Stotteren ? *bijna over !

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
edevries

Stotteren ? *bijna over !

Bericht door edevries »

Mijn zoontje is ruim 2 jaar.
Hij heeft zich verbaal heel snel ontwikkeld. Hij heeft een groot woordenschat, kan tellen tot 25, en praat in zinnetje met 4-5 woorden.

Sinds een paar dagen stottert hij aan het begin van de zin. Niet bij elke zin maar wel in zo'n 50% vd tijd.
Heeft dit iets te betekenen ?
Gaat het vanzelf over ?
Herkent iemand dit ?

Stotteren komt niet voor in onze families. Ik hoop dat het iets tijdelijks is.
Laatst gewijzigd door edevries op wo jun 27, 2012 10:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mamalon
J&J HAWAII
Berichten: 6168
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 7:25 pm

Re: Stotteren ?

Bericht door Mamalon »

Belle heeft ook wel eens een fase gehad (wel lang, trouwens) maar nu is dat over. Ik heb het gevoel dat zij toen veel in korte tijd wilde vertellen, maar dat ze daardoor niet goed uit haar woorden kon komen.
Ik zou me niet meteen zorgen maken.
Mamalon
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8235
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Stotteren ?

Bericht door Mara »

Google eens op ontwikkelingsstotteren. Dit gaf Esther, ze is logopediste, als verklaring toen ik een draadje opende met hetzelfde onderwerp. Het denken gaat dan sneller dan het praten en er is dan even iets verstoord in de verwerking.

M aarten doet dat ook af en toe en het schijnt niet erg te zijn. Gaat ook weer vanzelf over en komt hier af en toe weer terug. Daarna merken we dat hij weer een sprongetje heeft gemaakt in taal.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: Stotteren ?

Bericht door Corina »

edevries schreef:Mijn zoontje is bijna 2 jaar.
Hij heeft zich verbaal heel snel ontwikkeld. Hij heeft een groot woordenschat, kan tellen tot 25, en praat in zinnetje met 4-5 woorden.

Sinds een paar dagen stottert hij aan het begin van de zin. Niet bij elke zin maar wel in zo'n 50% vd tijd.
Heeft dit iets te betekenen ?
Gaat het vanzelf over ?
Herkent iemand dit ?

Stotteren komt niet voor in onze families. Ik hoop dat het iets tijdelijks is.

Ik heb geen ervaring hiermee, maar ik kan me heir dus helemaal niets bij voorstellen. Een kindje van (bijna) 2 die al zinnen zeg van 4-5 woorden. Hier zijn het een paar losse woorden. En heel af en toe 2 woordjes achter elkaar. Wat een verschil!
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12051
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Stotteren ?

Bericht door Esther »

Mara schreef:Google eens op ontwikkelingsstotteren. Dit gaf Esther, ze is logopediste, als verklaring toen ik een draadje opende met hetzelfde onderwerp. Het denken gaat dan sneller dan het praten en er is dan even iets verstoord in de verwerking.

M aarten doet dat ook af en toe en het schijnt niet erg te zijn. Gaat ook weer vanzelf over en komt hier af en toe weer terug. Daarna merken we dat hij weer een sprongetje heeft gemaakt in taal.
Ah, dankjewel Mara, scheelt mij weer typen!
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (14), Roos (12) en Job (10)
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12051
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Stotteren ?

Bericht door Esther »

Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (14), Roos (12) en Job (10)
C1ndy
J&J SANTORINI
Berichten: 2666
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:19 am

Re: Stotteren ?

Bericht door C1ndy »

Abby doet het ook met vlagen, heb het aan de logopediste voorgelegt, en die zegt me dat ik vooral niet de zinnen moet gaan afmaken, maar haar zelf de zinnen moet laten afmaken. Als ik voor abby de zinnen afmaak, kan ze onzeker worden, waardoor ze nog meer gaat stotteren, als ik haar zelf de zinnen laat afmaken, word ze zekerder van zichzelf.

