borstvoeding en gaan werken

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Greetje

borstvoeding en gaan werken

Bericht door Greetje »

Zoals jullie in mijn andere topic pas hebben kunnen lezen, ben ik bezig met het opzetten van mijn eigen bedrijf.
Ik ben ook bezig om mijn dochters te laten wennen bij een gastouder hier in de buurt. Ik vind het best spannend, want ik ben altijd fulltime bij hen. Alhoewel Hannah in Gambia een tijdje 3 dagen per week op een kleuterschooltje (preschool) is geweest toen ze ongeveer 1.5jr was. In Nederland gaat ze ook naar de peuterspeelzaal 2 ochtenden.

Maar goed dat terzijde. Rana is bijna 11mnd oud nu. Ze drinkt nog regelmatig borstvoeding bij mij. Als ik echt een grove schatting mag doen, denk ik ongeveer 7 - 10 keer per etmaal. Een flesje moet ze niet hebben. Ze pakt het wel van tafel (dan zit er water in) en neemt dan een paar slokjes, maar laat het daarbij. Ik heb pas een tuitbeker gekocht en dat is hetzelfde verhaal. Ik denk dat ze grootste gedeelte van haar vocht uit de borstvoeding haalt. Eten doet ze al goed (vind ik). Ze eet eigenlijk mee met de pot.

Het zou voor het eerst zijn dat ze echt een hele dag weg is van mij. Ze is over het algemeen niet zo'n "tutteraar", en als ze drinkt is het ook echt omdat ze dorst/honger/slaap heeft. Sinds we in Nederland zijn, zijn we al wel een beetje aan 't oefenen bij mijn ouders. Dan drinkt ze dus maar mondjesmaat borstvoeding uit een flesje. En tegen dat het 16 uur is begint ze te 'zoeken' bij mijn moeder... :shock: Tot nu toe was dat dan nog niet zo erg, want dan ging ik ze gewoon wat eerder halen. Maar als de winkel straks open is, kan ik natuurlijk niet om 16u de deur al dicht doen!

De gastouder had zoiets gezegd van, eerst proberen zonder en dan kan je altijd later nog borstvoeding gaan geven. Maar ik denk dat we eerder andersom moeten werken; wel beginnen met borstvoeding proberen te geven en dan later afbouwen. Ze drinkt anders echt zo weinig op een dag... Evt. kan de gastouder haar bij mij brengen, of kan ik even pauze nemen en naar haar toe gaan. Dat laatste is wel lastiger voor Hannah, want die denk dan natuurlijk dat ze mee naar huis mag en dan moet ze nog blijven...

Wat denken jullie? Blijven afkolven en proberen met flesje/tuitbeker te geven in de hoop dat ze vanzelf meer zal gaan drinken als ze dorst (honger) blijft houden? Evt. combineren met fruit en bijv. yoghurt voor wat vocht? Of kan ik dat beter achterwege laten en gelijk vragen of ze haar rond lunchtijd bij mij brengen (wat een service he!?) zodat ik haar live kan voeden? En dit dan na verloop van tijd afbouwen? Of moet ik aan dit alles helemaal niet meer beginnen en haar gewoon een bakje yoghurt laten geven ter vervanging van een voeding?

Ik zit er natuurlijk niet zo op te wachten dat ze vervolgens al die voedingen van overdag gaat inhalen tijdens de nacht...

Tips en ideeen zijn welkom!
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8096
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door channiemam »

De bv geven met wat pap? Of in ander eten? En dan de rest in een tuutbekertje voor tussendoor?
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14156
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door jikke »

over hoeveel dagen gaat het?
Ik denk dat ik zou proberen te kolven. Heen en weer is voor iedereen lastig. Jij moet weg uit de winkel, je gastouder moet voor je klaar staan kind moet dan dorst hebben. Onze fles weigeraar kwam inderdaad 's nachts maar met een jaar leerde hij uit een beker (zonder tuit) en rietje drinken. Fles is het nooit geworden.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9548
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door muppet »

