ouderschapscursus...

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie

verplichte ouderschapscursusgoed idee??

ja een goed idee
5
22%
nee geen goed idd
4
17%
kan wel, maar niet verplicht.
14
61%
 
Totaal aantal stemmen: 23

C1ndy
J&J SANTORINI
Berichten: 2660
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:19 am

ouderschapscursus...

Bericht door C1ndy »

ik zie zojuist in hart van nederland dat 'de overheid' nadenkt over een verplichte ouderschapscursus...

Dit ivm de vele scheidingen bij 'nieuwe' ouders...

wat vinden jullie hiervan??

Ik vind het een beetje te ver gaan. zometeen heb je nog een 'diploma' nodig voor je kids mag krijgen...
Men doet nu net of het kind de schuld is van de scheiding.
Dat er veel veranderd als je kids krijgt, dat kan ieder nuchter mens zich toch bedenken?
Groetjes Cindy, mama van 2 meisjes (04-2006 en 08-2008)

Moeders houden hun kinderen een tijdje bij de hand, maar voor eeuwig in hun hart.
Gebruikersavatar
Annet
J&J MAURITIUS
Berichten: 4916
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 8:02 pm

Re: ouderschapscursus...

Bericht door Annet »

er zijn ook in mijn omgeving diverse ouders die het soms allemaal even niet weten met hun kinderen. ik ken er ook incl ons zeker 4 stellen die hulp daarbij hebben. Maar ook andere ouders hoor ik en het lijkt niet of deze gezinnen kampen met grote problemen.
Als ik dan denk door het hele land dat er diverse gezinnen zijn die hulp nodig hebben en deze hulp zoeken en dan op een wachtlijst komen, en deze duurt eigenlijk te lang, want wanneer er hulp gezocht wordt is de nood al hoog.
Ja dan zou het fijn zijn als er makkelijker en eerder een cursus aangeboden wordt. Een cursus die bijv betaald wordt vanuit de basisverzekering of vanuit de gemeente, gratis dus voor de ouders, zodat de financiële drempel geen probleem is.

Ik denk dat door individualisering, door eenoudergezinnen, (want het is een gegeven dat jongens een mannelijke rolmodel nodig hebben),
door de vervrouwelijking in de maatschappij, zoals het onderwijs (vn vrouwen in onderwijs en mannen in onderwijs leven in zo'n vrouwencultuur, dat toch de vrouwelijke norm erg hoog staat en wordt jongens gedrag vaak gezien als problematisch),
door minder buitenspelen, want kinderen zijn best druk en ook is het niet altijd veilig in elke woonsituatie
en door de maatschappij die via bijv sociale media vaak de mooie en leuke dingen van kinderen laten zien, zodat als een kind dat niet heeft hij juist anders is, wat onzeker kan maken bij ouders.
er daardoor in het echte leven minder gespiegeld kan worden aan elkaar en er een minder breed vlak is dan vroeger.

Ik zou daarom pleiten dat er in woonplaatsen oudergroepen worden gemaakt een groep die bijv met kinderen in elkaars leeftijd, maar dat hoeft niet. een groep waarin ouders op een ontspannen manier contact met elkaar hebben en over dingen kunnen praten over hun kinderen. een soort Jip en Janneke, maar dan in het echt. een soort community.

Ik heb daarom voor nr 3 gekozen.
Ja ik vindt het niet verkeerd als er laagdrempelige oudercursussen worden aangeboden, of als er oudergroepen komen. Maar zeker niet verplicht en zeker niet vooraf. Dat laatste ook omdat ieder kind en elke ouder ander is en wat bij de een werkt werkt niet altijd bij een ander. dat hebben wij ook ervaren met hulpverlening.

