nachtmerries

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Ves

nachtmerries

Bericht door Ves »

Weer even over slapen... dat gaat nog steeds niet echt goed bij V incent. De afgelopen tijd merk ik dat hij regelmatig hard ligt te schreeuwen 's nachts. Dan denk ik in eerste instantie dat hij wakker is, maar als ik bij hem kom dan ligt hij nog (meestal staat hij meteen rechtop als hij wakker is) en duurt het een tijdje voordat hij doorheeft dat ik er ben. Dit gebeurt meestal 1x per nacht, rond 12 uur (de andere keer/keren dat ik hem hoor is hij wel echt wakker). Ik denk dat hij dan slaapt en in zijn droom schreeuwt. Het is echt heftig/paniek en soms wacht ik eventjes af, maar het wordt niet snel minder. Daarom haal ik hem er toch even uit, maar dan wordt hij wakker.
Herkenbaar? En wat doen jullie in zo'n situatie?
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Thijs heeft het ook gehad, eerst heb ik afgewacht meestal ging hij dan snel weer verder slapen (binnen 5 minuten) anders er naar toe en kalmeren, dat duurde dan vaak wel even (halfuurtje). Bij twee jaar en drie maanden heeft hij het erger gehad, toen was een nachtlampje de oplossing, doet zijn lampje het een keer niet, dan wordt hij nu nog weer huilend wakker 's nachts.
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Bericht door Eve71ne »

Ik laat ze in zo´n situatie liever in bed. Mijn hand op hun rug en even sussen is meestal wel voldoende om ze weer rustig verder te laten slapen.
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Bericht door Pauwtje »

Eve71ne schreef:Ik laat ze in zo´n situatie liever in bed. Mijn hand op hun rug en even sussen is meestal wel voldoende om ze weer rustig verder te laten slapen.
ja, zo doen wij dat dan ook. mijn ervaring is dat het echt met fases is, misschien heeft te maken met een ontwikkelingssprongetje ofzo.
Balen dat het slapen nog steeds zo moeizaam gaat.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Ves

Bericht door Ves »

Eve71ne schreef:Ik laat ze in zo´n situatie liever in bed. Mijn hand op hun rug en even sussen is meestal wel voldoende om ze weer rustig verder te laten slapen.
Was het maar zo... zodra hij wakker is, staat hij rechtop te krijsen... even sussen is er niet bij. Daarom vroeg ik me af of ik hem uberhaupt wakker zou moeten maken. Maar als het niet binnen een paar minuten ophoudt, doe ik het toch maar...
Meestal is hij overigens al wakker voor ik bij hem kom, maar de laatste weken komt het weleens voor dat hij in zijn slaap schreeuwt. Het is vette paniek.
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Bericht door Pauwtje »

Maar ik bedoel dus juist dat ik ze in de situatie van huilen in hun slaap niet wakker maak, maar alleen een beetje over ze aai en zachtjes probeer te sussen. Maar ja, als het in de slaap grote paniek en schreeuwen is, en als dat langer aanhoudt, kan ik me voorstellen dat je hem dan liever wakker maakt.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Ves

Bericht door Ves »

Pauwtje schreef:Maar ik bedoel dus juist dat ik ze in de situatie van huilen in hun slaap niet wakker maak, maar alleen een beetje over ze aai en zachtjes probeer te sussen. Maar ja, als het in de slaap grote paniek en schreeuwen is, en als dat langer aanhoudt, kan ik me voorstellen dat je hem dan liever wakker maakt.
Oh, dan had ik het niet goed begrepen. Ik ga het de volgende keer ook eens op die manier proberen, wakker maken kan altijd nog. Het is iig niet gewoon huilen in zijn slaap, maar flink hard schreeuwen (wie weet wat voor monster er in zijn droom achter hem aan zit...). En zo'n nachtlampje wil ik ook gaan proberen (voor al die keren dat hij wel uit zichzelf wakker wordt), maar misschien moet hij daar wat ouder voor zijn.
(Verder krijgen we sinds kort thuisbegeleiding, want het is niet alleen een slaapprobleem)
Pauwtje
J&J MAURITIUS
Berichten: 4560
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:46 pm

