Logeren

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Jemk

Logeren

Bericht door Jemk »

Graag wil ik jullie mening of misschien zoek ik wel bevestiging voor mijn mening.
Gisteren hoorden collega's van me dat R uben nog nooit uit logeren is geweest. Hij is nu 20 maanden. Mijn man en ik vinden dat niet vreemd, want het is tot nu toe ook gewoon niet nodig geweest. M'n collega's vertellen dingen als dat ze hun kinderen overal mee naartoe namen en dat logeren ook al vroeg gebeurde: 'Het is toch ook wel eens lekker zonder kind?!'
Mijn gevoel zegt dat ik hier helemaal geen uitzondering ben met logeren, maar ik vroeg me af of kinderen nu echt gemakkelijker worden door ze, laten we het maar 'op tijd' noemen, te laten logeren. Hebben wij nu straks een kind van 4 of 5 jaar dat absoluut niet ergens wil of kan slapen 's nachts?
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3366
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: Logeren

Bericht door diane76 »

Nee, natuurlijk niet! Mijn kinderen gingen ook niet zo vroeg logeren, nog steeds gaan ze eigenlijk maar zelden een nachtje weg. Het maakt echt niet dat ze later nergens naartoe durven hoor!

Maar... Eerlijk gezegd vind ik een nachtje (plus de middag ervoor en de ochtend erna) weg, af en toe wel fijn. Even echt tot elkaar kunnen komen, zonder onderbreking.
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Logeren

Bericht door Esther »

Nee hoor, dat hoeft niet per se te betekenen dat hij straks niet kan / wil logeren. Ik vind 20 maanden ook nog jong. Komt vanzelf.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
mamavans

Re: Logeren

Bericht door mamavans »

Ik kan alleen voor mezelf spreken. S is van jongs af aan al best vaak gaan logeren. Bij mijn moeder, bij haar bio-vader en bij haar peettante. Ik geloof dat ze de eerste keer een maand of 2 was. En nu is een een ontzettend makkelijke slaper die overal kan slapen. We hebben haar vorig jaar bijvoorbeeld een keer uit nood bij de buren moeten brengen. Voor haar vrij vreemde mensen maar ik legde haar daar in hun grote bed en ze ging zonder problemen slapen. Maar ja, dat is niet gezegd dat dat komt door het al vroeg gaan logeren. Misschien is ze gewoon van zichzelf een makkelijke slaper.
Mirjam
J&J SANTORINI
Berichten: 1943
Lid geworden op: ma apr 29, 2013 3:16 pm

Re: Logeren

Bericht door Mirjam »

Rick ging (al) met 17 maanden logeren, maar dat was omdat ik bijna ging bevallen en we het logeren wilde oefenen van te voren. Daarna ging hij pas toen hij twee was en het zelf kon aangeven. Emma ging voor het eerst toen ze bijna twee was.

Dus dat jouw zoontje nog niet is geweest vind ik heel normaal.
moeder van Rick (20-09-2007) en Emma (28-03-2009)
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Logeren

Bericht door Dorien »

Nee joh! Finn ging voor het eerst logeren toen hij 7 was. Op deze leeftijd dronken allebei mijn kinderen nog volop bij mij trouwens. Liv was bijna 5 toen ze voor het eerst ging logeren.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: Logeren

Bericht door Ana »

Mijn kinderen zijn nog nooit uit logeren geweest. Ik denk wel dat we J0ela in de komende maanden bij mijn ouders laten logeren of bij een van mijn broers. Ze vraagt er nu immers zelf om.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: Logeren

Bericht door Petra »

Myrthe en Benthe gingen logeren toen we dichter bij mijn ouders woonden (lees: een half uur rijden ipv 2 uur).
Ze waren toen 2 en 4.
Daarvoor hadden ze wel bij opa en oma geslapen, maar waren wij er altijd bij.
Altijd alleen maar als ze zelf aangaven te willen. Maar Myrthe wilde het liefst met Benthe blijven en Benthe vond dat al snel prima.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Logeren

Bericht door monika »

Jort ging voor het eerst logeren toen hij 5 of 6 was bij een vriendje, wilde hij graag.
Daarvoor heeft hij natuurlijk elke dag op kdv geslapen, moest eerst 5 dagen en later 4 dagen. Is altijd een moeilijke slaper geweest. Ligt volgens mij aan zijn info verwerkingsprobleem niet aan het niet vroeg logeren.

