Hoe lang van te voren wennen op school?

Moderators: Ester, Yvonne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Mara »

M aarten gaat 7 mei naar school. Er zit een vakantie voor van 2 weken en het is een gevoelig kereltje, dus ik wil hem op tijd laten wennen. Nu hoorde ik van een andere moeder dat ze niet zo happig meer zijn op wennen want de klassen zijn behoorlijk vol. Juist een extra reden om een kind op tijd te laten wennen vind ik. Straks is het ook druk als hij komt.
School heeft nog niets laten horen, dus ik ga morgen zelf even kontakt opnemen.

Welke termijn hanteren ze bij jullie?
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
mama van b en c

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door mama van b en c »

bij ons hanteren ze de eerste week halve dagen, meestal de week voor hun verjaardag. in jullie geval zou ik hem pas na de vakantie laten wennen en als hij er aan toe is pas hele dagen laten gaan.
Gebruikersavatar
Esther
J&J MALEDIVEN
Berichten: 12037
Lid geworden op: do jul 29, 2010 9:08 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Esther »

Twee of drie weken tevoren, een paar dagdelen verspreid over die weken.
Thuismaakmoeder van Anna (18 :shock: ), Lotte (16), Maartje (13), Roos (11) en Job (9)
Mieke

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Mieke »

Bij ons zijn er 3 wenmomenten in de week voordat je begint. de dinsdag en donderdagmiddag
de dinsdagmiddag mag je als ouder er blij blijven en de donderdagmiddag gaat het kind alleen.
Bij ons is maar 1 instroommoment per maand, de eerste maandag van de maand. Ben je daarna jarig, moet je wachten tot de volgende maand.
En de kinderen die na de zomervakantie starten hebben maar 1 wenochtend een paar weken voor de zomervakantie. En die starten gewoon gelijk na de zomervakantie.
Bij ons is het laatste instroommoment begin mei, dit jaar dus 7 mei.
De kinderen die na 7 mei jarig zijn starten pas in september. Tenzij de groep al eerder vol is, dan vervalt ook het instroommoment in de maand mei.
Gebruikersavatar
Chantal
J&J MALEDIVEN
Berichten: 13422
Lid geworden op: di jul 27, 2010 7:38 am

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Chantal »

1 uur met een ouder erbij, en dan nog 1 dagdeel alleen.
weinig dus. maar mijn kinderen hoeven ook niet echt te wennen, zijn niet echt verlegen :)
Chris 30-10-2005 en Femke 08-06-2007 en Mark 07-11-2011
JasmijnLinde
J&J MAURITIUS
Berichten: 5607
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:16 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door JasmijnLinde »

Jasmijn heeft 10 dagdelen gewend verspreid over 3 weken volgens mij. De eerste keer ben ik er een uurtje bijgebleven. Jasmijn is ook redelijk gevoelig maar laat zich wel snel in de groep opnemen.
Groetjes Rebecca, MAMA van
Jasmijn 16-10-2006
Linde 04-04-2009
Gebruikersavatar
mama talla
J&J HAWAII
Berichten: 6218
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:26 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door mama talla »

Ongeveer 3 weken van tevoren is Nathan begonnen met wennen. 3 keer volgens mij, 2 keer een ochtend en 1 keer een hele dag. Daarna ging hij meteen hele dagen ivm continurooster. Maar Nathan kende de school en de juffen al omdat ik daar ook werk en hij regelmatig mee ging.

Groetjes Jikke
Groeten Jikke
trotse mama van Nathan (27-05-2007) en Anna (22-05-2012)
tata en maman Jikke van Corine (30), Danielle (28 ), Nickson (26), Orland (24) en Melvin (22)
Oma van een kleinzoon (juni 2023)
Gebruikersavatar
mamaSterre&Sep
J&J TEXEL
Berichten: 796
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:48 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door mamaSterre&Sep »

