vullingenvraag

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3344
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

vullingenvraag

Bericht door diane76 »

Mijn vriendin gaat trouwen in juni en ondanks dat ik nog maar zelden taarten maak, maak ik de bruidstaart!

Superleuk. 3 lagen, witte marsepein met donkerblauwe polkadots en dezelfde bloemen als die in het boeket zitten erop. Ik noet nog contact opnemen met de bloemist om dat deel door te spreken (ivm met voedselveiligheid). Dat deel heb ik al helemaal voor ogen. Maar dan.... de vullingen...

Eigenlijk vindt mijn vriendin alles goed, maar ik heb toch een paar smaken weten te ontfutselen. De grote vraag is hoe ik die het beste kan combineren. Ik had bedacht met ganache af te smeren, omdat ik het idee heb dat et dan strakker wordt. De smaak chocolade komt dus bij iedere laag terug. Ik kan natuurlijk ook vullen met ganache, maar dat lijkt me weer een beetje saai worden (vriendin dacht dat dat wel mee zou gaan vallen en vond alles lekker klinken) En als ik vul met ganache, moet ik er dan nog iets mee doen of is dat precies hetzelfde als waar ik mee afsmeer?

De smaken:
Passievrucht (bavaroise van maken? of een soort curd van maken? ideeen?) Lekker met witte ganache?

Sinaasappel (ik heb een geschikt luchtig monatoetje gezien) lekker met Zwitserse room?

Framboos (jam? bavaroise? ) is ook lekker met witte ganache

Andere smaakideeen/variaties?

Ik ga iig alles eerst uitproberen en kijken of ik het in kan vriezen. Een neef van mijn man gaat de dag ervoor trouwen. Ik had die dag vrij genomen om de taart te maken, maar nu moet ik wat anders verzinnen om het allemaal voor elkaar te krijgen. Daarnaast ben ik getuige en soort van ceremonie meester, dus de dag zelf heb ik ook echt nergens tijd voor.

Een heleboel vragen.... Dank voor het meedenken!
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: vullingenvraag

Bericht door JasmijnLinde »

Ik geef later even antwoord. Moet nu een taart maken :wink: En loop nogal achter op schema...
Ik zou geen vulling doen op basis van slagroom.

Ik ga trouwens nu opgeklopte ganache maken met aardbei.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13396
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: vullingenvraag

Bericht door Chantal »

Ik zou ook geen vulling doen die normaal de koelkast in moet. Dus monatoetje is wel lekker, al lijkt het me (persoonlijk) niet zo lekker bij banketbakkersroom. Moeten ook allebei in de koelkast dus zou voor mij afvallen omdat de taart toch wel een tijd buiten de koelast staat en het kan warm zijn in juni!
Witte ganache met frambozenjam is simpel maar erg lekker.
Witte ganache met verse aardbeien.
Witte ganache met citroenbotercreme en frambozen.
Bruine ganache met vanille botercreme en verse aardbeien.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3344
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: vullingenvraag

Bericht door diane76 »

JasmijnLinde schreef:Ik geef later even antwoord. Moet nu een taart maken :wink: En loop nogal achter op schema...
Ik zou geen vulling doen op basis van slagroom.

Ik ga trouwens nu opgeklopte ganache maken met aardbei.
ik heb ook ganache opgeklopt, maar vond het toch nog erg stevig. Ik hou meer van zachtere vullingen. Hoe valt het bij jou uit? Hoe lang klop je het op, gebruik je dezelfde verhoudingen als bij het afsmeren?

Chantal, ik heb nu sinaasappel/pure choco geprobeerd. De smaak is geweldig, alleen nog sleutelen aan de structuur.
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: vullingenvraag

Bericht door JasmijnLinde »

Nee, bij opkloppen gebruik ik meer slagroom. Bij mij was het een stevige mousse. Erg lekker.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13396
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: vullingenvraag

Bericht door Chantal »

Rebecca gebruik jij de ganache opgeklopt ook als vulling voor buiten de koelkast?
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3344
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: vullingenvraag

Bericht door diane76 »

Chantal schreef:Rebecca gebruik jij de ganache opgeklopt ook als vulling voor buiten de koelkast?

Je kookt se slagroom toch? Ik neem aan dat het dan buiten de koelkast bewaard kan blijven? Ik denk ook dat het verse fruit eerder risico's geeft.

Botercreme vind ik zelf niet zo lekker. Wat kan er nog meer buiten de koelkast?
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: vullingenvraag

Bericht door JasmijnLinde »

diane76 schreef:
Chantal schreef:Rebecca gebruik jij de ganache opgeklopt ook als vulling voor buiten de koelkast?

Je kookt se slagroom toch? Ik neem aan dat het dan buiten de koelkast bewaard kan blijven? Ik denk ook dat het verse fruit eerder risico's geeft.

Botercreme vind ik zelf niet zo lekker. Wat kan er nog meer buiten de koelkast?
Ja, de slagroom is gekookt dus geschikt voor buiten de koelkast.

Dan ken jij nog geen swiss merengue botercreme! Dat is echt heel lekker en je kunt er allerlei smaakjes doordoen. Ik gebruik bijna niets anders meer.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3344
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: vullingenvraag

Bericht door diane76 »

Vertel me meer! Hoe, wat en waar haal ik dat?????
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Plaats reactie