Nic is nu bijna 2,5 jaar en heeft ook nog nooit ergens gelogeerd, maar wel 3-4 x per week op kdv geslapen. Hij is een veel makkelijker slaper sins hij 2 is.

Lekker doen wat bij jullie past.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Angelique
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11888
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 11:09 am

Re: Logeren

Bericht door Angelique »

Jemk schreef: Mijn gevoel zegt dat ik hier helemaal geen uitzondering ben met logeren, maar ik vroeg me af of kinderen nu echt gemakkelijker worden door ze, laten we het maar 'op tijd' noemen, te laten logeren. Hebben wij nu straks een kind van 4 of 5 jaar dat absoluut niet ergens wil of kan slapen 's nachts?

Je gevoel gewoon lekker volgen.

Hier gingen de jongens met ruim 2.5 voor het eerst logeren, zonder ons dan :mrgreen:
Wij sliepen in een hotel vlakbij, want ik durfde niet goed echt op afstand.

Bij Lisette was het al wat eerder logeren, ze dronk toen nog bv maar we zaten met werk (slaapdienst van mij en man nachtdienst...) dus we moesten wat.
Ik ben toen na de slaapdienst snel naar mijn ouders gereden en geflitst ...

Ik moet wel zeggen dat Jeroen geen makkelijke logeerder is. Hij heeft 1x een nacht bij vriend geslapen, verder alleen bij mijn ouders en keer schoolkamp.
Lisette en Thijmen vinden logeren iha leuk, doen dat ook vaker.
:crazy:
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Logeren

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Hier zijn ze pas gaan logeren toen ze er zelf om vroegen . Iris heeft nog niet gelogeerd want due wil alleen bij ons overbuurmeisje en daar hebben ze geen logeerplek. Maar aks het zou moeten zou Iris overal slapen, is een makkelijk kind.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8022
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Logeren

Bericht door Sarina »

Mijn ervaring is dat logeren leuk vinden of niet vooral met karakter van het kind te maken heeft (en misschien ook wel met het logeeradres ;) )
Br@ndt was überhaupt geen makkelijke slaper en dus ook bij opa en oma lastig in slaap te krijgen, of ik er nou wel of niet bij bleef. Ik weet niet meer vanaf welke leeftijd, maar ook als we bleven eten en hij ging vast slapen hadden we de grootste moeite. Maar dat hadden we ook thuis...
R3ns daarentegen kon (en kan ;) ) overal wel slapen, dus ging ook het logeren makkelijk. Zelfde leeftijden als B.

Kan me wel de redenering voorstellen, maar als puntje bij paaltje komt is het karakter van het kind belangrijker dan het wennen, dat is denk ik zo gebeurd.

En inderdaad gewoon doen wat bij je past! Dit valt voor mij in de categorie "slaapt hij al door? Die van ons hebben we gelijk op z'n eigen kamer gelegd, dan wennen ze daar meteen aan"
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Logeren

Bericht door MarietteD »

L aura ging met 6 mnd al een weekend (met V incent) naar m'n moeder, we hadden een bruiloft op Vlieland en kozen voor deze optie. Ik zie logeerpartijtjes op die leeftijd ook meer als 'oppas-met-overnachting-momenten', niet voor de lol van het kind. Pas met een jaar of 4-5 kwamen ze hier zelf met 'ik wil bij oma slapen'. En dat doen we nu ook regelmatig. Ben blij dat het nog kan, beide oma's zijn al 80 en vinden het ook heerlijk.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
muppet
J&J HAWAII
Berichten: 9548
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:04 am

