Ideeën invulling en uitvoering J&J.

Hier kun je de forumregels vinden en je aanmelden voor de diverse subfora.
Gebruikersavatar
jipirene
J&J SANTORINI
Berichten: 3132
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 12:00 am

Ideeën invulling en uitvoering J&J.

Bericht door jipirene »

Zoals beloofd een draadje waarin jullie al je creativiteit over het forum kunnen uiten.

Wat gaan we doen. Blijven we in deze vorm. Gaan we van de subfora af. Hoe doen we met moderaten.

Bij calamiteiten, rellen, opstootjes; blijven alleen Janneke en ik de brandjes blussen samen met Poppejans of gaan we een soort board samenstellen.

Ik heb nog geen idee maar zou het fijn vinden als jullie alvast met ons mee willen denken.

Even ten overvloede; we gaan dit niet binnen nu en een week uitvinden en realiseren. Het is vakantie en buiten dat gaan we niet over één nacht ijs.

Dat er wat moet veranderen lijkt ons duidelijk maar hoe en wat is nog een zwart gat.

Voel je vrij.

Liefs,

Irene
Laatst gewijzigd door jipirene op di jul 19, 2011 12:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Amber 24, Josien 21, Dorith 20, Maureen 18, Babet 14
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12721
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Bericht door Pauline »

:)
Daar ga ik eerst ff over nadenken.

Dank je wel voor dit bericht.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Bericht door wilmama »

Wat fijn dat jullie dit draadje openen. Ik kom er zeker op terug. Begrijp ik nu dat jullie zeker het bijltje er niet bij neer gaan leggen?

Als we dit samen gaan oppikken dan gaat het goed komen met Jip en Janneke.


1 Er zijn in elk geval een paar dingen die ik nooit echt heb begrepen. Waarom wel in OT als je op Peuter en kleuter mag? Ook als je net hebt geregistreerd.

2 Baby en dreumes is vrij te lezen maar als je registreerd blijven de overige kinder supgroepen gesloten als je kind nog geen bepaalde leeftijd heeft. Dat begrijp ik ook niet helemaal. Mijn kind gaat over een half jaar naar de basisschool. Het lijkt me heel fijn om vooraf ervaringen te kunnen lezen/delen zodat ik weet wat me te wachten staat. Ook voor het kiezen van een basisschool. Zo geheim en vertrouwelijk kan dat toch niet zijn.

Verder ga ik nog even nadenken.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gera

Bericht door Gera »

Naar ik begrijp zijn er al een tijdje geen schoningen meer uitgevoerd. Ik zou het fijn vinden als die wel weer uitgevoerd zouden worden.

Verder ga ik er nog even over nadenken.
Gera

Bericht door Gera »

Nog 1, in het draadje over het ontstaan van J&J staat iets over PJ, misschien hier iets meer bij vermelden, zodat duidelijk wordt dat PJ in de loop der tijd door meerdere mensen vervuld kan worden?
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Bericht door Eve71ne »

Ik vind het wel fijn dat er besloten subfora zijn, maar omdat ik niet actief op allemaal meeschrijf, weet ik ook niet of ze 'goed lopen'. In de index zie ik wel dat er op spiri en discussie laatstelijk niet meer gepost is. Of was dit het gevolg van de recente ontwikkelingen?
Mij is niet helemaal duidelijk waarom de identiteit(en) van Poppejans zo geheimzinnig moet. Maar als dit de persoonlijke keuze van haar is dan heb ik daar verder geen moeite mee.
Ik ben ook erg vóór opschonen, en actief posten.

Ik ben niet zo goed in constructief denken, maar we hebben vast nog wel leden die dat wel kunnen. Ik ben benieuwd welke ideeën er komen. Bedankt dat jullie deze kans bieden.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Mir

Bericht door Mir »

Ik kom er ook later vandaag op terug.
Denise

Bericht door Denise »

Fijn dat jullie je zo openstellen, en tegelijkertijd best pittig want zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk.

Wat mij betreft geen of minder subgroepen meer, ik hou niet zo van hokjes denken en het versterkt het gevoel van kliekjes, ik lees zelf bijvoorbeeld altijd nieuwe berichten en dan staat toch alles door elkaar.

Maar mochten de groepen blijven, dan kan ik er wel mee leven ;)
Maar dan is het denk ik belangrijk dat het voor iedereen duidelijk is dat het voor het beheren belangrijk is dat er dus een moderator is die dus dingen kan lezen die prive zijn.

Waar voelen Janneke en Irene zich prettig bij? Dat wij met jullie gaan meedenken bij confliciten?
marretje

Bericht door marretje »

Bij de subgroep Anders zit ik. En ik vind dat erg fijn.
Mijn kind is anders dan het "gewone" kind, en heeft een andere benadering nodig. Daar vind ik mijn steun en kan ik mijn vragen spuien en kan ik anderen steunen waar nodig.

Mar
Mir

Bericht door Mir »

Wat betreft de subfora: ik heb momenteel het meeste op Jip aan het subforum CL. Zou dit verdwijnen, dan zou dit voor mij zeker een reden zijn om dit proberen elders op te zetten. Niet op het nieuwe forum, dat heb ik het met een paar anderen wel besproken (ook voor het geval jip ineens niet meer zou blijken te bestaan), maar we waren het er over eens, dat de manier waarop het allemaal gegaan is, geen goede basis biedt voor een subforum CL.
Ik vind het niet nodig dat als het gaat om kind/opvoeden/opgroeien dat er onderscheidt gemaakt wordt in peuter / basisschool / vo. Het is juist ook leuk om te leren van moeders met oudere kinderen.
Wat betreft fora als SDL / anders, daar ben ik nooit bij betrokken geweest, dus daar heb ik ook geen mening over.
Als er subfora blijven bestaan, is het denk ik belangrijk dat de moderators van deze subfora betrokken worden als er calamiteiten ontstaan. Persoonlijk vind ik het nog belangrijker dat er niet wordt toegestaan dat het forum gebruikt wordt om een persoonlijk conflict tussen twee leden uit te vechten dan wel een achterban te creëren door één van de partijen omtrent het conflict. Want volgens mij is dat het punt geweest waardoor deze situatie uit de hand is gelopen. (Dit is mijn persoonlijke mening, wat mij betreft hoeft dit absoluut geen nieuwe discussie te worden. Ik ben er nog en dat betekent dat ik me ook in wil zetten).
Gebruikersavatar
SuzanneV
J&J SANTORINI
Berichten: 1448
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:08 pm

Bericht door SuzanneV »

Ik heb begrepen dat er subfora zijn waarvan iedereen wel de 'titel' ziet bij forum index, maar ook subfora waarvan je helemaal niks ziet en dus ook het bestaan niet weet. Dat laatste vind ik niet prettig.

Verder sluit ik me aan bij Wilmama, ik zou graag bij alle leeftijdsgroepen mee willen kunnen lezen. Ik zie niet in waarom subfora over oudere kinderen pas opengaan als je kind ook die leeftijd behaald heeft, terwijl wel iedereen vanaf het begin op Baby&dreumes mag.
Suzanne (1980), moeder van Robin (21-4-'09) en Marijn (7-12-'12)
Marijn

Bericht door Marijn »

Fijn dat we kunnen meedenken!

