autostoeltje voorin?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Ves

autostoeltje voorin?

Bericht door Ves »

Even een vraagje over autostoeltjes. Mag je een autostoeltje voorin de auto plaatsen? Ik weet dat dat niet mag met een maxicosi (baby), tenzij de airbag is uitgeschakeld. Mag het wel bij stoeltjes voor oudere kinderen (ik zie het weleens in auto's) en evt. onder welke voorwaarden? En zou je het zelf doen?
Achtergrond van mijn vraag: ik wil een auto kopen voor mij en V incent met genoeg bagageruimte (om evt. de wandelwagen of andere grotere spullen mee te kunnen nemen). Ik was naar iets grotere auto's aan het kijken, maar toen ik laatst een auto met een zitje voorin zag, bedacht ik dat het ook een optie is om een kleinere auto te kopen en V incent voorin te zetten als ik grotere spullen wil vervoeren (achterbanken omklappen).
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Bericht door Chantal »

volgens mij wel, maar wel weer zonder airbag.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Juliette
J&J TEXEL
Berichten: 245
Lid geworden op: za jul 31, 2010 12:16 pm

Bericht door Juliette »

http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijde ... gheid.html

Ik heb een cabriolet met een nogal krappe achterbank waar niemand kan zitten, er past ook geen kinderzitje op. Jasper zit dus naast mij op de voorstoel in een maxi cosi tobi. De airbag staat uit.
Juliette, mv Jasper (april 09)
Suuz

Bericht door Suuz »

Ik heb groep 1 stoeltje ook voorin omdat ik achter geen 3-punt gordel heb.
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Bericht door Mare »

als ik het zou doen dan het liefst met airbag uit. het zou niet mijn voorkeur hebben.
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
niekje
J&J SANTORINI
Berichten: 2101
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:16 am

Bericht door niekje »

Hier gaat Floor ook wel eens voorin maar dan zetten we de airbag uit ....

Groetjes Nicole
Mama van Floor 11-05-06 en Jasper 26-01-09
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2828
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Bericht door Laris76 »

Ik doe het ook, uiteraard met airbag uit. Reden is dat mijn kleine autootje (citroen c2) icm mijn lange benen er voor zorgt dat ik met een kind achter me veel te dicht op de pedalen zit (en mijn knieen zowat in het dashboard) om nog veilig te rijden, of er zit een peuter of kleuter compleet klem.
wennetje

Bericht door wennetje »

Jahoor mag. Heb zelf heel klein auto'tje maar Joris zit dan achterin, achter de passagiersstoel (anders zit ik net als Laris76) maar in zowel het boekje van mijn auto als in de beschrijving van de Maxi Cosi Tobi staat dat voorin mag zonder airbag.

Wel een tip: als je een passagier hebt zul je al snel uitwijken naar de achterbank met het stoeltje. Neem daarom wel een 5-deurs auto. Het kost je anders je rug EN de kans is groter dat je je kind uit de auto krijgt bij een ongeval of in het water. Je bent ook sneller bij je kind als die zich verslikt bijvoorbeeld.
annelinda

Bericht door annelinda »

Het "mag" inderdaad wel. Maar volgens ml (zit bij de brandweer) kan een airbag wel af gaan ook al staat hij uit. En mijn is op mijn HART gedrukt dat NOOIT te doen! Dus als goed luisteren de vrouw doe ik dat natuurlijk niet :lol: . Nee even zonder dollen, ml is echt geen veiligheidfreek maar dat schijnt toch echt heel gevaarlijk te kunnen zijn. Hun krijgen hier op de training ook info over.
Suuz

Bericht door Suuz »

annelinda, idd met airbag wel ja.. mijn auto heeft er geen hahhaha
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Bericht door kaatje71 »

volgens mij is dit al vaker voorbij gekomen maar achterin is sowieso de veiligste plek, (helemaal met de airbag uit voorin) dus daar zou mijn voorkeur toch naar uit gaan.....
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
juudje
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:59 am

