Zindelijkheid

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Kachen

Zindelijkheid

Bericht door Kachen »

Weet weer waarom ik een hekel had aan zindelijkheidstraining :roll: , hoop werk, hoop gedoe en een hoop was...

Nathalie is 3 jaar, dus wil een poging gaan wagen, maar ze heeft de eigenzinnigheid van haar grote zus Eveline (en dat was ook een moeizaam proces, zindelijkheid...). Dus een hoop drama, zucht.

Ze voelt wel dat ze moet plassen, wil ook wel op potje zitten, alleen loslaten... da's blijkbaar heel lastig. Dus dan druppelt ze beetje urine, ijsbeert ongeduldig heen en weer, tot ze op een gegeven moment zo nodig moet dat ze overstuur aan het huilen is. Maar de echte 'grote' plas? Nee, die wil niet komen, tot het na een uur drama ze het echt niet binnen kan houden en ze vol in broek plast. En dan daar ook weer overstuur van is...

Ik weet, we moeten er doorheen, ze moet oefenen/leren, maar ik vind dit zo geen leuke fase :oops: ...
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12502
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door monika »

En hoe plast ze dan als ze een luier aanheeft? Gaat dat ook zo moeizaam met loslaten?
Nic lukt het niet om te poepen op wc of pot en ik heb hem geleerd om een luier te halen als hij moet gaan en dan doen we die wel ff om. Op een gegeven moment kan hij ook vast wel zittend poepen ipv in de squat positie.
Misschien kan je haar leren hoe het voelt om de plas te laten komen met een luier om en als ze dat beheerst weer eens op de wc te proberen? Of misschien een hoger krukje bij de wc zodat ze steviger zit?
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2764
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door marije1977 »

Ik wel eens gehoord dat bij problemen met loslaten het kan helpen om op je hand te blazen. En afleiden door met het potje voor de tv of met een boekje al geprobeerd?
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6290
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door drus »

Hier hielp het om ze bloot te laten lopen met het potje in de buurt.

En idd midden in de kamer met boekje lekker erbij zitten.

Bij een vriendin hielp het om direct op de wc te gaan met van dat blauwe spul in stortbak. Machtig vond dochter haar toverplas. Maakte blauw water groen
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door LauramvAnneenLisa »

ik heb dat de crèche altijd op laten knappen. met alle kindjes tegelijk op de kleine wctjes werkt blijkbaar wel.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6758
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door petra1969 »

Ik heb bij mijn jongste 3 niet echt aan training gedaan. Wel geprobeerd ze enthousiast te maken voor het potje en de wc met kekke brilverkleiner. Maar dat heeft allemaal niet echt mogen baten. Sarah en Elise waren allebei rond hun vierde zindelijk. Cay pas met 5.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Kachen

Re: Zindelijkheid

Bericht door Kachen »

Nou het ophouden lukt haar dus wel redelijk :roll: , ze plast overdag maar 4 keer of zo. Loslaten blijft lastig... Ze heeft in ieder geval wel een aantal keer redelijk succesvol geplast op potje (thuis) en op WC (kinderdagverblijf). Het is ook niet alsof ze niet wil zitten op WC of potje (sterker nog ze gaat er 5-10 keer achter elkaar op zitten, maar komt niets en dan na half uur plast ze opeens vol in de broek).

Heb haar al aangeboden dat ze in luier mag plassen (zo had ik het ook bij Eveline gedaan, die had ook issues met loslaten), maar dat wil ze niet. Eigenlijk lekkere peuterrespons, ze wil niets :wink: ... Heerlijk hoor, zo'n eigenzinnige frummel.

Ga nog eens proberen met op hand blazen of boekje lezen. Lastig zal alleen zijn dat ik haar zowat moet dwingen om langer dan 10 tellen op potje te zitten... Zoals ik al zei, niet mijn favo-ontwikkelingsfase :lol:
Kachen

Re: Zindelijkheid

Bericht door Kachen »

En opeens viel een kwartje :wink: ... Sinds 3 dagen is ze zo goed als droog en doet alle plasjes op potje. Soms ook een poepje, maar dat vindt ze nog heel eng (huilen!), dus dat gebeurt ook nog wel eens in de broek.

Op WC wil nog niet helemaal lukken, dat wordt dan onze volgende stap :) ...

Ben al best tevreden zo!
Kachen

Re: Zindelijkheid

Bericht door Kachen »

En bij deze: zindelijk :D !
Doet nu alles netjes op WC (alleen nog wat hulp nodig met billen poetsen en doorspoelen), ook in den vreemde.

Ook de nachtzindelijkheid lijkt al ver gevorderd te zijn, ze is ongeveer 5 van 7 nachten in ochtend droog, maar ik durf het nog even niet aan om luier weg te laten :roll: , of ben ik gewoon te schijterig 8) , ha ha! (heb echt geen zin om bed te verschonen in de nacht, dan vind ik die luier toch nog wel makkelijk) Nathalie vindt het nog wel best
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12502
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door monika »

lekker hoor. Wij maken heel langzaam progres. Ons ventje vindt al die hygiene taken zoals haren wassen, toiletgang, tandenpoetsen een noodzakelijk kwaad :lol:
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Kachen

Re: Zindelijkheid

Bericht door Kachen »

monika schreef:lekker hoor. Wij maken heel langzaam progres. Ons ventje vindt al die hygiene taken zoals haren wassen, toiletgang, tandenpoetsen een noodzakelijk kwaad :lol:
Ik wil wel eens een opname maken hoe hard Nathalie krijst als ik haar haren was (wat ik dus ook erg weinig doe met shampoo, meestal alleen water) :lol: , dat zal vast herkenning geven :wink: .
Ik ben blij dat ze haar verzet mbt tandenpoetsen toch redelijk heeft opgegeven, want dat is erg vermoeiend.

Succes ermee! Kwartjes gaan ooit een keertje vallen 8) ...
Gebruikersavatar
Moosje
J&J MAURITIUS
Berichten: 5070
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:20 pm

Re: Zindelijkheid

Bericht door Moosje »

Wat fijn dat jullie (bijna) door deze fase heen zijn. Ik vond dat bij mijn twee oudsten de vreselijkste fase eerlijk gezegd.
En nu moeten we eraan beginnen met R00s (ik heb er zelf zó geen zin in :oops: ). Gelukkig vindt die de wc heel interessant dus wil ze meteen daarop zitten ipv eerst het potje. Hopelijk gaat ze het snel onder de knie krijgen.
Mama van N!kk! (2004), Lec0 (2007) en R00s (2013)
Plaats reactie