Ik ben ook voor minder subs. Bijvoorbeeld van 0-4, van 4-12 en middelbareschool. OT vind ik apart wel fijn.

Over de geheime en minder toegankelijke subs: ik vind de 'geheime' subs niet oke. Ik snap wel dat ik geen toegang heb tot SDL, maar ik wil wel weten dat het er is. Ik weet dat er een klein clubje samen op een spririsubje ofzo schreef. Op zich vind ik dat oke, maar ik wil weten dat het er is en me ook kunnen aanmelden.

Is het een idee om iemand die toch op het subje schrijft, moderator te maken. Zoals C orina en A ngelique bij Anders? En dat daar verder, behalve I rene en J anneke, niemand toegang heeft?

En kunnen we Poppejans niet gewoon openbaar maken. Dus dat we weten dat I rene, J anneke en bijvoorbeeld R ieke, M ariette en A nnemarie (volkomen willekeurige personen) meehelpen?

Enne... die naam: ik zou het fijn vinden dat dat niet meer zomaar gebeurt. Dat voelde ook voor mij een beetje als een machtsgreep. Ik snap de emotie, maar toch.
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Bericht door wilmama »

Ik ben het grotendeels met Marijn eens. Subs zijn ok en ik hoef niet alles te lezen maar ik wil me wel kunnen aanmelden.
Laat 1 of 2 mensen van een sub moderator zijn en die beheren de sub. Als er iets is wordt dat intern opgelost. Als er dan iets "lekt" zoals dat genoemd wordt dan kan dat alleen intern gebeurd zijn.
Irene en Janneke zijn niet verantwoordelijk voor dat wat er in een sub gebeurd en maken alleen mogelijk dat er een sub is.

Over de leefttijd groepen. Zou ik wel 0-2 en 2-4 en 4-12 en 12-18 of zoiets maken. De eerste jaren zijn zo anders qua ontwikkeling dan de van 2-4.

En ik zou graag zien dat er alleen toegang is tot OT als er 100 berichten zijn geschreven. De regel dat als je bij peuter en kleuter mag dan ook bij OT mag begrijp ik niet helemaal.
Als ik kwaad wil en me aanmeld dan zeg ik dat ik een kleuter heb en dan heb ik ook gelijk toegang tot OT. Als dat niet zo is moet ik eerst 100 berichten uit mijn duim zuigen 8)
En Irene en Janneke jullie hebben het laatst met de aanmelding van "Annabel" (dat wat het toch?) heel goed opgelost.

Eigenlijk zou ik het foto gedeelte ook wat meer afgescherm willen zien maar dat is wat moeilijk. Ik vind dat nieuwe aangemelde moeders ook foto's mogen plaatsen en kijken. Toch heb ik er moeite mee dat dan ook heel gemakkelijk ongewenste personen foto's kunnen opslaan.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11970
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Bericht door MarietteD »

Ik vind het fijn dat er een OT grens is van 100 berichten. Ik vind het goed dat Baby en Dreumes openbaar is, anders komen er nooit meer nieuwe mensen bij.

Voor wat betreft Peuter/Kleuter/Basisschool/VO
- ik vind het fijn dat deze iets meer afgesloten zijn dan Baby en Dreumes. Wat mij betreft kan die grens gelijk aan OT bij 100 berichten liggen (en niet bij de vraag of je baby inmiddels 2 is). Maar voor nieuwe leden die geen baby/dreumes hebben zal het moeilijk zijn om aan die 100 te komen, dus daar moet dan een ander proces voor bedacht worden.
- Een aparte toelatingsgrens voor Basisschool en VO vind ik zelf niet zo nodig. Ik zou het juist fijn vinden om te lezen wat voor dingen er spelen als je kind wat groter is. Wat wel misschien handig is, is dat ze apart blijven, zodat moeders met VO kinderen niet door alle zindelijkheidsverhalen hoeven te spitten als ze daar geen zin in hebben.

Voor wat betreft de extra besloten subfora:
Voor mij persoonlijk hoeven ze niet, want ik zou juist graag willen weten wat iedereen zo bezighoudt. Maar ik vind het prima dat ze er zijn, omdat er blijkbaar grote vraag naar is. Ik zou wel willen dat ze gewoon zichtbaar in de forumlijst staan, en dat ook voor nieuwe leden duidelijk is waar het om gaat en hoe je er evt bij komt. Ik kan me goed voorstellen dat Anders, Scheiden, en Christian Lifestyle veel toegevoegde waarde hebben, in beslotenheid met gelijkgestemden praten. Voorlopen, Spiritualiteit en Discussie worden zo weinig gebruikt dat ze voor mij weinig toegevoegde waarde hebben.

Voor wat betreft de extra open subfora:
Die zijn handig voor de doelgroepen: Foto, koken, taarten, draagdoeken, ondernemers, freubelen, marktplaats, boeken, contact. Prima. Een paar samenvoegen zou ook kunnen, maar ik weet dat niet iedereen dat wil. Fotowedstrijd, Speelkamer en Vrouwen kunnen in mijn ogen wel weg wegens matig gebruik… vooral het feit dat Vrouwen een openbaar forum is waar we vervolgens intieme dingen plaatsen klopt niet helemaal, dat kan dus beter gewoon in OT.

Over de angel in de discussie kan ik niet zo goed meepraten, omdat ik niet genoeg weet van wat er gebeurd is. Maar ik heb wel begrepen dat er duidelijkheid moet komen wie van FB er meelezen op besloten subfora. En misschien is het wel beter als heel Forumbeheer bekend is, zonder anonieme wisselende hulpkrachten.

Een board instellen die helpt bij brandjes blussen… dat zie ik in de praktijk niet zo gebeuren. Wat mij betreft blijven Irene en Janneke blussen. Ik zie hen als de autoriteit hier, ze doen dit al zo lang en zo goed. Ik zie het forum niet als een democratisch systeem: we hebben niet gestemd om Janneke en Irene FB te maken, zij hebben het forum opgezet en gefaciliteerd en wij hebben ons aangemeld als gebruikers. En dan mogen we suggesties doen als we verbeterpunten zien, maar zij zijn degenen die hierover gaan. Met deze uitspraak begeef ik me op glad ijs besef ik, dus ik onderstreep nog eens dat dit mijn persoonlijke mening is en dat ik weet dat die afwijkt van die van andere mensen.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
MarijeO
J&J SANTORINI
Berichten: 2390
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:08 pm

Bericht door MarijeO »

Ook even wat ideeën van mij, die gedeeltelijk al door anderen zijn genoemd:

* OT alleen toegangelijk bij 100 berichten.
* Baby/Peuter/Basisschool open voor alle geregistreerden.
* Subfora zichtbaar en minder ontoegankelijk voor derden. Ik zou het bijvoorbeeld ook interessant vinden om mee te kunnen lezen in het spirituele subforum, of het Anders/forum. Je zou er net als bij OT een drempel voor kunnen maken van bijv. 100 berichten.
* Poppejans gewoon bekend maken als derde beheerder, of meer moderators aanstellen.