Maar ik denk niet dat kinderen de grootste oorzaak van scheiden is, ja misschien wel in sommige gevallen. maar niet het gros.
en bij die sommige gevallen zouden er zeker gevallen bijzitten, waarbij men zijn eigen verlangen voorop wil hebben. het meen nemen dan geven principe. Dan zijn alsnog niet de kinderen de oorzaak.

nee scheidingen voorkomen vindt ik geen doel van de ouderschapscursussen.
moeder van Ger t-J an 23-3-2006 en
T ess a 12-4-2009 - 25-4-2009 en
De bor a 08-11-2010
monika
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12500
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:47 pm

Re: ouderschapscursus...

Bericht door monika »

Ik las onlangs dat de drie grootste redenen voor scheiden zijn:
verschillende ideeen over sex
verschillende ideeen over opvoeden
verschillende ideeen over geld

Dus ja, kinderen, of meer hoe gaan we opvoeden en hoe verschillend zijn we hier in is best een belangrijk aspect in een relatie. Maar volgens mij kom je er pas goed achter wat je denkt of doet als er een kind is. Daarvoor zijn het ideeen en meningen, en dan is er een kind en spelen emoties, vroeg aangeleerd gedrag, je eigen opvoeding etc allemaal mee.
Ik denk dat het zo belangrijk is dat beiden paps en mams informatie krijgen over wat normaal is bij een bepaalde leeftijd en waar iedereen mee kampt in een gezin etc. Dan ontdek je dat het bij iedereeen niet zo perfect is en er overal wel eens gegilt of wakker gelegen wordt. En ook wanneer het zo groot wordt dat hulp zoeken toch wel belangrijk is.

Maar verplicht, volgens mij werkt dat niet zo. Laag drempelig ja. Als cursus, ook niet perse. Inderdaad een forum of soort gelijk laagdrempelig samenlevings gebeuren, waar dan weer niet geroddeld en met vingers gewezen moet worden.
mv Jort (juni 2004) en Nic (juli 2012)

-----------------------------------------
Laat tegenslag je er niet van overtuigen dat het fout was om te proberen.
C1ndy
J&J SANTORINI
Berichten: 2660
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:19 am

Re: ouderschapscursus...

Bericht door C1ndy »

Maar laagdrempelige hulp is er toch al?? Van het leger des heils kan je een gezinscoach aanvragen (zitten in grote deel van het land), bij de gemeentes is het toch ook allemaal geregeld en laag drempelig?. Of vanuit veilig thuis ( hoogdrempelig). Ik heb echter nooit te kampen gehad met lange wachtlijsten. Binnen 2 weken intake, en daaruit werd bepaald hoeveel haast er was en hoe snel er opgestart werd. Bij mn ex toen geen wachtlijst gehad, in helmond niet en hier ook niet, al zal dqt in de steden als rotterdam /amsterdam / utrecht enz wel anders zijn vermoed ik.
Groetjes Cindy, mama van 2 meisjes (04-2006 en 08-2008)

Moeders houden hun kinderen een tijdje bij de hand, maar voor eeuwig in hun hart.
Gebruikersavatar
Mireille
J&J SANTORINI
Berichten: 2734
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:51 pm

Re: ouderschapscursus...

Bericht door Mireille »

Wachtlijsten zijn in Purmerend en omgeving niet grappig. Ik heb met Gwyneth vanaf mei op een wachtlijst gestaan, in oktober gebeld dat er nu echt spoed op moet want het ging niet meer. In november een eerste gesprek en hopelijk vanmiddag een uitslag van alle onderzoeken en een behandelplan. En dan is het zo goed als maart. 10 maanden onderweg en de behandeling moet nog starten.

In mijn privé zie ik weinig mis gaan, maar op het werk is het schering en inslag. Daar 'zie' ik natuurlijk zo'n 1500 pubers, die hoeveelheid vertekent natuurlijk enorm. Maar de ene na de andere vechtscheiding waarin kinderen worden ingezet als 'wapen'. Het is werkelijk hartverscheurend af en toe. Preventieve ouderschapscursussen kunnen wellicht een hoop ellende voorkomen.
Groetjes, Mireille
Moeder van Morgan (13) en Gwyneth (10)
Gebruikersavatar
Emmy
J&J HAWAII
Berichten: 7391
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 10:36 am

Re: ouderschapscursus...

