Klaar met middagslaapje?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mamavans

Klaar met middagslaapje?

Bericht door mamavans »

Hoe merk je nu aan een kind dat ze er klaar voor zijn om het zonder middagslaapje te doen?
De vorige keer dat ik het dacht bleek ik het verkeerd geinterpreteerd te hebben en had ze het toch nog echt nodig. Nu zitten we weer in zo'n periode dat ik ga twijfelen. Ze is nu ineens iedere ochtend tussen 5 en half 6 wakker en dat vind ik wat vroeg :roll: .
Is dit nu wel een teken dat het genoeg is geweest met dat middagslaapje of toch weer niet? Ze is 20 maanden.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door monika »

Sommige kinderen slapen ook een tijd een paar dagen wel en een paar dagen geen middagslaapje, of om en om.
Nic slaapt op kdv wel en heeft een maximum van 1,5 uur en mag niet na 14:00 slapen (door bij vastgesteld en geevalueerd met de leidster hoe het daar gaat)
En thuis slaapt hij vaak niet, maar soms wel.
Zijn broer deed hetzelfde, maar nog veel erger die sliep thuis helemaal niet.
En vroeg wakker, het hangt er maar van af hoe laat ze savonds naar bed gaan of tussen 5 en 5:30 vroeg is.
Ik vind het vroeg, maar wat ik ook doe met Nic, vroeg of laat naar bed savonds. Het is toch vaak tussen 5 en 6. Heel soms is het bijna 7 uur, maar dan is hij erg uit z'n routine of snachts wakker geweest.

Clear as mud, dus. Uitproberen maar en zien hoe het gaat met een korter slaapje smiddags of eens een dagje wakker houden?
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door Hemmie »

Valt ze 's avonds wel nog makkelijk in slaap? Vroeg wakker worden op zich is volgens mij niet echt een indicatie dat ze overdag geen slaap eer nodig heeft, Abel slaapt vrijwel elke middag nog, vaak 2 uur, maar of hij nu kort of lang, wel of niet slaapt, 's ochtends is hij bijna altijd wakker bij het eerste licht. Soms lukt het dan hem bij ons in bed weer in slaap te krijgen, vaak ook niet, of alleen heel onrustig (maar dan kunnen wij nog even doezelen). Hij is dus meestal ergens tussen 5 en 6 echt wakker, alles wat later is is een feestje. En rond 11 uur kan ik hem dan dus weer in bed leggen, dan is hij wel weer moe, dus hij had best nog een uurtje langer kunnen slapen 's ochtends, maar ja...
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
mamavans

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door mamavans »

Ze gaat 's avonds om 8 uur naar bed en dan is het altijd wel meteen stil en horen we haar niet meer. Eerst sliep ze het klokje rond tot 8 uur de volgende ochtend. Dit vroege wakker worden is nu sinds een week. Na een paar keer heen en weer lopen of haar bij ons in bed leggen slaapt ze soms nog wel eens een uurtje. Bijvoorbeeld vanmorgen hebben we haar na eerst een kwartier heen en weer lopen om 5:30 bij ons in bed gelegd en daar heeft ze heel lang liggen kwekken en uiteindelijk is ze zo tegen 7 uur weer in slaap gevallen voor een uurtje. Maar ik doe zelf dan echt geen oog meer dicht. Ik ben klaarwakker dan. Inmiddels merk ik dat het me begint op te breken om iedere ochtend zo vroeg wakker te zijn. Ik zou heel wat over hebben voor een ochtendje wat langer liggen momenteel... Maar misschien zijn we ook gewoon verwend met onze tot kort geleden uitslaapdreumes :oops:
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door Ana »

Hier ook kinderen die vroeg wakker zijn - de oudste is al jaaaaren (voor mijn idee) wakker om 6 uur - soms kwart voor, soms kwart over... Zomer, winter, verduisteren, vroeg naar bed, laat naar bed, niets maakt uit. Overdag redt ze het niet zonder slaap. De jongste kan wel wat langer slapen maar wordt vrijwel automatisch wakker als zijn zus wakker is.