Succes en fijn dat jullie ons op deze manier laten meedenken!
Trotse moeder van Joor (1998), Els ke (2005), Bent en (2006), Ros e (2008), Sterr e (2010) en 'Foppe' (UD 19 dec.2015)
Saskia

Bericht door Saskia »

Oké, ga ik over nadenken en ik probeer er vandaag op terug te komen!
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Bericht door Corina »

Fijn dat we mogen meedenken. Ik vind het niet erg dat er sub-fora besloten zijn, als ik/we maar weten van het bestaan. Zoals ik heb begrepen zijn er 1 of meerdere ? subfora die niet bekend was bij de rest en daar heb ik wel moeite mee. ALs je dan met een besloten groepje samen wil praten zijn daar tal van andere mogelijkheden voot. Veder zal ik wel eens willen meelezen met anders forum omdat ik dat interessant vind, maar ik snap ook dat mensen daar moeite mee hebben, dus als dat besloten blijft is dat ook prima. Verder zou CL van mij niet perse besloten moeten wezen als iedereen er maar wel respectvol mee omgaat.

Wat al eerder gezegd is dat peuter/kleuter en vo besloten is, snap ik ook niet zo goed.

Veder OT alleen toegankelijk met 100 berichten en niet als je ook toevallig een peuter hebt rondlopen ;).
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Bericht door Corina »

Oja, en dat PJ idd bekend maken, maar als ze dat zelf niet wil respecteer ik dat. Maar dat komt ook omdat ik hele privacy gevoelige informatie toch niet op het net zet.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gera

Bericht door Gera »

Ik zit nog even over die board na te denken. Misschien is het handig om een paar jipsters achter de hand te hebben die kunnen helpen bij calamiteiten. Ik denk echter dat het verstandig is om duidelijk te maken wie deze jipsters zijn. Ik zit alleen nog wel met de vraag: hoe kom je aan die jipsters? Een stemming? Maar moet je dan eens ins de 4 jaar gaan stemmen ofzo? Of gaat FB zelf wat mensen aanwijzen, maar krijg je dan niet dat FB wordt verweten aan vriendjespolitiek te doen oid? Of mensen oproepen anderen te nomineren en daar dan een keuze uit maken? En als je ze dan hebt, welke rechten geef je ze dan? Helemaal niets en alleen inspraak? Of alleen rechten bij calamiteiten? Of dezelfde rechten als PJ?
Jeanne
J&J SANTORINI
Berichten: 1648
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:48 am

Bericht door Jeanne »

Fijn dat dit draadje er is.
Allereerst: ik schrijf al een hele tijd naar volle tevredenheid mee, dus ik vind dit gewoon een fijn forum, grote veranderingen hoeven er wat mij betreft niet te komen. Maar toch een aantal dingen waar ik over nagedacht heb:

-Ik post niet veel foto's, en dat heeft te maken met de relatieve openheid van dat onderdeel. Je hoeft alleen maar geregistreerd te zijn, en je kan alle foto's bekijken. Een 100-berichtjes-quotum lijkt me 'veiliger', maar zoals iemand al zei: nieuwkomers kunnen dan geen foto's posten. Dus ook wel een nadeel aan verbonden (al kan ik voor mezelf best stellen dat ik niet zo nieuwsgierig ben hoe de kinderen van onbekenden eruitzien, en iemand die net een voorstelberichtje heeft gepost, is gewoon een onbekende voor mij)

-Wijzigen in OT. Ik vind het vervelend dat ik mijn spelfouten ed niet kan weghalen, of nog even in een bericht iets kan verduidelijken als hij bijvoorbeeld anders overkomt dan bedoeld. Maar het is voor mij niet onoverkomelijk. Wel vind ik: ofwel iedereen mag wijzigen, ofwel niemand. Als leden van FB wel berichtjes aanpassen, vind ik dat vervelend. Het is jullie forum, maar als jullie er zelf op schrijven, vind ik ook dat jullie 'zoals wij' zijn (het staat er anders dan ik wil, maar ik kan het niet beter verwoorden)

-Of Poppejans anoniem is of niet, dat maakt me eigenlijk niet veel uit. Ik vind het ook volkomen logisch als FB mee kan lezen in alle subfora, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik geen echt gevoelige dingen opschrijf.

Dat zijn de dingen waar ik meteen aan denk, maar ik denk er nog verder over na.
Mama van Yinth3 (21.11.2004), Li3ne (17.09.2006) en Y3no (06.01.2009)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

Ik heb niet alle suggesties gelezen, maar wat ik héél graag zou willen, is dat OT een open gedeelte is. Nu kun je als nieuwkomer namelijk helemaal niet offtopic posten en dat is juist een goede manier om nieuwkomers te leren kennen. "offtopic" is wat mij betreft ook een standaard forum onderdeel die de rest van de forums schoon houdt.
Daarnáást een meer besloten gedeelte voor de berichten waarvan je niet wilt dat iedereen ze leest. Dan kan misschien 'vrouwen' ook wel weg, we zijn immers allemaal vrouw en daar komen vaak ook meer persoonlijke dingen over anticonceptie en zo.
De berichtjesgrens voor dit gedeelte mag wat mij betreft dan ook wel wat omhoog naar pak 'em beet 500 of zo.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

Oh ter verduidelijking, ik bedoel niet dat het huidige offtopic opeens open gegooid moet worden, maar dat er een open OT komt en daarnaast een meer besloten deel.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Jeanne
J&J SANTORINI
Berichten: 1648
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:48 am

Bericht door Jeanne »

Betje schreef:Oh ter verduidelijking, ik bedoel niet dat het huidige offtopic opeens open gegooid moet worden, maar dat er een open OT komt en daarnaast een meer besloten deel.
Dit vind ik eigenlijk wel een goede. Want als je binnenkomt, en alleen op 'Baby' kan schrijven, is het best moeilijk om aan 100 berichtjes te komen, als je niet echt een spraakwaterval bent :wink:
Mama van Yinth3 (21.11.2004), Li3ne (17.09.2006) en Y3no (06.01.2009)
Gebruikersavatar
wilmama
J&J HAWAII
Berichten: 6412
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:32 pm

Bericht door wilmama »

Betje schreef:Oh ter verduidelijking, ik bedoel niet dat het huidige offtopic opeens open gegooid moet worden, maar dat er een open OT komt en daarnaast een meer besloten deel.
Met dat idee was ik ook al een beetje aan het spelen. Een OT voor leden die actief schrijven en de tijd dat ja al op het forums schrijft kan ook een grens zijn naast het aantal berichten. Bijvoorbeeld een half jaar aangemeld zijn.

