nu nog naar een ander kdv? 13/12 update: knoop doorgehakt

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1723
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

nu nog naar een ander kdv? 13/12 update: knoop doorgehakt

Bericht door Marijke »

We hebben opeens een luxe-probleem. Kr ij n gaat naar een kdv een paar kilometer bij ons vandaan (zo'n 3,5 km). We moeten er allemaal wel een beetje voor omfietsen, maar het is ook weer niet heel erg. (Behalve in de winter als het glad is. Dan vind ik het een vreselijke afstand, en dan haal en breng ik hem liever niet. Ben ooit een keer gevallen met Kr ijn op de fiets, sindsdien durf ik nauwelijks meer te fietsen als het glad kan zijn.)

Maar nu is er vanaf februari opeens plek voor hem op het kdv bij ons in de wijk, op 300 m van ons huis. Wat nu?

Zowel J anna als hij hebben hier altijd op de wachtlijst gestaan. Maar er was nooit plek. Tot voor kort wilde ik nog heel graag wisselen. Lijkt me veel makkelijker. En ook leuk als hij nu alvast kinderen uit de wijk en toekomstige klasgenootjes leert kennen. Maar hij heeft het nu zo verschrikkelijk naar zijn zin op zijn huidge kdv. En wij zijn ook echt heel erg tevreden nu. Ze zijn lekker actief, spelen heel veel buiten. Het terrein van zijn kdv (nu) grenst aan een grote speeltuin. In de ochtenduren, als de speeltuin officieel nog dicht is, gaan ze daar vaak spelen met de kinderen van het kdv. Kr ijn heeft vaste leidsters waar hij dol op is en die wij ook volledig vertrouwen. Gaan we dat opgeven omdat het logistiek gezien wat handiger is als hij hier in de wijk naar het kdv gaat?

Ik geloof dat het kdv hier ook prima is hoor. We kennen het wel een beetje, en J anna heeft in hetzelfde gebouw op de bso gezeten. Maar ik vind het toch ook wel een risico. Ben bang dat Kr ijn zijn eigen vriendjes en zijn vaste leidsters zou missen. Ik baal zo dat dit aanbod niet kwam rond de tijd dat hij van de babygroep naar de peutergroep moest. Was er toen plek geweest op dit kdv, dan hadden we geen moment geaarzeld.

Nou ja, het heeft weinig zin als ik aan jullie vraag wat jullie zouden doen. We moeten gewoon onze eigen afweging maken. We zullen in elk geval maandag even bellen om te vragen of we (nog eens) een kijkje mogen nemen op het kdv. En dan moeten we dinsdag een beslissing nemen.
Laatst gewijzigd door Marijke op di dec 13, 2011 9:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
LauramvAnneenLisa
J&J MAURITIUS
Berichten: 5432
Lid geworden op: di jul 27, 2010 2:21 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door LauramvAnneenLisa »

wil je nu wel of niet weten wat wij in jouw situatie zouden doen ;-)
ik zou hem denk ik laten zitten waar hij zit.
sterkte met je besluitvorming.
Laura mv A nne (feb 2003), L isa (feb 2005) en I ris (feb 2011)
Gebruikersavatar
Betje
J&J HAWAII
Berichten: 6798
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:38 am

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door Betje »

Het gaat dus om nog anderhalf jaar, dat vind ik best lang. Volgens mij wennen kinderen vaak veel sneller in een nieuwe situatie, met andere kinderen en leidsters dan wij denken. Hoeveel dagen gaat hij eigenlijk?
Meisje '06, Jongen, '09 Jongen '15
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12724
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door Pauline »

Ik zou het wel doen, juist om wat betje zegt. Ze wennen best snel hoor. En het kdv bij jou in de buurt heeft ook zijn pre's.