S ep mocht 5 keer een ochtend komen, de eerste keer zijn we er het eerste half uurtje bij gebleven.
S terre is pas begonnen na haar verjaardag ik vind wennen zelf een beetje onzinnig, ze mogen toch wennen tot ze 5 zijn? Ik weet niet zo goed wat die wenmomenten daaraan toevoegen. S ep kon niet wachten vandaar dat hij wel vast is gegaan, elke dag die hij eerder mocht was meegenomen ;-)
Groet D 00rtje, trotse mama van S terr€ 25-05-2006 & S €p 19-02-2008
Gebruikersavatar
Nancy
J&J MAURITIUS
Berichten: 5766
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:01 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Nancy »

Milou is direct na de zomervakantie begonnen, zonder ons erbij en gelijk ook hele dagen. Een paar dagen later werd ze pas 4.
Nancy
mv Milou (2005) en Yara (2008)
Gebruikersavatar
channiemam
J&J HAWAII
Berichten: 8096
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:10 am

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door channiemam »

5weken lang een maandagmiddag.
mama van NynkE, C@rmen en Ver@

I don't need no water
To tell me about heaven
I just look at my daughters...
And i believe. (live)
Gebruikersavatar
Jolanda
J&J SANTORINI
Berichten: 2298
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:29 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Jolanda »

wettelijk mag het vijf keer een middag.

Maar, het hele eerste jaar kan je ook als wennen zien. .....
Groetjes van Jolanda
K 2001 | J 2001 | S 2003 | Y 2005 | R 2005

https://www.facebook.com/CreatedbyJolanda/
Dorien
J&J MALEDIVEN
Berichten: 10997
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 9:14 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Dorien »

Nancy schreef:Milou is direct na de zomervakantie begonnen, zonder ons erbij en gelijk ook hele dagen. Een paar dagen later werd ze pas 4.
Hier net zo iets. Nooit geoefend, nooit wennen maar na de vakantie (hij werd 4 in de vakantie) gelijk 5 dagen naar school en dan ook nog 2 bsodagen. Finn was/is ook een gevoelig ventje maar heeft er (voor zover ik het mij nog kan herinneren) geen last van gehad.
Groetjes Dorien mv F(18) en L (13)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Mara »

Bedankt.
Es had behoorlijk wat moeite, dus voor haar had het zelfs wat langer mogen zijn.

Hier stopt het kdv in de week dat het kind 4 wordt. Dus ik wil liever laten wennen voordat hij moet beginnen.
Maar mocht het niet gaan met hem, dan pas ik er een mouw aan natuurlijk. Liever krijgt hij gewoon voldoende tijd vooraf.
Ik ga nog even wachten en volgende week bellen.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4321
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Thommy »

Hier wennen ze één middag, op de laatste dinsdag van de maand. En de maand aansluitend is op de eerste maandag de instroom. Dus meestal zit daar een week tussen.
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Marjo

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Marjo »

I ris is voor ze 4 werd 3 ochtenden wezen wennen, 1 ochtend per week.
Gebruikersavatar
Sarina
J&J HAWAII
Berichten: 8022
Lid geworden op: za mei 14, 2011 10:40 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Sarina »

Br@ndt begon drie weken na de zomervakantie, direct na ónze vakantie. Geen mogelijkheid om te wennen dus, maar de eerste week is hij halve dagen gegaan. De tweede week meteen hele dagen + bso op dinsdag en donderdag. Na een paar weken heb ik hem in overleg met de juf op woensdag thuis gehouden, omdat hij anders donderdag niets meer meekreeg.
R3ns heeft 3 weken geleden voor het eerst een woensdagochtend meegedraaid (ik mocht een uurtje blijven), 2 weken later een dinsdagochtend en vorige week een hele maandag. Ging hardstikke goed. Vandaag voor het eerst een hele dag + bso. Ben hem wel iets eerder gaan halen en hij was ook supermoe. Vroeg gegeten en hij lag vóór half acht te slapen (normaal tegen achten).

