ik kan geen cupcakes maken.... verlicht mij?!

Moderator: Chantal

Plaats reactie
Hanne

ik kan geen cupcakes maken.... verlicht mij?!

Bericht door Hanne »

wie heeft er een goed recept voor cupcakes (geen kant en klare mix)?
bak je ze met of zonder papiertjes erom? vet je dan die papiertjes in of de vorm?
hoe krijg je ze mooi rond van vorm en plat van boven?
hoe kan je ze vullen?

bij mij zijn het altijd droge vormeloze misbaksels met half verbrande aangekoekte papiertjes, dus alle hulp, tips en tricks zijn welkom.
Gebruikersavatar
jipirene
J&J SANTORINI
Berichten: 3132
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 12:00 am

Re: ik kan geen cupcakes maken.... verlicht mij?!

Bericht door jipirene »

Ik ook niet Hanne maar met de cupcakemix (sorry) van de leukste taarten en een siliconen vorm van TW gaat het hier redelijk. Als je ze uit de oven haalt er een plank oid op leggen, dan platten ze wat af.

En die mix is erg lekker. Ik doe er vaak nog wat citroen- of limoensap door.

Irene
Amber 24, Josien 21, Dorith 20, Maureen 18, Babet 14
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8030
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: ik kan geen cupcakes maken.... verlicht mij?!

Bericht door Sarina »

Ik klop 120 g boter (op kamertemperatuur ;)) met 120 g fijne kristalsuiker tot het licht en luchtig is (zo'n 5 minuten). Dan zeef ik er 120 g zelfrijzend bakmeel over en een eventueel smaakje (bijv. vanille-extract of 1,5 eetl. cacao voor chocoladecakejes). Die spatel ik erdoor. Dat doe ik in papiertjes die ik in muffinvormpjes heb gedaan. Dit recept is voor 12 cakejes, maar meestal heb ik er 1 of 2 meer. Die doe ik in een hetelucht-oven op 180C.
Mijn cakejes zijn nooit mooi plat (niet plat genoeg voor marsepein volgens mij), maar dat vind ik niet erg, want meestal doe ik er een toef botercrème, ganache of wat glazuur met garnering op. Volgens mij kun je er een houten plank op doen als je ze plat wil hebben.
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4322
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: ik kan geen cupcakes maken.... verlicht mij?!

Bericht door Thommy »

Ik gebruik wel een cupcakemix en dat gaat prima. Beslag in de papieren vormpjes in een metalen vorm en dan de oven in. Verder niet meer invetten.
Als ik ze plat wil hebben, leg ik er - vrijwel direct als ze uit de over komen - even een plank boven op.
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13429
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: ik kan geen cupcakes maken.... verlicht mij?!

Bericht door Chantal »

waarom wil je geen mix gebruiken?
ik gebruik de mix van funcakes.. en wil geen andere. heerlijk, zelfs na een paar dagen nog! en ze komen plat uit de oven. bakken op lage temperatuur (150 graden). in een papieren vormpje, en die in een cupcakevorm zetten. je hoeft niks in te vetten.

en als het je om het decoreren gaat, bij de supermarkt verkopen ze prachtige rechte platte lekkere cupcakejes die je zo kunt versieren ;)
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
Gebruikersavatar
Hanneke
J&J SANTORINI
Berichten: 2548
Lid geworden op: ma aug 02, 2010 2:28 pm

Re: ik kan geen cupcakes maken.... verlicht mij?!

Bericht door Hanneke »

Sarina schreef:Ik klop 120 g boter (op kamertemperatuur ;)) met 120 g fijne kristalsuiker tot het licht en luchtig is (zo'n 5 minuten). Dan zeef ik er 120 g zelfrijzend bakmeel over en een eventueel smaakje (bijv. vanille-extract of 1,5 eetl. cacao voor chocoladecakejes). Die spatel ik erdoor. Dat doe ik in papiertjes die ik in muffinvormpjes heb gedaan. Dit recept is voor 12 cakejes, maar meestal heb ik er 1 of 2 meer. Die doe ik in een hetelucht-oven op 180C.
Mijn cakejes zijn nooit mooi plat (niet plat genoeg voor marsepein volgens mij), maar dat vind ik niet erg, want meestal doe ik er een toef botercrème, ganache of wat glazuur met garnering op. Volgens mij kun je er een houten plank op doen als je ze plat wil hebben.
euhm Sarina - hier moeten volgens mij nog 2 eieren bij???

Maar verder doe ik het net zo (als ik geen Funcakes mix meer heb staan :oops: ), met papiertjes in een muffinvorm - niets invetten. In plaats van vannille extract of vanillesuiker gebruik ik ook wel eens citroenaroma, ook heerlijk
mv Steijn (23-10-2001) en Sweder (16-07-2003)
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8030
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: ik kan geen cupcakes maken.... verlicht mij?!

Bericht door Sarina »

Hanneke schreef:
Sarina schreef:Ik klop 120 g boter (op kamertemperatuur ;)) met 120 g fijne kristalsuiker tot het licht en luchtig is (zo'n 5 minuten). Dan zeef ik er 120 g zelfrijzend bakmeel over en een eventueel smaakje (bijv. vanille-extract of 1,5 eetl. cacao voor chocoladecakejes). Die spatel ik erdoor. Dat doe ik in papiertjes die ik in muffinvormpjes heb gedaan. Dit recept is voor 12 cakejes, maar meestal heb ik er 1 of 2 meer. Die doe ik in een hetelucht-oven op 180C.
Mijn cakejes zijn nooit mooi plat (niet plat genoeg voor marsepein volgens mij), maar dat vind ik niet erg, want meestal doe ik er een toef botercrème, ganache of wat glazuur met garnering op. Volgens mij kun je er een houten plank op doen als je ze plat wil hebben.
euhm Sarina - hier moeten volgens mij nog 2 eieren bij???
*zucht*, volgens mij moet ik voorlopig maar niets meer zeggen, tweede domme opmerking van mij deze week :(
Ja, natuurlijk moeten hier 2 eieren bij, na het kloppen van de boter met suiker.......
*kruipt weg en wacht tot ze niet meer overspannen is*
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
Plaats reactie