Re: Logeren

Bericht door muppet »

Hier hebben ze geen van beiden nog gelogeerd, Anouk is inmiddels 9, maar die durft het zelf niet. Denk dat dat vooral met haar karakter te maken heeft, met dat soort dingen is ze wat later dan gemiddeld. Eline gaat niet logeren omdat Anouk nog niet wil en ze hangen dan toch weer best aan elkaar.
Saskia mv Anouk (22-12-2005) en Eline (20-08-2010)

Als je mij wilt leren kennen, probeer dan niet in de spiegel te kijken.
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: Logeren

Bericht door Corina »

Nee hoor. Onze kinderen gaan alleen logeren als ze daar zelf om vragen. En aangezien ze hier niet zo vroeg konden praten gingen ze echt niet met 20 maanden logeren (alleen mj omdat we toen een bruiloft hadden de hele dag).

Annelieke was 3.5 toen ze voor het eerst ging en Bertrik volgens mij 2,5. Ze vinden hier logeren allemaal geweldig!
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2827
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: Logeren

Bericht door Laris76 »

Hier willen ze wel graag (bijna 8 en 5,5 jaar) maar alleen samen. En de eerste keer dat we het probeerden was 2 weken geleden en moesten we ze alsnog ophalen omdat er 1 ziek was. Wat wij wel eens hebben gedaan is dat we zelf weg waren en opa en oma thuis en 's-nachts oppasten. Dus niet uit logeren, maar wel een nacht zonder kind. Bij de tweede en derde trouwens niet meer, want dat werd te druk voor opa&oma. Trek je niet te veel aan van collega's hoor!
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13422
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Logeren

Bericht door Chantal »

Mark van net 3 jaar vraagt bijna iedere dag of hij bij ons buurmeisje van 11 mag slapen.. Daar heeft hij nou 3 x of zo gelogeerd. 2 x omdat wij een nachtje weggingen, en een keertje voor de lol. Dus binnen een paar weken gaat hij vast nog wel een keertje logeren!
Van Chris hoeft het logeren niet zo. Alleen bij oma die ver weg woont in Amsterdam. Maar dat wordt al lastiger want wist oma wel dat om 2.00 uur (of zo iets) de laatste tram ging, en om 5.00 uur (ofzo) de stoplichten weer aangingen?
Hij kwam doodmoe en spierwit weer thuis na 2 nachtjes...
Femke vind logeren ook helemaal leuk, maakt niet uit bij wie!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Chabeli

Re: Logeren

Bericht door Chabeli »

beide kinderen zijn hier wel op jonge leeftijd weleens uit logeren geweest, maar nog steeds doen ze het niet vaak. Ondanks dat ze het wel leuk vinden om bij een van de oma's of tante te logeren, hebben ze er toch wel weer moeite mee. Ze slapen dan slecht en worden vaker wakker 's nachts. En ze gaan altijd samen.

Mee eens dus, dat het meer met karakter te maken heeft dan met wennen.
Gebruikersavatar
Ess
J&J SANTORINI
Berichten: 1885
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: Logeren

Bericht door Ess »

Dan ben ik hier weer een uitzondering; Mette ging al uit logeren bij een maand of 4. En ja, omdat wij lekker een weekend met z'n tweeën de hort op wilden, uit eten, stappen, hotelletje. En we doen het nu eigenlijk minder, maar de eerste jaren van onze kinderen deden we dat geregeld, zo'n 4 keer per jaar. Nu blijkbaar minder nodig want er is al meer ruimte voor onszelf. Nu volstaat vaak een avond de oppas.

