exceem, ervaringen gevraagd

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
mammamerel

exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door mammamerel »

Ben woensdag met Vlinder naar de HA geweest omdat ik al langere tijd bij momenten het gevoel had dat ze last heeft van exceem. De huisarts bevestigde dat het om constitutioneel exceem gaat. Droge rode ruwe plekjes die jeuken op haar bovenbeen en op haar romp grote plekken. Verder een erg droog huidje, altijd al gehad eigenlijk.
Ze doucht graag, om de dag, met meestal alleen water op haar lichaampje. Dit moet dus minder. Daarnaast vaseline op de plekjes en het hele lichaam goed vet houden. Zag vanmiddag ook plekjes aan de binnenkant van de elleboog.
Wat zijn jullie ervaringen met exceem en vooral tips om het te verminderen?

Groet Martine
Suuz

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door Suuz »

Hier eentje!

Idd ook erg droog huid die onbehandeld uitmond tot een heftige eczeem.. dan hebben we een hormooncreampje.. Maar gelijk met een cream op vasseline basis smeren voorkomt dit bij ons omdat ik weet dat P reageert op bepaalde voedsel en was/shampoo enz..

Dus bij ons het product weg halen waar reactie op is met smeren met de vasseline basis cream is ze eczeem vrij. Moeilijk te vinden waar het probleem zit hoor ;) Hier reageert haar lichaam dus op douchspul/ wasverzachter/ pinda's en noten (die ik eet)/ kiwi en het weer dat kouder wordt en daardoor de verwarming aan hebt.

Hier ook maar 2x in de week onder de douch/ bad.. gaat ze vaker gelijk last van zeer droge huid. Gelukkig net weer een nieuwe aanval in kunnen dammen door veel te smeren.
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door Chantal »

mijn zusjes en ik zaten vroeger onder... en alleen de hormoonzalf hielp. hopelijk werkt de vaseline goed genoeg voor jouw meisje.
maar hou het goed in de gaten. misschien badderen in balneum badolie? van alleen water droogt het water ook uit namelijk.

(ps, je schrijft eczeem, zonder x ;) )
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
mama van b en c

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door mama van b en c »

Hier beide jongens exceem. Gelukkig zeer kleine plekjes en meestal geen jeuk. Beide heb ik wel eens met de hormoon zalf gesmeerd als ze jeuk hadden. Meestal kan ik het af met de vaseline zalf.

water alleen schijnt ook al de klachten te verergeren, hier zie ik dat ook, maar omdat ze beide geen jeuk hebben gaan ze toch elke dag in bad. Ze vinden het zo leuk he?
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door Ester »

Ik heb m'n hele leven al last van eczeem. Hormoonzalf wil ik niet gebruiken en zou ik ook mijn kinderen niet willen laten gebruiken. Bij mijzelf helpt het om alleen maar neutrale producten te gebruiken (dus zonder parfum en parabenen, bijv. van Weleda). Daarna gebruik ik op advies van en homeopaat vitamine C, 500 mg per kg lichaamsgewicht per dag. Nu ik zwanger ben kan ik die dosis niet gebruiken, en nu het weer kouder is geworden en de verwarming aan is heb ik gelijk weer last.
Misschien een idee om eens naar een homeopaat te gaan. Eczeem is toch vaak een uiting van een probleem ín het lijf, en het helpt dan dus niet om van buitenaf te gaan smeren (alleen als symptoombestrijding, niet als oplossing)
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
kes
J&J MAURITIUS
Berichten: 5718
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:18 am

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door kes »

Mees heeft eczeem. Hij doucht maximaal 2 x per week. Ik smeer 2x daags zijn armen en benen (holtes voornamelijk) in met een olijfzalf van de apotheek hier. Zijn gezicht/mond doe ik 3 à 4 keer, ook vaak voor het eten als we iets met tomaten(saus) eten. Alleen als het echt erg is, gebruik ik wel eens hormoonzalf, een tijd geleden (toen het eczeem een stuk erger was) smeerde ik wel vaker met hormoonzalf.

