De waterige ontlasting is er ook niet meer, het is nu normale bv poep. IK denk dat dit dus toch te maken had met het feit dat hij niet fit was.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: allergie?- update 12-9

Bericht door monika »

Fijn dat het zoveel beter gaat.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Plaats reactie