Bericht door Emmy »

Ik vind het een goed idee.
Opvoeden van kinderen in de huidige maatschappij is mijn inziens moeilijker dan pak hem beet 100 jaar terug waarin het normaal was dat kinderen deden wat de ouders zeiden en het wel uit het hoofd lieten om dat niet te doen.
Tegenwoordig mogen en laten kinderen hun eigen stem gelden en is ouderlijk gezag geen vanzelfsprekendheid meer wat best wel voor problemen kan zorgen. Let wel, ik zeg niet dat de ouderwetse opvoeding beter was....
Ik denk dat ouders best wel heel stevig in hun schoenen moeten staan om kinderen goed op te kunnen voeden, zeker in de puberteit. En zeker ook voor 1 ouder gezinnen en samengestelde gezinnen, wat een extra problematiek met zich mee kan brengen vanwege een echtscheiding dat een kind heeft meegemaakt.
Cursussen zijn een goed initiatief, al was het alleen al om ouders met elkaar in contact te brengen om ervaringen uit te wisselen.
Ik ben voor!
Gebruikersavatar
TinekedH
J&J SANTORINI
Berichten: 2652
Lid geworden op: ma jun 25, 2012 9:31 am

Re: ouderschapscursus...

Bericht door TinekedH »

Emmy schreef:Ik vind het een goed idee.
Opvoeden van kinderen in de huidige maatschappij is mijn inziens moeilijker dan pak hem beet 100 jaar terug waarin het normaal was dat kinderen deden wat de ouders zeiden en het wel uit het hoofd lieten om dat niet te doen.
Tegenwoordig mogen en laten kinderen hun eigen stem gelden en is ouderlijk gezag geen vanzelfsprekendheid meer wat best wel voor problemen kan zorgen. Let wel, ik zeg niet dat de ouderwetse opvoeding beter was....
Ik denk dat ouders best wel heel stevig in hun schoenen moeten staan om kinderen goed op te kunnen voeden, zeker in de puberteit. En zeker ook voor 1 ouder gezinnen en samengestelde gezinnen, wat een extra problematiek met zich mee kan brengen vanwege een echtscheiding dat een kind heeft meegemaakt.
Cursussen zijn een goed initiatief, al was het alleen al om ouders met elkaar in contact te brengen om ervaringen uit te wisselen.
Ik ben voor!

Ik las laatst een artikel waarin ook gesproken werd over het effect van de sociale netwerken... gezinnen leven geïsoleerd en vaak een eind bij familie/grootouders uit de buurt... buren en andere generaties speelden vroeger een grote rol in opvoeding en welzijn van gezinnen met opgroeiende kinderen.
Moeder van Gerben (19) Miriam (17) Anna (15) Michiel (12) en Vera (10)
Gebruikersavatar
jikke
J&J MALEDIVEN
Berichten: 14120
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:47 pm

Re: ouderschapscursus...

Bericht door jikke »

Vraag is misschien ook of er geen huwelijkscursus moet komen. Ik weet dat toen wij trouwden we samen op 'cursus' gingen bij onze pastor. Ook doopouders volgen nu 3 avonden. gaat welliswaar meer over de kerkelijke opvoeding dan over opvoeden in het algemeen.
Ik vraag me soms wel eens af of mensen wel bewust een huwelijk aangaan. Toch niet zoveel mensen kunnen ineens zo veel veranderen. Ook als je al na een paar jaar huwelijk gaat scheiden vraag ik me af hoelang het geprobeerd is en wat de tolerantie van mensen nog is. Vaak wonen mensen eerst een paar jaar samen verbaasd me dat ze dan blijkbaar toch niet goed weten waar ze aan beginnen.
1974, sebastiaan 2002, femke 2004
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6137
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: ouderschapscursus...

