oh huil! melktand eruit

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1723
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

oh huil! melktand eruit

Bericht door Marijke »

Er ligt al een tijdje een melktandendoosje klaar. J anna kan niet wachten tot ze eindelijk gaat wisselen. En nu heb ik er gewoon een melktand van Kr ijn in moeten doen! Dat was niet de bedoeling!

Kr ijn is vanmiddag gevallen. Hij wilde met zijn loopfiets de stoep op, dat lukte niet goed, en toen viel hij op zijn gezicht. Zijn linkerboventand is eruit. Met wortel en al volgens mij. Allereerst sneu voor hem natuurlijk (pijn, bloed). Maar ook: nu heeft hij dus de komende jaren een gat in zijn gebit. Hij zal vast niet de eerste peuter zijn die dat overkomt, maar ik moet nog even wennen aan het idee.

Mijn partner heeft dit trouwens ook gehad vroeger toen ze 3 was, of bijna 3. Gevallen met de step. Dezelfde tand. En ons neefje (zoon van haar zus) toen hij anderhalf was. Dat vond ik trouwens wel een geruststellend idee, want ik kan me dat nauwelijks meer herinneren. Zo'n afgrijselijk gezicht zal het niet geweest zijn dus, anders was ik dat vast niet vergeten.

Ervaringsdeskundigen hier? Ik heb al een tijd met mijn schoonzus gesproken aan de telefoon, maar ik kan meer opbeurende verhalen gebruiken.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door Pauline »

Oh jee! Arme k rijn! En wat zal jij ook geschrokken zijn. Geen tips, wel sterkte, ik hoop dat hij en net al teveel last van heeft.
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Regina
J&J SANTORINI
Berichten: 3616
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:29 am

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door Regina »

Achgossie arme K rijn. Daar zal hij vast flink gehuild hebben. J anna zal vast jalours zijn nu of niet?

Ons buurmeisje heeft haar beide voor tanden aan de bovenkant eruit. Ondertussen zijn daar 2 hele mooie volwassen tanden voor in de plaats gekomen. Haar zusje heeft ook haar beide voor tanden aan de bovenkant eruit en niet een hoektand onder. Dit al ruim een jaar en ze wordt in maart 4.
Regina, moeder van
Mirte (15-10-2004) Nikki (09-10-2007) Liam (11-05-2010)
Ves

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door Ves »

Geen ervaringsdeskundige hier. Maar ik kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent (en K rijn ook). Heeft hij behalve de tand nog andere verwondingen opgelopen? Moet er een tandarts naar kijken? Geen idee of dat nodig is hoor, want geen ervaring mee. Sterkte!
Gebruikersavatar
Ana
J&J MAURITIUS
Berichten: 4279
Lid geworden op: wo jun 22, 2011 12:49 pm

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door Ana »

och wat sneu!!
En ook wel toevallig dat je partner precies hetzelfde had op dezelfde leeftijd. Hopelijk went het snel....
Laatst gewijzigd door Ana op do feb 16, 2012 9:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
J0ela, 21.02.11 en I.van, 31.07.12
mama van b en c

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door mama van b en c »

och jee wat sneu!

Ik had vroeger een klasgenootje die beide voortanden er uit was gevallen. Die heeft de hele kleuterklas zonder tanden gelopen. Tja, het is niet anders. Gelukkig zijn het nog melktanden...
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1723
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door Marijke »

Regina schreef:Achgossie arme K rijn. Daar zal hij vast flink gehuild hebben. J anna zal vast jalours zijn nu of niet?
Ja! Ze heeft (heel troostend) tegen hem gezegd: "Je moet maar trots zijn, want nu ben je de eerste die een tand eruit heeft". Ze is inderdaad wel een beetje jaloers.

We hebben de tandarts gebeld en hebben voor volgende week donderdag een afspraak. Dan kijken ze er even goed naar.

Geen andere verwondingen volgens mij. Hij is alleen ongelukkig op zijn mond gevallen.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
Linkje
J&J SANTORINI
Berichten: 1763
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:05 pm

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door Linkje »

Die arme K rijn!!

Je!mer is vorig jaar ook op z'n voortanden geland. Ook een ongelukje met de loopfiets.
Zijn tand zit er nog wel in, maar is nogal wat kleiner: de achterkant is eraf, én er is een hoek af.
Geen tips dus, alleen veel sterkte. Bij Je!mer was de tand nog maanden gevoelig, maar misschien dat dat bij K rijn meevalt omdat ie helemaal eruit is.
Laten we hopen dat de volwassen tand die eronder zit niet beschadigd is (bij zowel K rijn als Je!mer).
Ro!inka mv Je!mer (9) en F edde (6)

Leer alsof je voor altijd blijft leven.
Leef alsof je morgen gaat sterven.