Maar als jij het niet wil vooral niet doen. Voor zover ik weet is er geen 'logeer-wet'. Gewoon doen wat je past!
Mams van Madam Mette (11 aug 06) en Bengel Bente (3 mei 08 )
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6769
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Logeren

Bericht door petra1969 »

Onze kinderen zijn nog nooit uit logeren geweest. Behalve mijn schoonmoeder hebben we geen adres waar ze heen zouden kunnen. En dat vinden we teveel gedoe. Wel zijn Sarah en Elise afgelopen jaar een week op kamp geweest. Dat is prima gegaan.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Jemk

Re: Logeren

Bericht door Jemk »

Bedankt voor jullie antwoorden. Wanneer pork nr 2 geboren wordt, vragen we wel aan m'n schoonouders of ze bij ons willen logeren. En anders desnoods de gastouder. Daar is R uben ook zo thuis.
Fijn om te lezen dat het meer aan het karakter van het kind ligt dan aan het oefenen.

En ik laat m'n collega's al vaker maar kletsen. Ze vinden me waarschijnlijk toch al raar met zo lang kolven (tot 11 maanden), zo lang bv en een draagjas die ik ook naar m'n werk aandoe. Laat staan als ze horen dat R uben nog steeds 1 a 2x per dag bij me 'drinkt', terwijl ik zwanger ben. Haha!
Oftewel, ik doe wel meer dingen anders dan hen. Moet ik me maar bij neerleggen. :)

Wel fijn dat dit forum er is, zodat ik me niet raar hoef te voelen! :D
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Re: Logeren

Bericht door Hemmie »

Wytse ging met een jaar of 4 voor het eerst, later ook een paar jaar niet, laatst wel weer eens. Jongste 2 nog nooit, al denk ik dat Marrit binnenkort eens gaat, maar die is al bijna 7. Eerste 2 jaar vind ik het, ok ivm borstvoeding, geen optie, darrna alleen als ze zelf graag willen en het zo loopt.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
vuurvonk
J&J MAURITIUS
Berichten: 5213
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:09 pm

Re: Logeren

Bericht door vuurvonk »

fr ging ook pas laat logeren weet niet meer wanneer de eerste keer was...
maar Y (16mnd)heeft ook nog nooit gelogeerd.
Frédèrique 20-02-2008 en Yerick 22-08-2013
Jemk

Re: Logeren

Bericht door Jemk »

In mei hebben we een bruiloft. De optie schoonouders bij ons laten slapen en R uben naar de gastouder de revue laten passeren. De gastouder vindt het helemaal geen probleem als R uben komt logeren. Slik.... Maar ook: uitslapen!

Ik denk dat het de optie gastouder wordt (ze wil zelfs R uben aan het eind van de middag/begin van de avond wel ophalen op het feest, zodat wij kunnen blijven :D ). En toen zij ze: 'En dan blijft hij lekker slapen en komen jullie hem de volgende dag in de loop van de ochtend maar weer ophalen als je lekker uitgeslapen hebt. Dat heb je nodig (refererend naar m'n zwangerschap)!'

Ik denk dat R uben daar heerlijk slaapt. Doet hij ook overdag en hij is gek op z'n gastouder. Ja, ik denk dat ik het wel zie zitten. En hoewel het nog 4 maanden duurt, kan ik me nu al verheugen op het uitslapen. :D

Grappig! Als ik er maar alle vertrouwen in hebt dat mijn kind het het ergens anders ook prima vindt, heb ik er geen probleem meer met logeren. :D
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: Logeren

Bericht door michelle »

Jemk schreef:Grappig! Als ik er maar alle vertrouwen in hebt dat mijn kind het het ergens anders ook prima vindt, heb ik er geen probleem meer met logeren. :D
Ik denk dat dit het allerbelangrijkste is. En wat de leeftijd dan is lijkt me niet zo belangrijk. Ik moet zeggen dat ik ook raar opkeek toen ik hoorde dat andere kinderen pas op een in mijn ogen late leeftijd voor het eerst gingen logeren. Dat pastte niet bij mijn eigen referentiekader, want onze kinderen gingen al vanaf heel jong uit logeren. (Meestal bij oma en toen ze nog erg jong waren gingen wij mee maar de kinderen sliepen op de kamer bij oma en werden gebracht en gehaald voor de bv :D ).
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Logeren

Bericht door Miranda »

