Hoe vaak op de strafplek

Moderators: Ester, Yvonne

Hoe vaak op de strafplek

nooit, wij hebben een engeltje
15
31%
1-3 keer per week
19
39%
4-5 keer per week
5
10%
elke dag wel een keer
10
20%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Gebruikersavatar
m-v-Lara/Ilse
J&J SANTORINI
Berichten: 2144
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:14 pm

Bericht door m-v-Lara/Ilse »

andreja schreef: maar dat het kind zo natuurlijk alleen maar leert dat hij het niet moet doen omdat mama anders boos wordt en/of uit angst voor de straf.
En in mijn optiek leer ik mijn kind op die manier dat hij moet luisteren naar mama.

Maar goed, zullen we het er op houden dat iedereen doet wat zij denkt dat goed is?
Els, mama van L@ra (11 jaar) en I(se (9 jaar)
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Bericht door Rijntje »

Emmy schreef: Maar wat doen jullie dan als je kind dóór gaat met hetgeen wat je niet wenselijk vindt? Dan is hier toch echt de enige mogelijkheid, de strafplek.
En eigenlijk vind ik het ook vrij normaal dat mijn peuter meerdere keren per week zich daar bevindt. Een peuter zoekt nou eenmaal graag zijn grenzen op, en in die zoektocht gaat hij daar vaak overheen.
Net als mijn échte puber, die doet dat ook. Kon ik die nog maar eens op een strafstoeltje zetten... :twisted:
Emma gaat dan niet door. Als ik dit zo allemaal lees, is ze misschien toch een engeltje?
Ik geloof ook niet dat Emma op zoek is naar grenzen, maar naar mogelijkheden...
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
mAmArianne
J&J SANTORINI
Berichten: 3268
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:39 pm

Bericht door mAmArianne »

De kinderen mogen wel eens een plekje uitzoeken om even na te denken over wat ze hebben gedaan. Ik noem het geen strafplek.
Het gebeurt hier niet vaak dat ze even apart moeten.
Wat mij heel duidelijk is geworden, dat het heel erg afhangt van mijn eigen energie. Als ik moe ben kan ik minder hebben en laat ik ook eerder merken dat ik iets niet goed vind, ook als het allemaal nog wel meevalt. Juist door dat in te zien kan ik het vaak wat milder aanpakken en dat heeft een positieve uitwerking.
Ja, er zijn ook wel eens van die dagen, maar ik kan werkelijk niet zeggen dat 1 van de meiden wekelijks en zelfs niet maandelijks apart moeten om ´na te denken´.
°°Nad¡ne°°2005°°Mer|e°°2008°°Mar¡jn°°2012°°
Gast

Bericht door Gast »

Wij hebben periodes gehad dat ik al bijna Dominic zijn bed in de hoek wilde neerzetten. Ik vind, net als Emmy dat een kind gewoon moet luisteren. Klaar. Noem me autoritair of ouderwets, maar ik vind wel dat een kind gewoon hoort te doen wat hem gezegd wordt. Vooral die van mij heeft nogal een autoriteitsprobleem (vandaar dat hij ook vandaag zijn eerste excuusbrief heeft geschreven) en kan heel erg goed manipuleren. Als hij niet luistert, een waarschuwing. Gaat het ongewenste gedrag ná de waarschuwing door --->consequentie. Ik hoef ook écht niet bij Dominic aan te komen met een "Goh, wat is nou de achterliggende gedachte van jouw gedrag?"

Hier dus écht geen Engeltje, al wordt het strafplekje nu veeeeeeeeeeeel minder bezocht dan toen hij 3/4 jaar was. Ik had ook trouwens nooit verwacht dat Dominic een engeltje zou worden, ik ken zijn ouders tenslotte. ;)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16970
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Bericht door LindaJager »