Bericht door juudje »

Het mag inderdaad wel gewoon en het gebeurd hier ook wel eens al de auto heel vol is (en ik heb al een 7-zitter). Als er wat beurtkindjes bij me in zitten. De grootste (dat is Tom) gaat dan naast mij.
Judith moeder van Tom (4-4-2006), Lola (27-10-2007) en Roos (21-1-2010)
annelinda

Bericht door annelinda »

Nee Suuz, als er geen airbag in de auto zit, is het geen probleem!
Gebruikersavatar
Nancy
J&J MAURITIUS
Berichten: 5775
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: autostoeltje voorin?

Bericht door Nancy »

Ves schreef:Ik was naar iets grotere auto's aan het kijken, maar toen ik laatst een auto met een zitje voorin zag, bedacht ik dat het ook een optie is om een kleinere auto te kopen en V incent voorin te zetten als ik grotere spullen wil vervoeren (achterbanken omklappen).
Je kunt ook nog denken aan een auto met een in delen neerklapbare achterbank.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Shirley

Bericht door Shirley »

Ik dacht dat het wel mocht. Ik zet de airbag niet uit, maar de stoel zet ik wel zover mogelijk naar achteren toe. Ik ga het toch eens googlen hoe het nou zit, want ik dacht gelezen te hebben dat het wel mocht.
Shirley

Bericht door Shirley »

Gera

Bericht door Gera »

Sander zit bij mij ook voorin, omdat ik geen 3 stoeltjes kwijt kan achterin. Indien mogelijk neem ik de andere auto mee, maar dagen dat we beiden werken, moeten de kidneren toch of gebracht of gehaald worden met de kleinere auto.
Gebruikersavatar
Kristel
J&J SANTORINI
Berichten: 1439
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:18 pm

Bericht door Kristel »

Gera, dat probleem hebben we ook. Het zou dus ook om kleine afstanden gaan. We twijfelen of we de auto nog gaan inruilen. Zou je een 3jarige al voorin zetten?
Groetjes van K r i s t e l, moeder van E v e l i e n (24 apr 2008), T o s c a (30 okt 2009) en A b e l (29 aug 2011)
Ves

Bericht door Ves »

Bedankt voor alle reacties! Ik ben weer een stukje wijzer geworden...
Ik heb nog even snel gegoogled op airbag uitschakelen, maar dat blijkt niet een kwestie van een knopje aan of uitzetten, begrijp ik (zoals jullie merken heb ik weinig verstand van auto's :oops: ). Het lijkt me onhandig als je het alleen door de garage uit en evt. weer aan kunt laten zetten (als dat uberhaupt nog kan... :? ), als er een volwassene voorin meerijdt. Heeft hier iemand ervaring met het uitzetten (en weer aan)?
Airbag aan en stoel zo ver mogelijk naar achteren mag blijkbaar ook.
Nou ja, ik ga er in elk geval nog eens goed over nadenken.
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6155
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Bericht door Mamalon »

Wij hebben belle van 3,5 ook regelmatig voorin, omdat Lieke van 16 maand zoveel huilt en onrustig is, dus zorg van VL nodig heeft. Lieke heeft nu twee keer overgegeven achterin, dus we vermoeden dat ze wagenziek is. We overwegen nu VL met Belle achterin en Lieke voorin (ik rijd, want wagenziek). Dan zitten de kneusjes voorin, hihi
Ben blij om te lezen dat het mag, en "gelukkig" hebben wij alleen airbag bij de bestuurder.
Mamalon
Mamavantwee

Bericht door Mamavantwee »