Als iemand een poos weg is geweest en zich weer aanmeld dan mag er van mij wel wat soepeler met de grenzen omgegaan worden.
W ilma mama van A nne (4 feb 08) en M arijn (2 juni 10)
Mijn haakblog
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12721
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Bericht door Pauline »

Jeanne schreef:-Wijzigen in OT. Ik vind het vervelend dat ik mijn spelfouten ed niet kan weghalen, of nog even in een bericht iets kan verduidelijken als hij bijvoorbeeld anders overkomt dan bedoeld. Maar het is voor mij niet onoverkomelijk. Wel vind ik: ofwel iedereen mag wijzigen, ofwel niemand. Als leden van FB wel berichtjes aanpassen, vind ik dat vervelend. Het is jullie forum, maar als jullie er zelf op schrijven, vind ik ook dat jullie 'zoals wij' zijn (het staat er anders dan ik wil, maar ik kan het niet beter verwoorden)
die wens is al vervuld. Kijk maar eens op OT :)
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Hanneke
J&J SANTORINI
Berichten: 2548
Lid geworden op: ma aug 02, 2010 2:28 pm

Bericht door Hanneke »

wat mij betreft hoeft er eigenlijk niet zoveel te veranderen.
- kunnen wijzigen in OT zou ik fijn vinden (aangezien ik soms wat slordig typ :oops: ) maar dat kan blijkbaar al?
- de supergeheime subforums vind ik niet zo'n prettig idee, wie lekker "entre nous" wil zijn gaat dat maar elders doen. Wel besloten forums (zoals CL, Scheiden, Anders etc) maar dan "bekend" en met een duidelijk aanmelddraadje
- het discussieforum heeft zijn bestaansrecht wel verloren geloof ik, mag wel weg denk ik
- ik zit nog even te denken over een besloten en een open OT, hoewel ik de redenatie erachter snap zie ik nog niet zo goed hoe dat in de praktijk naast elkaar zal functioneren. Aan de andere kant zie ik wel een behoefte aan een "gesloten OT" voor meer privacygevoelige zaken

ik denk nog even verder....
mv Steijn (23-10-2001) en Sweder (16-07-2003)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Bericht door kaatje71 »

Pauline schreef:
die wens is al vervuld. Kijk maar eens op OT :)
ja ik zag het!


Volgens mij is het allemaal al genoemd, maar het belangrijkste vind ik dat er geen subforums meer zijn waar anderen niks van weten en dat OT als drempel heeft dat er 100 berichten zijn geschreven, niet dat je al lid bent van bijv p & k.

Fijn dat jullie dit draadje geopend hebben.
Het zal wel weer een klus zijn om alles te inventariseren en om te zetten in veranderingen.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Bericht door Betje »

Hanneke schreef: - ik zit nog even te denken over een besloten en een open OT, hoewel ik de redenatie erachter snap zie ik nog niet zo goed hoe dat in de praktijk naast elkaar zal functioneren. Aan de andere kant zie ik wel een behoefte aan een "gesloten OT" voor meer privacygevoelige zaken

ik denk nog even verder....
Ik bedoel ook niet 2 offtopics eigenlijk. Een OT waar iedereen toegang toe heeft en een ander deel noem het "privé" of "persoonlijk" of weet ik veel... waar je dingen neerzet die je niet helemaal out in the open wilt hebben.
Je kunt dus het gros van je berichten nog in OT zetten met de wetenschap dat iedereen dit kan lezen. Dit maakt het forum als geheel meer open.
Voor degene die behoefte heeft aan meer privacy voor bepaalde onderwerpen is er het afgeschermde gedeelte.
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Ves

Bericht door Ves »

Betje schreef:
Hanneke schreef: - ik zit nog even te denken over een besloten en een open OT, hoewel ik de redenatie erachter snap zie ik nog niet zo goed hoe dat in de praktijk naast elkaar zal functioneren. Aan de andere kant zie ik wel een behoefte aan een "gesloten OT" voor meer privacygevoelige zaken

ik denk nog even verder....
Ik bedoel ook niet 2 offtopics eigenlijk. Een OT waar iedereen toegang toe heeft en een ander deel noem het "privé" of "persoonlijk" of weet ik veel... waar je dingen neerzet die je niet helemaal out in the open wilt hebben.
Je kunt dus het gros van je berichten nog in OT zetten met de wetenschap dat iedereen dit kan lezen. Dit maakt het forum als geheel meer open.
Voor degene die behoefte heeft aan meer privacy voor bepaalde onderwerpen is er het afgeschermde gedeelte.
Ja, hier zat ik ook al over na te denken, want als relatief nieuw lid kan ik mij nog goed herinneren dat het lastig was om aan de grens van 100 berichten te komen als je vnl in B&D schrijft. Ik vind de optie van een meer open OT wel een goede, maar zag nog niet helemaal voor me hoe dat in de praktijk zou gaan werken (zag ook 2 OT's naast elkaar). Maar de toelichting van Betje vind ik eigenlijk wel een goeie.
Verder zou ik het fijn vinden, als er verschillende sub's blijven bestaan per leeftijdsgroep, om dan wel al eerder toegang te krijgen tot de eerstvolgende groep (in mijn geval val ik nog volledig onder B&D, maar ik zou het fijn vinden om ook al in P&K te kunnen, want ik heb al vragen die meer over de peuterleeftijd gaan en zou het het handig vinden om al in P&E te kunnen lezen en schrijven). Een soort van "overgangsperiode" van de ene naar de andere fase. Dat je bv een paar maanden voordat je kind "officieel" naar de volgende leeftijdsgroep overgaat, al toegang krijgt.
Bij calamiteiten ed.: op zich vind ik het prima als Irene en Janneke die brandjes blijven blussen, maar ik kan me ook voorstellen dat het voor hen prettig is om over bepaalde situaties met een board van gedachten te wisselen. Dus meer ter ondersteuning dan ter controle (als zij daar tenminste behoefte aan hebben). Tja en hoe stel je zo'n board dan samen? Geinteresseerden zouden zich kunnen aanmelden en dan daarover stemmen? Ik weet niet of dat werkt hoor.

Ik denk nog wel even verder na...
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12721
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Bericht door Pauline »

Hanneke schreef:wat mij betreft hoeft er eigenlijk niet zoveel te veranderen.
- kunnen wijzigen in OT zou ik fijn vinden (aangezien ik soms wat slordig typ :oops: ) maar dat kan blijkbaar al?
- de supergeheime subforums vind ik niet zo'n prettig idee, wie lekker "entre nous" wil zijn gaat dat maar elders doen. Wel besloten forums (zoals CL, Scheiden, Anders etc) maar dan "bekend" en met een duidelijk aanmelddraadje
- het discussieforum heeft zijn bestaansrecht wel verloren geloof ik, mag wel weg denk ik
- ik zit nog even te denken over een besloten en een open OT, hoewel ik de redenatie erachter snap zie ik nog niet zo goed hoe dat in de praktijk naast elkaar zal functioneren. Aan de andere kant zie ik wel een behoefte aan een "gesloten OT" voor meer privacygevoelige zaken

ik denk nog even verder....
Hmmm, dit had ik kunnen schrijven :roll: :)
Verder nog:
meerdere leden die onder het account van pj kunnen moderatoren (is dat een echt woord eigenlijk?). Wat mij betreft kunnen de namen wel bekend zijn van de dames die dit doen. Immers als ze onder het account van pj schrijven weet niemand wie van de (3) dames het geschreven heeft en kan er dus niemand persoonlijk op aangekeken worden. Zo blijft het puur een functie ipv een persoon. Voor de sub fora als sdl en anders e.d. Kan je leden laten moderatoren.
Oh ja, een open ot lijkt mij wel een goed idee, met een priveforum voor leden die meer dan ...kijk maar waar je die grens legt... Berichtjes geschreven hebben.