Bericht door Mamalon »

Ik vraag me sowieso af óf je van tevoren kan weten waar je aan begint. Huwelijk, kinderen... ik wist niet dat het zó veel van me zou vragen. Of andersom; míjn belastbaarheid is in de loop van de tijd afgenomen, dat kon mijn partner van tevoren ook niet weten.
Mamalon
Gebruikersavatar
J0p1e
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:09 pm

Re: ouderschapscursus...

Bericht door J0p1e »

Ik sta er heel dubbel in.
Ik vind het idee op zich goed. je volgt voor allerlei dingen een cursus, maar voor zoiets groots en ingrijpends dan weer niet. En het leed dat uit scheidingen voortkomt is af en toe zo enorm groot. Preventie kan grote problemen later voorkomen. Hoewel ik niet weet of dat bij echte vechtscheidingen zo zal zijn. Mijn ervaring is dat beide ouders denken/zeggen dat ze het goede doen voor de kinderen, maar dat de ander niet goed is voor de kinderen. Of je in die mix van emoties na een scheiding nog nuchter genoeg kunt nadenken over wat je zoveel jaren eerder hebt geleerd op een cursus?? Ik weet het niet.

Maar van de andere kant heb ik eigenlijk liever dat ze het geld stoppen in het echt oplossen van problemen die er al zijn in plaats van preventie. Het is vreselijk met de wachtlijsten en mogelijkheden van jeugdhulp en volwassenen ggz-hulp. Stop daar extra geld in en zorg dat daar de problemen minder worden.
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
_munsterm_
J&J TEXEL
Berichten: 18
Lid geworden op: vr dec 22, 2017 11:16 am

Re: ouderschapscursus...

Bericht door _munsterm_ »

Ik vind een verplichte ouderschapscursus helemaal geen goed idee. Toch ontken ik niet dat sommige ouders een cursus best wel goed zouden kunnen gebruiken, maar ouders verplichten om deze te volgen, dat vind ik echt te ver gaan. Wat ik ook vreemd vind is de reden waarom ze dit voorstellen: vele scheidingen... Zal een cursus deze vermijden? Ik denk het niet. Al sedert het ontstaan van de mensheid krijgen we kinderen (anders zouden we niet zo ver gekomen zijn :p). De meeste van ons zijn uitgegroeid tot evenwichtige volwassenen, dus de meeste ouders weten best wel hoe ze het moeten aanpakken. Mensen die bestempeld worden als slechte ouders (en deze soms jammer genoeg ook zijn) zullen heus niet veranderen door een verplichte cursus. Als de overheid zich hier toch wil voor inzetten dan vind ik campagnes over veiligheid in huis of opvoedkunde of omgaan met bepaalde problemen die zich bij bepaalde leeftijdscategorieën vaak voordoen ik een veel beter idee.
Gebruikersavatar
glimpiepertje
J&J HAWAII
Berichten: 8548
Lid geworden op: vr sep 21, 2012 11:36 pm

Re: ouderschapscursus...

Bericht door glimpiepertje »

Wat is eigenlijk de inhoud van de cursus? Waar gaat die van uit? Veilig Thuis? De gemeente?
Is dat echt specifiek gericht op wat er met je relatie gebeurt als je papa en mama wordt? Krijg je (individuele) gesprekken om alvast duidelijk te krijgen of er wordt verwacht dat je een grote scheidingskans loopt en wordt je dan afgeraden kinderen te krijgen?
En wordt daar door Veilig Thuis of hoe dat tegenwoordig heet ook aantekening in een dossier van gemaakt, zodat vast bekend is wie er al gewaarschuwd was? Nemen ze contact met je op na de geboortes en de maanden daarna om te peilen hoe het gaat? Klinkt ironisch en bizar maar ik maak geen grapje.

En dan nog, stel, je krijgt een positief advies. En dan krijg je 2 huilbaby's. Ik was daar niet op voorbereid. En ik had geen mensen om me heen om me bij te staan. Ik bedoel: er kan van alles gebeuren 'onderweg' waardoor je huwelijk al dan niet versneld sneuvelt. Mensen zijn ook geen voorspelbare apparaten, maar levende wezens die zich ontwikkelen. En die dus uit elkaar groeien soms, onder invloed van allerlei omstandigheden.