Bericht door Pauwtje »

Nou, misschien kan je het dan daar ook vragen? Misschien hebben zij nog tips. Waar loop je nog meer tegenaan, of wil je dat hier niet delen? niet dat ik er verstand van heb hoor)
Zielig als je kind zo aan het huilen en schreeuwen is, dan wil je hem natuurlijk 'helpen' om hem daaruit te halen. Van de andere kant, misschien heeft hij er zelf geen last van, in de zin van dat hij het zich niet zal herrinneren als je hem door laat slapen. Lastig hoor.
Jongen (2007), Jongen (2008), Meisje (2011)
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Bericht door LauramvAnneenLisa »

Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Bericht door Eve71ne »

Wat een interessante link van jou, Laura.
Er is me weer een stukje duidelijker geworden waarom Meike 's nachts met haar hoofd bonkt.
Zo in paniek raken terwijl je slaapt is dus vooral voor de ouders vervelend. Of heeft V er 's morgens nog herinneringen aan?
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Ves

Bericht door Ves »

Eve71ne schreef:Wat een interessante link van jou, Laura.
Er is me weer een stukje duidelijker geworden waarom Meike 's nachts met haar hoofd bonkt.
Zo in paniek raken terwijl je slaapt is dus vooral voor de ouders vervelend. Of heeft V er 's morgens nog herinneringen aan?
Idd een interessante link. Ik weet niet of V er 's morgens nog herinneringen aan heeft; hij praat nog niet goed genoeg om het me zo te vertellen dat ik het versta. Ik ga het in de gaten houden en ook met de thuisbegeleiding bespreken. Thuisbegeleiding krijgen we oa vanwege het hoofdbonken.
Gebruikersavatar
Yvonne
J&J TEXEL
Berichten: 673
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:08 pm

Bericht door Yvonne »

Jasper heeft er met vlagen ook veel last van.
Het ziet er altijd erg heftig uit , maar hij weet er zelf de volgende ochtend niets meer van. We hebben het eerst altijd maar zo gelaten. Een van ons ging er bij zitten, en dan maar wachten tot het over was.
Maar toen hij 4 werd en naar school moest werd het vervelender. Jasper was na zo'n nacht namelijk nooit echt uitgerust, en dat ging dan na een paar dagen verkeerd op school.
Omdat hij het altijd rond half 1 's nachts heeft, maken wij hem nu standaard rond 12 uur wakker. Kan hij meteen even gaan plassen, slokje water drinken, en dan valt hij weer rustig in slaap. En slaapt vervolgens de hele nacht probleemloos door.
Misschien kun je dit eens proberen?

Maar ik zou het zeker ook bespreken met de begeleiding die je al krijgt. Zij hebben hier vast ervaring mee.
Yvonne, Mama van Laura (2005), Jasper (2006), Anne (2009) en Emily (2012)
Miep
J&J TEXEL
Berichten: 708
Lid geworden op: vr jan 21, 2011 12:26 pm

Bericht door Miep »

Dit is herkenbaar. Wij hebben het ongeveer 2 maanden geleden gehad. Het was ook echte paniek. Wij keken het dan even aan en als het niet over ging, haalden we hem uit bed. We namen hem bij ons op schoot, probeerden hem te kalmeren en wachtten tot het over ging. Hij was echt onbenaderbaar en dat kon wel een half uur duren. Dan plotseling werd hij helder wakker en konden we hem weer zonder problemen in bed leggen. Na ongeveer 2 weken ging het vanzelf weer over. Succes ermee, wij vonden het zelf heel naar.
Mama van zoon A (mei 2009) en dochter W (augustus 2011)
Plaats reactie