tandpasta vraag

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

tandpasta vraag

Bericht door monika »

Ik las in de krant dat ze hier adviseren om volwassen tandpasta te gebruiken bij peters en kleuters ipv kindertandpasta. Ivm het fluoride percentage. Nu dacht ik het goed te doen met de 3+ tandpasta van elmex en blijkt dat niet zo zijn? Wat wordt er in NL geadviseerd?
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: tandpasta vraag

Bericht door Jo Jo »

monika schreef:Ik las in de krant dat ze hier adviseren om volwassen tandpasta te gebruiken bij peters en kleuters ipv kindertandpasta. Ivm het fluoride percentage. Nu dacht ik het goed te doen met de 3+ tandpasta van elmex en blijkt dat niet zo zijn? Wat wordt er in NL geadviseerd?
Volgens mij: Zolang kind niet goed uitspuugt Kinder tandpasta gebruiken, daarna gewoon volwassen versie. Je tanden gaan namelijk kapot aan (teveel) fluoride binnen krijgen.
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6290
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: tandpasta vraag

Bericht door drus »

Wat hierboven staat. Fluoride verhardt de tanden. Het heeft echter geen onderscheidend vermogen tussen tandbot en andere botten. Door inslikken kunnen je botten dus ook teveel fluoride krijgen, wat met name problematisch zou kunnen zijn als je ouder wordt. Volgens mijn vader, oud-tandarts
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: tandpasta vraag

Bericht door monika »

Dank je dan blijven we nog even doorgaan. Er wordt hier helmaal niet gespuugd of gespoeld door ventje.
Nou krijg ik hier ook te horen dat spoelen niet moet omdat de fluoride dan beter / langer kan werken.

Is dat in NL ook anders misschien?
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6290
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: tandpasta vraag

Bericht door drus »

Ja, hier wordt dus wel aangeraden te spoelen, juist vanwege het inslikken. Alleen als kinderen heel veel gaatjes hebben, is het advies om na het poetsen en spoelen, met fluoride-mondwster na te spoelen. Mijn dochter heeft in melkgebit zgn kaasmolaren (kiezen met nauwelijks glazuur aangelegd), zij moet dat dus doen
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Chabeli

Re: tandpasta vraag

Bericht door Chabeli »

je kunt beter tandpasta nemen zonder fluoride.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: tandpasta vraag

Bericht door Emmy »

Onze tandarts in Nederland vond kindertandpasta " pure onzin" en een " verkoopstunt". Hij zei ook dat 90% effectiviteit van het goed poetsen komt en dus maar een procent of 10 van de tandpasta.
Tja geen idee hoor....
Jo Jo
J&J SANTORINI
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 2:16 pm

Re: tandpasta vraag

Bericht door Jo Jo »

Emmy schreef:Onze tandarts in Nederland vond kindertandpasta " pure onzin" en een " verkoopstunt". Hij zei ook dat 90% effectiviteit van het goed poetsen komt en dus maar een procent of 10 van de tandpasta.
Tja geen idee hoor....
De al dan niet kinderversie van de tandpasta heeft idd geen invloed op het poetsresultaat maar heeft te maken met het lagere (dus minder schadelijke) fluoride gehalte.
Vandaar hier al vanaf jong (dus vanaf goed uitspugen) niet overgaan op junior varianten (van 5 tot 11 en een half oid) maar gewoon de 'gewone' tandpasta.
En ja, daarin ook zo'n 183 soorten die qua effect niet tot nauwelijks verschillen. Ieder z'n smaak is dan meer de insteek.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: tandpasta vraag

Bericht door Emmy »

Jo Jo schreef:
Emmy schreef:Onze tandarts in Nederland vond kindertandpasta " pure onzin" en een " verkoopstunt". Hij zei ook dat 90% effectiviteit van het goed poetsen komt en dus maar een procent of 10 van de tandpasta.
Tja geen idee hoor....
De al dan niet kinderversie van de tandpasta heeft idd geen invloed op het poetsresultaat maar heeft te maken met het lagere (dus minder schadelijke) fluoride gehalte.
Volgens onze tandarts was het grootste probleem dat iedereen veels te veel tandpasta op zijn tandenborstel smeert, compleet niet nodig...
Als je dus heel weinig normale tandpasta (lees de normale dosering) gebruikt hoef je dus helemaal geen kindertandpasta te kopen.
Zo'n 16 jaar geleden is er ook eens onderzoek gedaan naar de kindertandpasta's en sommigen bevatten toen zelfs suiker... :shock:
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: tandpasta vraag

Bericht door monika »

Ja de ingredienten staan niet op de tube, irritant zeg. Moet ik een doosje in winkel gaan lezen om te weten of er suiker in zit. Arghhh suiker in tandpasta?!
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: tandpasta vraag

Bericht door Emmy »

monika schreef:Ja de ingredienten staan niet op de tube, irritant zeg. Moet ik een doosje in winkel gaan lezen om te weten of er suiker in zit. Arghhh suiker in tandpasta?!
Was 16 jaar geleden hè, geen idee hoe het nu is....Heb de kindertandpasta ook al 16 jaar geleden in de ban (of is het uit de ban? :oops: ) gedaan.
Gebruikersavatar
petra1969
J&J HAWAII
Berichten: 6758
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 1:00 pm

Re: tandpasta vraag

Bericht door petra1969 »

Mijn oudste 3 hebben nooit kindertandpasta gebruikt. Ik kocht gewoon de goede oude Prodent en liet het ze goed uitspugen. Er zijn echt geen rare dingen me ze gebeurd. De tandarts vond het ook onzin, kindertandpasta. Ze kregen toen ook nog elk halfjaar een fluorbehandeling, met zo'n kwijlgebitje vol vies spul boven een bekertje zitten lekken. Daar slik je ook echt wel wat van door en dat lijkt toch vrij geconcentreerd spul te zijn.

De jongste 3 hebben wel kindertandpasta gebruikt. Sarah en Elise Elmex, om ze aan de mintsmaak te laten wennen. Cay poetst nog steeds het liefste met kindertandpasta. Maar krijgt nu Elmex zonder mintsmaak. Hij zegt dat het naar banaan smaakt, dus dat zit wel goed.
Mama van Evelien (35), Jojanneke (32), Sandrina (31), Sarah (18), Elise (17) en Cay (14)
En oma (al ken ik ze niet) van 7 prachtige kleinkinderen
Plaats reactie