dringend bv-vraagje

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Jeanne
J&J SANTORINI
Berichten: 1648
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:48 am

dringend bv-vraagje

Bericht door Jeanne »

Ik heb jullie hulp nodig. Mijn zusje is dinsdagochtend bevallen met een keizersnee van een zoontje. Hij is nogal aan de luie kant, slaapt veel, drinkt weinig. Gevolg-hij is al wat afgevallen. Volgens het ziekenhuis moet hij nu gaan bijkomen, anders moet ze gaan bijvoeden. Mijn zusje wil heel graag bv geven, maar is ook erg onzeker, bij haar dochter is het niet gelukt (lang verhaal, mijn zus had het bijna niet overleefd). Ze heeft nu 10 cc kunnen afkolven, en hem dat met een spuitje gegeven op aanraden van vroedvrouw. Ik weet niet of dat de beste tip is, denk dat ze hem best zo veel mogelijk aanlegt (doet ze al), maarhoe krijgen we wakker genoeg om te drinken? Ik dacht ook zorgen dat hij zeker de vetste melk binnen krijgt om aan te komen? Maar verder? HELP, het is voor mij te lang geleden. Ik zoek intussen ook op het bv forum, maar vaak krijg je hier sneller een reactie... Oh ja, ik probeer straks ook langs te gaan om te kijken of hij wel goed aanhapt enzo....
Mama van Yinth3 (21.11.2004), Li3ne (17.09.2006) en Y3no (06.01.2009)
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: dringend bv-vraagje

Bericht door Appendix »

Ik pestte mijn kinderen om ze wakker te krijgen: luier verschonen, onder de voetjes en in de handjes kriebelen, over de rug en achter de nek kriebelen.

Verder inderdaad vaak aanleggen en misschien gelijk een lk inschakelen.

@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Appendix
J&J SANTORINI
Berichten: 3497
Lid geworden op: za jul 31, 2010 2:42 pm

Re: dringend bv-vraagje

Bericht door Appendix »

En het is nog vroeg, het is pas dag drie. Heeft zij al stuwing? Anders misschien kolven om de productie op gang te helpen. Hoort ze de baby slikken? Verandert z'n poep al? Heeft hij plasluiers? Dat soort dingen.

En:Gefeliciteerd!
@
Moeder van T (22/1/2008; 20 maanden bv) en R (26/6/2010; 30 maanden bv) en N (28/9/2013; 35 maanden bv).
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12720
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: dringend bv-vraagje

Bericht door Pauline »

lactatiekundige inschakelen. Juist omdat ze onzeker is. veel vrouwen wachten te lang met het inschakelen van een laktatiekundige. het consult wordt vaak vergoed door de zorgverzekeraar en zo niet dan heb je het er zo uit. kunstvoeding is veel duurder ;)

in ieder geval vaak aanleggen en evt kolven, liefst iedere 2 uur, ook als het kindje nog niet echt drinkt of er nog weinig uitkomt, toch zorgen dat de borsten gestimuleerd worden. de borstvoeding komt alleen echt goed op gang als je de borst veel stimuleert door aan te leggen. Verder, wakker maken dat kind. minder kleding aan, kietelen onder de voeten etc.

en ja, gefeliciteerd!
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (14)
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: dringend bv-vraagje

Bericht door Miranda »

Gefeliciteerd!

Danique was ook zo. Ik heb toen elke 1,5 -2 uur haar geprobeerd aan te leggen. Daarna ging ik dan kolven en indien nodig kreeg ze dat met een spuitje dan bijgevoed. Ook hielp het om af haar minder warm aan te kleden als ze bij mij lag (geen omslagdoek om bijv). Tussendoor verschonen wilde ook nog wel eens helpen. En sokjes uit, kon ik als het nodig was bij de voetjes kietelen.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Jeanne
J&J SANTORINI
Berichten: 1648
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:48 am

Re: dringend bv-vraagje

Bericht door Jeanne »

Heb haar inmiddels gehoord en niet enkel gesmst. Hij is dus net iets meer dan 10% van geboortegewicht afgevallen. Kinderarts wilde FV bijgeven, dat wilde ze niet. Ze is beginnen kolven, kwam 10cc uit, dat heeft ze met spuitje gegeven. Ze legt nu nog vaker aan. En ze heeft gevraagd of er een lactatiekundige in het ziekenhuis was. Ze dachten dat er eentje met de late dienst stond. Ik heb haar ook het nummer van lll gegeven, en jullie tips. En haar gezegd voiral nog niet te panikeren, maar te genieten als hij bij haar ligt, dat is veel beter voor de productie.
Mama van Yinth3 (21.11.2004), Li3ne (17.09.2006) en Y3no (06.01.2009)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: dringend bv-vraagje

Bericht door Ana »

Een goede lactatiekundige inschakelen ja... Klinkt erg zoals het J0ela was, ook 11 procent afgevallen enz. Fijn dat je haar probeert te helpen en vooral aan te moedigen. Het kan een zware/lange weg zijn, maar het is vrijwel zeker niet onmogelijk - met de juiste adviezen.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
MamaMaggy

Re: dringend bv-vraagje

Bericht door MamaMaggy »

Gefeliciteerd!

Veel huid op huid contact....
En idd een lactatie kundige inschakelen...
Kolven evt met de hand, dus met je hand de borst masseren...;)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: dringend bv-vraagje

Bericht door monika »

met de hand op een lepeltje afkolven, bedje schuin omhoog, mondje open duwen op de kin, langzaam naar binnen lepelen. Volgende lepeltje afkolven, herhaal, herhaal. En dat elke anderhalf uur of zo. En als kindje wakker is aanleggen natuurlijk.

Veel succes voor je zus.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Plaats reactie