Dus tja, verwend - hihi ik zou wel willen ruilen.
En advies voor jullie heb ik niet. Maar nog geen conclusies trekken met een week, het kan ook een sprongetje oid zijn, groeispurtje, wat dan ook, een fase dus. Paar weken terug was ik ook redelijk wanhopig omdat de jongste 's middags niet meer wilde slapen - en toen was ik mijn momentje voor mezelf kwijt en die is me heel dierbaar! Maar ook dat is nu weer terug naar normaal.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door monika »

Voor het moeite hebben met vroeg wakker gemaakt worden door je kind heb ik maar een oplossing gevonden. zelf om 21:30 naar bed. Dan slaap ik voor 22:00 en heb dan om 5 uur al 7 uur geslapen. En de laatste weken zelfs on-onderbroken. Zo'n luxe vergeleken met de tig keer wakker worden snachts vlak voor hij 2 was.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
mamavans

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door mamavans »

Dat werkt bij mij dus niet :(. Ik kan wel vroeg naar bed gaan, maar zelfs al ben ik enorm moe dan nog val ik niet vroeg in slaap. Dan lig ik alleen maar te woelen.
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door Esther »

Omdat ze eerder wel later wakker werd, zou ik er niet van uitgaan dat ze nu dus opeens een vroege vogel is geworden.

Kun je een beetje uitproberen met het middagslaapje, bijvoorbeeld niet te lang laten slapen, of iets eerder in bed leggen en dus iets eerder weer wakker, of om de dag laten slapen?
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
mamavans

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door mamavans »

Ja misschien word het gewoon puzzelen met dat slaapje. Een paar maanden geleden hadden we dit dus ook. Toen ging ze 's middags echt niet slapen en bleef gewoon roepen en spelen in bed en vervolgens viel ze om 5 uur 's middags alsnog in slaap en sliep ze nachten van 23:00 tot 9:30 omdat ze 's avonds eerder niet moe was omdat ze dan 's middags laat had geslapen. Toen hebben we eerst geprobeerd zonder slaapje (dus om 5 uur ook niet in slaap laten vallen maar wakker houden en 's avonds vroeg naar bed) en dat leek te helpen maar uiteindelijk werd ze er heel vervelend van overdag, vermoeidheid waarschijnlijk dus toen hebben we het middagslaapje verlaat naar 14:00 en ging het weer goed. Ze gaat nu dus om 14:00 naar bed en slaapt dan tot 15:30 of 16:00. En dan 's avonds om 20:00 weer erin. Tot vorige week ging dat prima en nu is het ineens om.
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13422
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door Chantal »

Misschien juist nu weer eerder in bed leggen 's ochtends? 12.00 eten en om 12.30 naar bed? Ik vind 20 maanden wel heel vroeg om al zonder slaapje te kunnen.
Femke was iets van 2,5 jaar dat ze niet meer sliep. Chris sliep tot ruim 3,5 jaar.. Omdat hij van mij niet meer mocht slapen omdat hij zich moest voorbereiden op schooldagen ;)
Mark is nu ook 3 en hou ik 1 of 2 dagen per week wakker. Maar als het aan hem ligt slaapt hij gewoon nog iedere middag zo'n 2 uur hoor!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door Hemmie »

Als het pas sinds een week is zou ik gewoon eens afwachten, tisunfase...

En, was jij het niet die klaagde dat je je 's ochtend verveelde omdat ze zo lang sliep? :wink:
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4150
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door Gerrie »

Balen dat ze zo vroeg wakker is.
Hier een leeftijdsgenoot die altijd vroeg wakker is. En nee, het went niet :).
Wat mij opvalt is dat je een vaste tijd noemt dat jullie haar tussen de middag op bed leggen. Ik ben zelf een heerlijke rommel moeder en Sarah ligt nooit om dezelfde tijd op bed. Overdag gewoon zodra ze moe is, kan om 11 uur zijn, maar ook om 14:00 uur. Ik moet wel zeggen, als ze tegen 15:00 uur moe wordt ik haar niet meer op bed leg, maareven een half uurtje rust voor de tv ofzo. Ik vind het bijzonder om te merken dat ze op welk moment ook op de dag dat ze is gaan slapen altijd rond 19:00 uur moe is. Dus rond die tijd ligt ze er 's avonds in.
Maar erachter komen wat jullie nu moeten is toch gewoon uitproberen.
Ik heb 2 meiden die met 22 maanden bijna geen middagslaapjes meer deden. Die gingen s avonds keten ipv slapen als ze tussen de middag geslapen hadden, sliepen ze echt niet voor 21:30 uur. Dus op deze leeftijd geen middagslaapje kan wel.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
mamavans

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door mamavans »

Hemmie schreef:Als het pas sinds een week is zou ik gewoon eens afwachten, tisunfase...