Hangt dus ook erg van het kind af denk ik en wat je eigen mogelijkheden zijn om hem eventueel halve dagen te laten gaan in het begin (mijn vriend had die eerste week met B vrij genomen).
S@rin@, moeder van B (2005) en R (2008)
wennetje

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door wennetje »

Bij ons is maar 1 instroommoment per maand, de eerste maandag van de maand. Ben je daarna jarig, moet je wachten tot de volgende maand.
Mieke, hoe doen werkende moeders dat dan? Een dag langer blijven op kdv mag niet (althans, je krijgt geen vergoeding meer en er is vaak al een volgend kind gepland) en stel dat je kind op de 5e van de maand jarig is.... hoop niet dat ze dat hier hebben :?
Gebruikersavatar
Miranda
J&J HAWAII
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 11:07 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Miranda »

Marit werd midden in de zomervakantie 4. Net voor de vakantie mocht ze 2x komen kijken. Een keer een uurtje en een keer een middag van 13:00 tot 15:15.
Voor Marit was het te weinig, maar goed, school heeft nu eenmaal dit beleid.
Miranda, mv Joran* (15-08-'06), Marit (15), Danique (13) en Jesse (8! :wink: )
Gebruikersavatar
Corina
J&J SANTORINI
Berichten: 3403
Lid geworden op: di jul 27, 2010 9:58 am

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Corina »

Hier mogen ze 5 ochtenden komen wennen. Bij Mart-Jan ben ik 3 weken voor z'n verjaardag begonnen met 2 dagdelen in de week wennen. (de dinsdag en de donderdag) Op maandag en vrijdag ging hij dan naar de psz. Dat ging prima.
Bertrik is in januari jarig en in december mogen de kinderen niet wennen omdat het zo'n drukke maand is (en dat wilde ik ook zelf niet) dus hij is na de kerstvakantie begonnen met wennen. Hij heeft dus ook 'maar' 3 wen ochtenden gehad.

Ik weet alleen niet of die wen ochtenden heel nuttig zijn. De wenochtenden gingen bij Bertrik nl heel goed en nu is het nog wel eens drama :(.
Mama van Mart-Jan (bijna 12 jaar), Bertrik (10 jaar), Annelieke (8 jaar) en Gerward (maart 2016)
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Ester »

wennetje schreef:
Bij ons is maar 1 instroommoment per maand, de eerste maandag van de maand. Ben je daarna jarig, moet je wachten tot de volgende maand.
Mieke, hoe doen werkende moeders dat dan? Een dag langer blijven op kdv mag niet (althans, je krijgt geen vergoeding meer
nee, is dat zo? Stopt de kinderopvangtoeslag bij 4 jaar precies? Maar als je kind naar een BSO gaat krijg je toch ook KOT?
Giel wordt in juli 4 en gaat na de zomervakantie naar de basisschool (begin september, we hebben hier laat vakantie). Ik wilde op het KDV vragen of hij tot en met augustus kan blijven, ik weet van andere ouders dat hier niet moeilijk over wordt gedaan. Maar als we dan geen KOT meer krijgen moet ik me nog even achter m'n oren krabben...

edit: 'k heb het uitgezocht en de KOT gaat gewoon door totdat het kind op de basisschool start, maakt niet uit welke leeftijd dat is.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Gebruikersavatar
Mara
J&J HAWAII
Berichten: 8228
Lid geworden op: di aug 17, 2010 8:10 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Mara »

wennetje schreef:
Bij ons is maar 1 instroommoment per maand, de eerste maandag van de maand. Ben je daarna jarig, moet je wachten tot de volgende maand.
Mieke, hoe doen werkende moeders dat dan? Een dag langer blijven op kdv mag niet (althans, je krijgt geen vergoeding meer en er is vaak al een volgend kind gepland) en stel dat je kind op de 5e van de maand jarig is.... hoop niet dat ze dat hier hebben :?
Bij een vriendin was dat ook (kinderen van op en na 1-11 konden bijv. pas in januari van het volgende jaar terecht), zij werkte niet, maar tegen een andere werkende moeder had de school gezegd dat ze nou eenmaal geen opvang zijn voor werkende moeders :?