Ik denk ook nog even verder.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Bericht door Esther »

Wat me in mijn achterhoofd blijft zitten, is toch wel de vraag: hoe kijken jullie tegen je eigen functie aan?
Dat het draadje met het 'dreigement': we willen het liefst de stekker eruit trekken geschreven is vanuit heftige emoties, begrijp ik inmiddels. Maar van het feit dat dit geschreven kon worden, ben ik eerlijk gezegd ook wel geschrokken. Want (en misschien zie ik dat niet helemaal goed, dan moet je me dat maar uitleggen) in mijn ogen zegt het wel iets over jullie visie op je eigen functie: kennelijk behoort het tot de (extreme, dat wel) mogelijkheden om alles weg te gooien.
Het liefst zou ik daarover wat uitleg zien.

En ik vraag me ook wel af wat er achter de schermen zoal gebeurt, meer inzicht in hoe het is om FB te zijn van zo'n groot en verscheiden forum. Want als ik al lees dat iemand Jeanne 'boze' pb's stuurt - in ieder geval pb's die haar van haar stuk brengen, gebeuren er kennelijk meer dingen dan ik me in mijn naiviteit voorstel. En dan kan ik me voorstellen dat je als FB ook het nodige te verwerken krijgt. Uiteraard hoef ik niet met naam en toenaam te horen wie wat doet, maar een algemene indruk van hoe dat dan gaat en hoe je tot een 'laten we de stekker eruit trekken' komt, zou misschien wat meer begrip creeren. En dan zouden we ook kunnen kijken of we op dat vlak wat kunnen betekenen voor elkaar: het verminderen van elkaars frustratie. Ik vraag me namelijk af of je door concrete veranderingen ook veranderingen in denken over het forum teweeg kunt brengen. En misschien is dat wel nodig.

Ik vind het ontzettend jammer dat er een aantal kampen is ontstaan, en het is ook niet mijn bedoeling om jullie ter verantwoording te roepen (ben niet voor niets een blijvertje ::wink: ), maar de vraag naar wat meer uitleg en transparantie heb ik wel vaker gelezen. Kennelijk is dat wel iets waar behoefte aan is.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Gebruikersavatar
Hemmie
J&J MAURITIUS
Berichten: 5054
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:43 pm

Bericht door Hemmie »

Het is mij nog steeds niet duidelijk of er nu wel of niet niet-zichtbare subs zijn, zo ja, dan mogen die wat mij betreft direct verdwijen/zichtbaar worden.
Sowieso ben ik geen fan van de subfora, maar ik geloof dat die discussie al te vaak is gevoerd, die zullen wel niet verdwijnen. Verder vind ik het allemaal wel prima zoals het zo gaat, zou me alleen kunnen voorstellen dat het handig kan zijn als je al iets voor de 4e verjaardag van je kind op basisschool kunt, 3 jaar 9 maanden ofzo.

2 aparte OT's lijkt me erg verwarrend, daar zie ik juist helemaal niets in. Zo moeilijk is het nu ook weer niet om 100 berichtjes op B&D te krijgen, gewoon even geduld hebben, maar dat is dan meteen een mooie buffer voor nieuwe leden.
Emily, mv Wytse (15-10-2005), Marrit (14-05-2008) en Abel (11-04-2012)
Gebruikersavatar
Althea
J&J SANTORINI
Berichten: 3563
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:45 pm

Bericht door Althea »

Ik zou het erg prettig vinden als Poppejans (of de verschillende Poppejansen) bekend zijn ivp anoniem en dat het duidelijk is welke beheerders/moderators op welke subforums kunnen meelezen. Dan kan er achteraf ook nooit discussie ontstaan over 'ik wist niet dat iemand meelas'.
Althe@, mv I.sis (nov 2005)
Gebruikersavatar
Charlotte
J&J SANTORINI
Berichten: 2397
Lid geworden op: di dec 28, 2010 3:01 pm

Bericht door Charlotte »

Niet echt een idee voor de invulling maar meer voor de uitvoering van J&J berichtonderwerpen. Geef zo min mogelijk berichten aan zonder N.A.V. Dit kan je ook in de bericht uit leggen, toch?!

Hemmie schreef: Zo moeilijk is het nu ook weer niet om 100 berichtjes op B&D te krijgen, gewoon even geduld hebben, maar dat is dan meteen een mooie buffer voor nieuwe leden." Het duurde voor mij best lang en daardoor werd de nieuwsgierigheid naar OT wel groter en dat is ook niet echt handig. Gaan nieuwe leden misschien onzinnige dingen posten of antwoorden om aan het aantal te komen. Kan ook niet helemaal de bedoeling zijn.

Verder ben ik het wel redelijk eens met de rest. Een beetje openheid is wel prettig, maar geheel open en blood gaat te ver. Iig geen verborgen sub's
Charlotte, J (3,5) en H (1)
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Bericht door LauramvAnneenLisa »

eerste gedachten wat mij betreft:
ok dat er subfora zijn voor bepaalde doelgroepen. Maar wel zichtbaar in de lijst en duidelijkheid onder welke voorwaarden je er toegang toe krijgt. Dus geen geheime subs.

Als er in een sub lang (bijvoorbeeld 3 maanden) geen enkele post is gedaan kan die sub wat mij betreft opgeheven worden (zowel besloten als open subs).

Ik vind het prettig dat voorlopers bestaat, en besloten is.

De beslotenheid van peuter/kleuter, basisschool en Vo zou van mij minder strikt hoeven. Ik denk dat mensen die daar graag bij willen om alvast te kijken wat er komen gaat gewoon toegang mogen krijgen, en dat hoeft niet heel strikt te zijn, de een is eerder daarover aan het nadenken dan te ander (vanaf een bepaald minimum berichtjes lijkt me wel goed).
Ik worstel zelf bijvoorbeeld nu al in gedachten naar welke middelbare school ik de kids straks ga sturen, en anne gaat pas naar groep 6.

Ik vind het idee van een "open" OT wel goed, voor al die dingen die je op het bv forum (toch onze bron van nieuwelingen) niet mag posten maar die je in openheid kwijt wilt. En dan een besloten sub met een andere naam voor die dingen die je niet open wilt, waar je wel langer voor moet meeschrijven, als drempel.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Esther schreef:Wat me in mijn achterhoofd blijft zitten, is toch wel de vraag: hoe kijken jullie tegen je eigen functie aan?
Dat het draadje met het 'dreigement': we willen het liefst de stekker eruit trekken geschreven is vanuit heftige emoties, begrijp ik inmiddels. Maar van het feit dat dit geschreven kon worden, ben ik eerlijk gezegd ook wel geschrokken. Want (en misschien zie ik dat niet helemaal goed, dan moet je me dat maar uitleggen) in mijn ogen zegt het wel iets over jullie visie op je eigen functie: kennelijk behoort het tot de (extreme, dat wel) mogelijkheden om alles weg te gooien.
Het liefst zou ik daarover wat uitleg zien.