Emmy schreef:
Mama Schaap schreef:
Emmy schreef: Maar wat doen jullie dan als je kind dóór gaat met hetgeen wat je niet wenselijk vindt? Dan is hier toch echt de enige mogelijkheid, de strafplek.
En eigenlijk vind ik het ook vrij normaal dat mijn peuter meerdere keren per week zich daar bevindt. Een peuter zoekt nou eenmaal graag zijn grenzen op, en in die zoektocht gaat hij daar vaak overheen.
Net als mijn échte puber, die doet dat ook. Kon ik die nog maar eens op een strafstoeltje zetten... :twisted:
Meestal blijft ze niet doorgaan. Ik leid haar af met iets anders, of ze vindt zelf wel iets anders om te doen. Of T0sca is alweer met iets anders bezig, waardoor Eef verder kan in haar spel.
Misschien scheelt het bij jou en Betje ook wel dat er geen oudere broers/zussen boven zitten. Dat is bij mij wel het geval en dat maakt bij mijn peuter de wilskracht/competities/frustraties enz. wel een stuk groter, waardoor hem afleiden in bepaalde situaties veel moeilijker is.
Idd, Ik merk ook dat het met Vincent veel minder "soepel" gaat als met Lucas destijds. Had natuurlijk ook véél meer tijd voor Lucas. En op alledrie zit écht een kop hoor. ze zijn stuk voor stuk zo koppig als een ezel en nemen niet zomaar wat aan. Géén idee van wie ze dat nu hebben
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Gebruikersavatar
J0p1e
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:09 pm

Bericht door J0p1e »

andreja schreef: Blijft het feit dat je maaltijd misschien wel gered is met het verwijderen van het storende element, maar dat het kind zo natuurlijk alleen maar leert dat hij het niet moet doen omdat mama anders boos wordt en/of uit angst voor de straf. En elke dag een kind van tafel sturen lijkt me op den duur ook niet echt iets oplossen.
Maar de oplossing zit hem toch ook niet in de strafplek/time-outplek? Die zit hem meer in wat er na het uit de situatie halen komt, het praten erover en samen zoeken naar hoe het anders hoort te gaan. Straffen is helemaal niet bedoeld om iets aan te leren, het is bedoeld om te stoppen. Het leren van ander gedrag komt pas daarna.
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

Chantal schreef: even een serieuze vraag, als jouw kind aan tafel zit, hij gaat gillen omdat hij geen wortels lust, pakt zijn bord om het een zwieper door de kamer te geven, slaat zijn vader omdat hij het bord wil afpakken en ga zo maar door...
wat doe jij dan in zo'n geval?
bij mij gaat hij dan toch echt naar zijn kamer hoor! valt echt niet mee te praten op dat moment. dat komt pas later, als hij weer is uitgeraast.

tuurlijk proberen we het eerst rustig op te lossen.
femke is er heel gevoelig voor als ik haar met een boze stem toespreek. maar chris.. die gaat compleet door het lint omdat hij iets (wat dat dan ook mag zijn) niet wil.
Nou, zoiets heb ik echt nog nooit meegemaakt. Zelfs niet iets in die richting.
Klinkt misschien gemeen, maar ik bedoel het als serieuze vraag. Ik zie veel reacties van 'het werkt goed, ik doe het een paar keer per week zo.' Maar als je kind zo vaak straf moet, dan werkt dat toch dus helemaal niet goed?
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Bericht door Pauwtje »

Klinkt misschien gemeen, maar ik bedoel het als serieuze vraag. Ik zie veel reacties van 'het werkt goed, ik doe het een paar keer per week zo.' Maar als je kind zo vaak straf moet, dan werkt dat toch dus helemaal niet goed?
Nou, hier werkt de strafplek harstikke goed. Het is maaaaaaaaanden geleden dat Yanick op de gang heeft gestaan. En ik durf best te zeggen dat het nu gezellig is aan tafel omdat we ruim een half jaar geleden een poosje consequent de strafplek hebben gebruikt. Dat Yanick nu heel goed snapt dat als ik zeg dat hij moet ophouden met zeuren, dat het dan menens is.
Eigenlijk wou ik er ook niet aan, maar echt, na een fase van consequent niet luisteren, dwarse buien, zeuren zeuren zeuren, expres de boel sabboteren en letterlijk eten wat langs onze oren vloog, was ik er klaar mee. Op een gegeven moment ben ik wel uitgeredeneerd met een kind van 3 jaar, die is echt niet altijd voor reden vatbaat maar gewoon op zoek naar grenzen. Dus toen toch maar de strafplek ingevoerd (op de gang). Uiteraard maar kort (1, hooguit 2 minuutjes) en daarna uitleggen waarom hij daarheen moest en goedmaken.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