En bij ons is verlenging van de opvang niet mogelijk, in de maand dat het kind 4 wordt is het gewoon klaar.
Dus gelukkig hebben ze bij ons dat beleid niet.
Mara, mama van 3 sm@ (2006)en M @@rten (2008)
Gebruikersavatar
J0p1e
J&J SANTORINI
Berichten: 2739
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:09 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door J0p1e »

Fl00r heeft op haar vorige school 3x gewend: 1x een dagdeel en daarna 2x een heel dag. Dat laatste was kennelijk niet de bedoeling, maar dat had ik niet goed begrepen ::oops:
W@lt is 1,5 uur gaan wennen en daarna meteen volledig naar school gegaan. Ik ben mee geweest die 1,5 uur, mocht er bij blijven. En de week erna is hij dus meteen hele dagen gegaan. Hij is erg moe, maar heeft het super naar zijn zin. We hebben de afspraak dat als hij te moe is, we hem ook een keer thuis kunnen houden. Maar tot nu toe was dat dus nog niet nodig.
J0p1e, mama van Fl00r (18-01-2006) en W@lt (07-01-2008)
wennetje

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door wennetje »

En bij ons is verlenging van de opvang niet mogelijk, in de maand dat het kind 4 wordt is het gewoon klaar.
Hier dus ook...
had de school gezegd dat ze nou eenmaal geen opvang zijn voor werkende moeders
Echt? HA! Zouden ze tegen mij moeten zeggen. Ik zal dan heel liefjes vragen hoe zij dan denken dat ik de ouderbijdrage en al die andere extra dingen kan betalen. Pfff, natuurlijk is een school geen opvang voor werkende moeders maar neemt niet weg dat moeders werken en heel veel moeders MOETEN werken.
Maar als je kind naar een BSO gaat krijg je toch ook KOT?
Klopt maar met een ander uurtarief en andere vergoedingsregels (max bijv iets van 70% van de uren minst werkende ouder)
Laatst gewijzigd door wennetje op zo mar 11, 2012 9:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eliza

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Eliza »

Hier was het ook: half dagje wennen en dan 'het ware werk'.

Ik heb M irthe wel de eerste 6 weken halve daagjes thuis gehouden omdat het erg vermoeiend was. Maar dat was dus na dat ze van het KDV af was.
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Ester »

wennetje schreef:
Maar als je kind naar een BSO gaat krijg je toch ook KOT?
Klopt maar met een ander uurtarief en andere vergoedingsregels (max bijv iets van 70% van de uren minst werkende ouder)
Wat ik erover heb gevonden is dat deze voorwaarden afhankelijk zijn van de opgegeven opvangvorm. Wanneer een kind boven de 4 nog gebruikt maakt van het KDV, krijgt hij gewoon de vergoeding voor KDV. Belastingdienst hanteert dus niet 4 jaar als grens.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Laris76
J&J SANTORINI
Berichten: 2827
Lid geworden op: di jul 27, 2010 8:28 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Laris76 »

Hier is het twee ochtenden wennen. Volgens mij in de 2 weken voor de 4e verjaardag. WIj hebben ook een in dit soort situaties extreem verlegen kind, maar dit wennen was voldoende. Hij was de dag voor de meivakantie jarig en is direct na de meivakantie ingestroomd. Dat ging prima, hoewel hij de 1e drie dagen niks heeft gezegd in de klas (1 kindje had zelfs aan de juf gevraagd of hij wel kon praten). Bij ons zijn de jongste kleuters tegenwoordig ook op maandagmiddag vrij en hebben ze dus maar twee hele dagen in de week, wat het wennen misschien ook wel makkelijker maakt.
Moeder van Sv@n (16), Ti3s (14) en M@tte (11)
Gebruikersavatar
Marijke
J&J SANTORINI
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 10:02 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Marijke »

Geen ervaring met wennen vooraf, J anna is direct na de zomervakantie volledig naar school gegaan.

Zij is wel na haar 4e verjaardag nog een paar weken naar het kdv gegaan. Dat hadden we (al een paar jaar vantevoren, want we zagen het probleem aankomen) officieel aangevraagd, en toen is het contract gewijzigd. Ons oorspronkelijke contract had als einddatum haar 4e verjaardag. In het nieuwe contract is de einddatum gewoon aangepast, dat was geen probleem.