Ik let heel erg op voeding, ik haal zoveel mogelijk natuurlijke produkten, zonder smaakversterkers (kan Mees niet tegen), conserveermiddelen, kleurstoffen etc.
Kes, mv Floor (20mrt06) en Mees (20okt07)
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door nance74 »

M icah is ook een eczeemkind. Ik heb de eerste 2 jaren veel gesmeerd met vaseline cetomacrogol creme dat hielp goed. Als het echt te erg werd, ook hormoonzalf maar echt sporadisch mee gesmeerd. Ik ben voor in bad Z arqa gaan gebruiken dit is heel prettige badschuim heb ik ook shampoo van.

En M icah heeft diverse voedselallergiën, als ik goed op zijn eten let dan is zijn eczeem ook gelijk minder. Als hij verkouden is ofzo dan zie ik ook gelijk dat zijn eczeem weer terug komt. Hij is nu ook onder behandeling bij een homeopaat en dat helpt ook want het is een stuk minder.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door nance74 »

Oja en hij gaat 2x in week in bad en hij zwemt 1x. Is er geen zwemmen dan gaat hij 3x en dat gaat goed.

S enn heeft ook een droge huid, die gaat 2x per week in bad. Daar zie ik het ook erger worden als hij in bad is geweest. Daar gaat ook nog niks in.
Daar ben ik nu ook aan het smeren met cetomacrogol creme. En ik masseer hem met olie van zarqa.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
mijadja

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door mijadja »

Hier ook ervaring met eczeem. Hormoonzalf en vaseline zoals omschreven. Momenteel goed onder controle. Ik ben erachter gekomen dat chocola ook een boosdoener is net als yoghurt.
En balneum in het bad.

Succes!
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5614
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door JasmijnLinde »

Dode zeezout helpt ook goed. Mijn moeder smeerde ons vroeger altijd in met Cardiflorcreme van VSM.

Varkensvlees is ook een eczeemtigger, dat zou ik ook vermijden.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Nynke
J&J SANTORINI
Berichten: 1124
Lid geworden op: di jul 27, 2010 6:50 pm

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door Nynke »

Ik sluit me aan bij wat eerder al gezegd is: minder douchen, minder zeep gebruiken (shampoo is ook echt heel slecht voor de huid), huid vet houden met zalf (lotion verergert een droge huid eigenlijk alleen maar).

Met wat voor wasmiddel was je? Wasmiddel met veel parfum en wasverzachter (vooral die) kunnen eczeem ook verergeren.

Tja, en helaas is het logisch dat het eczeem juist nu opkomt: Buiten wordt het weer kouder, de verwarming gaat binnen aan en de luchtvochtigheid neemt af. In de zomer, hogere temperatuur, hogere luchtvochtigheid en zonlicht op het lijfje, zal je zien dat het veel beter gaat. (Een zonvakantie tussendoor? :o )

Heel veel succes ermee!
Groetjes,

Nynke, moeder van Sofie (dec. 2005), Lotte (jan. 2008) en Bente (11 aug. 2013)

Met liefs en lapjes
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door LauramvAnneenLisa »

of iris eczeem heeft wete ik niet, het lijkt er wel erg op. Bij haar is het vooral een reactie op voedsel dus ik moet me goed aan mijn dieet houden.
bij iris werkt vaseline zalf niet. Na van alles uitproberen ben ik op Neutral zalf en huidolie uitgekomen.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Suuz

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door Suuz »

Die balneum douch spul kunnen wij niet gebruiken, gelijk reactie.
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door kaatje71 »

Silke heeft eczeem, gelukkig niet al te heftig.
We smeren 2 maal daags met vaseline cetamocragol, 1 keer per week met hormonenzalf en twee keer per week in bad/onder de douche.
Als we geen hormonenzalf smeren komt het eczeem weer opzetten.
Ik had wat weerstand tegen die hormonenzalf, maar zo voor 1 keer per week weegt het toch wel op tegen de nadelen van het eczeem denk ik.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
mammamerel