Pauwtje schreef:
Klinkt misschien gemeen, maar ik bedoel het als serieuze vraag. Ik zie veel reacties van 'het werkt goed, ik doe het een paar keer per week zo.' Maar als je kind zo vaak straf moet, dan werkt dat toch dus helemaal niet goed?
Nou, hier werkt de strafplek harstikke goed. Het is maaaaaaaaanden geleden dat Yanick op de gang heeft gestaan. En ik durf best te zeggen dat het nu gezellig is aan tafel omdat we ruim een half jaar geleden een poosje consequent de strafplek hebben gebruikt. Dat Yanick nu heel goed snapt dat als ik zeg dat hij moet ophouden met zeuren, dat het dan menens is.
Eigenlijk wou ik er ook niet aan, maar echt, na een fase van consequent niet luisteren, dwarse buien, zeuren zeuren zeuren, expres de boel sabboteren en letterlijk eten wat langs onze oren vloog, was ik er klaar mee. Op een gegeven moment ben ik wel uitgeredeneerd met een kind van 3 jaar, die is echt niet altijd voor reden vatbaat maar gewoon op zoek naar grenzen. Dus toen toch maar de strafplek ingevoerd (op de gang). Uiteraard maar kort (1, hooguit 2 minuutjes) en daarna uitleggen waarom hij daarheen moest en goedmaken.
Ja, dan kun je dus stellen dat het werkt omdát je het eigenlijk nooit meer hoeft te doen. Als het haast een gewoonte is om je kind iedere week een aantal keer op de gang te zetten, dan zou ik me afvragen of het de juiste aanpak is voor dat kind.
Emmy

Bericht door Emmy »

Maar wat is er mis aan deze gewoonte dan? Lucas weet heel goed dat als hij door gaat met ongewenst gedrag, hij de de gang op moet. Natuurlijk is er een leerperiode waarin ze misschien vaker de gang op moeten maar ik geloof toch wel dat er bij een hoop kinderen het kwartje gaat vallen en ze uiteindelijk eieren voor hun geld gaan kiezen.
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13422
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Bericht door Chantal »

op dat moment werkt dat gewoon het beste voor chris. hij is gewoon niet te stoppen in zijn negatieve gedrag. helaas is hij dat een paar dagen later alweer vergeten.
het is echt niet zo dat hij elke dag of om de dag of zo naar zijn kamer moet hoor. het wordt al minder.
hij is nu al bijna 5 dus hij weet wel wat er gaat gebeuren als hij doorgaat met dit gedrag. laatste tijd stopt hij op tijd, maar af en toe slaat hij weer helemaal door en moet hij echt even afkoelen.
en altijd daarna troosten en praten over hoe we het kunnen oplossen de volgende keer.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Marije
J&J TEXEL
Berichten: 647
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:01 pm

Bericht door Marije »

Als je dit draadje zo doorleest, valt het me wel op dat de mensen met een strafplek kinderen hebben die 'dat nodig hebben' en de mensen die liever een andere oplossing kiezen toch iets bravere kinderen lijken te hebben. Ik vraag me dan toch af of het niet eigenlijk andersom is en dat kinderen blijkbaar van een straf weinig leren en eerder verzanden in 'vervelend gedrag'. Wat iemand anders hierboven ook al schrijft, straf stopt het gedrag meestal wel, maar leert niet hoe je je dan had moeten of zou moeten gedragen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gedrag van Chris ook niet echt herken en dat lijkt me ook wel lastig om mee om te gaan (hoewel, ik zou mijn kind in dit geval gewoon geen wortel geven, aangezien ze genoeg ander groente en fruit eten), maar in Emmy's geval kan ik me bijna niet voorstellen dat je een kind op de gang zet om hem aan tafel te krijgen. Ik heb ook nog nooit mijn eten koud laten worden om een kind aan tafel te krijgen, maar ik vind het gewoon echt moeilijk voorstelbaar dat je zoiets niet met woorden af kan. En dat hoeft echt geen oeverloze discussie te worden (dat is echt een hardnekkig fabel, dat je, als je niet straft, heel lang moet discussieren of zoals Cil schrijft de achterliggende gedachte de hele tijd moet achterhalen), maar een paar simpele zinnen kun je er toch wel aan wijden? Toevallig wilde Thijmen vanavond ook niet aan tafel komen (hij was heel moe). Ik weet niet eens meer precies wat ik gezegd heb, maar in elk geval dat we garnalen eten (vindt hij heerlijk), dat ik hem wel een beetje wil helpen met eten als hij heel moe is en dat wij alvast beginnen. Ik had nog geen hap genomen (en mijn eten was ook niet koud :lol: ) voor hij erbij zat.
Straf was volgens mij olie op het vuur geweest bij een kind dat toch al moe is. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat de sfeer uiteindelijk had verbeterd.