Je kan haar nu al leren drinken uit een beker of met een rietje. Is beter voor de mondmotoriek dan een tuitbeker. Met een tuitbeken hou je de babymanier van slikken in stand (met de tong tegen de onderlip). Met drinken uit de borst is dat geen probleem natuurlijk, maar het gewone slikken zal ze ook moeten leren. Dan kan je dus beter meteen overgaan naar een gewone beker (liefst een brede opening). Vanaf dat kinderen zelfstandig goed rechtop kunnen drinken is het drinken uit een beker mogelijk.
Ik zou dan idd beginnen met proberen of ze bv uit een beker wil drinken. Wisselen in temperatuur kan soms ook schelen. Sommige kindjes willen bv uit een beker alleen maar koud. Anders zou ik denk ik over gaan naar yoghurt met fruit/smoothie. En water/thee.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door LauramvAnneenLisa »

ik ben bij lisa een paar maanden 2 dagen per week gaan voeden op de crèche (ik denk vanaf dat ze 9 maanden was tot ruim een jaar). Dat was geen probleem om haar daar vervolgens weer achter te laten.
dus vlak die optie niet uit.
nu at lisa verder nog vrijwel niks en ze dronk ook niet (meer) uit de fles (en ze was wel heel erg mager) dus ik had ook niet heel veel andere opties voor mijn gevoel. ik bene r pas mee gestopt toen ze wel begon te eten en de tuitbeker voldoende begreep.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door Annet »

Ik zat ook aan een gewoon bekertje te denken.
Hier nooi geen tuitbeker gehad, euhm, wel gehad maar eigenlijk bijna niet gebruikt met de tuit erop.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Greetje

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door Greetje »

Ze zouden twee volledige dagen naar de gastouder gaan.
Dat een gewone beker beter is dan een tuitbeker dat weet ik. Het is meer voor mijn eigen gemak. Rana is nogal een wildebras, en ik heb er al genoeg aan om al het eten van de muur/plafond/vloer te schrapen dat ze in het rond spettert (hoera voor Rapley) maar heb geen behoefte aan vochtige troep daarbij (alhoewel ze alleen water krijgt van me).
Het probleem zit hem niet in het weigeren van een fles/tuitbeker/beker ze pakt hem prima eigenlijk. Maar ze wil ten eerste niet gevoerd worden (dus ook geen "flesje" gegeven) en ten tweede neemt ze 1 of 2 slokken en zet de beker dan weer weg... Daardoor krijgt ze dus heel weinig vocht binnen.

BV in ander eten doen is nog wel een idee.
Mijn gevoel gaat eerder naar wel beginnen met (zelf) borstvoeding geven overdag, en als ze meer gaat drinken dit dan afbouwen.
Gebruikersavatar
Truus
J&J SANTORINI
Berichten: 2546
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 8:40 am

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door Truus »

Ze is al bijna 1 toch? Voor die twee dagen zou ik gaan voor 's ochtends & 's avonds voeden en evt. bij thuiskomst.
En dan bij de gastouder gaan voor ander drinken. Zal misschien even wennen zijn, maar leert ze snel genoeg. En op de andere thuisdagen op verzoek.
Zo deed ik bij jongste en dat ging prima.
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9548
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door muppet »

Dat probleem van omgevallen bekers had ik ook. Als je een bidon geeft ipv een tuitbeker bevorder je ook het goede slikken. Ik had (heb) van die Mepal tuitbekers voor de kinderen. Die laat ik dan gewoon vol water staan, ververs ze elke drinkmoment en dan dronken ze door de dag heen toch best nog wel wat. Bv inhalen werd dan 's nachts gedaan.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door Hemmie »