Ga nog eens kijken en als het goed voelt zou ik het doen.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1723
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door Marijke »

LauramvAnneenLisa schreef:wil je nu wel of niet weten wat wij in jouw situatie zouden doen ;-)
:D
Ik ben natuurlijk best heel benieuwd wat anderen zouden doen (of gedaan hebben) in zo'n situatie, maar het gaat ons besluit hoogstwaarschijnlijk niet beinvloeden. Elke situatie is uniek, er zullen altijd verschillen in omstandigheden zijn. We zullen het dus echt zelf moeten beslissen. Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd wat jullie zouden doen.
Betje schreef:Het gaat dus om nog anderhalf jaar, dat vind ik best lang. Volgens mij wennen kinderen vaak veel sneller in een nieuwe situatie, met andere kinderen en leidsters dan wij denken. Hoeveel dagen gaat hij eigenlijk?
Het gaat om 1 jaar en 3 maanden. Dat is inderdaad best lang nog.

Ik ben eigenlijk niet eens alleen maar bang dat Kr ijn niet zou kunnen wennen, waarschijnlijk zou dat best lukken. Misschien duurt het even, maar hij zou vast wel wennen. Maar wat natuurlijk ook nog meespeelt (had ik in mijn eerste bericht niet genoemd, maar is in ons geval zeker niet onbelangijk) is dat onze kinderen natuurlijk al veel verschillende opvoeders hebben. Twee moeders en twee vaders, en ook twee verschillende huizen. Je zou je al kunnen afvragen of het in zo'n situatie uberhaupt verstandig is een kind ook nog naar een kdv te laten gaan. Wij hebben besloten dat wel te doen, en dat lijkt ze geen kwaad te doen (integendeel). Maar ik ben wel bang dat het beter is om dan niet ook nog van kdv te wisselen. Soms heb je natuurlijk geen keus, dan moet je wel. En dan redt een kind zich heus wel. En Kr ijn zou zich ook wel redden. Maar wat zou nou het beste voor hem zijn? Of weegt ons ""belang" in dit geval zwaarder en zou het voor hem niet veel uitmaken? Dat vind ik moeilijk te bepalen.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12724
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door Pauline »

Tja, hoeveel kinderen hebben niet gescheiden ouders. En die kunnen vaak minder goed met elkaar opschieten dan dat jullie met da papa's kunnen opschieten. Als je weet hoe eel verschillende leidsters maarten en sjoerd al gehad hebben... Daarnaast, vanaf 4 jaar gaat hijnaar school, grote kans dat hij dan elk jaar andere juffen of meesters krijgt. Daar zal hij dan ook mee om moeten leren gaan. Als K rijn niet specifiek gevoelig is voor dit soort dingen zou ik me geen zorgen maken. Maar goed dat kan jij beter inschatten dan ik.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1723
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door Marijke »

Ach, we gaan het dit weekend maar eens rustig met elkaar bespreken. Ik dacht tot voor kort dat ik degene was die het liefst nog wilde wisselen, en dat P. hem juist liever op het huidige kdv wilde laten. Dat blijkt nu opeens eerder andersom te zijn. Maar laten we ook nog maar met de papa's overleggen. Ik weet nog helemaal niet wat zij ervan vinden.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
Rijntje
J&J SANTORINI
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:17 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door Rijntje »

Toen wij vanuit Groningen verhuisden naar hier, hebben we getwijfeld of we Emma op het kdv zouden laten in Groningen (daar werken we beide), het ging om minder dan een jaar. Ook omdat ze met 1,5 ook al gewisseld was (toen verhuisden we van Engeland naar Nederland).
Uiteindelijk toch besloten haar hier naar het kdv te laten gaan. Een stuk praktischer voor ons en het leek ons een fijn idee dat ze dan op kdv al een paar kinderen leerde kennen waarmee ze later misschien op school en op de BSO zou zitten en dat blijkt nu inderdaad het geval.
Nu was het bij ons wel echt uitgesloten dat er kinderen vanuit Groningen hier op school/BSO zouden zitten, dat is bij jullie misschien anders, maar het is misschien wel iets om in overweging te nemen.