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door mammamerel »

Ik heb van de huisarts geen zalf gekregen, in eerste instantie. Ze wil liever geen hormoonzalf geven als het niet nodig is. ik heb haar gisteravond ingesmeerd met babyolie maar ik had vanochtend het gevoel dat het vuriger was als gister. Misschien dus niet zo'n goede oplossing...
We hebben geen bad, dus ik moet het echt doen met spul voor onder de douche. Heb douchecreme van zwitsel voor droge huid gekocht en maar eens kijken wat dat doet. Ik waste haar de laatste tijd met weleda zeep en haren wassen doen we echt zeeeeer sporadisch.
Volgens de huisarts zou het geen zin hebben om te experimenteren met voeding omdat dit niet de aanleiding zou zijn. Ik lees toch dat jullie ervaringen anders zijn.
Varkensvlees eet ze eigenlijk niet, of je moet die enkele keer rookworst meetellen. Heb een kleine vegetarier in de dop!
Melk heeft ze eigenlijk zelf nooit gedronken. Wel karnemelk en yogurt, de zure melkproducten dus. Heel af en toe hebben we een keer vla en dat vindt ze dan wel weer lekker. Ik heb altijd wel het idee gehad dat als ze zo duidelijk aangeven iets niet te lusten zoals in ons geval melk en vlees/vis dit samenhangt met dat ze zelf goed weten dat iets niet goed voor ze is.
Als het nou verergerd dan is die homeopaat nog wel een goede tip.

Groet Martine
Suuz

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door Suuz »

Olie droogt de huid helaas uit, dus liever niet gebruiken. Ik heb die vasseline creo.. nogwat en dat is echt goed spul!
paws schreef:
Suuz schreef:Die balneum douch spul kunnen wij niet gebruiken, gelijk reactie.
http://www.huidziekten.nl/formularium/o ... hermal.htm

Kan soja allergie zijn, vandaar dat de jongste hier er dus ook niet tegen kon.
Wauw dank je! misschien is dat de missende link bij ons.

edit: Staat dat allergie op pinda dat er reacties kan komen, nou ze heeft die allergie.. maar ik zal die soja ook wel ff in de gaten houden.
wennetje

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door wennetje »

Tja, de tip die ik heb is: homeopaat!!!
Al dit soort huidreacties heeft de Westerse geneeswijze vaak maar 1 reactie op: hormoonzalf. Erg gericht dus op symptomen. Dat doet een klassiek homeopaat niet.

Joris had geen eczeem maar galbulten, iedere 2 weken een flinke aanval met veel jeuk. Ik kon totaal geen lijn vinden met eten van voedingswaren of wat dan ook, geen nieuw wasmiddel, geen nieuwe ongewassen kleren, geen flauw idee. Na 1 bezoekje aan homeopaat al middeltje waarbij na 2 uurtjes een enorme uitbraak aan galbulten en ze zijn tot op heden niet meer terug gekomen (nu maand of 4).
Nichtje (inmiddels 17) had koemelkallergie en daarmee samenhangend een zeer eczeemgevoelige huid. Allergie kan natuurlijk niet weggenomen worden maar haar eczeem was na een paar bezoeken onder controle.

Dit zijn aandoeningen waar de alternatieve geneeswijze veel meer mee kan en onder begeleiding van een homeopaat geldt echt: baat het niet, dan schaadt het niet.
Claudiac

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door Claudiac »

Voor A gebruik ik een keer in de zoveel tijd een paar dagen hormoonzalf. Tot nu toe 3x gedaan.
De eerste keer zat hij helemaal onder. Hij krabde zijn gezicht en zijn hoofdje kapot. Nu smeer ik veel met vaseline-lanette crème. Dit op recept, werkt veel beter bij ons dan vaseline of baby olie.

Nu is de eczeem weer weg en nu kan de hormoonzalf weer in de kast.