En ik vraag me ook wel af wat er achter de schermen zoal gebeurt, meer inzicht in hoe het is om FB te zijn van zo'n groot en verscheiden forum. Want als ik al lees dat iemand Jeanne 'boze' pb's stuurt - in ieder geval pb's die haar van haar stuk brengen, gebeuren er kennelijk meer dingen dan ik me in mijn naiviteit voorstel. En dan kan ik me voorstellen dat je als FB ook het nodige te verwerken krijgt. Uiteraard hoef ik niet met naam en toenaam te horen wie wat doet, maar een algemene indruk van hoe dat dan gaat en hoe je tot een 'laten we de stekker eruit trekken' komt, zou misschien wat meer begrip creeren. En dan zouden we ook kunnen kijken of we op dat vlak wat kunnen betekenen voor elkaar: het verminderen van elkaars frustratie. Ik vraag me namelijk af of je door concrete veranderingen ook veranderingen in denken over het forum teweeg kunt brengen. En misschien is dat wel nodig.

Ik vind het ontzettend jammer dat er een aantal kampen is ontstaan, en het is ook niet mijn bedoeling om jullie ter verantwoording te roepen (ben niet voor niets een blijvertje ::wink: ), maar de vraag naar wat meer uitleg en transparantie heb ik wel vaker gelezen. Kennelijk is dat wel iets waar behoefte aan is.
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Esther schreef:Wat me in mijn achterhoofd blijft zitten, is toch wel de vraag: hoe kijken jullie tegen je eigen functie aan?
Dat het draadje met het 'dreigement': we willen het liefst de stekker eruit trekken geschreven is vanuit heftige emoties, begrijp ik inmiddels. Maar van het feit dat dit geschreven kon worden, ben ik eerlijk gezegd ook wel geschrokken. Want (en misschien zie ik dat niet helemaal goed, dan moet je me dat maar uitleggen) in mijn ogen zegt het wel iets over jullie visie op je eigen functie: kennelijk behoort het tot de (extreme, dat wel) mogelijkheden om alles weg te gooien.
Het liefst zou ik daarover wat uitleg zien.

En ik vraag me ook wel af wat er achter de schermen zoal gebeurt, meer inzicht in hoe het is om FB te zijn van zo'n groot en verscheiden forum. Want als ik al lees dat iemand Jeanne 'boze' pb's stuurt - in ieder geval pb's die haar van haar stuk brengen, gebeuren er kennelijk meer dingen dan ik me in mijn naiviteit voorstel. En dan kan ik me voorstellen dat je als FB ook het nodige te verwerken krijgt. Uiteraard hoef ik niet met naam en toenaam te horen wie wat doet, maar een algemene indruk van hoe dat dan gaat en hoe je tot een 'laten we de stekker eruit trekken' komt, zou misschien wat meer begrip creeren. En dan zouden we ook kunnen kijken of we op dat vlak wat kunnen betekenen voor elkaar: het verminderen van elkaars frustratie. Ik vraag me namelijk af of je door concrete veranderingen ook veranderingen in denken over het forum teweeg kunt brengen. En misschien is dat wel nodig.

Ik vind het ontzettend jammer dat er een aantal kampen is ontstaan, en het is ook niet mijn bedoeling om jullie ter verantwoording te roepen (ben niet voor niets een blijvertje ::wink: ), maar de vraag naar wat meer uitleg en transparantie heb ik wel vaker gelezen. Kennelijk is dat wel iets waar behoefte aan is.
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Esther wat verwoord je dit mooi.
Ik zou hier ook graag meer uitleg over willen hebben.
Gebruikersavatar
jipirene
J&J SANTORINI
Berichten: 3132
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 12:00 am

Bericht door jipirene »

Ik heb al aardig wat leuke voorstellen gelezen. Ikzelf ben voor aparte subfora maar wel 'open en bloot'. Geen geheime groepjes en/of clubjes. Verder zie ik wel wat in het wat beknopter maken van alles subfora. Er zijn wat rubrieken die wel weg mogen van mij of gekoppeld worden aan andere subfora. Verder vind ik de verdeling 0-4, 4-12, 12 ev wel een goed idee. Dat scheelt weer een sub i.i.g.

Om een antwoord te geven aan Esther. De stekker eruit trekken zou ik nooit doen. Zijn volgens mij ook nergens mijn woorden geweest. J&J is mijn kind en mijn kinderen doe ik ook niet weg. Al wens ik ze soms wel eens naar de maan en ik denk dat je het zo op het J&J ook moet zien. Het is een geweldig forum, internet een super medium maar af en toe .....

Janneke is alleen, heeft het heel erg druk met haar werk. Ik ben ook alleen (in de zin van een man die nooit thuis is), heb een behoorlijk aantal kinderen en werk ook veel op school.

De laatste tijd heb ik het J&J een beetje laten versloffen. Ik heb ook de vragen en verzoeken wel gelezen maar ze een beetje naast me neergelegd als in 'ja, dat moet ik inderdaad even doen of me (samen met Janneke/ Poppejans) in verdiepen. Ik realiseer me nu dat dat niet goed geweest is. Het negeren van signalen. Ik wens zelf ook niet genegeerd te worden. Spijtig genoeg. Ik denk dat we het als een leerschool moeten zien en inderdaad wat vaker de hulp inroepen van hulptroepen als het om het nadenwerk ivm veranderingen gaat.

Op zich is het bijhouden van het forum niet het meeste werk. Dat kunnen we met zijn 3-en goed aan. Ook wij moeten even om de tafel om alles weer even in het goede ritme te krijgen.

Vwb pb's en berichten. Ja, we krijgen wel eens wat op ons bordje maar niet zo extreem als deze escalatie. In ieder geval kunnen we dat heel goed aan en gaan daar, hoop ik, goed mee om.

We beraden ons verder. Verwacht niet dat we binnen nu en een week een compleet nieuw forum hebben. Ik krijg nu als klachten van het thuisfront.

X

Irene
Amber 24, Josien 21, Dorith 20, Maureen 18, Babet 14
Emma

Bericht door Emma »

Fijn dat we input mogen geven!

Ik ben het met velen eens dat ik de subfora liever gewoon 'zichtbaar' heb, zodat je in ieder geval weet dat ze bestaan.

Ook het openbaar maken van de leeftijdscategorie-fora lijkt me een goed idee, het is toch handig om al vooruit te kunnen lezen.

De grens van 100 berichtjes voor OT vond ik geen probleem om te halen (en zo'n fanatieke poster ben ik nou ook weer niet), maar er moet wel ergens helder uitgelegd staan wat OT is en wat de toegangscriteria zijn (want toen ik me daarvoor aanmeldde stond dat nergens, en je hebt toch een beetje het gevoel dat je 'inbreekt' in een bestaande vriendinnengroep, ik had echt geen idee of ik welkom zou zijn).

Maar....dit zijn allemaal kleine verbeteringen, die een herhaling van wat er gebeurd is (volgens mij) niet gaan voorkomen. Er moet m.i. een manier zijn om geschillen op te lossen zonder dat er zo'n enorme ruzie uitbreekt die iedereen meesleept. Op een ander (veel groter) forum waar ik vóór Isla op schreef (over paarden, dus ook helemaal vol met vrouwen :) ) was er per subforum een of meerere moderators. Die stonden ook boven het forum aangegeven, dus je kon altijd zien wie er modde in dat subforum. Misschien is dat een idee? Die mods kunnen dan de meeste issues oplossen (en de druk op Irene en Janneke wordt dan misschien wat minder.) En verder een 'geschillencommissie' voor dingen die echt uit de hand dreigen te lopen?

