Kolven in de kraamweek?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Kolven in de kraamweek?

Bericht door michelle »

Ik heb onderstaande gepost op bvforum maar misschien hebben jullie ook nog handige tips.

Afgelopen maandagochtend ben ik middels een geplande ks bevallen van een prachtige dochter. Ivm problemen met mijn tepels die tijdens de vorige 2 lactatieperiodes al uitvoerig zijn bekeken door een lk voed ik met een tepelhoedje. Dat gaat op zich prima. Ik heb de productie goed op gang gebracht door te kolven, Jasmijn heeft de eerste 2 dagen na de voedingen extra moedermelk gehad met een cupje maar dat is inmiddels niet meer nodig.

Ik zit met het volgende dilemma:
Jasmijn is heel slaperig aan de borst en heeft meestal na 1 borst echt genoeg gehad. Kriebelen, verschonen etc. heeft allemaal geen effect, ze drinkt niet meer. Inmiddels heb ik stuwing dus de bv is echt wel goed op gang. Maar ik ben bang dat ik hierdoor later productieproblemen ga krijgen ivm te weinig aanleggen en dus te weinig aanmaak van melkklieren, of hoe dat dan ook heet, iig het vele voeden wat ervoor zorgt dat je later makkelijk je productie kunt opkrikken. Tepelhoedjes an sich hebben natuurlijk ook al het risico op verminderde productie, de andere 2 heb ik ook maar 5 maanden kunnen voeden.

Meer aanleggen lukt niet, ik ga wel meer huid op huid voeden. Zal ik gaan kolven of brengt dat alleen meer problemen (ivm stuwing)? Of wacht ik tot na de stuwing en ga dan alsnog kolven? Of helemaal niet kolven?
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Bericht door Ester »

Huid op huid is een heel goed plan. Evt. kun je dat ook na de eerste borst proberen: Beide kleren uit en kijken of ze een tweede borst nog wil. Je zegt dat de bv goed op gang komt: hoe gaat het met het poepen van Jasmijn? Wordt het al mooi geel? En hoe zit het met haar gewicht, gaat ze de groei alweer in? Als dat allebei goed zit zou ik er vanuit gaan dat het goed gaat met de productie en proberen los te laten dat je perse 2 borsten moet geven. Kolven zou dan vooral ten koste van je rust gaan én voor overproductie kunnen zorgen.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
LiesbethN

Bericht door LiesbethN »

Noëlle heeft de eerste tijd alleen maar uit 1 borst gedronken. Ik vond het ideaal. En bij productiedip was het makkelijk dat ik de andere borst extra kon geven. Het is toen vanzelf bij getrokken.
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Bericht door Ester »

Ik had trouwens dezelfde zorgen met famke de eerste dagen, en net nadat ik mijn zorgen had uitgesproken (gaat dit wel goed? Moet ik niet gaan kolven?), sloeg het om en heeft ze een paar dagen hééél erg vaak gedronken (lees: elk half uur ofzo). Dus 't kan zo weer veranderen.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Bericht door michelle »

Haar ontlasting is mooi geel, lekker veel plas en poepluiers en ze is alweer aan het groeien. Dat gaat dus wel goed. Ik was ook best ontspannen erover totdat ik weer las over dat het vele aanleggen in de eerste 4 weken zo belangrijk is. Loslaten dus :-)
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Bericht door Ester »

michelle schreef:Haar ontlasting is mooi geel, lekker veel plas en poepluiers en ze is alweer aan het groeien. Dat gaat dus wel goed. Ik was ook best ontspannen erover totdat ik weer las over dat het vele aanleggen in de eerste 4 weken zo belangrijk is. Loslaten dus :-)
ja, ik had dat ook. Had ik maar nooit geweten over die receptoren ;) Soms kan veel kennis ook nadelen hebben.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Eve71ne
J&J HAWAII
Berichten: 6256
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:09 am

Bericht door Eve71ne »

Allereerst, Benthe dronk ook altijd maar één borst. Het lijkt mij het belangrijkste dat je niet te wéinig aanlegt, maar op overproductie aansturen is nou ook weer niet nodig natuurlijk. Ik vind een keer of 8 aanleggen per etmaal heel normaal, red je dat?
Meike 12-04-2006 en Benthe-08-09-2009

Zorgen moet je doen, niet maken
Marielle

Bericht door Marielle »

Er zijn al heel veel goede dingen gezegd. Minimaal 7 a 8 keer voeden, meer mag zeker en is ook wel wat gewenst.
Bloot huid op huid contact, Jasmijn een luier om en dan samen verder bloot is erg goed voor de melkproductie. Wat je ook nog kan doen is nu nog extra melk met de hand afkolven, dus niet met een kolf. Dat extra huid op huid contact zorgt ook voor een hogere productie.

En omdat je de andere 5 maanden hebt gevoed, zegt dat niet dat je nu ook 5 maanden zal voeden. Er kunnen genoeg andere oorzaken zijn.

je schrijft dat ze goed groeit, hoe goed is goed? En hoeveel plasluiers heeft ze op een dag? Is ze al weer terug op geboortegewicht?
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Bericht door michelle »

Bedankt voor jUllie meedenken. Ik zorg ervoor dat ze minimaal 8 voedingen krijgt. Ze woog 3605 bij de geboorte, afgevallen tot 3360, gisteren na een voeding was ze 3400 en vanochtend voor de voeding 3380. Wel belangrijk dus om te kijken of ze morgen echt wel is aangekomen. Gisteren had ze 8 plasluiers, vandaag tot nu toe al 5.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
Hermien
J&J SANTORINI
Berichten: 2001
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:31 am

Bericht door Hermien »

vanuit mijn ingekleurde beeld roep ik ja ga alsjeblieft kolven...
Als ik de rest van het verhaal lees denk ik niet dat het nodig is....
Mamma van Wouter 03-12-2002, Heinrike 11-03-2005 en Janiek 14-9-2010
Plaats reactie