Nouja, eigenlijk is dit een beetje een uitgekauwde discussie aan het worden, maar ik kon het toch niet laten. :wink:
Marije
J&J TEXEL
Berichten: 647
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:01 pm

Bericht door Marije »

sorry, dubbel.
Emmy

Bericht door Emmy »

Marije schreef:Als je dit draadje zo doorleest, valt het me wel op dat de mensen met een strafplek kinderen hebben die 'dat nodig hebben' en de mensen die liever een andere oplossing kiezen toch iets bravere kinderen lijken te hebben. Ik vraag me dan toch af of het niet eigenlijk andersom is en dat kinderen blijkbaar van een straf weinig leren en eerder verzanden in 'vervelend gedrag'. Wat iemand anders hierboven ook al schrijft, straf stopt het gedrag meestal wel, maar leert niet hoe je je dan had moeten of zou moeten gedragen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gedrag van Chris ook niet echt herken en dat lijkt me ook wel lastig om mee om te gaan (hoewel, ik zou mijn kind in dit geval gewoon geen wortel geven, aangezien ze genoeg ander groente en fruit eten), maar in Emmy's geval kan ik me bijna niet voorstellen dat je een kind op de gang zet om hem aan tafel te krijgen. Ik heb ook nog nooit mijn eten koud laten worden om een kind aan tafel te krijgen, maar ik vind het gewoon echt moeilijk voorstelbaar dat je zoiets niet met woorden af kan. En dat hoeft echt geen oeverloze discussie te worden (dat is echt een hardnekkig fabel, dat je, als je niet straft, heel lang moet discussieren of zoals Cil schrijft de achterliggende gedachte de hele tijd moet achterhalen), maar een paar simpele zinnen kun je er toch wel aan wijden? Toevallig wilde Thijmen vanavond ook niet aan tafel komen (hij was heel moe). Ik weet niet eens meer precies wat ik gezegd heb, maar in elk geval dat we garnalen eten (vindt hij heerlijk), dat ik hem wel een beetje wil helpen met eten als hij heel moe is en dat wij alvast beginnen. Ik had nog geen hap genomen (en mijn eten was ook niet koud :lol: ) voor hij erbij zat.
Straf was volgens mij olie op het vuur geweest bij een kind dat toch al moe is. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat de sfeer uiteindelijk had verbeterd.

Nouja, eigenlijk is dit een beetje een uitgekauwde discussie aan het worden, maar ik kon het toch niet laten. :wink:
Het is voor Lucas heel duidelijk: Of je komt aan tafel eten, of je gaat in de gang zitten. Tegenwoordig kiest hij meestal netjes voor de tafel. En weet je, natuurlijk heb ik allang geprobeerd hem te vertellen wat voor lekkers er op tafel staat, van te voren aangeven dat we zo gaan eten enz. maar daar is hij niet gevoelig voor.
Straf is hier zeker geen olie op het vuur, het is voor hem een teken dat hij te ver gaat in het niet luisteren. Hij leert er prima van, de volgende keren laat hij het meestal niet zo ver meer komen en leert hij dat op tijd aan tafel komen, wanneer mama het zegt, de juiste weg is. Waar hij uitbundig voor geprezen wordt. :P
Hij staat trouwens maar kort in de gang, hij vindt het niet fijn om apart gezet te worden dus dan kan hij meestal opeens érg snel aan tafel zitten.
:wink:
Marijn

Bericht door Marijn »

Leuk draadje dit! Iedereen doet het toch weer op zijn eigen manier.

Wij hebben geen strafplek. Wel gehad, maar het werkte niet voor Sam.

Sam gaat wel naar haar kamer, als ze blijft hangen in een driftbui ofzo, maar niet voor straf. We noemen het ook geen straf. Ze gaat daarheen om rustig te worden.

Voor Floor hebben we nog geen straf- of time-outmiddelen hoeven inzetten.