Dus vooral niet voor je zoontje de zinnen af gaan maken is het advies heir van de logopedist.
Groetjes Cindy, mama van 2 meisjes (04-2006 en 08-2008)

Moeders houden hun kinderen een tijdje bij de hand, maar voor eeuwig in hun hart.
edevries

Re: Stotteren ?

Bericht door edevries »

Bedankt voor de tips tot zo ver.
Ik hoop dat het een fase is.
Maar een aantal van de tips hierboven heb ik zeker wat aan:
- mijn man en ik hebben het idee dat hij sneller denkt dan dat hij praat. As ie teveel wil vertellen, struikelt hij over zijn woorden
- ik maak wel zijn zinnen af. Dus daar ik ga ik onmiddellijk mee stoppen
- en hij is echt ver qua taalontwikkeling waardoor we hem waarschijnlijk onbewust als een ouder kindje benaderen. Dat gaat eigenlijk vanzelf, maar ik denk dat we dat ook daar ook veel bewuster mee om moeten gaan.
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12051
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Stotteren ?

Bericht door Esther »

edevries schreef: - ik maak wel zijn zinnen af. Dus daar ik ga ik onmiddellijk mee stoppen
Het beste is om echt helemaal net te doen alsof je geen stotters hoort. Dus hem ruimschoots de tijd geven, en niet per ongeluk non-verbaal reageren (bijvoorbeeld door met je vingers te trommelen, of met je hoofd te seinen dat hij moet opschieten, of je alvast omdraaien als het wat langer duurt, of of of). En reageren op wat hij zegt, niet op hoe hij het zegt. Dus geen aandacht geven aan het stotteren.

En je bewust zijn van zijn leeftijd ten opzichte van zijn taalontwikkeling is altijd goed natuurlijk! Dat is wel een valkuil: dat je meer van hem verwacht omdat hij al zo goed praat. En dat kan voor onzekerheid zorgen bij je kind.
Moeder van Anna (19), Lotte (17), Maartje (14), Roos (12) en Job (10)
edevries

Re: Stotteren ? *bijna over !

Bericht door edevries »

We lopen al een tijdje bij een logopedist en zijn erachter gekomen dat wij, 'ouders en grootouders' het probleem zijn.
Zoals ik al eerder zei heeft S zich snel ontwikkeld qua taal.
Dus onbewust gingen we ook steeds complexere interactie met hem aan. Steeds langere zinnen maken, sneller praten, langere verhaaltjes voorlezen enzo.

Iom logopedist hebben ons taalniveau helemaal naar beneden bijgesteld, alle moeilijke boekjes aan de kant gezet, langzamer gaan praten en voorlezen - het effect hiervan is heel groot.
Het stotteren is nagenoeg helemaal weg.
Blijkbaar ervoer hij een druk als hij met ons communiceerde. En nu dat helemaal weg is, is het stotteren ook bijna weg.
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5621
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Stotteren ? *bijna over !

Bericht door JasmijnLinde »

Gelukkig maar! het is overigens heel normaal dat kinderen rond de 3 jaar stotteren. Het staat zelfs in het boekje van het cb dat je mee krijgt met de 3 jaar controle. Jasmijn was ook heel vlot met praten (nog steeds :wink: ) en heeft ook een tijdje gestotterd. Is vanzelf weer overgegaan.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
Nanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2684
Lid geworden op: do feb 17, 2011 9:38 am

Re: Stotteren ? *bijna over !

Bericht door Nanda »

wat fijn dat het zo goed gaat!!
Trotse mama van J en T
Gebruikersavatar
Floor83
J&J SANTORINI
Berichten: 1251
Lid geworden op: do jul 29, 2010 2:48 pm

Re: Stotteren ? *bijna over !

Bericht door Floor83 »

Fijn dat het nu goed gaat! Wel even wennen om je taalniveau aan te passen lijkt me.
Conny, mama van S0phie 10 april 2009 en Tyg0 1 maart 2011
Plaats reactie