eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door Gerrie »

Voor het eerst is het een beetje gelukt met de texture mat.
Zijkanten waren wel nogal uitgerekt, maar goed, op deze foto lijkt het wel een succes.

Waar ik moeite mee heb als ik zo'n mat gebruik, wat doe ik nog meer op de taart?.
Alleen de mat vind in zo saai, nu heb ik dus wat bloemetjes en takjes gedaan, in de lijn van de mat, maar wat doen andere voor leuks in zulke gevallen. 't Was/is ook maar een taartje van 20cm doorsnee, dus ook niet zo groot dat je er heel veel mee kan.

Afbeelding
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8231
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door Mara »

Goed gelukt en leuk!
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door JasmijnLinde »

Die is zeker goed gelukt hoor! En wat een leuke mat.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
lotte

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door lotte »

Lijkt me echt lastig om de taart te bekleden en toch die vormen erin te houden. Op deze foto is het in elk geval erg goed gelukt!
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3378
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door diane76 »

Goed gelukt zeg!

Ik vind het ook altijd lastig, hoe te decoreren. De laatste paar keer heb ik een puzzelplaatje op een marsepein cirkel gelegd en dan de cirkel weer mooi afgewerkt. Helaas geen foto van, maar begrijp je wat ik bedoel? Verder... hoe jij het nu hebt gedaan vind ik mooi!
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Hanne

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door Hanne »

ik heb zo'n mat, maar ik heb het nog nooit geprobeerd. het lijkt me heel moeilijk. ik vind jouw taart er heel mooi uitzien.
hoe heb je het aangepakt?
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door JasmijnLinde »

De eerste keer met een mat heb ik het zo gedaan (was ook mijn eerste puzzelplaatje) Wat ik wel lastig vind is dat de print overal even dik erin gerold is en om bij het bekleden de randen netjes te doen zodat je de print er niet uitwrijft zeg maar.
Ik hoop niet dat het plaatje te groot is.

Afbeelding
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Annemarie

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door Annemarie »

Wat een super mooi taartje!
Gerrie schreef: Waar ik moeite mee heb als ik zo'n mat gebruik, wat doe ik nog meer op de taart?.
Ik zou in het geval van deze taart de tekst weg laten en dan dikkere takjes met dunnere takjes eraan en verschillende maten bloementjes. Als je bloementjes van fondant maakt en een dagje laat drogen in bijvoorbeeld een poffertjespan of het ei-bakje uit de koelkast krijg je opstaande bloemen. Dat maakt het allemaal nog levendiger zonder dat het druk wordt.
diane76 schreef:De laatste paar keer heb ik een puzzelplaatje op een marsepein cirkel gelegd en dan de cirkel weer mooi afgewerkt. Helaas geen foto van, maar begrijp je wat ik bedoel? Verder... hoe jij het nu hebt gedaan vind ik mooi!
Dat vind ik ook een hele leuke manier (heb zo'n taartje op het programma staan deze week), bij jou had dat bij he Dora taart bijvoorbeeld zo gekund.

Verder zie je zo'n impressiemat ook vaak bij stapeltaarten, bijvoorbeeld voor de middelste laag.
Hanne schreef:ik heb zo'n mat, maar ik heb het nog nooit geprobeerd. het lijkt me heel moeilijk. ik vind jouw taart er heel mooi uitzien.
hoe heb je het aangepakt?
Je vraagt het niet aan mij, maar ik doe het zo :wink: . Marsepein uitrollen op de Ikea mat, omdraaien op een 2e Ikea mat. Relief er stevig indrukken (niet te veel wrijven), weer omdraaien op de 1e mat (zodat het relief naar beneden ligt), mat weer omdraaien op je taart en dan gewoon je taart bekleden.
JasmijnLinde schreef: Ik hoop niet dat het plaatje te groot is.

Afbeelding
Te klein :wink: !
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5612
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door JasmijnLinde »

Annemarie schreef:
Te klein :wink: !
Bij mij is het dus loeigroot te zien.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
diane76
J&J SANTORINI
Berichten: 3378
Lid geworden op: ma aug 09, 2010 10:47 am

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door diane76 »

Ik ga het een keer op jou manier proberen Annemarie. Bij mij rekt de structuur altijd op zodat de zijkanten minder mooi zijn...
Groetjes Diane

S erena, feb 2002
M aria, jun 2003
C hiara, nov 2007
E nea, sep 2009
Gebruikersavatar
Gerrie
J&J MAURITIUS
Berichten: 4153
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:45 pm

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door Gerrie »