Ik ben denk ik toch meer van de gezamenlijke manier, in plaats van "ik ben de baas en jij moet luisteren.".
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Bericht door Pauwtje »

Marije schreef:Als je dit draadje zo doorleest, valt het me wel op dat de mensen met een strafplek kinderen hebben die 'dat nodig hebben' en de mensen die liever een andere oplossing kiezen toch iets bravere kinderen lijken te hebben. Ik vraag me dan toch af of het niet eigenlijk andersom is en dat kinderen blijkbaar van een straf weinig leren en eerder verzanden in 'vervelend gedrag'.
Blijft natuurlijk een beetje een kip en een ei verhaal :D
Marije schreef: Wat iemand anders hierboven ook al schrijft, straf stopt het gedrag meestal wel, maar leert niet hoe je je dan had moeten of zou moeten gedragen.
Maar dat is toch niet per se waar? Als Yanick eventjes op de gang heeft gestaan, praten we daarna altijd over waarom dat moest en hoe we eigenlijk hadden gewild dat zn gedrag was geweest. Als hij na 3x waarschuwen (en uitleggen) nog een keer de tv uitzet terwijl zn broertje zit te kijken, dan weet ik t ook niet meer en dan gaat hij op de gang. Natuurlijk leg ik daarna dan nog een keer uit waarom hij dat niet mag doen en daarna lijkt het kwartje wel gevallen te zijn.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gast

Bericht door Gast »

Ehmz, hoezo leer je geen gewenst gedrag aan met straf? Het is niet zo dat Dominic in de hoek moest en dat we daarna gewoon verder gingen. We praten ook, hoor.

Nja, ieder zijn eigen ding. Gelukkig maar! :D
Emmy

Bericht door Emmy »

Cil schreef:Ehmz, hoezo leer je geen gewenst gedrag aan met straf? Het is niet zo dat Dominic in de hoek moest en dat we daarna gewoon verder gingen. We praten ook, hoor.
Ik krijg ook een beetje indruk dat er gedacht wordt, dat wanneer je een strafplek hanteert, er niet/minder gepraat wordt met een kind. Ik praat wat af met mijn kinderen, alles wordt uitgelegd en (na)besproken.
Lys

Bericht door Lys »

Ik verbaas me er toch ook wel over hoeveel mensen er een strafplek hebben en hoe vaak die plek gebruikt wordt. Niet dat ik het schokkend vind ofzo, ieder hanteert nu eenmaal zijn eigen methodes. Ik wist gewoon niet dat dit zo'n populaire methode was.

Ik hanteer zelf de regel: hoe meer grenzen ik stel, hoe meer positieve aandacht daar tegenover komt te staan. En dat werkt tot nog toe prima. Wij hebben dus geen strafplek nodig, mijn zoon luistert erg goed. Maar ik ben benieuwd hoe ik volgend jaar op dit draadje reageer, want ik vrees dat we met dochterlief meer zullen beleven.
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

Emmy schreef:
Cil schreef:Ehmz, hoezo leer je geen gewenst gedrag aan met straf? Het is niet zo dat Dominic in de hoek moest en dat we daarna gewoon verder gingen. We praten ook, hoor.
Ik krijg ook een beetje indruk dat er gedacht wordt, dat wanneer je een strafplek hanteert, er niet/minder gepraat wordt met een kind. Ik praat wat af met mijn kinderen, alles wordt uitgelegd en (na)besproken.
Nee hoor, die indruk heb ik niet. Alleen ik vind het veelvuldig straffen een negatieve benadering. Net als dat ik met een volwassene liever een conflict in goed overleg oplos als dat ik ruzie ga maken. Ik heb niets tegen ruzie; soms is het onvermijdelijk of zelfs goed om iets te doorbreken. Maar als je er een gewoonte van gaat maken, lijkt het me ten eerste weinig constructief en ten tweede niet bevorderlijk voor de sfeer.
Daarnaast denk ik dat er, als je kind váák op een strafplek zit op de leeftijd van 2-3 jaar, te veel verwacht wordt van het kind. Of te snel gedacht wordt dat het grenzen aan het opzoeken is. Het geweten is volgens mij nog nauwelijks ontwikkeld en een kind is nog zó jong, moet nog zóveel leren. Ik denk dan ook dat het vaak voldoende is om uit te leggen dat het gedrag niet goed is en waarom.
Laatst gewijzigd door Betje op di sep 14, 2010 1:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
m-v-Lara/Ilse
J&J SANTORINI
Berichten: 2144
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:14 pm

Bericht door m-v-Lara/Ilse »

Bij mij zijn het periodes dat ze frequent op de gang komt te staan. Als alles weer duidelijk is volgt er een periode dat het niet/nauwelijks voorkomt.
Ik ben wel van de zero tolerance. Tuurlijk ga je met volwassenen praten ipv ruzie zoeken. Ik zoek ook geen ruzie met mijn kinderen. Ik maak alleen duidelijk dat ze naar mij moeten luisteren.
Als ze later groot zijn hebben ze zich ook aan regels te houden.
En nogmaals je hebt 2-jarige en 2-jarige. Ook de speelzaalleidster zegt dat die van mij uitblinkt in koppigheid en ondeugd. :) Uitleg geven over dat iets niet goed is en waarom niet doe ik ook. Het is ook niet zo dat ze zonder waarschuwing de gang op gelanceert wordt hoor.