En, was jij het niet die klaagde dat je je 's ochtend verveelde omdat ze zo lang sliep? :wink:
Hahaha, ja dat was ik. Mijn verdiende loon dit, misschien :roll: .
Wat mij opvalt is dat je een vaste tijd noemt dat jullie haar tussen de middag op bed leggen. Ik ben zelf een heerlijke rommel moeder en Sarah ligt nooit om dezelfde tijd op bed. Overdag gewoon zodra ze moe is, kan om 11 uur zijn, maar ook om 14:00 uur. Ik moet wel zeggen, als ze tegen 15:00 uur moe wordt ik haar niet meer op bed leg, maareven een half uurtje rust voor de tv ofzo. Ik vind het bijzonder om te merken dat ze op welk moment ook op de dag dat ze is gaan slapen altijd rond 19:00 uur moe is. Dus rond die tijd ligt ze er 's avonds in.
S is 's middags niet snel moe. Soms lijkt ze totaal onvermoeibaar en gaat ze maar door, als we zouden moeten wachten tot ze moe is en haar pas dan in bed leggen dan is dat pas aan het eind van de middag en dat werkt gewoon niet want dan gaat ze 's avonds niet slapen. Als ze een keer wel eerder dan 14:00 moe is dan gaat ze wel eerder naar bed natuurlijk. En anders is het gewoon 14:00 dat ze naar bed gaat, moe of niet. En uiteindelijk slaapt ze dan wel.
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door Dorien »

Hemmie schreef:Als het pas sinds een week is zou ik gewoon eens afwachten, tisunfase...

En, was jij het niet die klaagde dat je je 's ochtend verveelde omdat ze zo lang sliep? :wink:
Hier was het ook telkens een fase. Doorzetten en toen ineens sliepen ze weer als roosjes. Beide kinderen hebben tot ze vier waren nog dutjes gedaan overdag. Ik heb er altijd heerlijk van genoten :P en baalde enorm als ze ineens weer niet wilden.

Je zou ook nog om en om kunnen proberen bedenk ik mij net. Dus 1 dag slaapje overslaan of extreem inkorten, dan de volgende dag weer wel een tukje enz. Kan je direct zien hoe ze het trekt.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door Petra »

Myrthe begon ook met anderhalf slaapjes over te slaan.
Het was gewoon krijsen in bed.
In het begin nog rondgelopen met haar in de wagen zodat ze in slaap kon vallen, maar dat hield later ook op.
Zo ging het thuis in elk geval. Op het KDV sliep ze nog wel. Daar ging ze heen op maandag, woensdag en vrijdag.

Bij Benthe was het net andersom, die sliep thuis nog wel, maar op het KDV niet meer.

Jesse heeft het nog het langste volgehouden. Die hield ermee op rond zijn tweede verjaardag.

's Avonds lagen ze wel alle drie goed op tijd in bed. Zodat ze de volgende dag weer helemaal bijgetankt waren.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Jettepet

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door Jettepet »

Ik heb meerdere keren gedacht dat A. klaar was met haar middagslaapjes, zo ongeveer vanaf (iets voor?) haar 2e verjaardag. Uiteindelijk waren het steeds fases en doet ze sinds ergens deze zomer (ongeveer 2,5 jaar oud) geen middagslaapjes meer. Ik merkte dat ik haar steeds later op bed moest leggen 's midddags om nog te slapen, werd uiteindelijk tegen 14.00 uur. Dan lag ze nog zo een uur te kletsen voor ze sliep. s'avonds ging ze dan tegen 21.00 uur naar boven en lag nog tot 22.30! te kletsen.
Wij hebben wel gelukkig, ze lijkt net als haar ouders meer avondmens te zijn :-). Ik werd zondag bijv wakker om 9.45 en dacht: he, we hebben haar nog niet gehoord. :mrgreen:

Zoontje van een vriendin wordt over een week 3 en hij slaapt 's middags nog steeds.
mamavans

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door mamavans »

Blijkbaar dus toch dat middagslaapje... We hadden een paar dagen het slaapje ingekort tot een uur en ineens werd ze 's ochtends pas rond 7 uur wakker ipv tussen 5 en half 6 dus een stuk beter! Vanmorgen was het ineens weer kwart voor 6. Ze was gisteren overdag bij mijn moeder dus net gebeld en gevraagd hoe lang ze daar 's middags heeft geslapen. Twee uur! Ze slaapt langer en meteen is ze de volgende ochtend weer vroeger wakker. Kan bijna geen toeval meer zijn.
Gebruikersavatar
Eeffie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4080
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:35 pm

Re: Klaar met middagslaapje?

Bericht door Eeffie »

Dan gewoon je gevoel volgen en het slaapje inkorten of weghouden. Als het verder goed gepikt wordt en het werkt: doen!
Mama van De Puber; 07-11-2008 en Junior, 07-05-2012
Plaats reactie