Een collega van mij heeft trouwens zijn gezichtsvermogen voor 40% verloren doordat hij vroeger de hormoonzalf zelf in zijn ogen smeerde (natuurlijk niet expres, maar dat doen kinderen nu eenmaal) en hij heeft veel heel dunne plekken op zijn huid door de zalf. Dus wees er voorzichtig mee. Ook zelf goed je handen wassen na gebruik. Mijn huisarts is er te makkelijk mee naar mijn mening.
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door kaatje71 »

mammamerel schreef: We hebben geen bad, dus ik moet het echt doen met spul voor onder de douche. Heb douchecreme van zwitsel voor droge huid gekocht en maar eens kijken wat dat doet.
je kan ook alleen met water wassen, en af en toe een beetje shampoo voor de haartjes.
Homeopaat had bij ons geen enkel effect, vandaar dat ik wel vrede heb met de hormoonzalf.
Maar ik zou dat ook zeker proberen.
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4920
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door marjolein62b »

Joep heeft het in zijn knieholte en nu ook op zijn bovenbenen. Gelukkig daar niet zo erg.

Toen het heel erg was heb ik voor zijn knieholtes hormoonzalf gehad.
Nu hoef ik alleen maar regelmatig te smeren met de olijfzalf van de apotheek, maar daar kan ik echt niet zonder.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
nance74
J&J SANTORINI
Berichten: 2968
Lid geworden op: di jul 27, 2010 3:32 pm

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door nance74 »

Suuz schreef:Olie droogt de huid helaas uit, dus liever niet gebruiken. Ik heb die vasseline creo.. nogwat en dat is echt goed spul!
paws schreef:
Suuz schreef:Die balneum douch spul kunnen wij niet gebruiken, gelijk reactie.
http://www.huidziekten.nl/formularium/o ... hermal.htm

Kan soja allergie zijn, vandaar dat de jongste hier er dus ook niet tegen kon.
Wauw dank je! misschien is dat de missende link bij ons.

edit: Staat dat allergie op pinda dat er reacties kan komen, nou ze heeft die allergie.. maar ik zal die soja ook wel ff in de gaten houden.
M icah reageerde hier waarschijnlijk op toen hij 3 dagen oud was. Hij heeft pinda allergie en in balneum extra vettend zit..........jawel pindaolie.
Nancy mv M icah 31-8-2008 en S enn 28-7-2011
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8103
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door channiemam »

kaatje71 schreef:Silke heeft eczeem, gelukkig niet al te heftig.
We smeren 2 maal daags met vaseline cetamocragol, 1 keer per week met hormonenzalf en twee keer per week in bad/onder de douche.
Als we geen hormonenzalf smeren komt het eczeem weer opzetten.
Ik had wat weerstand tegen die hormonenzalf, maar zo voor 1 keer per week weegt het toch wel op tegen de nadelen van het eczeem denk ik.

Cetametocragol smeren helpt hier ok goed voor de
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8103
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door channiemam »

Dagelijkse onderhoud. Hormoonzalf voor zo nodig.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
mammamerel

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door mammamerel »

Suuz schreef:Olie droogt de huid helaas uit, dus liever niet gebruiken.
Nooit geweten.. hoe zit dat dan?? Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat lekker olien juist goed is voor een droge huid.
Suuz

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door Suuz »

Olie kan niet intrekken, en blijft op de huid ;) tenminste dat is mij dus verteld ;) Huid voelt misschien dan wat gladder aan maar pakt het probleem dus niet aan.
Gera

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door Gera »

Ik heb het al vanaf de geboorte en gebruik vaseline en hormoonzalf. Ik lees vaak dat door hormoonzalven alleen het symptoom wordt aangepakt en niet de oorzaak en dat een homeopaat de oorzaak kan wegnemen. Ik geloof daar niet in, tenzij er een oorzaak van buitenaf is, zoals teveel zeep, voeding waarop gereageerd wordt, etc.. Bij mij is het gewoon een foutje in mijn genen en dat is echt niet met homepatische middeltjes op te lossen. Dus dan blijft er weinig anders over dan de symptomen bestrijden. Ik zie ook het probleem van hormoonzalf niet zo zolang je je aan de voorschriften houdt (die tegenwoordig veel behoudender zijn dan vroeger). Ik zou het mijn kind ook echt neit aandoen om te moeten leven met jeuk alleen maar omdat ik niet aan symptoombestrijding wil doen, ik wordt soms echt gek van de jeuk. Tegen knallende hoofdpijn neem ik paracetalmol (ook niet geheel onschuldig) en tegen eczeemjeuk gebruik ik hormoonzalf.

