2,5 jaar en plotseling flink stotteren

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

2,5 jaar en plotseling flink stotteren

Bericht door Ana »

I.van is nu 2,5 jaar en praat er lustig op los. Hij maakt al hele zinnen en verhalen. Sinds een paar dagen is hij ineens enorm aan het stotteren. In de trant van 'Wa-wa-wa-wa-wa-wa-wa-wa-waar is papa nu gebleven?' Of soms nog een tweede keer in dezelfde zin.

Ik denk zelf dat hij in zijn hoofd ineens nog veel sneller wil en wellicht is hij met een of andere 'sprong' bezig want hij is werkelijk om achter het behang te plakken.

Maar toch maar even hier vragen aangezien hier (ervarings)deskundigen zitten - is dit normaal en dus een fase?
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
Chabeli

Re: 2,5 jaar en plotseling flink stotteren

Bericht door Chabeli »

herkenbaar! Volgens mij wel normaal, ik heb het vaker gehoord. Sara deed dat ook ongeveer op die leeftijd. Ze wilde veel te snel :D
Gebruikersavatar
Petra
J&J SANTORINI
Berichten: 2315
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:13 pm

Re: 2,5 jaar en plotseling flink stotteren

Bericht door Petra »

Mijn nichtje deed het ook.
De tip was voor haar: niet teveel vragen zodat ze niet teveel moest vertellen, alleen zelf haar verhaal laten doen.
en niet reageren op het stotteren.
Het gestotter is nu helemaal over.
mv M.yrthe (juni 2005), B.en (mei 2007) en J.esse (maart 2010)
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: 2,5 jaar en plotseling flink stotteren

Bericht door Dorien »

Compleet normaal! Finn deed het ook.
Hedzer maakte zich er zorgen over omdat hij zelf stottert. Is een normale fase bij veel kinderen en gaat vanzelf over. Geen aandacht aan besteden.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: 2,5 jaar en plotseling flink stotteren

Bericht door Esther »

Dit klinkt inderdaad als ontwikkelingsstotteren. Geduldig laten uitpraten is het beste.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
edevries

Re: 2,5 jaar en plotseling flink stotteren

Bericht door edevries »

Ja heel herkenbaar. Bij ons ook rond 2,5 jaar en we zijn ook nog bij een logopedist geweest.

Probleem was dat hij snel kon denken, maar dat het spreken achter liep.

Tips waren:
- langzaam geduldig spreken,
- niks forceren,
- bij voorlezen zelf ook langzaam spreken zodat je het goede voorbeeld geeft van rustig langzaam praten,
- niet te veel vragen stellen, want dan bouw je druk op voor het kind.
- Niet dwingen om te praten. Dat is echt een valkuil want wij deden dat best veel in de vorm van: “ Vertel om maar aan oma wat je allemaal vandaag gedaan hebt” Of “ Vertel papa hoe het op school was”.

We hebben alle tips meegenomen, en heeft goed gewerkt. Ik merk wel dat bij elke ontwikkelingssprong het in lichte mate weer terug komt.
edevries

Re: 2,5 jaar en plotseling flink stotteren

Bericht door edevries »

Ja heel herkenbaar. Bij ons ook rond 2,5 jaar en we zijn ook nog bij een logopedist geweest.

Probleem was dat hij snel kon denken, maar dat het spreken achter liep.

Tips waren:
- langzaam geduldig spreken,
- niks forceren,
- bij voorlezen zelf ook langzaam spreken zodat je het goede voorbeeld geeft van rustig langzaam praten,
- niet te veel vragen stellen, want dan bouw je druk op voor het kind.
- Niet dwingen om te praten. Dat is echt een valkuil want wij deden dat best veel in de vorm van: “ Vertel om maar aan oma wat je allemaal vandaag gedaan hebt” Of “ Vertel papa hoe het op school was”.

We hebben alle tips meegenomen, en heeft goed gewerkt. Ik merk wel dat bij elke ontwikkelingssprong het in lichte mate weer terug komt.
Plaats reactie