Ik heb de laatste week vaak het gevoel gehad dat als je iedereen bij elkaar zou brengen in 1 kamer, het probleem zo uitgepraat zou zijn. (Dat kan een illusie zijn, ik was een totale buitenstaander, maar zo voelde het voor mij). Persoonlijk zou ik ruzies 'buiten het forum om' willen oplossen, want alle draadjes hier de afgelopen week leken het alleen maar erger te maken. Wat denken anderen hiervan?
Emma

Bericht door Emma »

Oh, nog iets: op andere fora ben ik gewend dat mensen wat info in hun profiel zetten. Hier staat die info alleen in het 'wie is wie' subforum en als je (zoals ik) relatief nieuw bent dan is het lastig om iedereen te leren kennen. Uiteraard moet iedereen zelf weten wat/hoeveel over zichzelf te vertellen, maar misschien een idee om info die niet 'geheim' is in de profielen te zetten? Dat voelen nieuwe leden zich misschien wat sneller thuis?
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Bericht door Esther »

Dank voor je antwoord Irene. Ik kan me voorstellen dat je vooral de laatste dagen veel tijd stopt in het forum. En ik geloof dat de meeste blijvers zich bewust zijn van het feit dat veranderingen niet ineens doorgevoerd kunnen worden. Jullie doen dit ook maar vrijwillig natuurlijk.
Maar je geeft zelf ook al aan dat er een en ander ontstaan kan zijn vanuit een gevoel van genegeerd worden, en dat dat wel een leerpunt is. Denk je dat dat ook een aanloop geweest is van de ontploffing van de bom afgelopen weekend? Als ik zie hoe op het nieuwe forum de nadruk wordt gelegd op transparantie...
Dan begrijp ik namelijk ook beter hoe dit ontstaan kan zijn. Al blijft het gewoon balen, voor heel veel partijen.
jipirene schreef:De laatste tijd heb ik het J&J een beetje laten versloffen. Ik heb ook de vragen en verzoeken wel gelezen maar ze een beetje naast me neergelegd als in 'ja, dat moet ik inderdaad even doen of me (samen met Janneke/ Poppejans) in verdiepen. Ik realiseer me nu dat dat niet goed geweest is. Het negeren van signalen. Ik wens zelf ook niet genegeerd te worden. Spijtig genoeg. Ik denk dat we het als een leerschool moeten zien en inderdaad wat vaker de hulp inroepen van hulptroepen als het om het nadenwerk ivm veranderingen gaat.
Ik wil best af en toe ingeschakeld worden bij een denktank ofzo hoor. Ik vraag me wel af of er nog veel mensen zijn hier die heel veel waarde hechten aan meedenken en -beslissen, omdat dat de voornaamste reden voor vertrekken leek te zijn. Ik zou het vooral heel leuk vinden, niet eens zozeer noodzakelijk.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Marijn

Bericht door Marijn »

@ E sther: wat schrijf je dat toch weer mooi op. Ik wilde het net zeggen. :wink:

@I rene: dank voor je reactie. Ik vind het fijn om wat meer toelichting en uitleg te krijgen over het hoe en waarom.

Ik heb het gevoel dat de schouders er nu redelijk onder staan bij iedereen (om maar in A ngelique's termen te blijven).
She

Bericht door She »

Al die verschillende subfora en het feit dat je de aanmaak daarvan aan kunt vragen, is natuurlijk ook wel een kenmerk van J&J. Ik vraag me echter oprecht af waarom al die deuren op slot moeten.

Er wordt van FB openheid en transparantie gevraagd, vanwaar dan die beslotenheid op de verschillende subfora?
Ik kan me voorstellen dat het nogal een drempel kan zijn om toegang te vragen tot bv. de afvallers, terwijl ik me niet voor kan stellen dat daar dingen gebeuren die niet gezien mogen worden. Waar ben je dan als subforum bang voor?
Zo ook CL. Ik kan me voorstellen dat mensen die niet elke week in de kerk komen juist geïnspireerd kunnen raken door ook eens op CL te lezen. Waarom zou dat niet mogen (ik moest vanmiddag aan de metafoor van de kerk denken: is die deur ook zo gesloten, of mag je daar als niet-parochiaan ook eens binnen kijken)? Ik vraag me af of je echt angst moet hebben voor bemoeienis van mensen die de boel daar willen verzieken.
(Op een ander groot forum waar ik schrijf en zelfs moderator ben hebben we niet subfora voor de bedoelde onderwerpen, maar wel draadjes gericht op dezelfde doelgroepen, die heel druk gebruikt worden, en waar geen wanklank valt. Mensen die er niets te zoeken hebben komen er gewoon niet, en/of er wordt respectvol met elkaar omgegaan.
Waarom zou dat niet op J&J kunnen?
P Is het basis vertrouwen dan zo gering? Nu moet ik wel zeggen dat als er daar wel conflicten ontstaan, dan wordt er wel ingegrepen door beheer - maar die ontstaan nooit in de genoemde draadjes.)

In het algemeen: je kunt toch ook leren van elkaar?
Dat geldt ook voor de subfora gericht op kinderen. Waarom moeten die op slot? Ook daar kun je wellicht wel van elkaar leren. Ik weet nog dat ik het erg lang vond duren voor ik op peuter en kleuter mocht, terwijl ik wel een dreumes had met gedrag dat ook daarbinnen paste. Of de overgang naar de basisschool, het is fijn om je daar op voor te kunnen bereiden ruim voor je kind 4 is.
Ik las ergens dat mensen bang zijn te veel uit te moeten leggen als bv. Anders open zou worden. Maar hoezo? Als je daar post, dan is het toch duidelijk dat het gaat om een kind dat afwijkt van de normale ontwikkeling?

Misschien ben ik naïef hoor, dat ik denk dat dat allemaal maar moet kunnen. Maar als het vertrouwen onderling al zo gering is... Wat bindt dan het forum als geheel? Ik lees dat mensen nu op het forum blijven specifiek voor Anders of CL. Dan vraag ik me af wat mij met hen bindt, als ik daar niet in kan. Misschien wel niets, maar is dat wenselijk?

Let wel: ik schrijf dit allemaal in de vragende vorm, omdat ik benieuwd ben hoe andere mensen dit zien, wat hun diepere gedachten er over zijn. Niet omdat ik vind dat het op stel en sprong allemaal open gegooid moet worden. Maar ik denk dat de beslotenheid van die subfora ook kwetsbaar maakt, zeker als er ook (IRL of andere virtuele) contacten zijn die subforum overschrijdend zijn. Want dan kunnen er dingen 'uitlekken'. Als het forum zelf meer open en transparant is, hoef je die angst veel minder te hebben lijkt me.

Dat er een meer besloten hoekje is voor actieve posters (met inderdaad een minimum aantal geplaatste relevante berichten lijkt me logisch. En of dat nu 100 of 250 of 500 zijn... Het is niet fijn als je schoonmoeder (mijn schoonmoeder :lol: ) plotseling lid van het forum zou worden en meteen deelgenoot zou kunnen worden van wat ik over relatieproblemen of problemen met mijn schoonfamilie schrijf (volkomen hypothetisch, want dat zal ik sowieso niet snel doen). Dan moet er toch een zeker vertrouwen door actieve deelname zijn lijkt me. En misschien moet je dan mensen ook wel kunnen weigeren als ze in het traject daarvoor niet zo betrouwbaar zijn gebleken.