Ik lees ook iets over olie die niet in de huid trekt. Zelfde geldt voor vaseline. Deze middelen zie ik zelf ook meer om de huid te beschermen tegen uitdroging van buitenaf en aangezien veel uitdroging van buitenaf komt, helpt het prima.

Verder idd weinig douchen, luchtvochtigheid in de gaten houden (luchtbevochtiger of van die waterbakjes aan de verwarming als de verwarming aan staat), zo min mogelijk zeep ed. Ook wasmiddelen kunnen irriteren, evenals bepaalde stoffen. Zo moet je bij mij echt niet met mohair aankomen. In de winter helpt het vaak om een lange onderbroek/legging/maillot onder lange broeken aan te doen, ook weer als bescherming tegen invloeden van buitenaf die de huid uit kunnen drogen.
Gebruikersavatar
marije1977
J&J SANTORINI
Berichten: 2769
Lid geworden op: do jul 29, 2010 1:19 pm

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door marije1977 »

Laurens heeft er ook veel last van (gehad). Hij is uiteindelijk doorgestuurd haar de huidarts en kreeg toen een andere zalf koelzalf zonder rozenolie in plaats van vaseline cetomacrogol. De vaseline sloot de huid veel te veel af. Daarnaast gebruikten wij hormoonzalf. Eerst zolang er rode vlekken te zien waren, nadat dat onder controle was nog twee keer per week na het douchen. Inmiddels hebben we al een aantal maanden helemaal niet meer hoeven te smeren. Bij hormoonzalf krijg je alleen een dunne huid bij te veel gebruiken en bij hele sterke zalf die langer gebruikt wordt dan is voorgeschreven.
Marije

Laurens (17 maart 2006) en Neline (1 december 2007)
KarinH

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door KarinH »

Christian had vanaf 2 weken al eczeem (gezichtje en romp) en we zijn toen snel overgegaan tot de tips die al genoemd zijn: geen zeep (ook geen varianten voor droge huid of zo, zeep is zeep!), 2 per week lauwwarm bad, 2 keer per dag insmeren met vette zalf en zo nodig hormoonzalf (was niet zo vaak).
Vanaf dat hij 2 jaar was werd het (uit zichzelf) een stuk minder en was hormoonzalf helemaal niet meer nodig. Vanaf 3 jaar is eczeem zo goed al verdwenen en kwam zijn allergie er op een andere manier uit. Nu heeft hij last van peuterastma en hooikoorts. :roll:

Eveline had altijd een vrij gaaf huidje, maar toen ze ruim 2 was (na stoppen van BV, denk wel eens, daardoor?) kreeg zij eczeem in de plooien (ellebogen, bij polsjes, oksels, knieen) en dus ook maar 2 keer per dag insmeren met vette zalf (wij hebben vaseline 20%/cetomacrogol via huisarts) en hormoonzalf. Hoewel het er niet altijd heftig/vurig uitziet, heeft Eveline (itt Christian) veel/snel last van jeuk. Soms in de avonden huilerig en moeilijk kunnen slapen, omdat ze zo moet krabben (en het ook echt open krabt tot bloedens toe). Daarom gebruiken we de hormoonzalf regelmatig (zo vaak als mag, 3 dagen in de week wel, 4 dagen niet), om de jeuk een beetje in de hand te houden.
Suuz

Re: exceem, ervaringen gevraagd

Bericht door Suuz »

Kijk dat is ook verschil. Bij mijn kids hebben ze geen jeuk denk ik, ze krabben namelijk nooit. (alleen bij muggenbulten ;) )
Plaats reactie