De overgang is trouwens prima gegaan, beide keren. Emma is wel erg kat-uit-de-boom-kijkerig, ze heeft het ook echt wel spannend gevonden, maar ze ging altijd erg graag naar elk kdv (liever wel dan niet, behalve op het laatst, toen was ze erg aan school en leeftijdgenootjes toe, maar dat staat er los van natuurlijk).
Mama van Emma (nov 07) en Lara (dec 09)
Gebruikersavatar
Nancy
J&J MAURITIUS
Berichten: 5775
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door Nancy »

Milou is 1x gewisseld van KDV omdat wij gingen verhuizen: tweede kinderdagverblijf is ons zoveel beter bevallen dan het eerste. Ook toen Milou het daar totaal niet meer naar haar zin had, hebben ze het ontzettend goed opgepakt en heeft ze uiteindelijk de tijd totdat ze 4 was met plezier daar doorgebracht.

Yara ging naar het KDV waar Milou ook heen ging (nr 2). Wij wilden haar graag op een andere dag, wachtlijst bij KDV 2 was 2 jaar, op een ander kdv was gelijk plek. Yara is daar met 1,5 jr heen gegaan, zonder problemen en tot onze volledige tevredenheid.

Met 2 jaar is Yara 1 dag geswitcht van het kdv, naar de peuteropvang (zelfde tijden en zelfde gebouw als de school van Milou). Zonder wennen ging het ook daar gelijk goed. En ze heeft het er nog meer naar haar zin dan op het kdv waar ze ook nog zit.

Hoe makkelijk je je keuze maakt hangt af van het kind, maar bij ons heeft het bij allebei de meiden heel goed uitgepakt.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Gebruikersavatar
marjolein62b
J&J MAURITIUS
Berichten: 4920
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:26 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door marjolein62b »

Ik zou het niet doen. Tevreden zijn over je eigen KDV en je kind daar bijna zonder nadenken kunnen brengen is voor mij een heel groot goed. Ik kan zelf niet zo goed tegen veranderingen dus dat speelt mee. Ik zit wel in de luxe positie dat ons kdv nog geen kilometer bij ons vandaan is. En ik ben dus heel tevreden over mijn KDV.

Verder is er van de groep van Joep niemand naar de school gegaan die we in eerste instantie voor hem hadden uitgezocht.

Ik zou het dus niet doen hem nu laten zitten en dan met 4 de overstap maken.
i'm still standing
Mama van Joep (17) en Maartje (14)
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1723
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door Marijke »

Dat zijn toch wel een hoop bemoedigende verhalen, over wisselingen die goed gingen! (Ha, ik had de laatste reactie nog niet gelezen!)
Rijntje schreef:Nu was het bij ons wel echt uitgesloten dat er kinderen vanuit Groningen hier op school/BSO zouden zitten, dat is bij jullie misschien anders, maar het is misschien wel iets om in overweging te nemen.
Er zullen vrijwel zeker geen kinderen van Kr ijns huidige kdv bij hem op school of op de bso zitten. In theorie zou het kunnen, maar het is erg onwaarschijnlijk. Wij zijn indertijd op dat kdv terechtgekomen toen we nog in een hele andere wijk woonden. 3,5 km afstand klinkt misschien niet ver, maar het is echt een heleboel wijken verderop. Er zijn heel erg veel andere kinderdagverblijven dichterbij onze wijk en school.

Op het kdv waar we nu een aanbod van hebben zitten inderdaad wel kinderen die naar dezelfde school en bso zullen gaan. Er zitten ook broertjes en zusjes van klasgenoten van J anna. En de zoon van kenissen uit de kerk, van dezelfde leeftijd als Kr ijn. En het zoontje van een collega van mij. Op zijn huidige kdv kennen we verder niemand.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
michelle
J&J SANTORINI
Berichten: 3841
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:47 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door michelle »