Nogmaals iedereen doet wat zij denkt dat het beste is. Ik ben op een no-nonsense manier opgevoed. Alleen mijn ouders gooide me ook weleens over de knie als ik echt het bloed onder hun nagels vandaan haalde (was wel ouder toen hoor). En dat zal ik echt niet doen.
Els, mama van L@ra (11 jaar) en I(se (9 jaar)
Gebruikersavatar
LindaJager
J&J MALEDIVEN
Berichten: 16970
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:03 am

Bericht door LindaJager »

Betje schreef:
Emmy schreef:
Cil schreef:Ehmz, hoezo leer je geen gewenst gedrag aan met straf? Het is niet zo dat Dominic in de hoek moest en dat we daarna gewoon verder gingen. We praten ook, hoor.
Ik krijg ook een beetje indruk dat er gedacht wordt, dat wanneer je een strafplek hanteert, er niet/minder gepraat wordt met een kind. Ik praat wat af met mijn kinderen, alles wordt uitgelegd en (na)besproken.
Nee hoor, die indruk heb ik niet. Alleen ik vind het veelvuldig straffen een negatieve benadering. Net als dat ik met een volwassene liever een conflict in goed overleg oplos als dat ik ruzie ga maken. Ik heb niets tegen ruzie; soms is het onvermijdelijk of zelfs goed om iets te doorbreken. Maar als je er een gewoonte van gaat maken, lijkt het me ten eerste weinig constructief en ten tweede niet bevorderlijk voor de sfeer.
Daarnaast denk ik dat er, als je kind váák op een strafplek zit op de leeftijd van 2-3 jaar, te veel verwacht wordt van het kind. Of te snel gedacht wordt dat het grenzen aan het opzoeken is. Het geweten is volgens mij nog nauwelijks ontwikkeld en een kind is nog zó jong, moet nog zóveel leren. Ik denk dan ook dat het vaak voldoende is om uit te leggen dat het gedrag niet goed is en waarom.
Ik denk dat het ook heel erg aan je kind ligt. ik heb 3 kinderen die óveral over in discussie gaan terwijl ze drommels goed weten dat nee ook echt nee is. En ze zijn alledrie verbaal behoorlijk ver, ook die van bijna 4 ::D. En nee, ik heb niet altijd zin in eindeloze discussies, leg altijd uit waarom ik iets niet wil, waarom iets niet mag, welk gedrag ik niet wens, bv onze kat aan de staart omhoog trekken(Vincent) Tja, dan gaat hij na 2x waarschuwen toch écht even ergens anders zitten. Maar ik benoem het "goede" gedrag óók hoor, ik leg echt niet de nadruk op het "slechte" gedrag. En ik ben me er goed van bewust dat Vincent nog máár 3 is, ala, bijna 4 ::wink: Dus ik verwacht écht niet dat hij meteen luistert en alles meteen goed doet, dat lukt die van bijna 10 ook niet ::D .
Linda mv Lucas 11/10/2000, Robert 24/12/2002 en Vincent 12/11/2006
Dragoste

straffen

Bericht door Dragoste »

Ik heb aangekruisd 1-3 keer per week.
Ik denk niet dat we t halen, maar nooit is ook niet waar.
Als Mark echt te ver gaat met iets, dan moet hij naar de gang.

Wat er nou precies mis is met iets niet doen omdat je anders straf krijgt snap ik niet hoor.
Bij jonge kinderen is het geweten nog niet ontwikkeld. Ook is oorzaak en gevolg begrijpen nog niet aanwezig. Soms moeten dingen gewoon omdat mama of papa het zegt, doe je het niet dan zitten daar consequenties aan verbonden. Desalnietemin is er een heleboel op te lossen zonder straf.
Daar ben ik het wel mee eens. Maar ook het ene kind is het andere niet.
Het ene kind heeft veel duidelijker grenzen nodig dan het andere. De ene zal altijd over grenzen heen proberen te gaan en de andere doet dat niet.
Dus ieder kind is uniek en heeft een eigen aanpak nodig.
Plaats reactie