Dat kolven

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Ves

Dat kolven

Bericht door Ves »

Ik ben sinds kort weer aan het werk helaas. Nu dus structureel aan het kolven. Drie dagen per week. Maar het loopt niet zo lekker. Tot nu toe slechts incidenteel gekolfd en dat ging goed en snel. Nu op het werk gaat het veel langzamer en er zijn momenten waarop de melk nauwelijks komt, ondanks dat ik voel dat m'n borsten vrij vol zitten. Meestal in de middag. Soms komt de melk slechts uit een deel vd borst, zoals vandaag; ik voel rechts dat er een derde deel vd borst nog op spanning staat, maar krijg het er ook niet uitgekolfd (maar 10 nl), mogelijk verstopt melkkanaaltje... (Had ik 2 weken terug aan linker kant ook) Vanavond dronk hij links goed leeg als eerste en daarna nog een beetje uit rechts. Rechts kolft sowieso slechter dan links. Ik baal er wel van want ik zit niet te wachten op borstontstekingen.
Bij Vin had ik nauwelijks problemen met het kolven. Wat kan ik doen om het te verbeteren? Ik kolf elektrisch (medela swing, nieuw) en soms met avent handkolf.
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: Dat kolven

Bericht door Petra »

De enige manier voor mij om een beetje opbrengst te krijgen was het toepassen van borstcompressie.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Ves

Re: Dat kolven

Bericht door Ves »

Borstcompressie pas ik ook toe en het helpt wel iets maar niet als het zoals nu verstopt lijkt. (De omvang van m'n borsten is niet groot, waardoor compressie of masseren tijdens het kolven ook lastig gaat, grootste deel van borst verdwijnt in borstschelp)
N kreeg het zo net ondanks verwoede poging ook niet voor elkaar om dat laatste compartiment rechts leeg te krijgen. Lijkt dus echt verstopt :( . En sinds het kolven komt dat vaker voor.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: Dat kolven

Bericht door Emmy »

Ben je wel ontspannen genoeg tijdens het kolven?
Kolven bij mij lukte alleen maar als ik lekker achter de pc zat, te jippen oid....
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Dat kolven

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Krijg je wel een goede tsr?
Ik kon alleen kolven met neusspray( ben even kwijt hoe die ook al weer heet).
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Ves

Re: Dat kolven

Bericht door Ves »

Emmy schreef:Ben je wel ontspannen genoeg tijdens het kolven?
Kolven bij mij lukte alleen maar als ik lekker achter de pc zat, te jippen oid....
Goed punt. Zit niet zo relaxed, maar wel met telefoon, in het magazijn, op een fijne stoel, tussen de dozen en kasten... :roll: (maar daar zat ik 5 jaar geleden ook). Niet onbelangrijk: magazijn is naast de kamer vd directeur :roll:
Ves

Re: Dat kolven

Bericht door Ves »

LauramvAnneenLisa schreef:Krijg je wel een goede tsr?
Ik kon alleen kolven met neusspray( ben even kwijt hoe die ook al weer heet).
Goed idee. Ik ga de huisarts om de neusspray vragen, dat helpt wellicht.
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12555
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Dat kolven

Bericht door monika »

syntocinon volgens mij. Werkte bij mij als een tierelier met kolven, anders bleef ik ook steken bij 2x 10 ml.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: Dat kolven

Bericht door Mare »

En misschien kan je voor het kolven (en voor het voeden) warmte toepassen op het verstopte gedeelte en/of het stuk masseeren. Dat kan ook helpen.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6300
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Dat kolven

Bericht door drus »

wat mij enorm hielp om me niet druk te maken over kolven op het werk....
was elke ochtend kindlief slechts 1 borst te geven en de ander af te kolven. Dat leverde zoveel extra melk op dat ik me op het werk niet druk hoefde te maken of ik genoeg kolfde en, ironisch genoeg, ging ik daardoor op het werk ook meer kolven..

Ik had op een gegeven moment een vriezervoorraad van 7 liter :roll:
Ik gebruikte overigens ook de neusspray
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Ves

Re: Dat kolven

Bericht door Ves »

Het gaat me niet eens zozeer om de opbrengst (al is het wel fijn als die redelijk is), maar om de complicaties (verstopping) en ook wel de snelheid. Ik ga de neusspray proberen. En de verstopping is vannacht door N opgelost, erg fijn.
Plaats reactie