Bij ons zit de oudste sinds zijn 3e voorin (airbag natuurlijk uit) vanwege wagenziekte. Rijden was een kwelling voor hem en voor ons een ontzettend gedoe. Sinds hij voorin zit nergens meer last van, niet gespuugd of wat. Balen dat ik hierdoor aldoor achterin moet... maar de jongste zit achterin en heeft nu lekker de aandacht van mij. Die twee naast elkaar is ook niet handig want ik weet nu al dat het dan een keetzooi wordt met af en toe een harde stoeipartij vanuit de oudste en daar moeten we dan ook meteen weer bovenop zitten....Of dat is vooral waar ik bang voor ben... De oudste kan het best hoor.
Wel vraag ik me af hoe anderen dat doen met twee kleine kinderen of meer achterin. Kunnen ze dan wel van elkaar afblijven? Maar dat is meer iets voor een ander topic...
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Bericht door michelle »

Ves schreef:Bedankt voor alle reacties! Ik ben weer een stukje wijzer geworden...
Ik heb nog even snel gegoogled op airbag uitschakelen, maar dat blijkt niet een kwestie van een knopje aan of uitzetten, begrijp ik (zoals jullie merken heb ik weinig verstand van auto's :oops: ). Het lijkt me onhandig als je het alleen door de garage uit en evt. weer aan kunt laten zetten (als dat uberhaupt nog kan... :? ), als er een volwassene voorin meerijdt. Heeft hier iemand ervaring met het uitzetten (en weer aan)?
Airbag aan en stoel zo ver mogelijk naar achteren mag blijkbaar ook.
Nou ja, ik ga er in elk geval nog eens goed over nadenken.
Bij ons is het geen knopje, maar er zit in het passagiers dashbordkastje een sleutelcontact waar je hem met de autosleutel uit kunt zetten. Heel makkelijk. Maar ivm het wel kunnen uitklappen van de airbag ondanks dat hij uitstaat doen we het alleen incidenteel wanneer echt nodig.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Bericht door Chantal »

bij ons in de auto kan de airbag niet zomaar uit helaas. dat moet helemaal bij een garage gebeuren. (opel zafira).
maar bij het autootje van mijn vader (toyota aygo) hoef ik alleen maar met de sleutel een slotje om te draaien.
ligt er dus ook aan welke auto je hebt, of het makkelijk kan of niet.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gera

Bericht door Gera »

Mamavantwee schreef:Wel vraag ik me af hoe anderen dat doen met twee kleine kinderen of meer achterin. Kunnen ze dan wel van elkaar afblijven?
Nee, dat kunnen ze niet, dus af en toe is het herrie achterin. Sander zit in het midden, want Petra is soms nog te hardhandig/onhandig met haar kleine zusje. Verder krijgen ze voor we vertrekken al een waarschuwing. Een beloning (snoepje) in het vooruitzicht stellen als ze van elkaar afblijven helpt meestal ook wel (tijdelijk). En verder moet het maar gewoon, soms wat herrie en gehuil achterin, we gaan toch echt niet met 2 auto's op stap (of op vakantie) omdat de kinderen achterin ruzie krijgen. Voorheen met Sander en Petra samen in de fietskar was trouwens erger, toen waren ze jonger en in de fietskar zaten ze veel dichter op elkaar, dus toen nam ik vaak ook een fietsstoeltje mee waar 1 van beiden dan in kon.

Sander ging trouwens vanaf 5 jr bij mij voorin, toen werd Evonne geboren. Stoel staat helemaal naar achteren, airbag staat nog wel aan.
wennetje

Bericht door wennetje »

@Ves, airbag uitschakelen is in veel auto's heel makkelijk. In mijn peugeot 107 is het net als bij Citroen C1 en Toyota Aygo gewoon de sleutel in een speciaal slotje en draaien. Met de maxicosi voorin stond deze uit en als ik een passagier had zette ik die weer aan. De auto's van mijn broer en schoonzus hadden ook een simpele wijze van uitzetten (weet merken niet meer maar waren weer twee andere merken/soorten). Oudere auto's hebben veelal geen airbag bij de passagierskant.
Nichtje en neefje hadden ook vaak heibel achterin maar konden elkaar net niet aanraken, dat scheelde wel.
Plaats reactie