Ik denk dat de meeste kinderen van deze leeftijd vanzelf wel meer gaan drinken als ze overdag geen bv meer krijgen. Zeker als ze toch wel af en toe een slokje water neemt. Nu is het natuurlijk nooit nodig, ze geeft waarschijnlijk de voorkeur aan de borst boven water als ze dorst heeft, maar als jij er niet bent is dat anders. Verder kun je natuurlijk de voeding er wat op aanpassen, voldoende fruit geven bijvoorbeeld waar veel vocht in zit, dan heeft ze dat ook maar weer binnen.
Ik zou op deze leeftijd zelf niet meer moeilijk gaan doen, mocht blijken dat ze absoluut niet voldoende drinkt op zo'n dag, dan kun je altijd nog gaan voeden halverwege de dag, maar daar zou ik niet meteen mee beginnen.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4933
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door Annet »

Hemmie schreef:Ik denk dat de meeste kinderen van deze leeftijd vanzelf wel meer gaan drinken als ze overdag geen bv meer krijgen. Zeker als ze toch wel af en toe een slokje water neemt. Nu is het natuurlijk nooit nodig, ze geeft waarschijnlijk de voorkeur aan de borst boven water als ze dorst heeft, maar als jij er niet bent is dat anders. Verder kun je natuurlijk de voeding er wat op aanpassen, voldoende fruit geven bijvoorbeeld waar veel vocht in zit, dan heeft ze dat ook maar weer binnen.
Ik zou op deze leeftijd zelf niet meer moeilijk gaan doen, mocht blijken dat ze absoluut niet voldoende drinkt op zo'n dag, dan kun je altijd nog gaan voeden halverwege de dag, maar daar zou ik niet meteen mee beginnen.
WZZ
Borstvoeding/kolven voor deze leeftijd is zoiezo moeilijk te realiseren in nederland aangezien er tot 9 maanden een kolfrecht is. Daardoor moeten de meesten wel zonder doen overdag. Bij jou is dat anders, eigen bedrijfje een gastouder die kan komen. Maar ik vraag me af of ze dan wel meer gaat drinken uit een beker als je toch de borst aanbied. Want het is niet nodig om om te schakelen dan. (snap je wat ik bedoel?)
Greetje schreef:Mijn gevoel gaat eerder naar wel beginnen met (zelf) borstvoeding geven overdag, en als ze meer gaat drinken dit dan afbouwen.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door Hemmie »

Bij mijn oudste werkte ik op die leeftijd 3 dagen per week, die kreeg na zijn 1e verjaardag nog 1 klein bekertje melk mee naar het KDV (uit de vriezer, want kolven lukte niet meer), maar dronk ook gewoon andere dingen. Bij jongste 2 was iuk thuis, die begonnen dus pas veel later water te drinken. Want het hoefde niet.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Greetje schreef: Maar ze wil ten eerste niet gevoerd worden (dus ook geen "flesje" gegeven) en ten tweede neemt ze 1 of 2 slokken en zet de beker dan weer weg... Daardoor krijgt ze dus heel weinig vocht binnen.

BV in ander eten doen is nog wel een idee.
Mijn gevoel gaat eerder naar wel beginnen met (zelf) borstvoeding geven overdag, en als ze meer gaat drinken dit dan afbouwen.
je beschrijft lisa ten voeten uit. die wilde dus ook alles zelf doen met eten en daardoor kreeg ze heel weinig binnen, ze kon het gewoon nog niet. en dan wel een tuitbeker / fles weigeren (in haar geval dan he), tja dan is het gewoon te weinig.
volg lekker je gevoel, ze ontwikkelen zich heel snel op deze leeftijd, het is hooguit een paar maanden.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door Ana »

J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: borstvoeding en gaan werken

Bericht door Nanda »

hier hadden we hetzelfde probleem
madam wachtte net zo lang tot ik thuiskwam en kon dan niet wachten tot ik mn bh-clipje loshad hahahaha
mijn ervaring is dat ze de schade wel inhaalde. Ik zorgde er altijd voor dat ik met gevulde boezem naar huis ging en dat ik het eerste uur niet veel hoefde te doen gezien mn meisje al die tijd bleef vragen. 's avonds kwam ze dan gewoon een paar keer extra.
Trotse mama van J en T
Plaats reactie