Marit ging voor het eerst logeren toen ze 9 maanden was. Wij hadden een bruiloft en hadden geen andere optie. Ze is toen bij vrienden van ons geweest die vlakbij de feestlocatie woonden. De bedoeling was dat wij haar 's avonds weer op zouden halen. Maar rond 23:30 belde de man van mijn vriendin dat het zo goed ging en ze zo lekker ging slapen dat ze wel mocht blijven. Zij kwamen haar de volgende ochtend dan wel thuisbrengen.
Dat was echt luxe! De 2e keer voor Marit was bij mijn ouders omdat ik ontzettend ziek was, ze was toen 13 maanden. Daar is het echter niet goed gegaan. Ze is echt overal mee naar toe gesleept, heeft dingen te eten gekregen die ze niet mocht hebben etc.
We hebben daarna 3 weken lang een kind gehad wat flink heeft gehuild vanwege de allergische reacties maar ook de angst van het wegbrengen. Zodra ik maar buiten beeld was, begon ze weer te huilen. HEt ergste was nog, dat toen ze oma zag (waar ze had gelogeerd), dat ze weg kroop, ze wilde er niet naar toe....
Dat was voor mij de druppel: vanaf dat moment heb ik besloten dat mijn kinderen niet eerder gaan logeren dan dat ze dingen zelf kunnen aangeven.

Danique is rond de 1,5 jaar gaan logeren, bij mijn schoonouders. Ik was kapot van al 1,5 jaar geen nacht door kunnen slapen en dat brak mij op. Ik moest tegen mijn eigen gevoel in gaan. Zij was echter op een ander adres dan Marit destijds, ik wist dat het daar wel anders zou zijn.

Met haar ging het toen gelukkig wel goed. Inmiddels zijn onze kids dol op logeren en doen ze niets liever in de vakanties.
Helaas voor hen hebben we familieleden die daar anders over denken... Maar een enkeling vind het leuk.

Jesse is nu bijna 8 maanden en nog niet uit logeren geweest en als het aan mij ligt blijft dat ook nog even zo!
Eind dit jaar/ begin volgend jaar hebben we een bruiloft verder weg, dan zal het wel de eerste keer worden denk ik...
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4932
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: Logeren

Bericht door Annet »

Miranda schreef:Helaas voor hen hebben we familieleden die daar anders over denken... Maar een enkeling vind het leuk.
En bij vrienden, of hun eigen vriendinnetjes?
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Logeren

Bericht door Miranda »

Annet schreef:
Miranda schreef:Helaas voor hen hebben we familieleden die daar anders over denken... Maar een enkeling vind het leuk.
En bij vrienden, of hun eigen vriendinnetjes?
Voor Danique is het heel lastig, niemand wil haar met haar impulsieve en onstuimige gedrag te logeren hebben. 1 schoonzus wil het wel, maar die woont op 2 uur rijden hier vandaan. Doe je dus niet zomaar even.

Een uurtje bij ons vandaan wonen vrienden die een dochter hebben die iets jonger is dan Marit, daar worden wel eens logeerpartijtjes mee afgesproken. Maar dat is het dan ook wel.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Logeren

Bericht door Emmy »

Een van mijn zonen ging met 6 weken al uit logeren omdat hij s'nachts zo onrustig was en ik echt een nachtje goed wilde slapen....
Mooi dat ie bij mijn schoonzus de nacht doortrok..... :mrgreen:
Verder zijn al mijn kinderen jong uit logeren geweest. We zijn zelfs een week naar Griekenland geweest toen nummer 3 een maand of 7 was en zijn oudere broer anderhalf.
Maar ieder moet doen wat hij/zij zelf goed dunkt hier in. Ik ben vooral erg makkelijk en misschien ook egoïstisch. Ik heb graag af en toe tijd voor mezelf en met mijn man samen.
En ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn kinderen erg flexibel zijn wat betreft het ergens anders slapen. Maar ze weten ook wel dat ze hierin weinig keuze hebben als wij als ouders er niet zijn.... :wink:
Plaats reactie