- Gandhi -
Gebruikersavatar
MarietteD
J&J MALEDIVEN
Berichten: 11975
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door MarietteD »

Wat sneu joh! Niets meer aan te doen... maar ik snap dat jullie ervan balen.
M ariëtte, mv van V incent (09-09-2005) en L aura (30-11-2006)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door Pauline »

Ana schreef:och wat sneu!!
En ook wel toevallig dat je partner precies hetzelfde had op dezelfde leeftijd. Hopelijk went het snel....
Erfelijk belast...?

Marijke, ik zou P maar vast vragen wat je nog meer kan verwachten ;).
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1723
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door Marijke »

Pauline schreef:
Ana schreef:och wat sneu!!
En ook wel toevallig dat je partner precies hetzelfde had op dezelfde leeftijd. Hopelijk went het snel....
Erfelijk belast...?

Marijke, ik zou P maar vast vragen wat je nog meer kan verwachten ;).
In dat geval blijft het hier niet bij, maar valt hij op z'n 16e of 17e met z'n crossfiets en breekt er een flink stuk van beide voortanden af. Ik hoop dat hij die overslaat.
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
Pauline
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12726
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:21 am

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door Pauline »

Marijke schreef:
Pauline schreef:
Ana schreef:och wat sneu!!
En ook wel toevallig dat je partner precies hetzelfde had op dezelfde leeftijd. Hopelijk went het snel....
Erfelijk belast...?

Marijke, ik zou P maar vast vragen wat je nog meer kan verwachten ;).
In dat geval blijft het hier niet bij, maar valt hij op z'n 16e of 17e met z'n crossfiets en breekt er een flink stuk van beide voortanden af. Ik hoop dat hij die overslaat.
Nou, geen crosfiets voor hem kopen dan ;)
P auline, mama van M@arten (17) en Sj0erd (15)
Gebruikersavatar
juudje
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:59 am

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door juudje »

Lola is ook 1 voorstander kwijt geraakt toen ze net 1 was. Ze had ze net zeg maar...
Ik vond het de eerste tijd echt wel heel erg en zag het constant als ik naar haar keek. Maar naar verloop van tijd is het steeds meer bij haar gaan horen en nu valt het me eigenlijk niet meer op.
Judith moeder van Tom (4-4-2006), Lola (27-10-2007) en Roos (21-1-2010)
Gebruikersavatar
Mare
J&J HAWAII
Berichten: 9382
Lid geworden op: vr jul 30, 2010 10:47 am

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door Mare »

Och sneu zeg. Ik denk dat je er idd aan zult wennen maar het blijft natuurlijk vervelend. Bij David is er als baby een ienie mini stukje voortand afgebroken, niemand die het ziet en toch moest ik huilen. De perfecte tanden van mijn baby waren niet meer perfect. Gelukkig is dit maar tijdelijk!
Nina, moeder van David 29-09-2009 en Sem 26-08-2012
Gebruikersavatar
drus
J&J HAWAII
Berichten: 6308
Lid geworden op: wo aug 11, 2010 9:59 pm

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door drus »

@nne mist ook een stuk voortand. De rest is dood en kleurt grijs inmiddels. Dat ziet er ook niet leuk uit, het went wel. Ze heeft er zelf geen last van dus trekt de tandarts het niet omdat dan bij het wisselen de grote tand makkelijker doorkomt.

Was trouwens heel opmerkelijk: toen het afbrak (op zaterdag) lag de zenuw bloot, dus wij naar de weekendtandarts met een dreumes van 16 mnd. De vrouw van de tandarts was meegekomen om haar hoofd te gaan vasthouden omdat ze drama verwachtten. Ik heb haar uitgelegd dat die meneer in het wit haar ging helpen de pijn weg te nemen maar haar daarvoor wel even pijn moest doen. Ze heeft muisstil op mijn borst gelegen. Zelfs de tandarts was met stomheid geslagen.....
moeder van zoon A (9/05), dochter A (6/07) en zoon S (2/10)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8232
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: oh huil! melktand eruit

Bericht door Mara »

Oh dat is sneu inderdaad.
Toen Es op haar voortanden gevallen was en ze grijs werden, vond ik het ook even slikken, ondanks dat het gelukkig niet het blijvende gebit was. Het idee dat het gave melkgebitje schade heeft. Maar het valt anderen niet heel erg op.

Mijn neefje had op 3 jarige leeftijd een voortand eruit en de dochter van vrienden toen ze 1,5 was. En ik vond het na heel even wennen best lief staan. Op een gegeven moment zag ik het niet eens meer, bedenk ik me nu.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Plaats reactie