Wij hebben Bram ook gewisseld naar een ander kdv, de afstand bleef ongeveer gelijk maar het huidige kdv zit in hetzelfde gebouw als de bso van Lotte zodat we maar op 1 locatie op hoefden te halen. En hoewel we tevreden waren over het vorige kdv baal im achteraf dat we het niet veel eerder gedaan hebben. Het nieuwe kdv is veeel leuker en beter. Bram heeft het er prima naar zijn zin en het wisselen ging prima.
Moeder van Lotte (13-04-2007) en Bram (21-12-2008) en Jasmijn (22-08-2011)
Gebruikersavatar
kaatje71
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10147
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:19 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door kaatje71 »

als je zo tevreden bent over het huidige kdv zou ik het niet doen. (Veranderen.)
kar!n, mamma van 3 kanjers
(M; 04-05-1997 en S; 11-11-2008 en M; 22-03-2011)
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6219
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door mama talla »

Wij hebben er voor gekozen om nathan niet van kdv te laten wisselen toen we gingen verhuizen. Ik moest er wel een stuk voor omrijden. maar Nathan had op dat moment zoveel veranderingen in zijn leven, dat van kdv veranderen ons geen goed idee leek.

In de situatie zoals jij beschrijft zou ik er wel voor kiezen om te wisselen. dan gaat gemak voor. En ik denk dat kinderen snel wennen aan nieuwe leidsters en nieuwe kinderen.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
HeleenW

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door HeleenW »

Over de afstand en wat je van plan bent te doen, dat is inderdaad aan jezelf.
Is er een mogelijkheid om echt op de groep te kijken en te spreken met de leidsters die hij zou krijgen?
Levi is sinds eind november van het kdv af, en ik ben er blij mee. Zijn leidsters zullen vast lieve mensen geweest zijn maar ik vond ze gewoon geen goede leidsters. Het was er altijd erg rommelig. Ze begrepen mij vaak niet (of luisterden niet goed...) Terwijl Joas ook op hetzelfde kdv heeft gezeten en super lieve leidsters had.
Het lijkt best lastig als je het nu bijvoorbeeld erg goed hebt en je mogelijk bij een wisseling een minder fijne groep krijgt.

(zo is bij levi ook altijd wel wat kwijt... ze zijn er gewoon behoorlijk slordig en daar kan ik dan weer slecht tegen)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13429
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door Chantal »

in tegenstelling tot de anderen zou ik het wel doen. vind ruim een jaar nog best lang. kan hij misschien 2 x of zo even komen kijken? kun jij vanuit een hoekje kijken hoe het gaat.
wij hebben het toen ook gedaan, zeker in de winter was die 3,5 km echt lang zonder auto als je kind en jij moe zijn en in het donker naar huis moeten.
succes met beslissen!
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Gootje
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13313
Lid geworden op: zo aug 08, 2010 10:19 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door Gootje »

Toen elle naar school en BSO ging, kende ze daar niemand. daar heeft ze het heel moeilijk mee gehad. ons kdv zit op nog geen km. alleen haar school werd met ingang van dat jaar ergens anders opgevangen. Heb toen zelfs nog overwogen haar naar een andere school te doen, dat ging me uiteindelijk te ver en een paar maanden later kwam die school ook op deze BSO locatie en kwam het vanzelf goed. kortom ik zou hem overplaatsen.
mama van E lle (16-07-2004) en E vi (12-10-2006)
Gebruikersavatar
vuurvonk
J&J MAURITIUS
Berichten: 5213
Lid geworden op: di jul 27, 2010 1:09 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door vuurvonk »

ik vind de afstand wel best ver dus dat zou voor mij een overweging zijn om het te doen maar ben altijd voorzichtig met kinderen overplaatsen als ze het eenmaal goed naar hun zin hebben en op hun plekje zitten.
dus vind het moeilijk en denk dat ik uiteindelijk zou kiezen om de huidige kdv te gebruiken waar hij vertrouwd is.
over een ruim jaar moet hij weer naar andere school met wellicht iets van bso en dat zijn veranderingen zat!
Frédèrique 20-02-2008 en Yerick 22-08-2013
Gebruikersavatar
nova
J&J TEXEL
Berichten: 224
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:41 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door nova »