Dus al met al heb ik zo mijn twijfels over de zin en de bedoeling van een verplichte cursus.
Sandra (febr. 1969) solo-moeder van W outer (9 okt. 2000) en L ineke (20 dec. 2001)
en ook van M aartje* (26-29 sept. 1999)
L ineke woont samen met Vriendje, geb. (jan. 2002)
Poes Rosa (sept 2013)
Gebruikersavatar
Jolanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2298
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:29 pm

Re: ouderschapscursus...

Bericht door Jolanda »

Ik denk dat het heel lastig te realiseren is, er zijn zoveel manieren van opvoeden, er is niet één juiste manier.
En ook, hoe bepaal je het niveau. Bij zwangerschapscursussen bijvoorbeeld, vond ik het niveau zo laag, ik voelde mij daar zeker niet prettig bij.

Maar iets van basisinformatie zou ook weer niet slecht zijn. Niet iedereen leest zichzelf in.

Als je pleegouder wil worden moet je wel heel veel dingen bewijzen... bijvoorbeeld.
Groetjes van Jolanda
K 2001 | J 2001 | S 2003 | Y 2005 | R 2005

https://www.facebook.com/CreatedbyJolanda/
C1ndy
J&J SANTORINI
Berichten: 2660
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:19 am

Re: ouderschapscursus...

Bericht door C1ndy »

glimpiepertje schreef:Wat is eigenlijk de inhoud van de cursus? Waar gaat die van uit? Veilig Thuis? De gemeente?
Is dat echt specifiek gericht op wat er met je relatie gebeurt als je papa en mama wordt? Krijg je (individuele) gesprekken om alvast duidelijk te krijgen of er wordt verwacht dat je een grote scheidingskans loopt en wordt je dan afgeraden kinderen te krijgen?
En wordt daar door Veilig Thuis of hoe dat tegenwoordig heet ook aantekening in een dossier van gemaakt, zodat vast bekend is wie er al gewaarschuwd was? Nemen ze contact met je op na de geboortes en de maanden daarna om te peilen hoe het gaat? Klinkt ironisch en bizar maar ik maak geen grapje.

En dan nog, stel, je krijgt een positief advies. En dan krijg je 2 huilbaby's. Ik was daar niet op voorbereid. En ik had geen mensen om me heen om me bij te staan. Ik bedoel: er kan van alles gebeuren 'onderweg' waardoor je huwelijk al dan niet versneld sneuvelt. Mensen zijn ook geen voorspelbare apparaten, maar levende wezens die zich ontwikkelen. En die dus uit elkaar groeien soms, onder invloed van allerlei omstandigheden.

Dus al met al heb ik zo mijn twijfels over de zin en de bedoeling van een verplichte cursus.
was op tv bij hart van nederland. heb geen idee wie dat zou gaan geven oid.

en huilbabys,babys die slecht eten, of iig niet aan de 'standaard' voldoen, daar isbgeen mens tegenop gewassen. en ook geen cursus. je kan niet iedereen maar een cursus geven die s gericht op een kind met geestelijke handicap, dat s met echo's nu eenmaal niet vast te stellen.
Groetjes Cindy, mama van 2 meisjes (04-2006 en 08-2008)

Moeders houden hun kinderen een tijdje bij de hand, maar voor eeuwig in hun hart.
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: ouderschapscursus...

Bericht door kaatje71 »

ik moet er niet aan denken, omdat er niet 1 manier is om "goed" op te voeden.
Er zijn wel bepaalde dingen die je zeker niet moet doen ( vind ik dan, maar ook daar kan je van mening over verschillen).
Daarbij is het heel wat anders om een cursus te volgen, als je nog geen kind hebt, en om een kind te krijgen.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Plaats reactie