Annemarie schreef:Wat een super mooi taartje!
Gerrie schreef: Waar ik moeite mee heb als ik zo'n mat gebruik, wat doe ik nog meer op de taart?.
Ik zou in het geval van deze taart de tekst weg laten en dan dikkere takjes met dunnere takjes eraan en verschillende maten bloementjes. Als je bloementjes van fondant maakt en een dagje laat drogen in bijvoorbeeld een poffertjespan of het ei-bakje uit de koelkast krijg je opstaande bloemen. Dat maakt het allemaal nog levendiger zonder dat het druk wordt.
Maar kies je er dan voor om gewoon ander soortige vorm bloemen dan er op de mat staan te gebruiken? Ik heb daar dus een beetje moeilijk mee. Misschien gewoon een keer doen.
Annemarie schreef:
diane76 schreef:De laatste paar keer heb ik een puzzelplaatje op een marsepein cirkel gelegd en dan de cirkel weer mooi afgewerkt. Helaas geen foto van, maar begrijp je wat ik bedoel? Verder... hoe jij het nu hebt gedaan vind ik mooi!
Dat vind ik ook een hele leuke manier (heb zo'n taartje op het programma staan deze week), bij jou had dat bij he Dora taart bijvoorbeeld zo gekund.
Dat had ik inderdaad ook wel bedacht, maar vond dit taartje wel erg klein om dan ook nog een middencirkel te gebruiken en ja, wat dan op/in die circel, toch weer bloemen?
Annemarie schreef:
Hanne schreef:ik heb zo'n mat, maar ik heb het nog nooit geprobeerd. het lijkt me heel moeilijk. ik vind jouw taart er heel mooi uitzien.
hoe heb je het aangepakt?
Je vraagt het niet aan mij, maar ik doe het zo :wink: . Marsepein uitrollen op de Ikea mat, omdraaien op een 2e Ikea mat. Relief er stevig indrukken (niet te veel wrijven), weer omdraaien op de 1e mat (zodat het relief naar beneden ligt), mat weer omdraaien op je taart en dan gewoon je taart bekleden.
Ik heb maar 1 IKEA mat, ik heb dus uitgerold op de IKEA mat, toen de reliefmat er goed ingeduwd, inderdaad niet teveel wrijven, toen omgedraaid, dus op de reliefmat en met reliefmat en al op mijn taart gedrapeerd. Ging dus redelijk goed.
Annemarie schreef:
JasmijnLinde schreef: Ik hoop niet dat het plaatje te groot is.
Afbeelding
Te klein :wink: !
inderdaad, te klein.
Gerrie, (pleeg)moeder van J (2005), H (2006), E (2007), M (2009) en S (2013) en soms een crisis plaatsing.
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door Chantal »

ja ik vind het wel goed gelukt hoor! ik vergeet gewoon vaak dat ik die matten heb :roll:
het is idd lastig om ze mooi in vorm te houden. het makkelijkst is het met dikke marsepein, maar ja, dat is weer niet zo lekker (al vind ik dat wel hoor haha!).
ik rol de lap marsepein op de ikeamat, marsepein smeer ik in met crisco. dan leg ik de texture mat er bovenop. met de smoother druk ik dan de textuur in de marsepein. minste kanst op schuiven vind ik zelf.
daarna doe ik het net als altijd, met de roller de lap optillen en over de taart heen gooien.
en dan niet alles naar beneden wrijven zoals ik zonder textuur wel doe, maar juist een beetje vanaf de onderkant naar boven aanduwen.
snappie? :lol:

decoraties erop vind ik ook lastig trouwens. puzzelplaatje kan idd wel.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Annemarie

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door Annemarie »

Gerrie schreef: 1. Maar kies je er dan voor om gewoon ander soortige vorm bloemen dan er op de mat staan te gebruiken? Ik heb daar dus een beetje moeilijk mee. Misschien gewoon een keer doen.

2. Dat had ik inderdaad ook wel bedacht, maar vond dit taartje wel erg klein om dan ook nog een middencirkel te gebruiken en ja, wat dan op/in die circel, toch weer bloemen?

3. Ik heb maar 1 IKEA mat
1. In de tuin heb je toch ook veel verschillende bloemen. Te veel op elkaar afstemmen maakt saaier.

2. Daar moet je inderdaad een grotere taart voor hebben.

3. Ik heb er twee en vind dit echt heel handig. Letters worden bijvoorbeeld heel mooi van fondant, maar dan moet je ze uitdrukken en dan op die plek laten drogen (niet oppakken), daar gebruik ik dan mijn ene mat voor en dan kan ik verder werken op de ander. Voor de impressiemat is het ook handig. Dus als je nog eens bij Ikea bent!
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13431
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door Chantal »

ik heb geloof ik toen een stuk of 5 van die matten meegenomen. ook als ik een workshopje geef heeft iedereen zijn eigen mat.
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Mieke

Re: eindelijk is het een beetje gelukt met zo'n texture mat

Bericht door Mieke »

Hij is leuk.

Voorbeelden van ons met de mat, de ene keer ging het beter als de andere keer, en dat is aan de foto's ook te zien, maar dan heb je misschien een idee van de mogelijkheden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie