deze botercreme?

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6214
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

deze botercreme?

Bericht door mama talla »

Kent iemand dit recept voor botercreme? Is dat ook lekker? Het lijkt me minder vet.

750 g poedersuiker
80 g bloem
340 ml volle melk
450 g boter op kamertemperatuur
De bloem en de melk warm je op in een pan. Dit wordt een grote harde bal. Laat dit goed afkoelen in de koelkast. Zodra dit is afgekoeld snijd je de boter in stukken en voeg je beetje bij beetje de poedersuiker toe met het bloem-melk mengsel uit de koelkast. Langzamerhand ontstaat er botercrème. Bewaar de botercrème op kamertemperatuur (niet in de koelkast).

Groeten, Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8220
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: deze botercreme?

Bericht door Mara »

Lijkt me prima recept, maar als je botercreme voor beklede taart gebruikt, wordt gezegd dat de variant met water/melk te vochtig is en kan veroorzaken dat de fondant of marsepein smelt daar waar hij de creme raakt.
Ik heb daarom altijd de simpele variant, soms met een paar druppeltjes vanille of andere smaakstof. Ik gebruik hem ook niet als volwaardige laag vulling, maar in combi met fruit (vers of vlaaivulling). Ik bestrijk dan de taartlaag dun en spuit dijkjes van de creme en smeer de taart dun af zodat deze glad wordt en de fondant of marsepein plakt.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6214
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: deze botercreme?

Bericht door mama talla »

Ik ga na wat googlen een Swiss merenguebotercreme maken. Dan met wat lemoncurd erdoor. Klonk erg lekker.

Groeten, Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: deze botercreme?

Bericht door JasmijnLinde »

mama talla schreef:Ik ga na wat googlen een Swiss merenguebotercreme maken. Dan met wat lemoncurd erdoor. Klonk erg lekker.

Groeten, Jikke
Dit maak ik altijd. Is echt heerlijk fluffy.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Plaats reactie