Ik kan me voorstellen dat er kinderopvangorganisaties zijn die dat liever niet doen. Van de andere kant: met de leegloop van tegenwoordig (bij ons in de stad zijn op heel veel kinderdagverblijven die vroeger bomvol zaten, opeens plaatsen vrij) staan ze er nu misschien minder negatief tegenover. Als je het graag zou willen, zou je het misschien nog eens kunnen vragen. Alhoewel het nu wel kort dag is waarschijnlijk. Ik neem aan dat de plek van Maarten inmiddels al vergeven is per 7 mei. Maar als er geen wachtlijst is voor die dagen, dan kan het misschien nog wel. Voor het kdv zou het alleen maar voordelig zijn: dan kunnen ze nog een paar weken langer in rekening brengen.

(O, ik zie dat je behoorlijk stellig schrijft dat verlenging van de kdv-opvang bij jullie niet mogelijk is. Je zal het dus al wel uitgezocht hebben. Maar ik laat mijn tekst maar staan, misschien hebben anderen er wat aan. Jammer dat ze zo strikt zijn.)
Marijke mv J anna (juni 2006) en Kr ij n (mei 2009)
Gebruikersavatar
m-v-Lara/Ilse
J&J SANTORINI
Berichten: 2144
Lid geworden op: di jul 27, 2010 12:14 pm

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door m-v-Lara/Ilse »

Bij ons mag het kind 10 dagdelen wennen en daar ongeveer 5 a 6 weken vantevoren mee beginnen. Ik hoop dus dat Ilse vanaf volgende week op woensdag en vrijdagochtend mag komen, maar ik heb het nog niet zwart-op-wit.
Els, mama van L@ra (11 jaar) en I(se (9 jaar)
wennetje

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door wennetje »

Wat ik erover heb gevonden is dat deze voorwaarden afhankelijk zijn van de opgegeven opvangvorm. Wanneer een kind boven de 4 nog gebruikt maakt van het KDV, krijgt hij gewoon de vergoeding voor KDV. Belastingdienst hanteert dus niet 4 jaar als grens.
Dat is goed te weten, ware het niet dat hier de kinderopvang bepaalt dat een kind geen dag langer op het kdv mag blijven (ik wil hem namelijk het liefst nog 3 maanden langer laten blijven)
Gebruikersavatar
Thommy
J&J MAURITIUS
Berichten: 4321
Lid geworden op: di jul 27, 2010 11:09 am

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Thommy »

wennetje schreef:
Wat ik erover heb gevonden is dat deze voorwaarden afhankelijk zijn van de opgegeven opvangvorm. Wanneer een kind boven de 4 nog gebruikt maakt van het KDV, krijgt hij gewoon de vergoeding voor KDV. Belastingdienst hanteert dus niet 4 jaar als grens.
Dat is goed te weten, ware het niet dat hier de kinderopvang bepaalt dat een kind geen dag langer op het kdv mag blijven (ik wil hem namelijk het liefst nog 3 maanden langer laten blijven)
Raar eigenlijk want hij is nog niet leerplichtig.
A~nke, mama van T (2005), T (2008) en S (2010)
Gebruikersavatar
Ester
J&J SANTORINI
Berichten: 3925
Lid geworden op: di jul 27, 2010 10:28 am

Re: Hoe lang van te voren wennen op school?

Bericht door Ester »

wennetje schreef:
Wat ik erover heb gevonden is dat deze voorwaarden afhankelijk zijn van de opgegeven opvangvorm. Wanneer een kind boven de 4 nog gebruikt maakt van het KDV, krijgt hij gewoon de vergoeding voor KDV. Belastingdienst hanteert dus niet 4 jaar als grens.
Dat is goed te weten, ware het niet dat hier de kinderopvang bepaalt dat een kind geen dag langer op het kdv mag blijven (ik wil hem namelijk het liefst nog 3 maanden langer laten blijven)
Ja, dat begrijp ik.
Ik reageerde meer op het wel/niet recht houden op KOT.
Ester, mama van twee jongens (5 en 1) en een meisje (3)
Plaats reactie