Hier ook ervaring met gedwongen wissel door verhuizing met 2 1/2 jaar. Eerste weken wennen, daarna ging goed. Ik merk dat ik nu met tweede makkelijk ben met keuze - als het niet bevalt, dan switchen we toch? Het eerste kdv waar Scarlet naar toe ging was uitzonderlijk goed. Dat wisten we, en het verschil met tweede kdv en later ook psz en de kdv's waar we nu kijken voor baby zien we duidelijk. Daar zijn we altijd wel realistisch in geweest. goed is goed genoeg.
Nova, moeder van Scarlet (6 jaar) en Ruben (1 jaar)
Gebruikersavatar
Ann1gje
J&J SANTORINI
Berichten: 1010
Lid geworden op: vr aug 06, 2010 9:21 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door Ann1gje »

Dat ligt er mijns inziens ook wel helemaal aan wat voor kindje het is.... denk je dat Krijn het moeilijk gaat vinden, de wisseling? Bij mijn beide kinderen zou ik het, puur alleen om de afstand, bijvoorbeeld niet gedaan hebben..... die hebben zo lang nodig om ergens te 'aarden'.
Kun je niet een keer met hem uitgebreid gaan kijken bij dat andere kdv... en dan een beetje kijken hoe hij reageert...

Als je niet al teveel problemen verwacht, en je weet dat dit een goed kdv is, is het natuurlijk heel aantrekkelijk om te doen, en dan zou ik het ook zeker niet laten. Het maakt het allemaal wel net iets relaxter als ik het zo lees, en daar heeft Krijn zelf ook wat aan :wink: .
Sorry btw als ik iets dubbel zeg.... heb niet alle antwoorden gelezen....
Ann, mama van B (2006) en en F (2008)
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1723
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: nu nog naar een ander kdv?

Bericht door Marijke »

Bedankt voor alle reacties. Erg fijn om zoveel ervaringen en voors en tegens op een rijtje te zien.

Na rijp beraad hebben we ervoor gekozen inderdaad over te stappen naar het andere kdv. We hebben veel ouders gesproken die er een of meer kinderen hebben en gevraagd naar hun ervaringen, en die noemden vrijwel allemaal precies de dingen die wij nu ook fijn vinden aan ons huidige kdv. Sommige dingen zijn hetzelfde omdat beide kdv's van dezelfde organisatie zijn, maar we kregen de indruk dat de sfeer er ook net zo goed is. We zijn maandag gaan kijken rond de tijd dat veel kinderen gebracht werden. Dat zag er erg goed uit. En er zitten veel kleine broertjes en zusjes van kinderen die ze kent van school.

We verwachten dat Kr ijn wel redelijk makkelijk zal wennen. Misschien zal het in het begin even lastig zijn, maar dat zal vast niet lang duren. En het is inderdaad leuk dat er veel kinderen uit de wijk zitten. Kinderen die hij later weer tegenkomt op school of op de bso.

Ik moet toegeven dat ik het ook wel erg moeilijk vind om weg te gaan bij ons huidige kdv. Zijn vaste leidsters gingen vanmorgen nog net niet huilen toen ze hoorden dat hij begin februari weggaat. Ze vonden het heel jammer. En wij vinden het ook een vreemd idee. Maar als het dan zo stormt en regent als vandaag, verheug ik me er ook wel op dat we hem straks lopend weg kunnen brengen, en niet kilometers met de fiets hoeven.
Laatst gewijzigd door Marijke op wo dec 14, 2011 3:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13429
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: nu nog naar een ander kdv? 13/12 update: knoop doorgehak

Bericht door Chantal »

fijn dat jullie de knoop hebben doorgehakt.
k rijn, veel plezier op het kdv!
en jullie met het korte stukje lopen (ik vond het echt heerlijk om een kwartier eerder thuis te zijn!)
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Plaats reactie