Dan FB. Het is een klus om zo'n forum draaiende te houden. Geen idee hoeveel pb's en verzoeken FB hier krijgt, maar dat kan in de aantallen lopen. Dan is een beheerteam van 2 mensen weinig denk ik. Ook in de vakanties moet de kudde in de gaten gehouden worden. En je kunt van beheer niet verwachten dat ze 7x24 uur online zijn. Of zelfs 5x8 uur. We betalen de dames niet hè, voor hun dienstverlening ;)
Beheerder zijn vraagt wel dat je weet wat er op je forum omgaat. De ellende nu begon met het bericht van Jipirene dat ze niet wisten hoe het verder moest met J&J omdat ze zich belazerd voelden. Dat is ook niet goed (of open of transparant). Dat soort dingen werkt naar twee kanten. En als je dan aan de knoppen zit, dan heb je de macht om de stekker er uit te trekken (is drie jaar geleden met het oude draagdoekenforum gebeurd. De informatie staat nog wel online, maar het forum is wel gesloten. Ik ken de aanleiding, hoewel ik in het kraambed lag van R, omdat er toen een persoonsverwisseling op basis van IP-adressen heeft plaats gevonden, en 1 van de verwisselde personen was ondergetekende. Stom misverstand met grote gevolgen (dat velen van jullie je zult herinneren, want meerderen van hier ken ik ook nog van daar). Maar dat kan. Dreigen is nooit goed, en gelukkig is het tij hier gekeerd, maar als beheer in ernstig conflict komt met haar eigen waarden, dan is dat een macht die ze altijd zullen houden - en al 10 jaar niet benut hebben. Dat moet je accepteren, zo werkt het nu eenmaal.

Door nu met elkaar het gesprek aan te gaan en met open vizier verder met elkaar op te trekken moet dat voorkomen kunnen worden. Maar weer: dat vertrouwen in elkaar moet van 2 kanten komen.

Misschien moet FB zich afvragen of er meer moderatoren moeten komen. Ik denk wel dat het verstandig is als de moderatoren en beheer dan onderling in een (superbesloten afgeschermd :p ) subforum met elkaar in contact staan en met elkaar optrekken. Ik heb ooit van een moderator van een subforum hier begrepen dat dat nu niet bestaat. Kan me vergissen, maar lijkt me onmisbaar voor de samenwerking en ook de onderlinge verstandhouding. Het maken van afspraken: wie doet wat, overleg voeren over situaties op het forum die aandacht verdienen... Ik denk dat je het je als beheer daar al een stuk gemakkelijker mee maakt.

En dan die arme Poppejans. Ik heb altijd geweten dat PJ door verschillende personen is bediend en een functioneel account was/is. Ik vind haar wel schattig, ook zo onmiskenbaar bij J&J horend. ik kan me wel voorstellen dat mensen willen weten wie er achter de pop zit, maar aan de andere kant: waar ben je bang voor? Moet J&J de angst niet achter zich laten?

(Maar goed, wie ben ik. Een relatieve buitenstaander ;) die maar eens zo haar ellenlange gedachten op een stille dinsdagavond het www in heeft geslingerd.)
Laatst gewijzigd door She op wo jul 20, 2011 2:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13312
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Bericht door Gootje »

Ik zie hele goede suggesties voorbij komen. Ik kan ze nu wel weer allemaal gaan herhalen, dat doe ik maar niet. De belangrijkste vind ik in ieder geval: geen geheime subfora meer. Daar ben ik echt wel van geschrokken.
Verder denk ik dat het goed is dat jullie een klein clubje mensen om jullie heen verzamelen, bijvoorbeeld zoals E mma voorstelt, die jullie kunnen helpen en ook bij calamiteiten en brandjes kunnen meedenken.

We hebben nu wel veel subfora, maar ik moet wel zeggen dat ik (als Imelda) altijd erg geniet van het sub Vrouwen en het sub freubelen. Ook zijn er velen die genieten van de taartjes. Van mij mag dat blijven bestaan. Vrouwen mag van mij wel een 100-berichten grens op. De andere kunnen wel eerder open. En misschien kun je die ook wel vangen onder het openbare ot, zoals Betje het voorstelt.

Verder vroeg ik mij af of er nog iets te melden valt over 'Annebel'. Ik hou het gevoel dat het hier toch ging om een interne 'streek'.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
She

Bericht door She »

En terwijl ikdat hele verhaal typte zijn er al weer tig reacties in dit draadje verschenen, waaronder die van jipIrene :lol:
Denk er aan dat je ook naar je thuisfront blijft luisteren hè! Je bent op vakantie en ik weet niet hoe het bij jou is, maar wij hadden hier vandaag mooi weer!
Gebruikersavatar
debby
J&J SANTORINI
Berichten: 3674
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:36 pm

Bericht door debby »

Fijn dat we mee mogen denken!
Had voor mezelf ook al een paar punten, maar die lees ik al terug hier van de andere dames. Beetje onzin om die ook weer te gaan herhalen.
Maar van de 'geheime' subfora, heb ik nooit geweten en zou het ook fijn vinden als dat niet meer terug komt. Het mag van mij ook allemaal wel wat meer 'open'.
Groetjes Debby, Mama van L.uuc (2008) &S@@r (2014)
Simoon
J&J SANTORINI
Berichten: 2346
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:33 pm

Bericht door Simoon »

Moeilijk hoor, want ik had eigenlijk nergens problemen mee. Het idee alleen van een verborgen moderator vind ik persoonlijk niet zo fijn. Tot afgelopen week had ik er eigenlijk niet over nagedacht. Misschien kunnen jullie een extra moderator vinden in iemand die wel bekend wil zijn. Ik "weet" wie Irene en Janneke zijn. Ik heb over ze gelezen en ze schrijven mee. Nu schrijft er aan de ene kant iemand mee die zich bekend maakt en in discussies of andere dingen meegaat en aan de andere kant anoniem dingen kan spotten en er iets mee kan zonder dat wij het weten....

Verder een pluim voor jullie
Simoon mv Ellen en Senna
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13312
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Bericht door Gootje »

Oh ja, ik mis nog steeds de functie van het oude forum, dat je een draadje weer geopend bij het eerste nieuwe bericht voor jou. Nu moet je die helemaal opzoeken. Dat was een pijltje volgens mij. Maar ik neem aan dat we die hier niet terug kunnen krijgen?
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4919
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Bericht door marjolein62b »

Voor anders en CL is het gewoon prettig dat ze besloten zijn. Maar wel in een lijst staan zodat je kan zien dat ze bestaan en je je er voor kan aanmelden.

Ik vind dat sub-fora als "vrouwen" en "onderneemsters" heel duidelijk wel een functie hebben. Ik heb ook het gevoel dat daar nu vragen worden gepost omdat ze bestaand en dat deze vragen niet in OT zou zijn gesteld. Wel vind ik dat "vrouwen" wel wat meer besloten mag.

peuter/kleuter en basisschool hoeft van mij geen grens op.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Plaats reactie